Mag dit bit op dressuurwedstrijd? België!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Mag dit bit op dressuurwedstrijd? België!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 18:35

Hoi
Ik rijd met mijn KWPNer "gewone" dressuur, op een dik enkel gebroken bitje. Dit is in de mondhoek 2cm dik. Onlangs werden mijn paard zijn tandjes gevijld en zei de DA dat Oakland nogal weinig plek heeft in zijn mond. Daarom wil ik graag eens proberen met een enkel gebroken westernbitje te rijden, ik heb dit zo ter beschikking en kan dus ook meteen weer wisselen als het niet goed gaat. Maar ik rijd ook dressuurwedstrijd, mag dit bit dan? Het ziet er gewoon uit als een gebroken watertrens maar dunner.
Ik vind het wel op internet maar kan het niet opladen in MijnAlbum.
Het is zilverkleurig, maar licht geroest en heeft koperen streepjes op het mondstukje. Het mondstuk zelf is licht gebogen. Ik kan er morgen wel een foto van maken. Maar moest iemand zo 'n plaatje hebben is het wel handig. Het gaat volgens internet over een Sweet Iron Snaffle met koper inlages.

Wie geeft mij raad?
Doei!

weet niet of het juist staat ben niet zo thuis op dit subforum
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-10-07 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: België in titel toegevoegd voor de duidelijkheid.

Kaunos

Re: Mag dit bit op dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:39

Volgens mij mag je bij dressuurwedstrijden geen bit gebruiken met twee metalen in het mondstuk (dus dat gedeelte dat het paard daadwerkelijk in zijn mond heeft). De westerntrens die je beschrijft heeft koperinlagen en mag dus niet.....tenminste zo was het een paar jaar geleden. Ik neem aan dat je zoiets wel zou kunnen nazoeken bij de KNSH?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:51

Ik rij in Belgie, en heb alle reglementen uitgepluist en er staat niks in. Toch ken ik personen die op een dubbelgebroken rijden met meerdere metalen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:54

In mijn Robart bit zitten ook dunne streepjes van een ander metaal. Heb nog nergens gelezen dat het niet mag.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:57

Ik ook niet, maar ik wil niet het risico lopen om uitgesloten te worden.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:23

Ik had dit probleem vroeger met mijn shetlander, die heeft wel een brede mond maar ook weinig ruimte dus alle bitten waren te dik. Ik reed toen nog geen western en heb toen een onderlegtrens gekocht. Ik vroeg eigenlijk in die winkel of ze een dun bit hadden in 13 cm en toen zei ze dus ja die heb ik maar alleen een onderlegtrens. Dit ging prima bij mijn pony en ik daarin zitten geen 2 verschillende soorten metaal. Of dat toegestaan is op wedstrijden weet ik niet, maar een onderlegtrens is alleen wat dunner dan een normale trens, verder is het precies hetzelfde.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:26

Twee verschillende metalen mag idd iet op KNHS wedstrijden, maar wie heeft er ooit meegemaakt dat zijn bit gecontroleerd werd?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:50

Western trensjes zijn ook vaak te dun voor de dressuurwedstrijden. In je reglementen staat ook vast wel hoe dun een bit mag zijn, let erop dat de snaffle dus niet te dun is.
En geloof me, dit valt wel op bij ringmeester en/of jury die alleen dressuurbitjes ziet...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:58

Het bit moet minimaal 1 cm dik zijn. Verder staat dit nog in het dressuurreglement:
Citaat:
Toelichting bij Annex A
De afgebeelde trenzen zijn toegestaan in zowel bus- als watertrens uitvoering.
Trenzen zijn in principe van metaal. Deze trenzen mogen ook worden gebruikt indien
ze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer zijn omkleed.
en verder nog dit:

Citaat:
De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen
en – met uitzondering van de onderlegtrens – van een zodanige dikte te zijn,
dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen
een dikte heeft van tenminste 1,0 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony’s
bedraagt eveneens 1,0 cm.
8. Een trens waarvan het mondstuk aan beide kanten licht naar voren gebogen is
(geen tongboog) en aan elkaar wordt verbonden door een cilindervormige tussenschakel
is toegestaan.
9. Een trens met een roterend mondstuk is toegestaan.

Ik lees nergens dat het niet uit 2 metalen mag bestaan, maar het moet dus wel minimaal 1 cm. dik zijn en dat is nog best erg dun als je eerst 2 cm. had

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:50

Je hebt toch ook gewone 'engelse' trensjes van 14, 16 en 18 mm ?? Een beetje paardenwinkel heeft die ook in het assortiment zitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:05

Twee metalen mogen/mochten niet gebruikt worden omdat er elektrische schokjes vrijkomen als de twee metalen tegen elkaar wrijven. Maar als het andere metaal vast zit dan heb je geen wrijving, en dus geen schokjes.. In principe zou het dus gewoon mogen..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:25

MysticTinker schreef:
Twee metalen mogen/mochten niet gebruikt worden omdat er elektrische schokjes vrijkomen als de twee metalen tegen elkaar wrijven. Maar als het andere metaal vast zit dan heb je geen wrijving, en dus geen schokjes.. In principe zou het dus gewoon mogen..

Goh, waar staat dat in de regelementen? Verward Lijkt mij dikke onzin Tong uitsteken

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:50

WN AM -> VMR HAR

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:28

asjemenou schreef:
Twee verschillende metalen mag idd iet op KNHS wedstrijden, maar wie heeft er ooit meegemaakt dat zijn bit gecontroleerd werd?

Bij western dus wel regelmatig, in ieder geval bij de reining!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 20:33

Ik ga de snaffle dan toch maar eens opmeten, ik ben redelijk overtuigd dat die dunner is dan 1cm. Misschien is een onderleg van 14mm wel een optie dan?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:58

Kaunos schreef:
asjemenou schreef:

Bij western dus wel regelmatig, in ieder geval bij de reining!

Daar weet ik niks van de regelementen van! Haha!

Tanja

Re: Mag dit bit op dressuurwedstrijd? België!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:38

Ik heb in de titel even vermeld dat het om België gaat, daar zijn de regels wellicht iets anders dan in Nederland.
Verder zet ik dit topic ook nog even door naar WD-V gezien dit toch meer een wedstrijdgerichte vraag is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:44

Wranglerbutt schreef:
MysticTinker schreef:

Goh, waar staat dat in de regelementen? Verward Lijkt mij dikke onzin Tong uitsteken

Staat volgens mij niet letterlijk in de regelementen, maar dat is de gedachte er achter Knipoog
Het is geen onzin trouwens, gewoon natuurkunde. Net zoals je ook een schok krijgt als je op aluminiumfolie kauwt met een vulling. Zelfde principe:
http://www.techna.nl/Begrippen/Volta/ha ... tterij.htm

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:50

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:36

hier rijden ze met een k&k met witte ringen en koper of aurigan mond stuk wordt neits over gezecht op wedstrijden
even eens met een happy mouth wordt ook niet gezegt ik weet wel dat je niet met scharen mag rijden dus moet wel een trens zijn en ja een onder leg stens kan maar je kan ook een 18 mm dik proberen mijn 1e paard loopt nog op 21 mm dik en de ander op 18 mm dik ivm wijnig ruimte in de mond suc6

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 19:10

Hij heeft ook een tijdje op een Robart gereden met een draaiend stukje in het midden, maar ik voelde geen verschil ook niet met een dubbelgebroken. 21mm is nog dikker, dus ik ga opzoek naar een 14mm en vraag volgend weekend of de snaffle mag.