bang voor zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patries88r

bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 16:04

mijn paard is bang voor de zweep als ik m longeer met longeerzweep wordt hij gek en zonder longeerzweep issie niet vooruit te branden wie heeft er tips.

Cassidy

Re: bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:23

Desensibiliseren voor de zweep. En longeren in een afgesloten longeerkraal, zonder longeerlijn.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:29

longeerzweep eerder al in de bak leggen en zodra je hem nodig hebt even pakken (dat doe ik bij de mijne)

sava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:38

Jah goed idee dit onthuid ik ook

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:40

de denkwijze erachter is: paard is bang voor zweep, dus als ik alleen maar een beweging naar de zweep doe, schiet hij even weg. (Heb het uitgeprobeerd en het werkte:) sinds die tijd heb ik een gewone dressuurzweep in de bak liggen als ik ga longeren (is minder groot en lang:))

patries88r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:33

BEDAnkt voor de tip ik zal t eens uitproberen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:36

ik heb ongeveer hetzelfde probleem, alleen dan als ik in de buurt kom oren naar achter en spurten maar zodra ik op afstand hou is het goed en kan haar bijna altijd met einde van de longeerlijn longeren.
Gewoon oefenen denk ik op je stem dat na een poosje het lukt met een kleinere zweep en je stem, na wat oefenen wil het wel goed. Mijn pony wilde dus ook niet vooruit zonder en met kon ze zo op zij springen en longeerlijn wegtrekken, maar nu is ze gewend en weet ze dat ik niets doe met dat ding en kan ik gewoon voorzichtig drijven.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:08

Hoe oud is je paard? En hoeveel ervaring heeft jouw paard met de longeerzweep?
In het begin vinden de meeste paarden de (longeer)zweep eng, maar dit moeten ze door middel van kennismaken om gaan zetten in respect hebben voor de zweep.
Oftewel: ermee doorgaan en ook al schiet je paard weg: het is een reactie en liever een overreactie dan geen reactie! Beloon het paard (met stem EN ophouden met zweephulp) wanneer hij/zij er een reactie op geeft. Op den duur zal je paard waarschijnlijk begrijpen wat de bedoeling is.
Daarnaast kan je je paard spelenderwijs bekender maken met de zweep. Door ermee door de bak te gaan wandelen en zwaaien en hem ermee aaien, touw over hem heen late glijden etc. Zo leert het paard dat het ook belonend kan werken en niet alleen straffend, waardoor de angst sneller omgezet zal worden in respect.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:50

Mijn paard was in het begin bang voor elke zweep. Met longeren gebruikte ik eerst een dressuurzweep en later een longeerzweep zonder touw. Nu gebruik ik een longeerzweep en is er niets meer aan de hand. Ook met rijden was ze bang voor een zweepje. dus eerst een kort springzweepje, toen een iets langere en nu rijden we met een dressuurzweep.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:27

je paard moet weten dat jij hemniks doet met die zweep, ik denk dat hij gewoon bang is dat je hem pijn zal doen. je moet de zweep eerts in de bak leggen en hem er aan laten snuffelen en hem er naar laten kijken, je kan hem in je hand houden maar laag bij de grond.. zodat hij weet dat als jij die zweep vast heb er nisk met hem zal gebeuren. je moet dat stapje voor stap je doen.. hoop dat het goed gaat kome! Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:40

mijn jaarling vond het ook niets als ik hem met de zweep wilde aanraken. omdat ik de zweep gebruik als aanwijsstok bij het grondwerken met mijn dieren, wilde ik wel dat hij normaal met de zweep zou leren omgaan, om problemen op latere leeftijd te voorkomen. ik heb hem los laten grazen, en ben erbij gaan staan met het stokje. beetje met het touwtje over zijn rug aaien, een keer over de hals laten vallen, etc. inmiddels reageert hij er niet meer op, tenzij ik er iets mee vraag. als ik gewoon sta en ermee over het lichaam beweeg (ook als ik het touwtje met een zwaai om de benen laat krullen), gebeurt er niets.

de zweep moet een verlengde zijn van je arm, en de beste manier om angst weg te nemen is het dier eraan te laten wennen. mijn merrie had ik als jonkie niet geoefend met de zweep, en met het beleren bleek ze er bang voor omdat ze het niet kende. vanaf dat moment heb ik de zweep bij alles meegenomen, ik had hem in mijn hand bij het poetsen, wandelen, gewoon altijd. zo wende ze eraan dat het bij mij hoorde, en dus net zo goed te vertrouwen was. zo eenvoudig kan het zijn.
als je met desensibiliseren begint, vraag dan niets met de zweep, dit komt pas als het paard weet wat de bedoeling van de zweep is. in eerste instantie is het niets meer dan een aanhangsel van jezelf.

jackiemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:54

je moet rustig bebinnen met het leren dat een zweep gewoon is.
je moet er niet te snel mee biginnen
maar je kan het rustig opbouwen bijvoorbeeld laten zien. als dat goed gaat geef je hem bijvoorbeeld een brokje. volgende dag doe je het weer maar geef je geen brokje als het goed gaat en dan ga je wat dichter bij met de zweep als dat goed gaat geef je hem een brokje. volgende dag als dat weer goed gaat geef je hem weer niks.enz enz enz.........
de brokjes geven moet een beloning zijn maar geen gewoonte worden.
als je zelf consequent daar mee bent dan zal ie hiet snel gaan bietsen maar je moet het goed doen anders word het eeen vervelende pony/paard
ik hoop dat je hier wat aan heb groetes jocelyn