Lopen met paard aan de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Lopen met paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:46

Hallo ,

Over 2 weken ga ik met mijn paard naar een andere stal , de stal ligt op 1.5 km afstand van mijn oude stal.

Ik wil hem graag lopend brengen.

Hij is nog niet verkeersmak , hoe kan ik dat het beste aanpakken ?

Met bit aan? Iemand mee ? Ander paard mee?

Er zijn van die pasta's waar paarden rustig van worden , is het verstandig om hem zoiets te geven?

Groetjes Chantalle Haha!

blensink

Re: Lopen met paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:40

Zou hem zeker geen rustmiddel geven, je hebt nog twee weken om een beetje te oefenen (kijken hoe hij meeloopt aan de hand)
Verder zou ik een wat ouder verkeersmakpaard mee laten lopen voorop onder de man of aan de hand.
Veel plezier op je nieuwe stal.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:43

Ik zou ook gaan oefenen en met hoofdstel en longeerlijn of andere lange lijn. eventueel nog iemand meenemen voor als... Zelf rustig blijven en het paard de gelegheid geven om naar dingen te kijken. ff stil blijven staan als er verkeer aan komt. Je merkt snel genoeg hoe ie op dingen reageerd en zelf allert blijven voor...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:45

idd ouder mak paard mee hoofdstel met bit aan eventueel hengstenketting of longeerlijn eraa.en komende 2 weken oefen natuurlijk.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:45

Als je mogelijkheid hebt zou ik een ander paard meenemen.

Sedalin of iets dergelijks zou ik niet zo snel doen, als je dan snel aan de kant moet reageert je paard een stuk later en het zou maar eens verkeerd aflopen Bloos!

En oefenen is altijd goed Lachen Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:11

Ga op een tijdstip waarop je weinig verkeer hoeft te verwachten. Dus Zondag 's morgens op 7 uur, ipv 's middags rond een uur of 3.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 07:38

Je maakt je nu al druk om waarschijnljk niks!
Hou daar mee op, want je paard voelt dat onmiddelijk als je hem mee gaat nemen.
Ga de komende twee weken oefenen met hem aan de hand (laat hem lekker wat grazen in een hele brede berm bv) langs de weg en je weet zo hoe hij op bepaalde zaken reageert.
Daarna kun je eventueel nog altijd proberen of iemand met je mee wil gaan (met paard dan), maar persoonlijk vind ik dat je het ook alleen moet kunnen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 07:47

Ik zou me veiliger voelen om erop te zitten eigenlijk. en dan zou ik een paar keer oefenen voor de tijd.
en inderdaad is het slim om op een rustig moment te vertrekken.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 07:57

Zammie schreef:
Ik zou ook gaan oefenen en met hoofdstel en longeerlijn of andere lange lijn. eventueel nog iemand meenemen voor als... Zelf rustig blijven en het paard de gelegheid geven om naar dingen te kijken. ff stil blijven staan als er verkeer aan komt. Je merkt snel genoeg hoe ie op dingen reageerd en zelf allert blijven voor...

Ik ben het hier niet helemaal mee eens... Stil staan en laten kijken legt alleen maar de focus op dingen die jij eng vind en hij/zij zal dat gevoel overnemen. Loop zelf zelfverzekerd en alsof niets eng is, daarmee geef je vertrouwen aan je paardje en zal hij/zij zich beter laten leiden. Mocht hij/zij iets echt eng vinden kun je natuurlijk altijd even gaan kijken met hem/haar, of blijven staan, maar doe dit niet al op voorhand. En natuurlijk oefenen. Aan de hand meelopen over straat is gewoon leuk en ontspannen Sigaar

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:05

Jana_en_Ik schreef:
Ik ben het hier niet helemaal mee eens... Stil staan en laten kijken legt alleen maar de focus op dingen die jij eng vind en hij/zij zal dat gevoel overnemen. Loop zelf zelfverzekerd en alsof niets eng is, daarmee geef je vertrouwen aan je paardje en zal hij/zij zich beter laten leiden. Mocht hij/zij iets echt eng vinden kun je natuurlijk altijd even gaan kijken met hem/haar, of blijven staan, maar doe dit niet al op voorhand. En natuurlijk oefenen. Aan de hand meelopen over straat is gewoon leuk en ontspannen Sigaar

Wel of niet stilstaan en laten kijken hangt van het paard af. Het ene paard is eerder over angst heen als je het rustig laat kijken, het andere paard moet je gewoon "aan het werk zetten", dus doorlopen. Uiteraard moet je in alle gevallen zelfvertrouwen hebben, als je die stabiliteit niet kunt bieden, moet je er niet aan beginnen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:07

Goed oefenen en alleen gaan stilstaan als je paard zelf graag even wil kijken

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:41

als je paard een maatje heeft ofzo dan kan je die beter mee nemen als die goed verkeersmak is, het is altijd beter om er op te zitten dan er naast te lopen dan kan je meer doen om je paard ergens langs te krijgen. Lachen ik zou er nog maar ff goed over nadenke want je weet nooit wat je onderweg tegen komt wat hij echt heel eng kan vinden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:58

Quillemette schreef:
het is altijd beter om er op te zitten dan er naast te lopen dan kan je meer doen om je paard ergens langs te krijgen. Lachen

Dat ben ik niet met je eens. Het hangt sterk af van het paard en waar je in de training met het paard staat of je erop of ernaast meer te zeggen hebt. Over het algemeen reageren paarden beter op begeleiding vanaf de grond en zeker als het om een jong en onervaren paard gaat heb je erop nog niet zo heel veel te vertellen.
Bomvast paard meenemen (of 2 waar hij tussen kan) is zeker een goed idee.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 07:54

Hallo ,

Afgelopen dagen met hem geoefend en dat ging supergoed!Gewoon aan de hand .Het is een rustige weg wat we gaan lopen dus dat scheelt ook wel.
Er loopt nog iemand mee , en het is maar 1.5 km.
Ik denk dat het voor hemzelf ook nog eens een goede oefening is
Ik ga er niet op zitten , gewoon relaxed aan de hand , bit in .
Als ik maar rustig blijf dan is hij dat ook!

Groetjes Chantalle

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:38

Heel goed en succes met de verhuizing!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:41

Alvast veel succes ermee Knipoog

Wat sommige zeggen over dat erop zitten, dat is echt per paard anders.
Als ik met Silence naar buiten ga, is hij aan de hand veel rustiger als wanneer ik erop zit.
Hij voelt zich dan veiliger, dus ik zou gewoon proberen wat het beste werkt.