Afhankelijk van waar je vertrekt is de snelste route (denk ik) toch onder het paterswoldse meer langs, daar is een fietspad. (Meerweg)
Aan het eind rechtdoor (bij chinees dacht ik), volgende kruising weer rechtdoor, richting Peize (over een bruggetje - stuk zandweg) bij de eerst volgende kruising (weer verharde weg) links af de Drentsche dijk op. Rechtdoor, de Horst oversteken (iets drukkere weg) kom je op de Horstermerweg die uitkomt in Winde.
Je kan er ook voor kiezen voor het bruggetje naar links te gaan over een zandpad (leuk voor een galopje), dan kom je uit bij een biologische kijkboerderij aan het begin van "de Horst". Dan kan je langs het fietspad de Horst volgen tot je bij de Horstermeweg uitkomt (= linksaf).
Misschien kan iemand uit de buurt van eelde beter vertellen hoe je een mooie route kan rijden van haren door eelde. Want volgens mij kan je ook een stuk langs de A28 langs Sassenhein en dan onder de weg door t.h.v. Havezathe Oostbroek en anders nog lager via Glimmen.
Ik weet alleen niet zo goed of dat mag/kan met je paard, het is daar wel allemaal bos en Manege Eelde zat daar vroeger, het is vlakbij het vliegveld. Vanaf daar rij je dan naar Bunne (zijn dacht ik alleen verharde wegen en niet veel fietspaden aan die kant - maar kan het natuurlijk mis hebben).
En van Bunne naar Winde is maar een klein stukje.
Bij optie 1 heb je in het begin meer verkeer dan aan het eind en bij optie 2 waarschijnlijk net andersom. Misschien kan je naar het VVV toe gaan voor een duidelijke kaart (met zandwegen), een goede fietskaart is geschikt maar er is ook een mapje met alle ruiterroutes van drenthe waar eelde vast ook bij staat (ik heb 'm zelf, maar ben 'm kwijt!)