Scheren zonder deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Scheren zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:53

Afbeelding

Ik zit met een klein dilemma. Ik ben afgelopen voorjaar van stal veranderd. Hiervoor stonden ze op een stal waar de pony's in de winter bij droog weer max 5 uur buiten kwamen, de stal daarvoor gingen ze helemaal niet naar buiten op de wei in de winter. Dat scheelde aanzienlijk met de wintervacht. Nu komen ze overdag zolang het licht is buiten en dat is nu al flink te merken. Ze hebben al een flinke lange vacht.
Dekens zijn eigenlijk geen optie. In kan vanwege de afstand en de tijd geen dekens wisselen en gezien de pony's bij elkaar op stal en in het land staan, slopen ze ook nog de dekens. Scheiden van de pony's is ook geen optie.

Nu vraag ik me af of er mogelijkheden zijn om te scheren waarbij geen deken nodig is.

Als ik kijk naar de afbeelding hierboven spreekt modelletje 6 (maar dan zonder het hoofd te scheren) of 8 mij het meeste aan gezien dat hetgeen is wat altijd nat is bij het rijden.
Moet hier perse een deken bij (afgezien van een wolle deken na het rijden) of kunnen ze dan ook zonder?

Bar

Re: Scheren zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:56

Goeie vraag. Onze pony wordt binnenkort ook geschoren naar het voorbeeld van 6 of 8.
Het lijkt mij wel dat er dan een deken op moet. Kijk maar naar het mannetje dat op de plaatjes staat. Bij 6 staat hij zonder jas. Lijkt me wel wat frisjes in de winter. Haha!

Ik heb een 300 grams deken en nog een wat dikkere waar ze het mee moet doen in de winter.

En even geheel offtopic, ik was zaterdag bij de tripalon in laren en heb wat gekocht bij Horsetotaal. Kwam met die man aan de praat over mennen en hij liet me een foto zien van een 2-span shets. Volgens mij die van jou!
Gaaf span. Ik heb ook een 2-span zwarte shets gehad.
Laatst bijgewerkt door Bar op 08-10-07 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:58

Helaas ook geschoren in jachtmodel (want dat zijn de soorten die je voorkeur hebben) moet een paard gewoon een deken op. Ik heb wel vaker mijn paard in dat model geschoren, maar zonder deken gaat dan echt niet. Te koud op buik en hals. Ik heb zelfs al een jaar alleen de hals eruit gehaald, maar zelfs dan kon ze niet zonder. Pas als de temp boven de 12 graden is kan je ze met dat model een paar uurtjes zonder zetten. Maar ook nog steeds niet de hele dag.

Hoe sloperig zijn die andere paarden?? is een Rambodeken niets voor je?? Daar moeten ze echt wel heel erg hun best doen willen ze die kapot krijgen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:04

Citaat:
En even geheel offtopic, ik was zaterdag bij de tripalon in laren en heb wat gekocht bij Horsetotaal. Kwam met die man aan de praat over mennen en hij liet me een foto zien van een 2-span shets. Volgens mij die van jou!
Gaaf span. Ik heb ook een 2-span zwarte shets gehad.

Dat is inderdaad mijn span. Harry heeft veel reparatiewerk voor me gedaan en ik promoot in ruil voor de onderleggers zijn bedrijf (kleine sponsor kan je wel zeggen)

Weer ontopic:
maar als ik er na het scheren er nog een deken bij doe is dat weer te warm op de ongeschoren plekken. Een deken is totaal geen optie. Is het dan echt niet mogelijk?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:08

Ik las in het gastenboek op de Connemarasite ook iets over scheren.
Onze pony is dus Connemara end ie krijgen ook een dikke vacht.
Een COnnemara eigenaar scheert alleen bij de borstkas wat af, ong zoals plaatje 11 stel ik mij voor.
Zij laat de pony dan zonder deken staan.

Ik quote het even uit dat gastenboek.

Citaat:
Persoonlijk vind ik het scheren van pony's met zulke prachtige efficiente vachten als de Connemara een soort halve doodzonde Knipoog)) Maar ik herken het probleem wel. Wat ik elke winter doen, is rond oktober de onderhals en de borst scheren. Ze krijgen dan nog genoeg 'dunne'wintervacht om gewoon dekenloos buiten te kunnen staan. Ik scheer ze ook niet kaal, maar laat ongeveer een centimeter haar staan. Zo kunnen ze goed hun warmte kwijt (ook op zware ritten door de duinen) en kunnen ze lekker buitenstaan, beschermd door hun eigen vacht. Dekens hebben mij toch teveel nadelen... Dat ze nu al wintervacht aanmaken is trouwens heel gewoon hoor, alle buitenpony's zijn daar nu mee bezig. Is je pony toch bezweet geraakt en je durft het niet goed aan ze buiten te zetten: laat ze even lekker rollen in droog (of zelfs nat) zand. Beste manier van drogen, gaat veel sneller dan stilstaan en is bovendien heel goed voor de spieren Knipoog Nat zijn is alleen gevaarlijk als ze op de huid nat zijn; de vacht werkt alleen als 'zweetdeken' om het vocht naar buiten te transporteren, ze hebben het dan niet koud zoals wij kale wezens als wij nat zijn. Maar dat betekent ook dat een kaal geschoren paard dat zweet en stilstaat het dus wel koud heeft! Risiko op verkoudheid neemt dan dus juist toe... Just my two cents... Knipoog Succes allemaal met deze moeilijke keuzes.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:12

Nee is echt niet mogelijk, tenzij jij graag een paard wilt met een keel of longontsteking. Als je scheert en welk model dat ook is, moet je aan de dekens. Geen discussie over mogelijk. Het enigste is dat je er minder zware, dus geen 300 gram maar bv 150 gram, dekens op hoeft te leggen. Maar be my guest en doe het zonder, je zal zien dat het niet goed gaat.

Als metafoor: een winterjas met blote benen in de winter. denk je dat je dat lang gaat volhouden buiten???

@Bar, als je goed leest scheert zij dus niet echt (laat 1 cm lang haar staan) dat is alleen het winterhaar inkorten. Als je het echt wegscheert en dus kort maakt, kan en gaat het niet op. Alleen de onderhals en stukje van de borst scheren heb ik ook al gedaan. Mijn paard heeft zo ongeveer alle modellen al gehad die er te verzinnen zijn. Zij kan nl dr warmte heel slecht kwijt swinters.
Dus als je alleen de haren op dat stuk wat (met nadruk op wat) korter maakt, zou het paard zonder kunnen. Ga je het echt kort maken kan het gewoon niet.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:14

Ik heb bij mijn vroegere fjord swinters steeds de hals en onderbuik geschoren,maar alleen de buik,niets van de zijkant.
Ze kon werken en droogde snel op.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:23

@rina, dat heb ik gelezen en daarom heb ik het stukje ook even gequote. Knipoog
Ik zal de pony ook zeker een deken op doen,heeft ze nu al overigens. Gelukkig si de mijn e geen sloperd. Haha!

@savath, en dan geen deken op?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:27

Dan is het simpel: niet scheren en geen deken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:10

Ik scheer zoals 11 en ze blijven zonder deken buiten (dus dag en nacht, de hele winter).
Ze gaan enkel een uurtje op stal als ze echt nat zijn en daarna weer naar buiten.
Met dikke vachten en meer binnen houden had ik er wel eens eentje snotterig. Nu heb ik er nooit meer eentje snotterig, zelfs niet als er 2 dagen na het scheren een pak sneeuw ligt.

Staan ze 's nachts op stal kan je imo naar 10 of 9 gaan.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:31

Het model dat ik scheer staat er niet bij.
Ik scheer vanaf de adrstreek in de hals alles weg zoals op 11,maar ik verbreed niet naar de romp,ik ga gewoon twee strepen tussen de benen(onderbuik.
Niets van opzij.