Bokkend gedrag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Bokkend gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 10:48

Bij mijn verzorg IJslanders en Shetties, zit er een shet tussen, Grompie, die je wel eens wil bokken.
dan geef je elke pony in het weiland wat lekkers, Grompie dus ook, maar ze gunt geen andere pony wat lekkers dus gaat ze maar naar me zitten bokken, ze heeft al een flinke trap gekregen, maar ze blijft het doen.
Ook zit ze altijd achter de pony van het weiland aan, gaat ze ook tegen aan bokken en steigeren, ook al eens een flinke tik gekregen, (grompie zat altijd achter Rhona aan, Rhona werd helemaal bang in de weide), en nu zijn Rhona en Grompie beste vriendjes geworden, dat heeft dus wel geholpen,
Maar ze doet het dus nog wel naar mij toe, tips?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Bokkend gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:58

Niet meer voeren in de wei!!! Wat je doet is gewoon gevaarlijk!!
Allereerst is het gedrag van Grompie in wezen heel normaal. Hij is duidelijk de hoogste in rang, dus jaagt hij de anderen weg. En als jij het daar niet mee eens bent, zal hij je weleens laten zien dat jij ook niet hoger bent dan jij.

Als Grompie naar jou schopt mag je hem zijn plek wijzen, bij voorkeur door hem weg te sturen (zwaaien met een halstertouw (niet hem er mee slaan!), jezelf groot maken, een schreeuw geven). Als Grompie naar een ander schopt: Niet mee bemoeien!! Daarmee verstoor je alleen de natuurlijke rangorde maar.

En echt waar, niet meer voeren in de wei. Dat is vragen om knokpartijen!!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:50

ik ben het helemaal met lalidan eens. gewoon niet meer voeren en de paarden hun gang laten gaan. ze bepalen het zelf wel. als hij naar jou trapt of bokt wel even duidelijk laten merken dat je daar niet van gediend bent.

sava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:36

Ik ben het ook met ladlidan eens.Maar idd wel laten merken dat jij uiteindelijk wel de baas bent en als je ze iets lekkers wil geven neem ze dan even apart uit de wei

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:21

ene kant ben ik het wel met ladlidan eens , andere kant vind ik dat je je paardjes best een snoepje zou moeten kunnen geven.OOK in de wei . Misschien moet je eerst je shetje bij het halster vasthouden ( jij bent bij haar hoofd,waardoor hij zn kont niet naar jou kan keren) en hem dan als laatste zijn snoepje geven.. Of misschien een zweepje in de hand ( niet om hem daarmee verrot te slaan , maar vaak houd je paarden dan wel op afstand)

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:54

ik denk dat je haar gewoon niet meer moet voeren in de wei.je kan dan ook die anderen geen voer geven omdat hij dan jaloers wordt natuurlijk. als het ech tnie top houdt moet je kijken of er een mogelijkheid is dat ie appart komt te staan. dat heb ik ook me mn pony! Lachen