maikeltje schreef:Wat heb je eraan gedaan toen je paard niet luisterde? Het lijkt erop dat je paard somd de zin door kan drijven bij jou en als een paard dat eenmaal in de gaten heeft dan zal het steeds erger worden. Consequent zijn dus en er zal misschien een stevig nootje gekraakt moeten worden om het respect van je paard te herwinnen.
toen ze niet luisterde aan de longe gewoon eens mijn stem hoger gedaan
en onder het zadel haar afstraffe met een tik van de zweep
Lalidan schreef:Als ik je verhaal zo lees is de omslag vrij plotseling gekomen. Dat gebeurt niet door karakter.
Het kán puberteit zijn, maar het kan ook zoveel anders zijn.
Iemand vroeg al naar de afwisseling. Het kan zijn dat het paard het werken gewoon niet meer leuk vind en je dat probeert duidelijk te maken.
Ook kan het zijn dat je paard ergens last van heeft. Pijn in zijn lijf, de dingen die je vraagt zijn te moeilijk, je communiceert niet duidelijk genoeg met hem, het zadel/hoofdstel past niet goed enz enz enz.
Verder kan het zo zijn dat je paard geen leider in jou ziet, en nu ontdekt heeft dat ie niet per sé hoeft te doen wat jij vraagt. En dat kan heel plotseling, ook na een jaar nog, gebeuren.
De oplossing is nu uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt, en dan het probleem oplossen.
Als je er niet uitkomt, zou je je paard eens een paar keer door een ander kunnen laten longeren/rijden en kijken wat er dan gebeurt.
succes
Ze moet niet elke dag werken...
we doen verschillende dingen: dressuur, 1x de week springen, spelen in de piste, en de dagen dat ze niets moet doen gewoon knuffelen en borstelen
men hoofdstel past goed, zadel ook, en aan haar rug heeft ze niets.
op sommoge moment durf ik haar wel niet aanpakken omdat ze vroeger al veel slaag heeft gehad, maar daar ga ik verandering in brengen. niet dat ik haar ga slaan maar gewoon haar "duidelijk" maken dat iets niet goed is... moet het zo?