Enkele vraagjes over scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Evatjj

Enkele vraagjes over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 19:59

Hee !
Deze winter word mijn pony geschoren en ik zou dat misschien zelf willen doen, maar daar heb ik wel enkele vraagjes bij ,:

- Hoe scheer je precies het hoofd?
- Heb je daar een kleiner apparaat voor nodig?
- Vanwaar haal je verdoving ?

Alvast bedankt Vingers aflikken

Pling

Jitske

Re: Enkele vraagjes over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:03

als eerste zou ik zeggen dat als je paard geen verdoving nodig heeft je daar niet aan moet beginnen! liever een praam en als laatste oplossing verdoving.

het hoofd scheer je zoals je het zelf het liefst wil hebben (sommige mensen scheren bijvoorbeeld alleen de wang/kaak). ik scheer zelf altijd het hele hoofd, vergeet de stukjes niet boven de ogen, en doe voorzichtig bij de voorpluk (straks ben je hem kwijt doordat je paard zijn hoofd beweegt Tong uitsteken)
je hebt niet perse een kleiner apparaat nodig maar de meeste paarden vinden het wel fijn aangezien kleine apparaten vaak minder geluid maken. je zit erg dicht bij de oren dus horen ze het natuurlijk beter. zeker als je paard nog nooit geschoren is is dit wel fijn. maar het kan net zo goed met een groot apparaat. kleine scheerapparaten worden wel vaak sneller bot als je het hoofd ermee scheert..

succes!

_Evatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 20:32

Bedankt!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:17

PP-->SV

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:45

wees wel voorzichtig met het hoofd scheren,als je het niet gewend bent ,laat het dan iemand doen die het wel kan.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:12

hej allemaal.
mijn paard wordt ook weer geschoren..vorig jaar heb ik het laten doen..om zelf te oefenen heb ik zo'n 30 koeien geschoren..
moet je voor een paard speciale mesjes hebben of kan je hetzelfde scheerapparaat als bij koeien gebruiken?

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:17

Messen voor koeien zijn anders dan die voor paarden geloof ik maar echt zeker weten doe ik dit niet. Heb nooit een koe geschoren Clown
Dit jaar ga ik eens zelf proberen Miro's hoofd te scheren, hij krijgt wel een praam op omdat hij nog wel eens flink zijn hoofd wil schudden. Ik scheer hem altijd helemaal zelf behalve zijn hoofd....daar keek ik ElCamino lief voor aan Knipoog

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:57

haha..... aankijken kan ng steeds hoor.... langskomen kan ik ook daar in Putten !!!!

Koeienmessen zijn anders getand en geven een ribbeleffect.
Je paard ziet er dan uit als zo'n geribbeld croky-chipje.... echt NIET MOOI!!!

Paardenmessen zijn beter.

En koeien en parden zijn niet echte te vergelijken met scheren.
De koeien hier worden even rats rats gedaan en vrij grof, een paard moet ertoch netjes uitzien en heeft een wat dunnere huid en minder stugge haren.
Neem wel uitgebreid de tijd hoor !!

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:21

hahaha nou je had mij moeten zien met die koeien daar was ik wel heel uitgebreid mee bezig als ik die anderen rats rats zag doen:P dan heb ik er in vergelijking wel heel wat minder gedaan omdat ik het echt als oefenen voor het paard zag:P

masar ik heb iemand gevonden met nieuwe scheerapparaten voor paarden dus dat lijkt me verstandiger! vrijdag gaat het gebeuren! woehoe

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:27

Belangrijk is om iemand erbij te hebben die je helpt en die het paard continu in de gaten kan houden.
Ik heb eens een heel nare situatie gehad met een paard wat flipte door de praam heen. Degene die aan 't scheren was kreeg het scheerapparaat in z'n gezicht en dat zag er niet echt prettig uit...

Een paard met een praam op blijft vaak staan maar er is dus duidelijk verschil tussen relaxt blijven staan en gespannen en klaar om te exploderen, alleen is het verschil zo moeilijk te zien.
Let daar goed op als je bezig bent en zorg er dus voor dat je altijd iemand bij je hebt die het paard vasthoud en kalmeert. Diegene moet overigens altijd aan dezelfde kant staan als jij.

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:30

ieps,

Ik ben ook van plan om mijn paarden te scheren. Ik heb het ook nog nooit gedaan. Vandaar dat ik ook nog een aantal vraagjes heb :
- In welke richting moet je scheren (van kont naar hoofd/van de rug naar beneden) ???
- Wat moet je doen met de benen (vetlok eraan/inkorte) ???
- Na het scheren hoeveel dekens moeten ze ophebben ??

xxx

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:34

Je moet altijd tegen de haarrichting in scheren, in princiepe dus van kont naar hoofd maar de haargroeirichting is niet overal gelijk, bv in de liezen, let daar op.

Wat je wilt doen met de benen moet je helemaal zelf weten, alles kan! Scheren tot op de knie wordt ook vrij veel gedaan, dan moet je de knie meescheren en daar direkt onder stoppen, het laatste stukje dan even met de haargroeirichting mee scheren. Dat kun je ook doen als je de vetlokken wilt laten zitten.

Hoeveel dekens erop moeten na het scheren is helemaal afhankelijk van het paard, hoe koud het is en hoeveel haar eraf kwam.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:27

Mocht je een verdoving nodig hebben, begin dan met het hoofd te scheren zodra de verdoving is ingewerkt. Door de verdoving gaan paarden zweten, en het scheren van het hoofd wordt dan echt lastig om te doen. Zo doe ik het althans, verder scheer je tegen de haren in met grote gelijkmatige banen. Het lichaam doe je met een grote tondeuse en en het hoofd met een kleintje. Bij de benen scheer in beide richtingen zeg maat voor een vloeiende overgang. Olie het scheerapparaat tussendoor en let op de hitte die ervan afkomt! Als je nog nooit een paard geschoren hebt haal er dan iemand bij, ook al is het paard verdooft ze kunnen onverwachts schrikken en reageren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:21

Ik zou het hoofd van het paard niet helemaal scheren, neem alleen de wang mee en volg de lijn die het bakstuk van het hoofdstel normaliter zou maken.
Benen zou ik tot de knie scheren en de rest van de benen er gewoon in laten zitten.

Zorg ervoor dat je paard gewassen is, geeft het mooiste resultaat. Neem de tijd, en laat niet preventief verdoven als je niet weet hoe je paard reageert. Voor hetzelfde geld staat ze onder je handen te pitten.