Altijd hoefijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

Altijd hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 17:12

Heej,

Het indoorseizoen is weer begonnen, en ik kom alweer aan met een vraag voor het oudoorseizoen hahaha.
Maar mijn vraag is dus, starten jullie ALTIJD met hoefijzers als je outdoor rijdt?
Ik ga volgend jaar namelijk mijn eerste outdoorseizoen starten, en vraag me af of ik nou wel of niet zal aangeven dat ik er toch liever wel hoefijzers onder heb zitten.

We rijden nu ook gewoon in gras, gaat prima eigenlijk. Alleen soms kan het toch akelig glibberig zijn, en hoefijzers is gladder maar met noppen/proppen (?? hoe heten die dingen ??) heb je naar mijn mening weer meer stevigheid dan dat je er helemaal niks onder hebt?
Ik vraag me dus puur af wat jullie doen, en waarom?

Het is namelijk ook zo dat de merrie, net een D is. Als er hoefijzers onder komen is het een E. Ze is net gemeten, en is al 8 jaar geweest dus hoeft niet weer. Maar ze is wel zonder hoefijzers gemeten.

Groetjes

KarinvdM

Re: Altijd hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:30

Mijn paard staat altijd op ijzers.

Als je je pony ijzers onder doet wordt het niet opeens een E-pony hoor, ze trekken er een cm af voor het ijzer.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:32

Ook mijn pony staat altijd op ijzers, net zo makkelijk.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:35

De mijne staat het zomer seizoen op ijzers, en in de winter haal ik hem eraf. Dit omdat hij ontzettend vaak zijn ijzers eraf trapt, ook met springschoenen om. De hoefsmid maakt in de zomer dan ijzers met hele korte takken, maar omdat die theoretisch gezien te klein zijn moet hij zowat iedere maand nieuwe onder. En ik vind het in de winter fijn om geen ijzers onder te hebben in verband met sneeuw en ijs... Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:40

Yep, outdoor altijd met kalkoenen en ijzers. Indoor gaan ze eraf, sinds vorige week staat mn pony dus weer op blote voeten.. Knipoog

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:44

Probeer het eerst eens zonder, ze kunnen er altijd nog onder. Die dingen heten trouwens kalkoenen, maar worden ook wel proppen genoemd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:25

Dit paard heb ik gelijk op ijzers gezet, die gaat makkelijk onzeker en gevoelig lopen.
Maar de vos heb ik tot het L2 met blote voeten gereden, in het L2 met ijzers voor en pas in het M1 met ijzers rondom.
Als het niet nodig is, is het niet nodig Knipoog

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 20:24

Ik merk wel dat de een "weg rent van de bodem" heel onzeker lopen, en daardoor heel druk wordt en echt gaat lopen rennen. Lijkt wel of hij dan weg wil vluchten van de bodem ofzo.
De andere is dan gewoon heel voorzichtig en wordt onzekerder en wil dan vaak niet harder dan een heel rustig drafje.

Maar dit is alleen als de bodem glad is.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:42

Bij ons staan ze allemaal zonder ijzers. We starten ook gewoon outdoor buiten en merk er geen verschil in qua lopen. Behalve als het echt heel glad is, maar dan zouden ze met ijzers ook voorzichtiger zijn Knipoog

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:15

zou zeker voor ijzers kiezen heb er al te vaak 1 uit zien glijden.
je voelt gewoon dat je paard minder glijd met kalkoenen in.
ik zou ook even kijken waar je gaat starten als je bijvoorbeeld maar naar 1 locatie gaat en ze starten op zand in jou rubriek zijn ijzers natuurlijk niet nodig succes met buiten starten alvast!!!!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:39

Urielle schreef:
Als het niet nodig is, is het niet nodig Knipoog

En wanneer is het dan wél nodig, en wanneer juist niet?

Misschien kun je me ook uitleggen wat nu precies de voor- / nadelen zijn van ijzers, en de voor- / nadelen van blote hoeven?

B.v.d.

John

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 05:29

Hahaha, daar is op dit forum felle discussie over, met de natuurlijk bekappers maar goed, volgens mijn visie:

Wel nodig:
Bij hard slijtende hoeven (mensen die heel veel over de weg gaan), bij paarden die dus makkelijk gaan glijden op concours (zijn vaak bloedpaarden met relatief kleine voetjes), bij paarden die bepaalde hoefproblemen hebben waardoor ze ijzers nodig hebben om niet kreupel te gaan lopen.

Niet nodig: als je paard stevige gezonde hoeven heeft die harder groeien dan ze slijten en je paard op concours gewoon stabiel over de grasbodem gaat (ook als deze nat is).

Voordelen: de hoef is door de smid makkelijker in de 'ideale' vorm te maken, concoursgemak voor de schroeven en de hoef slijt dus minder hard als je veel over het harde moet met je paard.
Nadelen: als je paard zich aantikt of een ander slaat is het ook gelijk goed raak, het is duur en voor de nagels worden gaatjes in de hoefwand geslagen. Als de hoeven niet hard groeien, zitten die vlak op elkaar en wordt een hoefwand dus makkelijk brokkelig. Er zijn mensen die ook zeggen dat het ijzer de natuurlijke pompfunctie van de hoef verstoord maar daar sta ik zelf niet achter.

Voor meer info en andere meningen verwijs ik je naar een van de vele topics op Bokt hierover Knipoog

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:17

Dank je wel Urielle Bloos

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:21

Die van mij loopt altijd op blote voeten. Hij trapt zijn ijzers er heel erg snel onderweg. Bovendien heeft hij absoluut geen last van glibberen en glijden, ook niet als het een heel erg natte ondergrond is. Als het veld erg blubberig is dan loopt hij wel wat voorzichtiger, maar dat doen de paarden met ijzers dan ook. Vanaf het M doe ik hem misschien wel ijzers onder omdat je dan wel de wat moeilijkere oefeningen krijgt, maar dat zie ik tzt wel.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:41

die van mij staat in de zomer altijd wel op ijzers, maar in de winter gaan ze er vanaf, dan kan de hoef even bij komen ofzo Tong uitsteken volgens mijn hoefsmit is dat goed Knipoog en ik vind het prima want me pony loopt er niet anders onder.

Soraydaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:29

k start wel altijd met hoefijzers
maar dat komt omdat mijn paard niet zulke hele goede hoeven heeft
k vind dat tog altijd wel prettiger en slimmer

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:22

Gewoon op blote voeten, zomer en winter, en nergens last van, zo'n gedoe en gestress met kalkoenen..

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:12

Ik start 's zomers wel altijd met ijzers en stiften. Als het gras goed is kun je ook prima zonder rijden. Maar aangezien het hier in Nederland 's zomers nog wel is regent, en ik met mijn vorige pony al een paar keer heb meegemaakt dat ze flink ging glijden zonder ijzers toen het gras wat gladder was, start ik nu 's zomers wel altijd met ijzers en stiften.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:36

Ik heb er nooit iets onder gehad. Ze loopt prima zonder... Maar ik rij dan ook alleen dressuur, met springen vind ik het een ander verhaal..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:59

Die van mij staat altijd voor op ijzers. Hij had iets platvoeten toen ik hem kocht en daarbij komt dat hij vreselijk klauwt met rechts onder het avondeten. Anders had hij in het indoor gewoon blote voeten gehad hoor.

Outdoor het ik een periode rondom en enkel voor gereden. Weinig erschil gemerkt. Alleen voor ben je wel sneller klaar

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:27

ik train mestal op gras zonder stoten .kalkoenen stiften hoe je het maar noemen wilt
maar ik was dus van de zomer op wedstrijd met aleen voor ijzers
met stoten maar daar kon ik helaas niet voor komen van glijden terwijl ze alstijd save loopt op gras en zo
volgend jaar weer ijzers voor mij dan wel rond om

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:35

hoi hoi

de mijne loopt gewoon zonder ijzers nergens problemen mee

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:50

Mijn paard staat op ijzers, ik heb het gedaan omdat de hoeven snel brokkelden, en omdat hij erg hakkelig liep.
En sinds hij met ijzers loopt, gaat het veel beter..
Nergens geen last meer van..

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:42

Mijn pony staat ook altijd rondom op ijzers. Dure bedoening, maar ik vind het wel nodig. Ze heeft nogal gevoelige hoeven en achter zijn ze ook niet echt hard.

Ik teer ook 2 x per week en dat is echt nodig bij mijn pony.

Zonder hoeven geen paard, toch? Knipoog

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:54

mijn paarden staan eigenlijk altijd op ijzers, vooral omdat ik vaak ff buiten ga rijden en astvalt de hoeven erg slijt. in het outdoor seizoen is het erg fijn, he je net ff dat kleine beetje meer grip. in het indoor kan het af en toe wel ff lastig zijn, vooral als het heeft gevroren, maar voor die paar dagen per jaar heeft mijn voorkeur ze eronder te laten zitten.