Dekens wanneer en hoeveel? antwoord!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romy18

Dekens wanneer en hoeveel? antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 16:33

Hey hey

Ik zie zoveel vragen over hoeveel dekens en wanneer dat ik even mij idee erop zet. Zo doen wij het op stal (internationale paarden). Ze hebben allemaal 4 dekens en dan hebben we nog een dikke waterdichte nieuwzeeland voor als ze naar buiten gaan.
15 tot 20 graden -> dunne ongevoerde zomerdeken
10 tot 15 graden -> 150 grams
5 tot 10 graden -> 250 grams
0 tot 5 graden -> 400 grams (150 grams + 250 grams)
< 0 graden -> 500 a 600 grams (150 grams + 250 grams + 100 a 200 grams)

Moet er wel bij zeggen dat deze paarden allemaal geschoren zijn, zo blijven ze wel super in der vacht.
Paarden komen ook buiten (2 uur) en dan gaat er een 250 grams en/of een waterdichte 200 grams op.
Voor niet geschoren paarden denk ik dat je er zo'n 100 gram minder op kan leggen.
Weet niet of nog meer mensen zo standaart regeltje hebben?

Greetz

Lenneke_

Re: Dekens wanneer en hoeveel? antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:44

Ik kijk gewoon hoe het weer is.
Tussen de 10 en 15 graden met of zonder zon kan heel veel verschil maken vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:59

Ik heb niet zoveel dekens aangeschaft hoor!
Ik heb 3 dekens voor mijn paard.
Een ongevoerde bucas regendeken, een bucas smartex medium en een onderdeken.
De een is voor de natte dagen en ook mijn begin deken, dan de smartex gaat op als het overdag onder de twaalf graden komt en als het tegen de tien graden gaat vriezen komt de onderdeken er nog onder de smartex.
Bij de paardendrogist staan mooie temperatuurschema's. Moet je wel eerst een deken aanklikken.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:01

Maar het verschilt ook heel erg wat voor een soort paard je hebt en met welk doel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:03

Zeker, dit is voor mijn pensioenpaard, ze werkt niet en wordt niet geschoren. Ze heeft het echter gauw koud, en gebruikt al haar energie om warm te blijven met als gevolg een mager paard. Dus haar help ik een beetje met dekens.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:07

ik vind dit per paard verschillend, op mijn vorige (die jij nog geschoren hebt, ff profiel geneust) had ik van 10 graden en hoger een ongevoerde regendeken op liggen eenmaal onder de 10 graden had ik er een onderdeken van 200 gram onder liggen en dit heeft ze heel de winter gehad, ze bleef super in haar vacht.
Voor mijn nieuwe heb ik nu ook een ongevoerde regendeken en als het onder de 10 gr. komt dan heb ik een 200 gr regendeken, deze is dan niet geschoren..Klein beetje vacht vind ik dan ook niet zo'n ramp.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:48

Mijn paard wordt redelijk intensief gereden, en heb de tijd niet urenlang te moeten wachten tot z'n teddyvacht droog is voor hij z'n staldeken op kan. Daarom scheer ik hem in de wintermaanden.
Heb best veel dekens Bloos , voor de winter 330 grams op stal en voor buiten een 300 grams regendeken. Als het vriest en 's avonds onder 0 is een onderdeken van 220 gram voor onder de regendeken en een 550 gram staldeken. Voor de de periode in herfst/voorjaar tussen winter en zomer een 0 grams regendeken en fleece gevoerde 0 grams staldeken. Verder voor het rijden en afzweten daarna een dralon fleecedeken, een dikke wollen halsdeken en een cooldeken van ultra dun materiaal (als de temperatuur nog vrij warm is). Ook nog een fleecegevoerde uitrijdeken, maar daar rij ik alleen mee buiten als het regent.