fries scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

fries scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 16:09

Hoi,

Mijn fries zit nu al erg in haar vacht en heeft een deken op. Toch lijkt dit de haargroei niet echt te minderen. Ben nu ook bezig haar zadelmak aan het maken, dit is allemaal al spannend en nieuw en dan ook nog die warme vacht erbij.
Ik zat te denken om haar in de winter te laten scheren.
Maar is dit wel normaal bij een fries? Ik heb namelijk nog nooit een geschoren fries gezien.
Hoe moet je dit doen met de sokken? Eromheen scheren?
Ik heb zelf van die zwarte shampoo voor zwarte paarden, waardoor de kleur weer terug komt, hoorde dat wanneer je daarmee was het er weer goed uit komt te zien.

Iemand een voorbeeld van een geschoren fries?

Groetjes!

Romy18

Re: fries scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:14

Een voorbeeld heb ik niet, heb er vorige winter wel 2 geschoren, gewoon helemaal alleen dan vanaf de voorknie en de sprong naar beneden niet, moet zeggen dat die friezen wel iets grijzer werden maar dat viel heel goed mee...
Greetz

manonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:44

ik heb geen egt voor beeld.
alleen een vriendin van mij heeft een paar frieze ze heeft er 1tje een xtje geschoren maar zij(en ik ook) vond het mooier als je ze niet scheert.

Timmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:38

Mijn fries is vorig jaar ook geschoren en ik vond het erg mooi. In het begin zijn ze inderdaad beetje grijs, maar bij tim trok dat snel bij. En eigenlijk zie je bij elk geschoren paard kleurverschil met voorheen.
Ik heb hem helemaal geschoren op de benen na, met de lijn waar het been begint.
Ik heb helaas geen foto van een geschoren Timmy waarop duidelijk te zien is hoe hij geschoren was.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:40

Ik heb vorige winter een geschoren fries gezien, sokken enzo ook weggeschoren, ik vond het mooi. Maar het is natuurlijk een kwestie van smaak, en hoeveel 'waarde' je aan z'n behang hecht.

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:18

Ik dacht dat dat met friezen niet mocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:22

de haren van een fries schijnen er ook ''ruwer/ stugger'' door te worden heb ik gehoort? Vork
de mijne mag gewoon lekker teddybeertje blijven deze winter Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:26

Een fries kan je gewoon scheren hoor. Het is hetzelfde als ieder anders paard. Maar begrijp dat je een jong paard hebt, dus houdt daar wel rekening mee Knipoog

Gewoon scheren, je kan zelf kiezen of je de sokker eraf wilt, eraan houden vanaf de knie (gebruikelijk) of zoals hiervoor getyped, vanaf het been.

@TopGun, friezen mogen wel geschoren worden.. Weet natuurlijk niet wat keuringseisen zijn, maar lijkt me sterk dat dat niet mag. Manen en staart mogen niet geknipt zijn/worden, zo natuurlijk mogelijk moet het zijn. En natuurlijk je sokken eraan, anders kan je denk ik heel snel weer naar huis als je met een fries komt zonder sokken Haha!

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:05

ja je kan gewoon fries scheren hoor en het is inderdaad hetzelfde als ieder ander paard een tinker scheren wij ook gewoon

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:07

Als je je fries laat scheren, let hierbij wel op dat je paard hier heel fris van word, omdat hij het dan met rijden (met name in het begin) koud heeft, paarden die het koud hebben en rillerig zijn, worden heel fris en vlug. Hier moet je dus wel rekening mee houden Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:51

ik vind het eigenlijk niet zo mooi een geschoren fries. maar als die zo dik in het haar komt is er denk ik geen andere optie. onze paarden hebben het eigenlijk nauwelijks. maarja als jij denkt dat het beter is moet je het doen Knipoog

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 00:01

Zal best wel kunnen, maar of het mooi en verstandig is?
's Winters moet je in ieder geval de oren niet te veel uitscheren, alleen de plukken. Verder scheren wij alleen het hoofd en de benen (Behalve de sokken). Wij hebben in de zomer ook altijd vliegendekens op, dag en nacht, en wanneer het 's nachts kouder wordt, gooien we een zomerdeken over. Niet te snel overgaan op dikke dekens. We geven ook altijd olie door het eten en onze friezen zitten altijd mooi glad in de vacht en deze glanst het gehele jaar door prachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:19

VSW --> SV.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:42

Waarom zou je het niet doen?
In het topic, modellen en figuurtjes staat een geschoren
tinker, dat vind ik een beetje hetzelfde behalve de kleur
natuurlijk.

ik zou hem scheren tot de knie.

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:05

Wij hebben onze Fries ook een winter geschoren. Ik vond het zelf niet mooi staan, maar mijn paard was ondanks deken toch een teddy geworden en met wedstrijden rijden en veel trainen kreeg ik hem na het rijden gewoon niet meer droog.
Wij hadden de benen niet gedaan en dat grijze komt gewoon door huidvet die je opeens door het weghalen van de haren ziet, het is niet zo dat die haren opeens grijs zijn ofzo.

Groetjes Sanne

ikke__1409

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:00

ik ken ook iemand die scheert haar fries ook. niet iedereen vind het altijd even mooi maar, als het dier zo'n dikke vacht heeft lijkt mij dat je het gewoon moet doen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:00

Die van mij moet er ook aan geloven hoor! (Voor haar dikke vacht met rijden, en ze heeft nog hele erge korsten van de schimmel die niet echt los willen laten, wat dus jeukt)
Mooi is anders. Mocht je wedstrijden rijden, scheer hem dan 2 week ong daarvoor..Zodat het meeste een beetje bijgetrokken is