Hoe om te gaan met een jaarling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_Valerio

Hoe om te gaan met een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 22:52

hee, ik had een paar vraagjes.
ik heb een jaarling, en heb voor de rest niet echt ervaring met jaarlingen.
ik moet hem dus nog alles leren & het zelf ook nog alles leren.
hier komen myn vragen.
- als ik hem uit de wei haal, blyft hy soms stil staan. ik heb by andere berichten gelezen dat hy misschien niet meewil om het werk dat hy moet doen. maar dat is het niet, want hy krijgt een hele grote poetsbeurt. hy mag allerlei nieuwe plekjes onderzoeken en mag spelen met zyn maatje in de bak. hoe zou ik hem mee kunnen nemen zonder elke keer te lokken met wat lekkers?
- als je een paard klopjes geeft, weet hy dan gewoon dat het een beloning is of moet je dat hem ook nog aanleren?
- hoe kom je erachter wat een paard lekker vind of niet?
- hoeven krabben is ook een drama, als ik zyn voet pak trekt hy hem gelyk los. hoe moet ik dit aanpakken?
- als ik hem ga poetsen kan hy niet zo goed stil staan, is dit een teken dat hy wilt lopen? of dat hy het niet leuk vind ofzo?

ik hoop dat jullie adviezen voor me hebben, alvast bedankt.

Denise

Re: Hoe om te gaan met een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:55

-Door hem ook voor leuke dingen mee te nemen (maar dat doe je al). Doet hhij nog meer dan stilstaan (bokken of wegrennen) of alleen stilstaan?
-Nee moet je aanleren. Door associatie: geef bijvoorbeel daltijd een snoepje tegelijk met het klopje, of zeg steeds 'goedzo!'.
-Wat ie neit lekker vindt zal ie wel neit eten Clown
-Dat wil ik ook wel eens weten.
-Hij is gewoon ongeduldig. Misschien is het makkelijker om m gewoon in de wei te poetsen, terwijl hij staat te grazen, of terwijl hij gevoerd wordt.
Hoop dat je er wat aan hebt!

Romy_Valerio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 22:59

Nee, hy blyft alleen stilstaan en weigert om mee te gaan.
En erachter komen wat hy wel of niet lekker vind bedoel ik met aaien, hoe weet je of hy iets lekker vind?
Maar ik moet hem toch een keer aanleren om by de poetspalen te poetsen? Anders moet ik het voortaan áltyd in de wei doen.
In ieder geval harstikke bedankt Lachen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:01

zweep meenemen en aantikken op de kont. Als je hem hier al neit bij aanpakt, loopt ie straks helemaal over je heen.
De meeste pony's gaan flemen, doen hun ogen dicht of doen hun neus in de lucht als ze iets lekker vinden.
Wat valt er te leren aan poetsen op de poetsplaats? Ga voor het simpelste, hij zal daarna echt niet weigeren om ergens anders geborsteld te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:05

Romy_Valerio schreef:
hee, ik had een paar vraagjes.
ik heb een jaarling, en heb voor de rest niet echt ervaring met jaarlingen.
ik moet hem dus nog alles leren & het zelf ook nog alles leren.
hier komen myn vragen.
- als ik hem uit de wei haal, blyft hy soms stil staan. ik heb by andere berichten gelezen dat hy misschien niet meewil om het werk dat hy moet doen. maar dat is het niet, want hy krijgt een hele grote poetsbeurt. hy mag allerlei nieuwe plekjes onderzoeken en mag spelen met zyn maatje in de bak. hoe zou ik hem mee kunnen nemen zonder elke keer te lokken met wat lekkers?
- als je een paard klopjes geeft, weet hy dan gewoon dat het een beloning is of moet je dat hem ook nog aanleren?
- hoe kom je erachter wat een paard lekker vind of niet?
- hoeven krabben is ook een drama, als ik zyn voet pak trekt hy hem gelyk los. hoe moet ik dit aanpakken?
- als ik hem ga poetsen kan hy niet zo goed stil staan, is dit een teken dat hy wilt lopen? of dat hy het niet leuk vind ofzo?

ik hoop dat jullie adviezen voor me hebben, alvast bedankt.

mijn jaarling bleef soms ook ineens stilstaan, hem heb ik een tikje met de zweep gegeven, omdat dat dat gewoon dwarsigheid was. dit heb ik 2 keer moeten doen, (niet heel hard, maar een klein tikje)toen was het over.
klopjes geef ik samen met het woord braaf of goedzo.
mijn jaarling wil nog geen snoepjes of stukjes wortel eten, ik geef hem nu alleen een beetje biks, de rest komt later wel vind ik Lachen
het hoeven krabben heb ik, met overleg aan de hoefsmid overgelaten, ik kon hem niet houden als hij begon te schoppen, en de hoefsmid wel, dit zou ik wel eerst met je hoefsmid overleggen.
het poetsen doe ik, met een touw door de ring, zodat hij een beetje bewegingsvrijheid heeft, hij blijft nu braaf staan als ik hem vastzet Ja

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:05

Een jaarling hebben zonder ervaring is heel erg moeilijk.
Ik zou hem een jaartje tussen andere veulens op een wei zetten en er niets mee doen.
Dat is de juiste leerschool en daarna rustig aan beginnen.
Ik was ook begonnen zonder ervaring aan een veulen en het is moeilijker dan je denkt.
Heel veel succes iig toegewenst met je jaarling.

Romy_Valerio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 23:05

Okee, daar heb ik wat aan. Dankjewel Lachen

Romy_Valerio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 23:07

Oke, maar je bedoelt dat ik niet meer kom? Want ik vind het juist leuk om een band met hem te krygen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:11

Romy_Valerio schreef:
Oke, maar je bedoelt dat ik niet meer kom? Want ik vind het juist leuk om een band met hem te krygen!

je kan er nog wel heen gaan! ik had mijn jaarling samen met een andere hengst staan, hij staat nu alleen ivm met behandeling, ik haalde hem 1 keer in de zoveel tijd, uit de wei, en ging hem poesten, of in een lege wei met hem lopen, het stilstaan oefenen, meelopen oefenen, en ik heb hem geleerd dat hij niet voorop mag lopen, maar met zijn neus achter mijn schouder moet blijven, dit zou je dan kunnen oefenen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:17

Tuurlijk kun je hem gewoon op gaan zoeken, contact maken, bij hem zijn, tuttelen en proberen hem mee te nemen aan een halstertje en een beetje poetsen.
Niet te lang.
Niet teveel vragen hij is nog zo jong en snapt niet wat je vraagt en dus snel afgeleid.
En verder hem gewoon groot te laten worden tussen andere veulens.
Je moet ze niet dwingen want ze weten gewoon niets.
Op dit moment word mijn Flash ingereden en ik moet me constants in mijn hoofd zetten dat ze helft nog niet weet. Dit is supermoeilijk.
Heb ondertussen wel voldoende ervaring opgedaan en weet dat ik het helemaal verkeerd heb gedaan.
Nog even lekker een jaartje laten dollen en daarna gaat het een stuk beter.
Het is nog een baby.
Probeer alsjeblieft niet hetzelfde te doen als ik en denken dat het hetzelfde is als een paard, want hier krijg je spijt van.
Zeker niet met zwepen beginnen wat eerder gezegt is, het dier is één jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:20

als je pony weigert mee te lopen, en je weet gewoon dat het dwarsigheid is, vind ik best dat je hem een tikje mag geven, een klein tikje, dat hij weet dat hij toch moet doorlopen, waarom zou je dat niet mogen doen? dan heb je straks een pony die over je heen loopt lijkt mij, die had ik ook.. en dat was geen pretje, 2 keer een klein tikje was bij mij voldoende, hij loopt nu prima mee, wat doe je anders als je hem terug moet brengen naar het land, en meneer weigerd mee te lopen.. dan geef ik toch een tikje.. een jaar of niet, ik vind dat hij dat toch moet leren

Beandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:33

mijn jaarling ging onder het wandelen ook soms stil staan, maar dit was puur omdat ze het spannent vond en alles wilde zien. en ik heb haar voetje geleerd door heel rustig steeds een beentje op te tillen en dan weer neer zetten. ik probeerde steeds langer haar voetje vast te kunnen houden ondertussen wel veel belonen enzo tot het voor haar normaal was dat ik haar voetje vast had toen kon ik hem uit gaan krabben. met een jaarling moet je vooral gewoon alles rustig aan doen veel geduld hebben en het dier vertrouwen in je laten krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 00:24

Je stelt wel een paar vragen in een topic, waar hele lange antwoorden voor nodig zijn.

Maar goed, daar gaat ie dan.

-Klopjes geven is niet natuurlijk voor een paard. Een paard moet leren dat klopjes een beloning zijn. Hou het daarom bij aaien.

- Benen geven valt te leren. Zie de manier waarop ik het heb aangeleerd. Onthoud daarbij dat een jaarling nog een baby is en zich niet zo heel lang kan concentreren.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.

Als een paard in de rem gaat met lopen, kun je met tikjes en met de zweep gaan werken, je kunt ook proberen om hem zijn voeten te laten bewegen, zodat je niet met de zweep aan de gang hoeft. Als je paard in de rem gaat, loop dat in een hoek van 90 graden een andere kant uit, en houd tegelijkertijd druk op het halster, zodat hij uit zijn evenwicht komt. Op het moment dat de voeten weer bewegen heb je gewonnen, en kun je weer de kant op die je van plan was om te nemen. Als je dit gedrag de kop niet indrukt, werk je in de hand dat hij met staken verder komt.

Verder is een jaarling een baby, en heeft hij teveel steun nodig van de kudde om hem er te vaak uit te halen. Beperk je contact tot een minimum, die band met je paard komt wel als je eenmaal met hem aan het werk gaat.

En hoe je er achter komt wat je paard fijn vindt? Goed naar hem kijken. Overal kroelen (en dat kan ook als hij in de groep staat) en daarbij goed naar zijn hoofd kijken. Als hij zijn bovenlip spitst of zijn hoofd scheef gaat houden heb je het goede plekje te pakken.

Romy_Valerio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 12:50

Oke, harstikke bedankt. Maar over de kudde, myn jaarling staat al op stal. Alleen overdag staat hy op de wei. van 10 tot 6 uur. geld het dan nogsteeds dat hy steun heeft aan de kudde? Want hy staat de hele nacht alleen in zijn stal. Wel naast zyn vriendje, maar niet by de hele kudde.

manonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:48

laat hem met je stem weten dat hij door moet lopen lukt dat niet probeer dan is zachtjes met je zweepje tikjes te geven.

als je altijd je paard een klopje geeft en braaf zegt als hij iets goed doen weten ze dat het een beloning is.

als een paard iets niet wil vind hij het niet leker.als hij het gelijk uit je handen trekt vind hij het super lekker!

met hoeven kraben moet je gewoon door zetten als hij hem weg trekt pak jij hem weer trug.en altijd goed zijn been vast houde dat hij hem moeilijk weg trekt.en het is nog een jong paard en meot nog een beetje goede evenwigt krijgen.

dat kan het alle 2 zijn dat is voor ieder paard versgillend.

en nog 1 tip met iedere jaarling moet je genoeg gedult hebben.vraag je niet te veel af waarom die dingen doet maar vraag je af hoe je het aan moet pakken. doe zo veel mogelijk afwisseling met de dinge die je met hem doet. zo dat het voor hem ook altijd een leuke verrassing blijft wat jullie gaan doen. en hoe meer afwisseling hoe meer hij leert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:15

zou je ABN kunnen typen, ManonV? Lachen

x__Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:57

Heey Pling
Mijn jaarling is het vriendje van de Tser Vork
Maar ik heb dus ook een probleem ( Dat heb je bij (n)/(j)aarlingen x] )
Mijn Diablo gaat dus nergens heen zonder Valerio Clown
Voornamelijk in het weiland, dan vertikt hij het om te lopen zonder dat Valerio voorop loopt Koe
Kan Romy Valerio denken jullie het best eerst meenemen uit het weiland en dan daarna pas Diablo
meenemen? Naja ik hoor het wel Vork

xxx

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:38

ManonV, voor zover ik het kan begrijpen wat je geschreven hebt (zou fijn zijn als je wat duidelijker en Nederlands typt) ben ik niet zo gecharmeerd van jouw antwoorden. Ik vind dat geen goede manier om een paard bijvoorbeeld te leren voetjes geven. En gevaarlijk voor de persoon die het zo gaat proberen. Houd er rekening mee dat het diertje nog niets kent, en dus grote kans dat ie uithaalt of evenwicht verliest.

Ik ga mee met Cassidy, dat vind ik een vriendelijke en veilige manier. Zo ga ik het ook aanpakken als het veulen er is en uiteindelijk oud genoeg is om wat mee te gaan doen.
Als ik jou was, TS, zou ik het paardje nog lekker een jaartje wegzetten in de opfok. Laat het dier nog even lekker jong zijn, werken kan die nog jaren doen. Ga er af en toe langs om hallo te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:34

Ik kan niet op al je problemen een oplossing vertellen, maar ik ga mijn best doen;

- Ten eerste kan het zijn dat hij het niet leuk vind om uit het weiland te gaan, waarschijnlijk komt hij vanzelf te weten dat hij alleen maar leuke dingen gaat doen buiten het weiland, en dan zal het probleem wel over zijn.
Verder als het gebeurd, liefkozen met zachte woordjes, en een klein beetje druk op het halstertouw zodat hij alsnog voorwaarts wilt komen.
- Meestal gebeurd het ook vanzelf, dat paarden leren dat een klopje betekend dat hij het goed gedaan heeft, verder kan je ook lieve woordjes tegen hem zeggen, en hem toch dat klopje blijven geven.
Dingen als "braaf" of "goed zo" werken ook vaak heel goed.
- Onderzoeken, als je hem achter zijn oren krabt (bv.) en hij doet zijn oortjes naar voren, gaat een beetje dof uit zijn ogen kijken, oortjes bewegen vrolijk heen en weer etc. dan weet je dat hij het lekker vind, als hij geen reactie geeft, dan vind hij het wel ok, maar als hij boos gaat reageren (bijten, slaan, oren naar achteren etc.) dan zou ik snel ophouden, want dan vind hij het niet fijn.
- Proberen voorzichtig te aaien over zijn hoef, en zodra hij hem maar een beetje optilt, gelijk belonen, en weer laten neerzetten, daarna een paar keer overnieuw.
Als hij hem dan normaal kan optillen, voor het hoeven uitkrabben, kan je hem voorzichtig vast pakken, bouw dit ook rustig op, en wordt niet boos als hij het niet doet, het kan net zo goed zijn dat hij het nog niet zo goed snapt hé!, daarna pas rustig proberen de hoeven echt uit te krabben.
Als je veel stapt over de verharde weg (asfalt werkt goed) komt meestal het vuil automatisch uit de hoeven.
- Daar is niet zo veel aan te veranderen, als hij niet goed stil staat, vind hij het of niet zo fijn om geborsteld te worden, of hij is gewoon ongeduldig.
Als je hem nou eens probeert vast te zetten vanaf twee kanten, staat hij dan wel stil?.

Verder wil ik wel een klein advies geven.
Als het nou niet blijft lukken, zoek dan iemand die wel ervaring heeft met jaarlingen, want als je zelf nog vanalles moet leren over een jaarling, en je hem ook nog allemaal moeilijke dingen moet leren, kan dat heel vervelend worden voor beiden.
Als er iemand is in je naaste omgeving die je kan helpen, vraag dan om hulp, inderdaad, voor alles moet een eerste keer zijn, maar de eerste keer (keren) hulp vragen, daar is niets mis mee.
Dit moet je zeker niet aanvallend zien, en je hoeft er ook niks mee te doen, want het is alleen maar een advies.

Heb ik toch voor alles advies gegeven (lees: mijn mening)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:16

Heeft je jaarling uberhaupt al wel geleerd hoe mee te lopen aan een touwtje?? Wij vinden het vrij normaal dat ze aan een touw meelopen, maar ook dat moet een paard leren.
Met zwepen zou ik niet aan komen bij zo'n jong beest. Als je op die leeftijd al met een zweep moet komen, nou daar heb ik zo mijn eigen mening over maar goed.
Ik heb mijn veulen vanaf vijf maanden opgevoed, hij is nu 2.5. Ik trok altijd licht aan het halstertouw zodat deze strak stond en zodra hij daaraan toegaf en een voet vooruit wilde zetten liet ik het touw vieren als beloning.Ze staan altijd wel een keer stil, dat is heel normaal hoor.
Leiderschap over je paard moet je krijgen door consequent te zijn naar je paard, nee is nee, zijn respect verdienen. Niet respect krijgen door vanaf jongs af aan al met een zweep te beginnen en uiteindelijk dat een paard geen respect maar angst voor je heeft.
Probeer het vanuit zijn oogpunt te bezien. Door jouw ogen bekeken en eventuele omgang met andere paarden vind je bepaalde dingen bij paarden heel normaal. Zoals poetsen, aan een halster mee lopen en noem maar op. Vanuit een jaarling paard bekeken kan dit alles erg nieuw en angstig zijn of verschrikkelijk interressant. Hij snapt niet altijd wat je van hem vraagt. Begeleid hem daarin en schop hem er niet doorheen.
Misschien kun je een boek halen over dit onderwerp (grondwerk van Inge Terblick is erg leuk), niet eens om daar gelijk mee aan het werk te gaan, maar om te leren kijken naar het paard. Of bezoek wat websites, je kunt er een hoop van opsteken of idd hulp vragen aan een kennis die er verstand van heeft.
Ga in ieder geval zorgvuldig te werk en lees je in en informeer, voordat je het weet gaat door onwetendheid van de baas het paard naar de maan.
Heel veel succes en als alles goed gaat heb je over een paar jaar een heerlijk paard. De mijne heeft veel tijd gewoon in de weide doorgebracht met vriendjes, de echte klik is er nu, die band groeide in mijn geval vanzelf. Naarmate hij ouder werd nam ik hem vaker in de hand en de band kwam vanzelf en is nog steeds groeiende Haha!

Romy_Valerio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 16:21

Ik heb de methode gedaan om een hoek van 90 graden te draaien en hem uit zyn evenwicht te trekken. Na 2 keer liep helemaal mee.