Iemand die kan helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

falco_lover

Iemand die kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:34

Hallo iedereen!

Ik zit met nogal een redelijk groot probleem. Ik heb al een jaar of vijf een eigen pony, Falco. Nu sinds een korte tijd breekt hij altijd uit. Omdat de stroom op de draad tijdelijk niet werkte, kon hij er dus gemakkelijk uit. Dit deed hij door bij de enkele draden eronder door te kruipen. Soms wrong hij zich er gewoon tussen. Bij ons in de wei kan hij niet weg, hij kan gewoon op het domein rondlopen dus op zich is dat niet zo erg. Maar nu staat er op dat domein ook nog een paard, in een andere wei. Hij heeft het dus in zijn hoofd gehaald om naar daar te trekken, en is dus op één of andere manier in die wei gesukkelt. Voor de paarden was het natuurlijk niet zo erg, maar voor ons wel. De eigenaar van het paard heeft liever dat het paard alleen staat omdat ze anders vervelend wordt.

Nu heeft mijn papa de stroom gemaakt, er staat redelijk veel stroom op nu, maar toch loopt hij er nog dwars doorheen. We hebben bij elke enkele draad, een draad onder gespannen zodat hij er niet meer onder zou kunnen, maar tevergeefs. Van de stroom op de draad trekt hij zich niets aan.

Ik heb hem nu op stal gezet, want het was echt niet meer leuk. Voor ons niet, en niet voor de andere eigenaar. Maar nu is mijn vraag, weet er soms iemand nog iets dat ik kan doen om hem enigzins in zijn weide te houden? Een houten omheining is uitgesloten want het is ons domein niet.

En als het niet betert, moet ik overwegen om hem te verkopen.
Dus als er iemand hier een oplossing voor weet, posten maar! Het zou een enorme hulp zijn! Lachen
Alvast bedankt!
Groetjes Yana

nanett35

Re: Iemand die kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:39

Hoe kan hij er dwars doorheen lopen?? Als ik dat weet, weet ik misschien wel een oplossing. Knipoog
En watvoor soort dikte is de draad??

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:42

staat er op álle draden stroom of alleen op 1? (de bovenste?) want dan kan die 't namelijk zo voorelkaar krijgen dat die die ene draad met stroom níet aanraakt. En je zegt dat een andere omheining geen optie is (anders zou ik je dus dat aanraden). Maar mocht er van de tips niks helpen kun je misschien ook overwegen om naar een andere stal/wei te gaan van een ándere eigenaar waar ze een 'dichte' omheining hebben (met zo'n (schapen)gaas ofzo) Hoop voor je dat het goedkomt!

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:43

Hij begint gewoon te lopen en stopt niet tot de draad knakt. De draad is zo'n lint van ongeveer 2 vingers en half...

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:46

Maartje1990 schreef:
staat er op álle draden stroom of alleen op 1? (de bovenste?) want dan kan die 't namelijk zo voorelkaar krijgen dat die die ene draad met stroom níet aanraakt. En je zegt dat een andere omheining geen optie is (anders zou ik je dus dat aanraden). Maar mocht er van de tips niks helpen kun je misschien ook overwegen om naar een andere stal/wei te gaan van een ándere eigenaar waar ze een 'dichte' omheining hebben (met zo'n (schapen)gaas ofzo) Hoop voor je dat het goedkomt!

Ja op de onderste draad staat ook stroom, evenveel als op de bovenste. Hij steekt zijn hoofd onder de bovenste draad en loopt met zijn benen dwars door de onderste... Ik vind dit zeer eigenaardig, want een normaal paard zou stoppen door de stroom.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:46

en op díe draad staat de stroom op? en weet je ook zéker dat het het echt doet? want het kan zijn (zeker in die linten) dat de verbinding wat minder is omdat er een 'maar' dunne ijzerdraadjes doorheenloopt (en ik weet niet hoe je ze repareert nadat ze geknapt zijn, maar aan elkaar knopen is dan niet voldoende lijkt me omdat dan de stroom geen goede verbinding meer heeft) heb je dat uhm.. zelf getest??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:48

Dan vrees ik dat er gewoon te weinig stroom op staat. Hoe repareren jullie de draad als hij is gebroken?? Als de ijzeren draadjes niet meer met elkaar in verbinding staan, dan staat er dus geen stroom op. Met het apparaatje om de stroom te meten dus het hele lint nakijken.

Zie bericht boven mij zie ik nu net.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 05-10-07 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:49

Als de draden geknakt zijn hangen we er gewoon nieuwe. Dus we binden ze niet aan elkaar. De onderste werkt ook want er zijn verbindigen gemaakt.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:50

Anders moet je even kijken of je kan zien waar hij er elke keer doorheen loopt. Als hij het elke keer op precies hetzelfde stuk doet dan zit daar de stroom waarschijnlijk niet goed. Dat is dan een deel in het draad waar de stroom niet komt Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:50

Heb je geen meet apparaatje?

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:52

Ik kan inderdaad is aan alle draden gaan voelen, maar normaal gezien staat er op alles stroom.
Zo van die enkele ijzeren draden, die zijn steviger dan linten, maar is dit dan niet gevaarlijk als ze er gewoon op af lopen? Want anders kan ik zo'n dikke ijzere draad proberen...

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:52

Nee een meetapparaatje heb ik niet. Kan ik wel gaan kopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:55

Als jij met je blote handen aan het schrikdraad kan zitten om te voelen of het onder stroom staat, dan staat er niet voldoende stroom op. Ik heb er een bloedhekel aan als ik per ongeluk het draad een keer aanraak en ga dan ook zeker niet met mijn hand voelen of hij het doet.

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:56

En welke batterij heb jij? Want wij hebben zo'n batterij in de winkel gekocht voor schrikdraad. Maar er is mij ook al gezegd om stroom van het net te nemen? Hoe ik dat moet doen weet ik echter niet..

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:59

Misschien mist je paardje gewoon wat gezelschap, en nu hij heeft gemerkt dat een vriendje een stukje verderop staat, gaat hij daar gezellig buurten. Dus misschien eens aan een weide maatje denken?

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:01

Van die dunne draded schijnen wel meer stroom door te geven. Hij kan er misschien wel een wondje aan overhouden als hij daar doorheen breekt, maar als het goed is stopt hij wel als hij meer stroom voelt. Succes! (ja misschien is ie ook wel gewoon eenzaam inderdaad)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:02

een houten hek bouwen??

en ik ga met uthrick mee, heeft je paard een vriendje?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:03

Ik heb er meerdere. Een grote voor de lange afstanden, een kleintje voor de paddock en de bak, beide op het lichtnet, en een met batterij voor een stuk land. Die op het lichtnet zijn veel sterker en hoef je natuurlijk niet te vervangen. De batterij raakt leeg en zal je dus om de zoveel tijd moeten vernieuwen. Dan moet je er ook nog op letten dat je niet teveel onkruid tegen je draad hebt zitten, want dat neemt ook stroom af.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:04

Als ik het goed begrijp heb je een paddestoel voor de stroom?
Deze geven vaak weinig stroom vooral als de batterij al wat ouder is.
Om stroom van het net te krijgen heb je een andere kast nodig.
Als je dit goed aanlegt kom je niet meer aan het draad.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:05

Ik wilde het net zeggen aerdenhout1, als jij met je vingertjes aan het lint kunt komen zonder een vreselijke optater te krijgen, dan staat er onvoldoende stroom op.

Zou je ons misschien kunnen vertellen wat voor aparaat je hebt voor de stroom en wat voor een batterij daar in zit? (dat maakt namelijk ook verschil)
Hoe groot is je pony en op welke hoogtes hangen de stroomdraden?

Koop morgen bij de boerenbond/welkoop (hebben jullie zo'n winkel?) even een stroom meet aparaatje.
Dat is altijd handig om te hebben, omdat je dan zoiezo om de zoveel dagen, of zelfs dagelijks, even kan meten of er nog voldoende stroom op de draad staat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:06

aerdenhout1 schreef:
Als jij met je blote handen aan het schrikdraad kan zitten om te voelen of het onder stroom staat, dan staat er niet voldoende stroom op. Ik heb er een bloedhekel aan als ik per ongeluk het draad een keer aanraak en ga dan ook zeker niet met mijn hand voelen of hij het doet.

nou.. dat kán wel.. maar ik raad 't je af ikzelf ben nooit zo blij als ik die perongeluk aanraak Clown als je dat goed voelt... dan weet je in ieder geval dat de stroom er goed op staat! (maar leuk is anders)

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 22:08

Hij kan neus aan neus staan met dat andere paard, maar mag niet met dat paard in de wei omdat het nogal gemakkelijk een mank been oploopt door onozel te doen als ze met twee in één wei staan. Voor de rest staan er geen andere paarden nee.

Een houten hek bouwen gaat niet, want de grond is niet van ons.

Al het onkruid is van de draad gedaan en de batterij is redelijk recent. Ik weet niet juist op welke hoogte dat de draden hangen. We zijn nu ook begonnen met de eerste weide op één batterij te zetten, en het grotere deel van de weide eraf te laten. Hierop zouden we nog een andere batterij willen aansluiten.

Ik zal morgen eens zien wat voor batterij we er hebben opstaan. En ik zal ook is zien hoe hoog de draden zijn.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:10

Heeft de batterij een vorm van een paddestoel?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:10

Er zijn al wat tips gegeven...een apparaatje om te controleren is erg handig en in jouw geval heel belangrijk.
Als je stroom van het net kan tappen kun je ook overwegen om een apparaat te nemen wat je in sterkte kan verhogen.Kan je vertellen dat ze dat absoluut niet grappig vinden,ik ben ermee in aanraking geweest en een half uur later had ik nog kiespijn...zo'n rotklap had ik gehad Clown

Heeft jouw paard soms een dikke vacht,manenkam want soms wordt de klap hierdoor ook afgezwakt...als dit zo is kun je ook een soort voelsprieten maken aan het halster zodat als hij onder het draad doorwil hij altijd in aanraking komt met het draad.Niet leuk maar hij moet leren dat hij zijn plekje niet afmag...ook voor zijn eigen veligheid.

Misschien is hij inderdaad wat eenzaam en heeft een maatje nodig...dat kan ook een hoop schelen en anders zit er niets anders op dan een andere afrastering maken....hout met schrikdraad.

Om wat voor paard/pony gaat het??

Sterkte

Groetjes,Tinky

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:12

Tinky, iets wat je dus absoluut nooit moet doen, is een paard alleen laten met een halster aan. Vooral een paardje wat onder draden doorkruipt niet. Stel je voor dat hij daardoor vast komt te hangen joh.