Ik heb een jong paard van 3.5 jaar en ik hij is al vanaf day hij 5 maanden is van mij, dus ik weet precies wat hij vanaf die periode heeft meegemaakt.
Vorig jaar heb ik met hem geoefend met een deken dit heb ik heel rustig met hem geoefend zonder druk of wat dan ook. Het ging eigenlijk heel goed, tot het moment dat hij ging lopen met de deken toen is hij compleet in de stress geraakt met alle gevolgen van dien, want hij is gewoon tegen een betonnen muur opgerend!!! Nu een jaar later krijg ik nog steeds de deken niet op, zodra hij de deken al ziet raakt hij compleet in paniek.
De afgelopen maanden ben ik rustig bezig geweest met longeren, loswerken, grondwerk en dit langzamerhand uitgebreid met een zadel en hoofdstel. Alles ging heel goed, alleen het zadel kreeg ik op maar de paniek slaat toch elke keer weer toe als deze op moet. Zodra de kast opengaat en hij ziet het zadel al is hij al in paniek. Het gekke is dat het op doen een probleem is maar als het eenmaal ligt was het goed.
Nu is hij een aantal weken geleden compleet doorgeslagen en is hij tijdens het longeren dwars door de bakrand gerend waardoor ik hem niet meer kon houden en is hij nog een rondje door de bak gerend en vervolgens vol door een ander stuk van de bak gerend waar hij vervolgens vast stond zodat ik hem gelukkig kon pakken en hem op stal kon brengen. Hij is er godzijdank alleen met schaafwonden vanaf gekomen maar het had veel erger kunnen aflopen!!
Sindsdien is het een drama, het is niet meer het paard zoals ik hem ken. Ik heb nog maar 1x geoefend met het zadel, maar dat was dan met 2 mensen en meer zodat hij het nog "goed" afsluit. Ik heb hem op bach druppels gezet en hem tot rust laten komen door niks van hem te vragen. Alleen is hij van de week al uit het niets recht omhoog gekomen bij mijn vriendin (ze pakte haar paard uit de bak en hij stond er gewoon los in) en vanavond is hij ook weer uit het niets bijna over mijn vriendin gerend en rent hij door het land in paniek rond terwijl de andere paarden gewoon staan te grazen en er gebeurd helemaal niks engs maar hij is gewoon compleet de weg kwijt.
Ik kan hem ook niet meer goed aanraken want dan schrikt hij en wil hij vluchten.
Hij was normaal gesproken echt heel braaf daarin en juist heel relaxt. Ik heb hem zelf opgevoed en hij nooit problemen met hem gehad, maar op dit punt loop ik compleet vast met hem.
Ik lijk hem ook wel niet te kunnen bereiken, ben dus eigenlijk ten einde raad....
Zijn mensen die ervaring hebben met paarden die compleet in paniek raken en dan overal dwars doorheen rennen en eigenlijk nergens voor stoppen? Zo ja hoe ga je er mee om?
Ik hoor graag jullie reactie.