Mijn oaard is vreselijk bang voor iets op zijn rug!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bibi

Mijn oaard is vreselijk bang voor iets op zijn rug!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 20:41

Ik heb een jong paard van 3.5 jaar en ik hij is al vanaf day hij 5 maanden is van mij, dus ik weet precies wat hij vanaf die periode heeft meegemaakt.

Vorig jaar heb ik met hem geoefend met een deken dit heb ik heel rustig met hem geoefend zonder druk of wat dan ook. Het ging eigenlijk heel goed, tot het moment dat hij ging lopen met de deken toen is hij compleet in de stress geraakt met alle gevolgen van dien, want hij is gewoon tegen een betonnen muur opgerend!!! Nu een jaar later krijg ik nog steeds de deken niet op, zodra hij de deken al ziet raakt hij compleet in paniek.

De afgelopen maanden ben ik rustig bezig geweest met longeren, loswerken, grondwerk en dit langzamerhand uitgebreid met een zadel en hoofdstel. Alles ging heel goed, alleen het zadel kreeg ik op maar de paniek slaat toch elke keer weer toe als deze op moet. Zodra de kast opengaat en hij ziet het zadel al is hij al in paniek. Het gekke is dat het op doen een probleem is maar als het eenmaal ligt was het goed.

Nu is hij een aantal weken geleden compleet doorgeslagen en is hij tijdens het longeren dwars door de bakrand gerend waardoor ik hem niet meer kon houden en is hij nog een rondje door de bak gerend en vervolgens vol door een ander stuk van de bak gerend waar hij vervolgens vast stond zodat ik hem gelukkig kon pakken en hem op stal kon brengen. Hij is er godzijdank alleen met schaafwonden vanaf gekomen maar het had veel erger kunnen aflopen!!

Sindsdien is het een drama, het is niet meer het paard zoals ik hem ken. Ik heb nog maar 1x geoefend met het zadel, maar dat was dan met 2 mensen en meer zodat hij het nog "goed" afsluit. Ik heb hem op bach druppels gezet en hem tot rust laten komen door niks van hem te vragen. Alleen is hij van de week al uit het niets recht omhoog gekomen bij mijn vriendin (ze pakte haar paard uit de bak en hij stond er gewoon los in) en vanavond is hij ook weer uit het niets bijna over mijn vriendin gerend en rent hij door het land in paniek rond terwijl de andere paarden gewoon staan te grazen en er gebeurd helemaal niks engs maar hij is gewoon compleet de weg kwijt.

Ik kan hem ook niet meer goed aanraken want dan schrikt hij en wil hij vluchten.
Hij was normaal gesproken echt heel braaf daarin en juist heel relaxt. Ik heb hem zelf opgevoed en hij nooit problemen met hem gehad, maar op dit punt loop ik compleet vast met hem.
Ik lijk hem ook wel niet te kunnen bereiken, ben dus eigenlijk ten einde raad....

Zijn mensen die ervaring hebben met paarden die compleet in paniek raken en dan overal dwars doorheen rennen en eigenlijk nergens voor stoppen? Zo ja hoe ga je er mee om?

Ik hoor graag jullie reactie.

aerdenhout1

Re: Mijn oaard is vreselijk bang voor iets op zijn rug!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:51

Ik vrees dat dit een hele lange weg gaat worden om het vertrouwen nu weer terug te winnen. Misschien beter om hulp in te schakelen van iemand die er meer ervaring mee heeft.
Uit ervaring weet ik dat het niet gemakkelijk is, maar zeker niet onmogelijk. Een tip wil ik je in elk geval wel meegeven...doe het samen met, en laat het niet alleen door iemand anders doen, anders begin je na een maand of wat opnieuw met alle ellende.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:55

Het eerste wat in me opkomt dat het iets in de hersens is. (miss een tumor ofzo..)
Ik zou hem toch maar voor de zekerheid door de DA na laten kijken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:02

Dan heb ik al heel wat paarden binnen gekregen die een tumor zouden hebben.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:06

Maar bij deze is er wel geen aanwijsbare reden waardoor hij zo in paniek kan raken van iets wat hij vroeger normaal vond toch?

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:08

Ik heb een merrie die ook heel erg moeilijk is!! Als die eenmaal in paniek is dan gaat er ook een knopje om en krijgt ze als het ware een black out!! Lees het beknopte verhaal van haar in mijn profiel!! Knipoog Ik ga in oktober met haar naar de cursus uitdagende rijproblemen bij het Monty Roberts centrum Nederland. Dit is natuurlijk wel een methode waar je je goed bij moet voelen! Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je lichamelijke problemen uit sluit bij je paard!! Ik heb bij mijn merrie nu 3 keer een osteopaat gehad die diverse blokkade's heeft opgelost. En ze heeft ook een heel stressig karakter wat natuurlijk ook niet meewerkt!!

Ik begrijp uit jou verhaal dat je paard dus eigenlijk nooit zo was, maar je paard heeft nu natuurlijk wel 2 traumatische ervaringen in relatie tot iets op zijn rug!! En voordat je dat vertrouwen weer terug hebt ben je een lange weg verder!! Succes... Knipoog

Hier de uitleg waar de cursus uit bestaat:

Het is ons weer gelukt: in oktober 2007 komen de ruiters van Monty Roberts Dan Wilson en Grant Bazin opnieuw naar Oudenhoorn om samen met Annemarie een training te geven in het voorkomen en verhelpen van problemen bij het rijden. Dan Wilson en Grant Bazin zullen ons voornamelijk bezig houden met het op een juiste wijze starten van een jong paard, met paarden die bokken, steigeren, staken en bijvoorbeeld niet alleen naar buiten willen en het oplossen van opstijgproblemen. Het zal afwisselend theorie en praktijk zijn, waarbij veiligheid van paard en deelnemers bovenaan staat. Deze training is bedoeld voor mensen die meer willen leren over het starten van een paard, het voorkomen en oplsossen van problemen. Dan en Grant zullen met diverse probleempaarden aan het werk gaan. Deelnemers helpen mee bij het verhelpen van de problemen: zij zullen actief meewerken bij het desensibiliseren van de paarden, het grondwerk en het werken met dubbele lijnen buiten. Een goede rijtechniek is voor deze training dus niet noodzakelijk. Mocht er een wens zijn van een individuele deelnemer om actief mee te werken bij het rijden van de paarden zelf dan kan dit besproken worden. Dit zal afhankelijk zijn van rijervaring en de problematiek van de paarden.

Daarnaast zal er veel oefening zijn met de paarden bij het juist hanteren van verschillende hulpmiddelen zoals legs, dummy, airparka, pacifier etc en hoe je veilig kunt werken. Tijdens deze training zullen we:

Dieper ingaan op het juist starten van een paard
Theorie over oorzaken ontstaan van problemen zoals bokken, steigeren, staken, wegvliegen bij opstijgen, niet alleen naar buiten willen, etc
Verbeteren van techniek bij het rijden van een bokkend paard. Hierbij zullen we gebruik maken van een mechanisch paard om het bokken na te bootsen en waarop u kunt oefenen
Mogelijkheden met betrekking tot oplossen van de diverse problemen, zowel op de grond als in het zadel
Bespreken en demonstreren diverse hulpmiddelen
Veiligheid om en rond het paard. Waar moet je op letten, wat kun je gebruiken om veiliger te zijn
Oefenen met diverse hulpmiddelen bij de paarden
Begeleiding en verzorging diverse probleempaarden

Het is mogelijk om je eigen paard mee te nemen na overleg.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:09

idd wat aerdenhout zegt. Niet meer in je uppie aan gaan klooien maar onder goede begeleiding heel langzaam opnieuw beginnen. En er rekening mee houden dat het met kabouterpasjes vooruit gaat, en soms ineens weer een sprong achteruit.. En ik zou hem voor de zekerheid toch eens even goed laten doorlichten. Ik ben op zich niet zo van het NH, maar met dit paard is uitgebreid grondwerken en hem leren dat jij de leider bent-> hij hoeft niet bang te zijn misschien wel een goede optie. Zoek er iig iemand bij die ECHT verstand van zaken heeft.

Wel heel zonde, wat jammer zeg..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:15

Eerst medische oorzaken uitsluiten kan zeker geen kwaad.
Verder zou ik er een expert naar laten kijken. Een frisse blik kan een stuk duidelijkheid geven over reden en aanpak.

Ik zou je aanraden om contact op te nemen met de Balingehof, die mensen hebben goed inzicht, engelengeduld en betrekken ook de eigenaar in de training, zodat die eenmaal thuis al weet hoe verder dingen op te lossen.

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 09:42

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb er al een osteopaat bij gehad (nog voor dit voorval) en op zich was er weinig aan de hand met hem. Ze zei me wel dat het een paard was dat heel gevoelig was en je overal op af rekent. Hij was bijvoorbeeld al heel boos op haar dat ze met hem bezig was en ze zei zelf dat ze dat niet veel meemaakt dat paarden echt boos worden als ze met de behandeling bezig is.

Loswerken en grondwerken doe ik met hem, dit gaat ook super en is hij hardstikke braaf. dat is ook het probleem alles gaat goed totdat het zadel komt. Het voorbereidende werk heb ik al maanden gedaan en steeds als het goed gaat een stapje verder. Dat is altijd erg goed gegaan totdat zijn knop om ging Huilen

Ik breng hem zoieso naar een stal waar ze hem gaan proberen zadelmak te maken. Dat is een depedance van Emiel Voest in Limmen. Het probleem is gewoon dat de mensen in mijn omgeving mij hierin niet kunnen helpen, alleen een vriendin van mij die het wel kan die is zwanger dus dat risico gaan we niet lopen. Plus het feit dat ik geen binnenbak heb, mocht hij op hol slaan kan hij er niet dwars doorheen en dat kan bij ons dus op stal wel omdat we alleen een buitenbak hebben.

Ik vind het alleen zo raar dat een paard die voor die deken nooit slechte ervaringen heeft meegemaakt zo in paniek kan raken en dan vind ik dat op zich nog niet zo erg en als ze wegrennen ook prima, dat is normaal gedrag, maar die van mij stopt gewoon nergens meer voor... Je moet zelf ook oppassen want hij dendert gewoon over je heen. Terwijl hij dit normaal dus gewoon echt niet doet, maar bij zijn paniekaanvallen lijkt hij wel niks meer te zien...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:09

Ik denk dat je te weinig aandacht hebt besteed aan het sacking out, het desensibiliseren van het paard. Bewegingen in de buurt van zijn rug, die wapperende deken, het zadel wat er op moet. Ineens komt er niet alleen van de kant waar je staat iets over zijn rug, maar duikt het ook aan de andere kant op.

Paarden hebben een blikveld van bijna 360 graden, maar ze zien niet scherp. En bij paarden is het zo dat de linker en de rechter hersenhelft los van elkaar staan. Dingen die ze met het linkeroog zien, zijn compleet nieuw voor ze als ze het met het rechteroog zien. Daarom schrikken ze ook weer als ze 25 keer langs een eng object zijn gelopen ervan schrokken maar er uiteindelijk langs gingen, en je daarna omkeert en het paard het object ineens met het andere oog gaat zien. Je kunt je eraan irriteren dat hij ineens weer schrikt, je kunt er ook begrip voor opbrengen. En je kunt je paard leren om na te denken ipv meteen om te schakelen op instinct mode. En je moet ieder paard trainen (linkerkant en rechterkant) en als ieder paard afzonderlijk is getraind, heb je uiteindelijk een paard dat aan beide kanten alles accepteerd.

Een paard heeft verschillende plekken waar hij het niet fijn vindt om aangeraakt te worden. Dat is door het instinct zo ingegeven. Gewicht op de rug bijv, of aanraken aan de flanken, of aan zijn benen zitten. Je moet proberen de plekken bij dit paard zien te vinden, en dan met advance en retreat er naartoe werken dat ze overal aanraking accepteerd. Eerst met je hand, aansluitend met leadrope, dan met een stick met string, uiteindelijk met een stick met plastic zakje eraan. Het moet zover komen dat je een opgeblazen zakje aan het uiteinde van de string bevestigd en die knetterend onder en boven je paard door kunt halen. Pas als dit lukt kun je verder kijken. Laat tot die tijd de deken en het zadel in de kast liggen.

Bovenstaande is een onderdeel van Pat Parelli's friendly game. Ik zou willen adviseren om je paard uit handen te geven om te voorkomen dat er echte ongelukken gebeuren. Want het is nu pas zover dat ze in paniek raakt als het zadel komt. Ik voorzie dat dit paard - zoals ze nu is - helemaal door het lint gaat als er een ruiter op moet....

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 11:17

Maar dat is juist het vreemde ik ben daar juist zoveel mee bezig geweest, met een handdoekje begonnen en over zijn hele lijf laten gaan, grondwerken met zeiltjes, daarna met chabrak gewerkt en elke keer een stapje verder als het goed ging. Hij is altijd bang geweest met iets op zijn rug, maar steeds kwamen we stapjes verder, alleen ja nu zitten we gewoon echt vast en gedraagt hij zich ook heel anders. Aan de ene kant is hij naar mij toe vreselijk aanhankelijk, meer dan normaal maar het volgende moment is hij weer in paniek en beukt hij je omver. Ik maak voor de zekerheid een afspraak bij eric laarakker, want heb het idee dat hij misschien toch ergens pijn heeft al kun je niet zien waar omdat hij voor de rest goed loopt, er gezond uit ziet etc.
Bedankt voor jullie tips!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:38

Ik denk dat je ook even helemaal opnieuw moet beginnen.
Even geen dekens en zadels meer,eerst weer vertrouwen.
Laat hem opnieuw zien dat jij te vertrouwen bent,want als ik het zo lees is hij dat even kwijt.
Je schrijft in de post boven mij: 'hij is altijd bang geweest met iets op zijn rug,maar steeds kwamen we stapjes verder' .
Ik ben bang dat je misschien iets te ver door bent gegaan in zijn beleving.Als hij al angstig was met een handoek,had je nog niet verder mogen gaan met een deken.(bijv.)
Het eerste wat ik doe bij 'zadelmak maken' is een leadrope -desnoods een halstertouw- over het hele lichaam laten gaan.
Misschien vindt hij het beknellende idee van een (deken)singel ook griezelig.
Ik zou zeggen; begin opnieuw,probeer hulp te krijgen en medisch inzicht.

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:22

Ik ben het wel met tinkerturbo eens, alleen denk ik dat het verstandig is als je iemand zoekt om je daarbij te helpen, iemand met voldoende ervaring om dit dier van zijn angst af te helpen. Dit moet vooral rustig en beheerst gebeuren en echt stap voor stap...