Depressief paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Love_boyke

Depressief paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 16:41

Hallo! Ik had een vraagje over mijn verzorgpaard.
Ik zit er al lang over te denken, maar nu pas wil ik er echt iets meer over weten Knipoog
Toen ik (inmiddels al 3 jaar geleden Bloos ) voor het eerst bij mijn verzorgpaard kwam kijken,
zei de eigenaar dat ze depressief was (<het paard dus!) . Ik dacht eigelijk gewoon dat ze niet lekker in haar vel zat Knipoog
Ze was wel héél sjagrijnig, tegenover alles en iedereen, altijd ook..en ze tilde haar hoofdje ook nooit op. Ik moet wel zeggen dat ze nooit 'de verdiende' aandacht heeft gekregen. Ze werd door de eigenaars buiten en binnen gezet, meer niet.

Een paar maanden later zei de eigenaar dat ze over haar depressie heen was. Ik heb er eigenlijk niks over gevraagd Bloos Nu (3 jaar later) is het paard héél erg gehecht aan een persoon. Ze 'hangt' aan je en word helemaal gek als je bij haar komt. Dan kan ze niet stoppen met kusjes geven !(klinkt gek..ik weet het) Ze hinikt ook héél hard als je aan komt fietsen. Ze neemt ook nooit iets 'serieus' als ik een echte oefening met haar wil doen (longeren enzo. we gaan haar over een maand verder beleren, ze is 9 jaar)

Mijn vraag is dus, kan een paard depressief zijn ? *denk het wel..* maar hóe denken ze dan enzo..is het net als bij mensen? En hoe komt een depressie?
Kan het ook zijn dat ze na de depressie, écht helemaal aan een persoon gaan 'hangen' alsof het hun eigen veulen is? *het lijkt net alsof hij mij ziet als 'kindje'.., de aandacht word een beetje té afentoe!*
En hoe zou ik haar dit mischien ''af kunnen leren?'' Bloos Sorry voor de zoveel vraagjes! Ik hoop dat jullie kunnen helpen, zodat we een keer 'serieus' met trainingen kunnen beginnen! Haha!

Love_boyke

Re: Depressief paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 18:54

Iemand..?

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:56

Volgens mij kan een paard wel somber worden ik heb sindskort een nieuw paard en die raakte in een klein dipje omdat hij alle aandacht niet gewend was

Volgens mij ziet je verzorgpaard de grens tussen leider en vriendje niet meer Ben je wel consequent tegen hem/haar?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:35

wat zijn de levensomstandigheden van het paard? dus staat hij in de wei of op stal? en staat hij met soortgenoten? kan hij contact hebben met soortgenoten, dus in de wei of paddock ofzo? wat voor voer krijgt hij, wat wordt er met hem gedaan? weet je wat van zijn verleden?

ik kan zo namelijk weinig vertellen en je vragen niet beantwoorden.

jennifer_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:18

ik denk idd als je een paard te weinig aandacht geeft dat hij inderdaad niet lekker in zijn vel zit ( of alleen op wei zonder andere paardjes en zonder veel aandacht van het baassje) Maar dat het bij jou zo lang heeft geduurd je paard weer een beetje vrolijk te krijgen

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 18:13

Bedankt voor de reacties. Wat meer over het paard enzo:
Ze is altijd fokmerrie geweest voor zover ik weet..weet niet veel van haar verleden. Ze staat niet met andere paarden. Er is geen weiland, alleen een bak waar ze staat. Waarom ze niet met andere paarden staat weet ik niet. Ze heeft al 3 jaar geen 'contact' meer met andere paarden, behalve met haar veulens. Mischien weet ze daarom niet wie leider is,ofzo..? Ze kan ook geen paarden 'aanraken',
er staan wel andere paarden op stal, maar daar kan ze niet bij.

Het paard heeft weinig tot geen aandacht gekregen, behalve elke dag gewoon voer (Brokken + hooi ) en in de bak gezet worden.
Ik laat haar wel zien dat in consequent ben tegenover haar. Als ze iets doet wat niet mag, laat ik haar dat ook merken. Als ze iets goed doet, krijgt ze een beloning. (klopje, of een snoepje enzo)
Als ze écht tevergaat, laat ik haar dat ook goed merken (corigeerende tik. schrijf ik het goed? Bloos )

jennifer_maxx : het heeft inderdaad lang geduurd voordat ze vrolijk werd. Ik was er wel elke dag, maar het ging bij haar allemaal niet even makkelijk. Zo 'duwde' ze iedereen opzij, en liep je gewoon omver. Ze was ook heel moeilijk te bereiken, het leek alsof ze er niet helemaal 'bij' was. Het paard kon mensen héél moeilijk vertrouwen, zo vertrouwd ze nu alleen mij, en niemand anders.. zelf haar eigenaren niet. Je moet er dan ook bij denken dat haar 'soortgenootjes' haar niet konden opvrolijke, want die heeft ze niet. Ze heeft ook een zware moederrol gehad, omdat ze zelf niet lekker in haar vel zat, en wel gewoon veulens kreeg.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:56

probeer of je er een ander paard bij kan zetten. dus als ze los staat in de bak of als ze in de wei staat. een paard is een kudde dier en ze zijn erg sociaal. voor een paard is het dus ontzettend belangrijk om met soortgenoten om te gaan. als je haar gewoon iedere dag een paar uur met een ander neerzet zal ze wel vrolijker worden. en haar gewoon lekker aandacht enzo geven. misschien is grondwerk ook wel wat voor jullie.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:49

Een paard alleen is zowiezo niets. Paarden zijn sociale kudde dieren, die hebben elkaar nodig.

Anouar heeft altijd met andere paarden gestaan, maar op een gegeven moment stond hij in een groep waar hij geen maatje had. Hij ging nooit met de groep mee, bleef altijd bij het hek staan en hing heel erg aan mij. Terwijl hij echt een sociaal dier is. Tot er een ander paard bij kwam waar hij het wel goed mee kon vinden. Toen was het hele probleem over, hij ging weer mee in de groep en hing helemaal niet meer zo aan mij.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 10:54

Oké! Bedankt voor de reacties! Grondwerk doen we al een tijdje, en dat gaat heel goed! Ik zal gaan vragen of de ruin van de eigenaar erbij mag staan !Ik hoop het natuurlijk wel! Alvast bedankt voor de reacties!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:01

waarschijnlijk hangt ze ook zo aan je omdat jij de enige bent van wie ze weet wat ze eraan heeft. een eigenaar die alleen maar tegengestelde dingen doet en op de verkeerde momenten beloont brengt een paard alleen maar in de war.
duidelijkheid is gewoon heel belangrijk, vooral bij een paard dat erg onzeker is.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:40

Ik denk dat het idd goed voor het paard zal zijn om een soortgenootje bij in de bak te zetten *LOL*
Hij hangt heel erg aan jou omdat hij practisch niemand anders heeft.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:55

Lijkt erop dat jou verzorgpaard sociaal verwaarloosd is, niet alleen door het alleen staan, maar ook door zijn baas.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:19

ik word zelf al depressief als ik er aan denk helemaal alleen te staan. Hoop dat het lukt de ruin er bij te zetten. Wel apart dat de eigenaar wél op merkt dat het dier een depressie had, maar er blijkbaar niets aan doet en gewoon doorfokt.
Laat je even weten ofhet lukt met de ruin erbij?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:02

dat is echt zielig..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:27

Ik denk dat paarden zeker depressief kunnen zijn.
Ik heb een tijd een paard op de manege verzorgd dat constant kreupel liep, heel zuur en bijterig was en iedereen zijn stal uitschopte. Daardoor keek dus vrijwel niemand meer naar hem om. Ik heb rustig geprobeerd contact met hem te maken en hem veel aandacht met stappen en poetsen gegeven, en daar knapte hij enorm van op. En na verloop van tijd kon ik zo met hem weglopen maar werd een ander nog steeds zijn stal uitgetrapt.
Het opbouwen ging opzich ook wel goed (helaas veel te snel naar mijn mening, maarja op een manege is tijd geld). Bij mij liep hij rad, maar zodra er na een week een ander in een manegeles op ging liep meneer weer enorm te hinken.
Na een tijdje begon ik een soort patroon daarin te herkennen en op een dag toen hij weer kreupel de les uitkwam heb ik hem vervolgens losgegooid in een buitenbak, en meneer liep weer volledig rad en was weer helemaal vrolijk. Paar dagen erna met mij erop nog steeds, maar zodra er een ander op zat was het vrij snel weer raak: weer kreupel.
Zo hebben we een tijd aangetobd en op een gegeven moment mocht hij niet meer opgebouwd worden omdat hij in de zomer toch weer naar zn oorspronkelijke stal zou gaan (hij was een soort leasepaard).
Toen hij weer op die oorspronkelijke stal stond heeft hij meteen weer bosritten van 3 uur lang meegelopen en liep hij ook gewoon rad...

Ik denk dat dat paard ook depressief was, ook al werd ik door velen voor gek uitgemaakt Knipoog

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:52

ik denk best dat een paard depresief kan worden, ik zou het zelf ook niet leuk vinden als je alleen maar binnen en buiten gezet werd zonder ff een lekkere knuffel en lekker aandacht krijgen. even lekker buiten in het zonnetje poetsen of ff samen wandelen ofzo. als zn paard nooit hoort van ja braaf lieverd ofzo en alleen maar hoort van LOPEN ofzo.. dan denk ie ook ja jij bent niet lief voor mij enzo.. als er nooit iets leukss met hem gebeurd zou ik ook depresief worden denk ik. echt goed dat hij nu zo lief is! Haha!