Haflinger van 15 gaat compleet door het lint

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saavangessel

Haflinger van 15 gaat compleet door het lint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 19:22

Ik heb mijn haflingermerrie (van 15) nu ong 6 maanden. Het was tot 3 weken geleden de grootste goedzak van de hele wereld. Kinderen konden alles met haar. Ook de "wildste" gehandicapten werden tijdens een ritje op haar weer helemaal rustig.
Ze was makkelijk op te tuigen en totaal niet bang voor wat voor verkeer.
Tot 3 weken geleden. Mijn zus en ik maakte de zoveelste buitenrit. Alles ging geweldig en lekker relaxed. Tot mijn haflinger vanuit het niets begint te steigeren en te bokken en zelfs nadat ik was afgestapt nog steeds totaal door het lint ging. Ik moest zorgen dat ik niet door haar ondersteboven werd gelopen. Terwijl ik haar met de grootst mogelijke moeite vast kon en moest houden moest ik haar echt letterlijk van me afslaan.

Sindsdien is ze heel chagarijnig in de wei. Soms loopt ze wel uren het zelfde rondje. Maar ze kan ook heel apathisch op dezelfde plek blijven staan. Terwijl ze voorheen altijd heel tevreden met de andere pony's stond te grazen. Ze staat nu alleen in de wei omdat ze af en toe in jakkergalop op me af komt en ik dan echt aan de kant moet springen. Dit wil ik de andere eigenaren niet aan doen. De ene keer kan ik haar uit de wei halen de andere keer absoluut niet. Opzadelen kon ik afgelopen zaterdag wel maar toen ik naar haar toe liep om op te stappen flipte ze weer. 2 mensen hebben het hele erf met haar gezien. Ze heeft zelfs een bedrijfsbus op de handrem 1 meter verderop geplaatst.
Haar hele gedrag is echt beangstigend! Ze begint heel erg te trillen met haar rechterschouder, slaat dan met haar hoofd naar rechts, met haar oren plat!! en dan is het oppassen geblazen.

Ik heb alles al bedacht, maar er is niks vreemds gebeurd tijdens die rit. Ik heb nog gedacht dat het de hengstigheid was, maar dat is ze ondertussen ook niet meer. De dierenarts is geweest heeft haar gebit nagekeken en verzorgd (was niks vreemds aan te zien). Heeft haar helemaal nagekeken (ook haar eierstokken) maar ze kon niks aparts vinden. Zij had mijn paard 2 maanden geleden ook gechipt en staat er echt versteld van wat er gebeurt. Mijn haflinger flipte ook helemaal toen ik en de dierenarts haar uit de wei wilden halen.
Ze heeft mijn paard nu voor 5 dagen op pijnstilling gezet om te kijken of ze toch ergens pijn heeft en het gedrag daardoor deze dagen zal veranderen/verbeteren. Ik zie nu na 2 dagen nog geen verandering.

Alle paardenbezitters/kenners en zelfs dus de dierenarts die ik ken hebben totaal geen verklaring voor haar plotselinge gedragsverandering.
Ik hoop dat er iemand op dit forum dit wel herkent en mij evt. nog wat tips kan geven.

Iinge_

Re: Haflinger van 15 gaat compleet door het lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:33

wat vreemd, ik zet even een stipje Bloos ik wil wel weten wat het is

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:38

je zou bijna denken dat het iets 'tussen de oren' is dat niet helemaal goed gaat....

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 05:52

Laat holistische praktijk Den hoek het paard geheel nakijken, zowel fysiek als emotioneel. Zij kunnen veel verder zoeken dan regulieren artsen.Tot die tijd zou ik niet meer rijden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 05:59

Als de DA niets kan vinden zou ik ook verder gaan kijken. Dmv een holistische arts.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 06:14

jeetje dat is eng,idd als de dierenarts niks vind is het misschien de moeite waard eens verder te kijken

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 06:18

Dat heb ik ook een keer gezien bij een paard eerst een goedzak alles me te doen.
En later ook apatisch staan woede aanvallen en niet meer te rijden.
Deze bleek een hersentumor te hebben.

Dus laat haar goed nakijken en rijdt voorlopig niet.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 06:30

Dacht eigenlijk ook aan een hersentumor. Weet alleen niet of een tumor reageert op pijnbestrijding. Misschien eens een reading laten doen? Als de dierenarts het niet kan vinden idd toch even op andere manieren erachter proberen te komen.

saavangessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 07:44

Rijden lukt zowiezo niet. Als ik al een poging waag wordt ze al boos (lees: heel boos). En al kon ik dat wel, ik vind het te gevaarlijk omdat ik altijd de weg op moet. Stel dat het dan weer gebeurd! Ik wacht eerst tot vrijdag (einde pijnmedicatie) en hoor dan van de dierenarts wat ze nog wil/kan doen. Tot die tijd zijn alle tips en ervaringen heel erg welkom!!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:48

Ik zou er inderdaad nu niet op gaan zitten, ze geeft een reactie op iets fysieks of iets mentaals...grote kans dat jij er af klapt of erger.
Idd een holistisch dierenarts of een osteopaat misschien? En een keer bloed prikken misschien?

Erg vervelend voor je, heel veel sterkte...en pas op. Haal haar desnoods met zijn tweetjes even uit het land.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:52

Tumor, hersenbloeding, epilepsie?
Ik denk dat je het toch in die richting moet zoeken, zo te horen heeft ze ook geen controle over haar gedragsuitingen.
Hopelijk weet je gauw wat er aan de hand is, sterkte !

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:58

Ik zou ook aan iets van een hersentumor denken ja. In ieder geval erg voorzichtig doen, en als de DA nu niets kan vinden dan inderdaad verder zoeken.

Succes en strekte ermee!

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:11

je heb pb

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:21

een reading zou zeker een oplossing kunnen geven!
www.staldanae.nl heeft wel een wachtlijstje, maar misschien als je de zaak uitlegd maakt ze misschien een uitzondering.....
kost 10 euro......
ik heb al verschillende readings bij haar laten doen en er komen verbazingwekkende dingen uit!
het enige wat ik gaf was foto / naam / geboorte datum en eventueel overlijdensdatum
dan zou je alleen de vraag erbij kunnen geven dat ze heel ploteling is verandert in haar gedrag en dan gewoon afwachten wat zij eruit krijgt!
ik heb van mensen en dieren laten readen bij haar en het klopte allemaal als een bus....
karakters, gewoontes, etc.
echt de moeite waard!

verder heb je je zadel na laten kijken voor zekerheid?

laat een fysio je paard eens ondersteboven trekken/duwen/masseren

rijd eens een poosje niet maar probeer wat leuke dingen met haar te doen om te kijken of haar gedrag dan verandert..... lekker lang poetsen, staartje wassen, invlechten gewoon véél tijd met haar doorbrengen, wandelen desnoods alleen op het terrein, of probeer kleine beetjes bij beetjes weer steeds iets verder buiten te wandelen (gewoon aan het hoofdstel) kijk hoe ze op dit alles reageert, of je verandering ziet.....

succes!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:34

Jeetje wat erg! En ze is in de tussentijd nog helemaal niet blij geweest? Heeft de dierenarts de mogelijkheid van een tumor ook met je besproken? Ik vind het zo'n gek idee nog niet van onze mede-bokkers.... sterkte iig!!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:55

ik zou ook een reading laten doen en een holistische da erbij halen. misschien dat die wat kunnen vinden. en misschien kun je in de tussen tijd wat grondwerk ofzo met haar doen, kijken hoe ze daar op reageerd. en haar met een ander paard in de wei zetten. kijken hoe ze op dat paard reageerd. zorg ervoor dat jij en de eigenaar van het paard daarbij aanwezig zijn voor het geval ze wel flipt op dat moment en het paard aanvalt.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:04

Pff wat raar zeg dat ze opeens zo verandert is! Lijkt me ook erg beangstigend..
Ik zou ook eens een holistische DA laten kijken ofzo, misschien dat die er wel iets mee kan!

Sterkte iig Lachen

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:09

wat raar zeg... heeft de dierenarts helemaal geen idee wat het is?? en zit ze misschien ook raar in de vacht in 1x? of zie je er verder niks aan....? helpen de medicijnen nu al?? als het niet zo was zou ik zeker een scan of iets laten maken om duidelijkheid te krijgen.....

succes ermee!

saavangessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 14:46

Haar vacht glanst. Ik moet haar deze dagen zoveel mogelijk met rust laten (wel kroelen en eten geven, maar niet aan haar halster komen of haar ergens anders neerzetten). Ze eet heel venijnig uit de emmer (die blijf ik vasthouden)haar oren plat naar achter. Als ik haar roep komt ze met haar oren naar achter naar me toe. Tot en met vrijdag kroel en klets ik alleen maar met haar. Dit weekend moet ik weer proberen hoe ze reageert als ik haar weer het touw aanklik.

saavangessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 14:47

Ze komt alleen naar me toe als ik een emmer bij me heb.

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:02

ik heb dit 5 jaar geleden ook met me haflinger gehad. hij werd van de 1 op de andere dag vals. beet naar me, oren plat in zijn nek, me aanvallen met longeren, alleen nog maar bokken en steigeren, voor auto`s springen. ik werdt echt gek want had hem al 3 jaar en nog nooit was hij zo geweest. op de stal waar ik stond was hij in de zomer gestikt in een appel en moest de veearst komen, daarna was hij een week later getrapt door een paard in de wei en moest hij een weekje naar de kliniek. verder de hele zomer geen last met hem gehad en van de winter werd hij dus vals
heb het 2 maanden aan gekeken en zat met me handen in het haar. toen besloot ik te verhuizen met hem.
op de nieuwe stal heb ik hem een week lang losgegooid zodat hij zijn ei kwijt kon.
en toen was hij ineens weer de oude, weer lief kon na 2 maanden niet rijden weer opstappen en hij liep weer super.
de oorzaak was dus stres en het niet naar zijn zin hebben daar.
wie weet heeft jouw haflinger ook iets meegemaakt op stal waardoor ze zo doet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:35

Er bestaat ook nog iets wat ze "hersenverweking" noemen. De hersenen worden afgebroken en er komt een gelei-achtige substantie voor in de plaats. Dit geeft de meest bizarre reacties bij paarden, die ook totaal onverklaarbaar lijken.
Het is een vrij zeldzame afwijking, het zal dus maar zelden bij een dierenarts opkomen dat dit het zou kunnen zijn. Grondig onderzoek van de "binnenkamer" lijkt hier erg nuttig.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:20

Mijn paard is onder stress (net als die van Deborah26) ook zeer sterk veranderd.
Van een heel mak paard naar een merrie die alleen nog maar op haar achterbenen stond. Ook hield ze altijd veel van springen, maar toen wilde ze niet eens in de buurt van een sprong komen.

Ze kon op die stal niet buiten (van te voren was mij gezegd van wel), ze had een buurpaard wat telkens door de tralies heen in haar hoofd bijtte als ze stond te eten, maar zij kon niets terugdoen (tralies waren veel te klein voor haar neus) en daarbij hadden alle stalgenoten onderling altijd ruzie, dus zij stond midden in een 'ruziesfeer'.
Ik heb op die stal 1,5 gestaan voordat ik een nieuwe plek had gevonden. Ze houdt nooit zo van trailers, maar op haar oude stal SPRONG ze de trailer in. Op haar nieuwe stal ging ze meteen heerlijk in de bak liggen rollen, alsof ze toen pas weer kon ontspannen.

Is er niets voorgevallen wat jouw paard veel stress kan opleveren? Dat ze nu apart staat is heel logisch als ik jou verhaal hoor, maar kan aan de andere kant ook weer erg stressgevend werken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:34

Inderdaad goed laten nakijken en probeer na te gaan wat er sinds je haar hebt is veranderd (voer, medicijnen, hoeveelheid werk, etc. zowel nav aankoop als daarna). MIsschien dat de oude eigenaar weet hoe ze in de herfst/winter is? Al lijkt dit gedrag mij te erg daarvoor.

Ook de chip kan problemen geven als die verkeerd ingekapseld is. Die halsspier is nl nodig voor niet alleen veel bewegingen van hals en hoofd, maar ook van het voorbeen.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:46

Ik zou haar binnen ste buiten keren en helemaal na laten kijken.