Wanneer deken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Wanneer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 18:31

Alle pensionpaarden op de manege waar mijn paard gestald staat, hebben nu al overdag en 's nachts hun zomerdeken op.
Ben ik dan zo'n dierenbeul dat mijn paard nog zonder deken op stal staat, met beide deuren dicht 's nachts?

Wanneer doen jullie de dekens om en begin je met een zomerdeken of wacht je tot het nog kouder wordt en gooi je er dan
meteen een winterdeken op?

SkyMarian

Re: Wanneer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:02

Is niks dierenbeul aan hoor Lachen Ach gut
Ze kunnen nu nog prima zonder deken. In de stal is het overdag nog gauw een graad of 20.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:10

Ik denk dat het een kwestie is van of je je paard dun in zijn/haar haren wilt houden, bij sport paarden die veel show lopen, ziet een "zomervacht" er gewoon mooier uit, en je zit minder met een krullende vacht van het zweten... Maar ook daar is niets mis mee, zolang je je paard lang genoeg uitstapt dan. Er is geen regel voor wanneer je je paard geen deken op legt eigenlijk (hartje zomer misschien ook weer zo wat) 9 van mijn paarden lopen lekker zonder deken in een gezellige dikke wintervacht strakjes rond, ze lopen nu al met dikke haartjes, 's nachts is het namelijk al best fris geweest... ze staan alleen ook niet op stal, maar op de weide.
Mijn 2 show paarden, staan sinds vorige week onder deken.... 't is maar net wat je zelf wil, geen dierenbeul hoor!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 20:36

Oké, maar ik wil niet dat hij teveel vacht aanmaakt, want dan gaat hij zo zweten onder het rijden. Moet ik dan als het echt koud wordt in 1x z'n winterdeken opgooien of zal ik nu z'n zomerdeken al opgooien? Hij verhaart nu namelijk wel heel veel..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:55

ik zou er nu een zomerdeken opgooien
mijn koudbloed staat sinds gister onder een 100 grams regendeken, die kwam al aardig in de vacht en om erger te voorkomen ...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:32

Dekens helpen bij lang niet alle paarden tegen een wintervacht. Uiteindelijk is het korter worden van de dagen het teken dat er een bontje aangemaakt moet worden.

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 05:01

Een vriendin van me doet het deken op als het kouder is dan 10 graden. Wat voor deken dan weet ik niet.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 06:33

Saskiaatje schreef:
Oké, maar ik wil niet dat hij teveel vacht aanmaakt, want dan gaat hij zo zweten onder het rijden. Moet ik dan als het echt koud wordt in 1x z'n winterdeken opgooien of zal ik nu z'n zomerdeken al opgooien? Hij verhaart nu namelijk wel heel veel..
Wat geeft het eigenlijk als hij gaat zweten?
Vind je dat niet mooi staan,zo'n natte vacht,of heb je maar 1 uur om te rijden en niet om droog te stappen?
Of heeft je paard moeilijkheden met de gezondheid,zoals kortademig zijn,hijgen enz.. waardoor het beter is als je je paard scheert of zeer kort in de vacht houdt?
Zweten doen ze ook als ze kort in het haar staan,of geschoren zijn,alleen zie je daar niks of weinig van,en het paard blijft niet lang nat na het rijden.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 07:00

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:20

Tinkerloos schreef:
Saskiaatje schreef:
Wat geeft het eigenlijk als hij gaat zweten?
Vind je dat niet mooi staan,zo'n natte vacht,of heb je maar 1 uur om te rijden en niet om droog te stappen?
Of heeft je paard moeilijkheden met de gezondheid,zoals kortademig zijn,hijgen enz.. waardoor het beter is als je je paard scheert of zeer kort in de vacht houdt?
Zweten doen ze ook als ze kort in het haar staan,of geschoren zijn,alleen zie je daar niks of weinig van,en het paard blijft niet lang nat na het rijden.

in mijn geval heb ik enkel de voormiddag om te rijden, of savonds na men werk (na 19 uur)
als ik in de voormiddag rij, en men paard is heel bezweet, heb ik simpelweg niet de mogelijkheid om 4 of 6 uur met zweetdekens aan de slag te gaan.
Daarnaast: door de wintervacht raakt paardlief vlugger oververhit en buiten adem, waardoor ik minder lang en minder effectief kan trainen.
Dus daarom een dekentje op dit jaar om de vacht kort te houden = minder oververhitting = minder zweten = minder lang aanklooien met zweetdekends

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:26

mee eens. Dat is ook mede de rede dat is een deken opdoe. Bovendien is mijn merrie drachtig en voor mijn gevoel wil ik haar toch een beetje extra beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:38

Duhelo schreef:
in mijn geval heb ik enkel de voormiddag om te rijden, of savonds na men werk (na 19 uur)
als ik in de voormiddag rij, en men paard is heel bezweet, heb ik simpelweg niet de mogelijkheid om 4 of 6 uur met zweetdekens aan de slag te gaan.
Daarnaast: door de wintervacht raakt paardlief vlugger oververhit en buiten adem, waardoor ik minder lang en minder effectief kan trainen.
Dus daarom een dekentje op dit jaar om de vacht kort te houden = minder oververhitting = minder zweten = minder lang aanklooien met zweetdekends

Een zweetdeken heeft een paard ook niet nodig. Z'n eigen vacht, wanneer je die z'n gang laat gaan, doet prima z'n werk zelf. Pling
Verder vraag ik me af of je 's zomers dan niet rijdt? Krijgt je paard het dan niet warm?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:38

ja, ik rij szomers wel, sochtends vroeg of savonds laat, bij extreme temperaturen rij ik ofwel niet, of met koeling tussendoor (water)
Na het werk wordt paardlief dan ook volledig afgespoten .

In mijn geval komt het er simpelweg op neer dat ik dan deze winter eens kan deftig doortrainen, zonder met een paard te zitten dat na 10 minuten buiten adem en volledig bezweet is, dat uren nodig heeft om weer te drogen, en dat ik van de 5 keer per week dat ik wil rijden 3 keer niet kan wegens natte modder of zadelplek ...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:46

die van mij is al geschoren en heeft nu een 150 grams deken op
hij komt zo zijn warmte beter kwijt en aangezien hij intensief op traning staat en ik niet zp heel veel tijd heb om hem een half uur droog te stappen (als het niet langer is)

dus ik ben ergens wel blij dat hij een deken op heeft en al geschoren is (ben van alle gemakken voorzien)
hij komt zijn warmte kwijt
ik hoef niet lang uit te stappen
en hoef niet bang te zijn dat die ziek word omdat hij een keer bezweet onder zijn deken heeft gestaan