Paard kopen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Virginia123

Paard kopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 16:55

Ik ga binnen kort een paardje kopen..

Maar is het ook dat je een rapport van de dierenarts moet laten maken.. Om te kijken als alles goed met haar is..
Doen jullie dit ook?
OF zou dit niet nodig zijn?
En voor wie zijn de kosten dan voor de koper of de verkoper?

_Noah

Re: Paard kopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:57

Het is wel verstandig je paard klinisch te laten keuren. Je kan zowel kinisch als rontgelogisch laten keuren. Dat laatste is erg duur. bij een klinische keuring kijken ze naar de manier van bewegen, de stand vd benen e.d. Bij de onderhandeling kan je het laten doen door de verkoper, heb ik ook gedaan Knipoog. Maar als je een eigen veearts hebt, kan je ook je veearts vragen het te doen. Je krijgt dan achteraf de papieren van de veearts of het paard is goedgekeurd.

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 17:09

Dus de verkoper kan het ook doen?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:13

hai, je moet je paard sowieso klinisch laten keuren, ikzelf heb het ook rontgelogisch laten keueren. als je bij een gode fokker koopt, heeft ie daar geen bezwaar tegen en zal dan ook de kosten delen, hij weet immers wat hij fokt! Of je kan het zo afspreken, als het paard er door heen komt (de keuringen) betaal jij het, mocht ie er niet doorkomen dan de fokker/verkoper. iemand die een gezond paard verkoopt zal daar geen probleem van maken. suc6

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:15

zeker is een klinische keuring aan te raden,ik koop als het goed is ook binnenkort een paardje en heb dan ook een afspraak gemaakt bij een vee arts.
wel doen hoor!

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:16

klin en rontgen laten keuren. Iig foto;s laten maken van de voorbenen om te zien of het paard geen hoefkatrol heeft, want dit is klinisch niet altijd vast te stellen

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 20:03

Maar das wel heel duur of niet?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:08

Virginia123 schreef:
Maar das wel heel duur of niet?

Ik geloof dat klinisch iets van 175 euro is, en rontgonologisch (ofzo Clown ) tegen de 500 euro, tis wel prijzig, maar je er een heleboel leed mee besparen Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:09

het hangt soms ook een beetje van de aankoopprijs van het paard af(ik bedoel,voor een pony van €800 doe je geen keuring van €500)
ik moet voor mijn klinische keuring €195 betalen dat is wel incl het voorrijden omdat ik niet naar de kliniek ga

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:24

Als je alleen een klinische keuring doet en je wilt zekerheid over de voorbenen kan je wel alleen foto's maken van de voorbenen. Als ik het goed heb maken ze per been 2 foto's maar vraag bij je eigen da wat ze daar voor rekenen.
Zelf zou ik zowiezo een klinische keuring door mijn eigen dierenarts laten doen en bij eventuele twijfel foto's laten maken.Als je nog geen vaste dierenarts hebt ga dan na waar er een goede bij jou in de buurt zit.
Toen ik het arabiertje van mijn vriendin verkocht had heeft de koper een afspraak bij zijn dierenarts gemaakt ben ik met het paardje daar naar toe gereden en we hadden afgesproken dat bij goedkeuring de kosten voor hem zouden zijn. Het paardje werd goedgekeurd en toen hebben we hem naar zijn nieuwe stal gebracht.Zelf vond ik het wel fijn om dat even te zien.

Succes en wees voorzichtig!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:34

Wil toch nog even op reageren, ga in hemelsnaam niet besparen op kosten van een keuring!!! Als je strax een paard koopt, maakt niet uit hoe duur die is, of dat nou 1000 euri is of 5000 euri, als je strax helemaal verliefd bent en je paardje is je alles, en hij/zij heeft wel een afwijking; daar wordt je niet vrolijk van!
Met paarden moet je ook geluk hebben maar een deel kan je zelf uitsluiten op het moment van kopen, en hoe duur dat dan ook is, is beter dan strax een hoop ellende en leed. maar ja je hebt natuurlijk ook mensen die ene paard weer net zo hard weg doen, als je zo bent ja dan hoeft het niet, mocht het niet goed zijn, koop je zo weer een nieuwe......zoals zovelen! Maar mijn dieren zijn me alles en daar ga ik voor door het vuur, die komen en worden bij mij oud. Als je die instelling hebt, alles laten keuren dan maar een paar centen meer! Als de DA strax wel een paar x voor een afwijking moet komen, heb je het er al uit;-)

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:23

bij ons in de buurt kost klinisch rond de 80 euro en rontgen rond de 200 a 250 euro.

Heb trouwens ook al een x gehad dat een paard klinisch werd afgekeurd en een week later 100% goed. Das ook balen!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:09

maatje31 schreef:
Wil toch nog even op reageren, ga in hemelsnaam niet besparen op kosten van een keuring!!! Als je strax een paard koopt, maakt niet uit hoe duur die is, of dat nou 1000 euri is of 5000 euri, als je strax helemaal verliefd bent en je paardje is je alles, en hij/zij heeft wel een afwijking; daar wordt je niet vrolijk van!
Met paarden moet je ook geluk hebben maar een deel kan je zelf uitsluiten op het moment van kopen, en hoe duur dat dan ook is, is beter dan strax een hoop ellende en leed. maar ja je hebt natuurlijk ook mensen die ene paard weer net zo hard weg doen, als je zo bent ja dan hoeft het niet, mocht het niet goed zijn, koop je zo weer een nieuwe......zoals zovelen! Maar mijn dieren zijn me alles en daar ga ik voor door het vuur, die komen en worden bij mij oud. Als je die instelling hebt, alles laten keuren dan maar een paar centen meer! Als de DA strax wel een paar x voor een afwijking moet komen, heb je het er al uit;-)

Precies. En niet laten keuren en achteraf met veel DA kosten komen te zitten is nog veel duurder. Rontgen zou ik zeker ook wel doen (behalve als je een paard onder de 1000 euro koopt). Een paard kan klinisch nog zo geweldig lopen, er kan toch iets aan de hand zijn.

starmixer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:56

ik zou hoe dan ook altijd een kliniche keuring laten doen. ookal heb je een redelijk goedkoop paard

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:05

ik heb mijn paarden (ijslanders) niet laten keuren Lachen
Maar volgens mij zijn ze in het ´echte paardenwereldje´ wel wat slimmer om paarden te verkopen. Daar draait het allemaal wat meer om geld? Gewoon een klinisiche keuring doen. Mocht er binnen 6 weken dat je hem hebt iets niet deugen heb je wettelijk nog ´garantie´.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:10

Indd Klinisch laten keuren, en als de verkoper het niet wil betalen, afspreken dat jij het betaalt als hij/zij word goedgekeurd en als hij/zij word afgekeurd betaald de verkoper. Zo gaat het meestal.

Die van mij werd afgekeurd, toen foto's laten maken en was niks mis mee dus we hebben het paardje gewoon gekocht.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:12

Wij hebben het niet gedaan, aangezien ik van te voren al wist dat hij een gebrek had (is inmiddels al bijna over). Verder heb ik het maar op de gok gedaan, stiekem durfde ik hem niet eens te laten keuren omdat ik zo gek op hem was en bang was dat hij werd afgekeurd. Dat is natuurlijk een belachelijke reden, maar het was mijn gevoel en daar luister ik naar.

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:39

Hoi,

Ik zou inderdaad een nieuwe pony/paard laten keuren. Je weet maar nooit.
En inwendige gebreken zijn met het oog niet te zien. Straks krijg je torenhoge kosten en denk je had ik het nou maar wel laten doen. Ik heb het toen ook laten doen bij mijn haflinger.

Vriendelijke groet,
Juanita

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:44

iig klinisch.. Bij mijn huidige paard heb ik ook alleen een klinische keuring laten doen, rond de 125 euro was dat. Bij een volgend paard zou ik ook zeker een rontgen. keuring laten doen. Achteraf kan het je alleen maar een hoop gedonder op leveren. Gelukkig is het bij mijn merrie later nog gedaan en is ze 100 % goed.

Klinisch zou ik overigens ook door een 'eigen' dierenarts laten doen en niet door de dierenarts van de huidige eigenaren.

Iemand die verstand van paarden heeft meenemen is ook altijd een aanrader.

suc6

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:17

nou de rontgen. keuring vind ik zelf inderdaad belachelijk als je maar gewoon een leuk paardje zoekt om op te rijden,(dus lagere prijsklasse)een keuring is natuurlijk nooit een garantie dat hij niets krijgt als jij hem net hebt zeg maar.moeilijk uit te leggen wat ik bedoel.hoop dat jij het snappen.klinisch zou ik wel doen!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:10

Ik heb het indertijd niet laten doen, een keuring is m.i. geen garantie. Maar ik zou zeker wel iemand meenemen die verstand van paarden heeft.

Suc6 met het zoeken van je toekomstige paardje!!

RianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:42

Ik heb vroeger inderdaad ook me ma gezegd dat we het paard eerst helemaal gekeurd wilde hebben, je heb namelijk altijd wel een gebrekje ergens

Ile_de_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 01:49

ik zou hem op z'n minst zeker laten keuren door je eigen DA !
letterlijk laten doorlichten hebben wij niet gedaan, maar als je bijvoorbeeld wil gaan springen, is het wel aan te raden
en idd, vaak is het zo dat aan elk paard wel iets is (onze merrie heeft bijvoorbeeld neiging tot een blokvoetje dat maakt dat de hoefsmid om de 3 à 4 weken dient langs te komen - wij vonden dat echter geen reden haar niet te kopen)

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:50

wij hebben de pony's niet laten keuren maar nog steeds alles goed. maar ik zou het wel doen.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:56

Ik heb mijn paard ook niet laten keuren. Bloos Ik heb haar gekocht van iemand die ik vertrouw. Verder vond ik de aanschafwaarde niet dusdanig hoog dat ik geen enkel risico wilde lopen. Verder kan je inderdaad natuurlijk ook niet alles uitsluiten met zo'n raport. Ze heeft een gebrek waarover ik natuurlijk ben ingelicht. Bij de (toekomstige) pony van mijn dochtertje ga ik het waarschijnlijk wel doen. Ik snap wel dat mensen die een duur paard willen aanschaffen of voor intensieve sport of fok het wel doen.

Waarschijnlijk is het verstandiger om het wel te doen! Ja

Je hebt trouwens geloof ik ook een klinisch-keuringsraport nodig om je paard te verzekeren. (Of is dat alleen als je in duitsland woont, zoals ik?)