Vanaf wanneer kun je met een paard dat je beleerd buitenrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Vanaf wanneer kun je met een paard dat je beleerd buitenrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 07:54

Ik ga straks zelf mijn paard inrijden, en vroeg mij af wanneer het nou echt verstandig is om met hem langs de weg en/of in het bos te gaan rijden. Eerst wil ik met hem gaan wandelen, ik neem aan dat dat kan zodra er wederzijds vertrouwen is. Maar wanneer kan hij onder het zadel mee? En hoe bouw je die training dan op?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Trieske_

Re: Vanaf wanneer kun je met een paard dat je beleerd buitenrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:00

vanaf het moment dat ik een beetje stuur had ben ik samen met een ander braaf paard al naar buiten gegaan, eerste keer veel gestapt en een klein stukje gedraafd omdat het zo goed ging, zo rustig uitgebreid.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:14

Ik ben eerst rustig op het terrein zelf gaan lopen met mijn paard.
Eerst eens aftasten hoe ze reageerde op geluiden en andere invloeden van buiten.
Toen ik zeker wist dat ze er niet zomaar vandoor zou sprinten ben ik rustig aan naar de poort gelopen en heb daar afgewacht hoe ze reageerde op de auto's en ander verkeer.
Zodra dat goed ging ben ik een klein stukje buiten de poort gaan wandelen en heb dat steeds een stukje verder uitgebouwd.
toen dat eenmaal goed ging heb ik eerst een paar weken regelmatig een wandeling gemaakt.
En afgelopen weekend ben ik met 2 andere paarden, waarvan ik zeker weet dat ze goed verkeersmak zijn, voor het eerst met haar naar buiten geweest voor een echte buitenrit.
Dit ging heel goed, we zijn zelfs een druk kruispunt met stoplichten overgestoken en door een stuk bebouwde kom gegaan.
Wel hebben we heel rustig aan gedaan, veel gestapt en alleen waar het echt kon een stukje gedraafd.
Paarden zijn kuddedieren en houden zich vast aan de andere paarden.
Als de anderen rustig blijven dan heeft dit ook invloed op jouw paard en zal deze zich niet zo snel opwinden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 13:35

Oke, het is dus wel handig om een ander paard mee te nemen, maar kan het ook zonder? Ik ken namelijk niemand met een betrouwbaar buitenrijpaard... Is het verstandig om ook alleen op pad te gaan met je paard (als hij verkeersmak is) of is het echt veeeeeel veiliger om samen te gaan?

En hoe oud waren jullie paarden toen jullie begonnen met het verkeersmak maken? En buitenrijden? En is het slim om eerst rustig in het bos te rijden (ipv meteen een stuk langs de weg)? En die route eerst met hem te lopen, zodat hij de omgeving al kent?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:25

Mijn ervaring is dat het verstandiger is om de eerste paar keren met 1 of meerdere andere rustige paarden naar buiten te gaan.
Een paard is een kuddedier en houdt zich vast aan de anderen.
Als andere paarden druk en onrustig worden dan zal jouw paard dat ook worden.
Ze leert dan dat ze gelijk heeft dat het eng is want de anderen vinden het ook eng.
Het is dus heel belangrijk dat je met paarden rijdt die rustig blijven.
Als je alleen gaat dan is de kans groter dat ze er vandoor gaat als ze het te eng vindt worden.
Ook is het verstandig om eerst diverse keren een wandeling met haar te maken waarbij je ernaast blijft lopen.
Ze zal misschien een paar keer een stukje wegspringen als ze schrikt of wat gaan dribbelen als ze iets eng vindt, maar als ze op jou vertrouwt en jou als leider ziet dan blijft ze bij je.
Blijf zelf te allen tijde rustig en ontspannen, ook al vindt je het spannend, ze zal meteen aanvoelen dat je iets spannend en/of eng vindt en neemt dit klakkeloos van je over.
Ze wordt dan bevestigd in haar eigen gevoelens.
Hoe vaker je dit doet, hoe rustiger ze wordt, omdat het gewoon wordt en omdat ze leert dat het helemaal niet eng is.
Ga dit ook alleen proberen als je er zelf aan toe bent maar ook als je paard er echt aan toe is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:17

Ja, ik wou zelf ook eerst gaan wandelen. Dat leek me echt belangrijk. Maar ik moet dus wel even op zoek naar een betrouwbaar en rustig paard die een paar keer mee kan. Heeft iemand tips?

En mocht het niet lukken een goed paard te vinden om mee te gaan, kan het dan zijn dat mijn paard blijvende schade oploopt als hij een keer schrikt buiten? Want als hij er een keer vandoor mocht gaan kan ik hem wel terug werken. Ik blijf namelijk zelf vaak wel erg rustig in die situaties.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:49

Nee dat denk ik niet zo gauw hoor, of het moet een echte traumatische gebeurtenis zijn of daarop uitlopen, dan kan het wel.
Voordeel van een heel rustig paard is dat deze als goed voorbeeld voor jouw paard dient en dat jouw paard veel rustiger blijft.

starmixer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:57

bij de stal waar ik rijd en waar we altijd jonge paarden beleren gaan ze na een week onder het zadel te zijn al mee naar buiten.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:05

Eventueel kan je de eerste keer dat je een stukje naar buiten gaat, even vragen of iemand naast je meeloopt? Als je dat een paar keer doet en ze blijft braaf kan je het alleen proberen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:12

In principe kun je met een jong paard naar buiten als er een stuur en een rem opzit. Wel is het inderdaad verstandig om eerst eens te gaan wandelen met het paard, liefst ook met een volwassen en rustig paard erbij. Laat het paard zo ervaring opdoen met de grote boze buitenwereld. Ik ga er hierbij vanuit dat het paard aan de hand goed opgevoed is en respect voor je heeft.
Wat betreft gaan rijden, zorg dat de eerste keren er iemand op de grond bij is, als je erop zit kan het paard je kwijt zijn en in een angstmoment eigen initiatief gaan nemen. Als dat een paar keer goed is gegaan, mag de hulp op een ander paard zitten of op een fiets, net wat er gemakkelijker is. Rustig paard erbij heeft wel de voorkeur, maar een fietser kan ook. Ook die fietser erbij natuurlijk met voorzichtigheid introduceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:10

Ik heb mijn paard buiten beleerd Clown Echte zadelmak maken + gas / rem / stuur installeren op het grasland achter ons erf. Daarna langs de weg gaan rijden.

Scheelt natuurlijk wel dat ik daarvoor al een half jaar wandelingen met haar langs de weg maakte Lachen Heeft enorm veel voor onze band gedaan + haar gewenning.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 15:54

starmixer schreef:
bij de stal waar ik rijd en waar we altijd jonge paarden beleren gaan ze na een week onder het zadel te zijn al mee naar buiten.

Zo dat is wel heel snel!!

Ik denk dat ik eerst maar goed ga inrijden in de bak, en ondertussen een keer het wandelen ga introduceren. Daarnaast ga ik ook parrelliën met hem, zodat hij mijn hulpen onderweg goed begrijpt. Ik denk dat het inderdaad wel verstandig is om even iemand mee te vragen die dan mee loopt onderweg.

Misschien is het ook wel een idee om die persoon mijn paard aan een lange leadrope vast te laten houden, voor het geval dat??

En is het nou verstandig om meteen bitloos op pad op te gaan, of toch maar met bit? Ik ben wel een enorme voorstander van bitloos, maar ik heb ook de ervaring dat sommige paarden dan sneller geneigd zijn door mijn teugelhulpen te lopen...

Bedank voor alle tips, en als je nog wat te binnen schiet, gewoon posten, ik heb er veel aan!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:30

MLoeser schreef:
Misschien is het ook wel een idee om die persoon mijn paard aan een lange leadrope vast te laten houden, voor het geval dat??

Dat hebben wij in ieder geval wel gedaan Knipoog

MLoeser schreef:
En is het nou verstandig om meteen bitloos op pad op te gaan, of toch maar met bit? Ik ben wel een enorme voorstander van bitloos, maar ik heb ook de ervaring dat sommige paarden dan sneller geneigd zijn door mijn teugelhulpen te lopen...

Kijk hoe het paard reageert en neem je maatregelen op basis daarvan. Als het paard goed reageert met bitloos, heb je niet echt reden om met bit te gaan rommelen. Bedenk heel goed dat een jong en onbedorven paard iets heel anders is dan een ouder paard met een partij ervaring met mensen. Ons jonkie stopte al als je even naar beneden keek, teugels hoefde je niets mee te doen. Nou is het niet handig om naar beneden kijken als rem te gebruiken, dus we hebben dat ondertussen al rechtgezet met hem (min of meer), maar het is even een voorbeeldje hoe een jong paard heel anders werkt.

Maarre, belangrijkste tip die ik je kan geven: zorg voor goede begeleiding bij dit proces. Hoeft zeker niet dagelijks te zijn, maar wekelijks of tweewekelijks les om het proces te bewaken en te sturen is echt heel fijn.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 19:33

IDD ik zat me al een beetje te oriënteren of ik er begeleiding bij kon krijgen. Ik wil er alles aan doen om te voorkomen dat mijn paard dingen verkeerd leert of getraumatiseerd raakt!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:35

deschels schreef:
vanaf het moment dat ik een beetje stuur had ben ik samen met een ander braaf paard al naar buiten gegaan, eerste keer veel gestapt en een klein stukje gedraafd omdat het zo goed ging, zo rustig uitgebreid.

Ik heb dat ook op deze manier gedaan, met een ouder ervaren paard op pad gaan (moet die wel overal langs durven Lachen )

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:37

Wij zijn gelijk nadat de pony zadelmak was gemaakt op buitenrit gegaan. De pony kleefde destijds gigantisch aan een ander (bomproof) paard, dus die liep gewoon netjes mee.
Altijd goedgegaan, enkel af en toe een pasje harder maar verder geen nare dingen.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:51

Mijn knollie is nadat ik er drie keer op had gezeten al mee op straat geweest, alleen. De eerste keer is een vriend wel even meegelopen. Er zat een redelijk stuur op en een redelijke rem. Haar hobbie was indertijd stilstaan Dromen , en ze is een Belg, misschien scheelt dat... Knipoog Maar ik raad je wel dringend aan in gezelschap van een ander paard te gaan rijden. Lekker ontspannen een eind stappen of zo. En niet te kort! Veel mensen draaien terug als ze merken dat het paard druk is. Niet doen! Lekker ontspannen doorstappen, overal naar laten kijken, op den duur merkt ze vanzelf dat het eigenlijk best leuk is zo. Als je het zelf eng vind; op je gemak een beetje voor je uit zingen. (Niet luidkeels bleeren natuurlijk...) Dat reguleert je ademhaling én het ontspant je paard om je stem te horen. Dan hoort hij niet alle krokodillen en kabouters in de bosjes zitten... Haha!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 17:37

Ik zet wel een ad. op marktplaats en bij de lokale ponyclub, misschien leverd dat wat op. Ik hoop dat ik ook zo snel al naar buiten kan, dat vind ik namelijk wel lekker voor hem en voor mij. En buiten zijn er minder bochten. Lachen Moet je ook nog letten of de ondergrond (voor het stappen) wel goed is? Of maakt het niet zo veel uit als er stukjes bij zitten met een wat zwaardere bodem?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:45

Als je paard nog geen hoefijzers heeft dan zou ik wel rekening proberen te houden en zoveel mogelijk in de berm proberen te rijden.
Stukjes straat is helemaal niet erg, maar alleen maar op de straat is niet goed, dan slijten de hoeven te snel.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 17:31

_Saida_ schreef:
Als je paard nog geen hoefijzers heeft dan zou ik wel rekening proberen te houden en zoveel mogelijk in de berm proberen te rijden.
Stukjes straat is helemaal niet erg, maar alleen maar op de straat is niet goed, dan slijten de hoeven te snel.

Ik bekap hem zelf op natuurlijke wijze, dus dat zou niets uit mogen maken. Dan is het gewoon een kwestie van training. Maar ik wil toch niet meteen hele stukken langs de weg. Eerst maar een klein rondje van ongeveer 30 minuten door het bos. En dan uitbouwen. Dat lijkt mij het beste.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:36

Misschien zeg ik nu iets raars, maar volgens mij maakt het wel degelijk verschil of je erg veel met je paard op straat rijdt of niet, ook al wordt je paard natuurlijk bekapt of niet.
Feit is nu eenmaal dat de hoeven op straat sneller slijten dan op zachte ondergrond.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 18:46

_Saida_ schreef:
Misschien zeg ik nu iets raars, maar volgens mij maakt het wel degelijk verschil of je erg veel met je paard op straat rijdt of niet, ook al wordt je paard natuurlijk bekapt of niet.
Feit is nu eenmaal dat de hoeven op straat sneller slijten dan op zachte ondergrond.

Ik kan niet meteen kilometers op straat gaan rijden. Maar bij natuurlijk bekappen is het kort gezegd zo dat de hoeven zich aanpassen aan de slijtage. Dus als je vaak op de weg rijd worden de hoeven harder en gaan ze sneller groeien. Als je de hoeven daarvoor ook regelmatig bijvijlt (= natuurlijke slijtage simuleren) zorg je er al voor dat de hoeven dus al snel groeien. Het maakt dus, naar mijn mening, wel verschil of je hem gewoon bekapt of natuurlijk bakapt. Natuurlijk bekappen maakt ijzers ook overbodig.
(uitgebreide uitleg hierover kun je ook wel vinden op http://www.hoefnatuurlijk.nl)

Nu raken we wel wat offtopic Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:30

zo snel mogelijk naar mijn mening! wij gaan er de straat mee op zodra het paard gaan en stoppen snapt. Het paard leert veel meer dan in de bak rondjes draaien, ook leer je zelf heel goed je paard kennen!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 09:49

ELpatcho schreef:
zo snel mogelijk naar mijn mening! wij gaan er de straat mee op zodra het paard gaan en stoppen snapt. Het paard leert veel meer dan in de bak rondjes draaien, ook leer je zelf heel goed je paard kennen!

Dat advies krijg ik wel meer. Dat is mooi, want ik vind buitenrijden het beste wat er is voor mijn paard. Lekker veel afwisseling. Dan is het voor hem ook makkelijker om zijn concentratie bij het rijden te houden.

Dank jullie voor de tips Knipoog

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:32

Zo snel mogelijk er lekker op uit, die afwisseling is heel goed voor paarden. Jong geleerd is oud gedaan. Met ander paard erbij kan erg helpen natuurlijk, maar je paard moet uiteindelijk alleen kunnen rijden. Ik zou dus proberen met iemand anders erbij op de fiets of lopend. Dit helpt al enorm. Ik laat mijn paarden ook natuurlijk bekappen, en rij ook wel op verharde wegen (ook in draf), maar hoefijzers zijn hierdoor echt overbodig geworden!