Paard bijt andere paard op stal, mag ze slaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evanna

Paard bijt andere paard op stal, mag ze slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 20:23

Hey,

Ik heb sins een paar maanden een nieuw paard ze is 3 jaar.
Als alle paarden op stal staan met eten en er staat een ander paard in het gangpad dan gaat ze die bijten.
Een stalgenoot zei dat mijn paard gemeen is omdat ze bijt en dat ze mijn paard slaat zodra ze maar even aan haar paard ruik.
Ik zei dat ik het niet normaal vind dat zei mijn paard weg slaat, het is nou eenmaal kudde gedrach toch? mijn paard heeft eten en een ander paard staat met de kont naar haar toe, dit kan toch ook bedrijgend zijn naar mijn paard toe? als zij aan het paard ruikt en krijgt een trap naar haar toe en vervolgens word ze volop op haar neus geslagen.

Mijn paard is nu kopschuw en heeft heel veel wondjes op haar hoofd, ze was erg vrolijk in het begin maar als je nu langs loopt doet ze haar oren in haar nek en draaid ze weg, ze is totaal een ander paard helemaal niet zo vrolijk meer.

Heeft mijn stalgenoot gelijk in dat ze mijn paard weg slaat?
Ik heb oplossingen proberen te zoeken, haar paard een klein stukje vederop zetten, een halstertouwtje voor de stal, maar dat wilt ze niet, mijn paard heeft maar niet te bijten volgens haar.

Groetjes Evanna

pinuts

Re: Paard bijt andere paard op stal, mag ze slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:25

kan je paard zijn stal niet helemaal dicht dat hij niet met zijn hoofd eruit kan?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:30

Komen die wondjes aan het hoofd door het slaan? Dan zou ik toch echt zeggen dat ze dat niet meer moet doen!
Kan ze haar paard niet ergens anders neerzetten? Of kan je niet een deurtje of rek kopen/maken waarmee de stal van jouw paard af te sluiten is?

Als je paard er onder lijdt moet je wel iets veranderen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:29

Ik vind wel dat een corrigerende tik op het moment dat zij de tanden in andermans paard op het gangpad zet moet kunnen. Ookal is het 'vrij normaal' gedrag, het is erg hinderlijk en kan voor de mensen die door de gangen lopen ook gevaarlijk zijn (opeens heeft ze per ongeluk een langslopend kind te pakken ipv een paard).

Als dit corrigeren op een juiste manier gebeurt, zou ze er ook niet kopschuw van worden. Blijkbaar mept jou stalgenoot maar raak wanneer zij er zelf zin in heeft (en dus niet op het juiste moment).
In jouw geval zou ik haar zeggen dat je niet wilt dat zij nog aan je paard komt, met geen vinger, en dat als ze het gebijt van jouw paard hinderlijk vind maar ergens anders moet gaan staan met haar paard, en niet recht voor jouw staldeur. Ook zou ik de stalhouder er op aanspreken.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:08

Ik heb ook als ik met mijn pony langs de andere paarden loop er last van. Die paarden hebben veulens en vinden het nix als mijn pony daar langs loopt. Soms word mijn pony in zijn kont gebeten, maar daar trekt hij zich niets van aan. Ik zeg meestal zoiets van NIET DOEN!! Maar ze willen hun veulens beschermen, en ik geef ze geen tik. Ook als ze geen veulens hebben doen ze het welleens, dan geef ik ze ook geen tik..helpt toch niets. Denk dat het gewoon wat genergeerd moet worden. En als her paard iedereen wil bijten moet de stal maar helemaal dicht

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:09

dorienkee schreef:
Ik heb ook als ik met mijn pony langs de andere paarden loop er last van. Die paarden hebben veulens en vinden het nix als mijn pony daar langs loopt. Soms word mijn pony in zijn kont gebeten, maar daar trekt hij zich niets van aan. Ik zeg meestal zoiets van NIET DOEN!! Maar ze willen hun veulens beschermen, en ik geef ze geen tik. Ook als ze geen veulens hebben doen ze het welleens, dan geef ik ze ook geen tik..helpt toch niets. Denk dat het gewoon wat genergeerd moet worden. En als het paard iedereen wil bijten moet de stal maar helemaal dicht worden gedaan zodat hij er niet met zijn hoofd uitkan

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:09

oeps dubbel

xTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:22

als de wondjes van het slaan komen moet je er absoluut iets van zeggen!
dat kan natuurlijk niet..
ik zou haar er zoiezo zeggen dat ze wel moet op letten wanneer ze jou paard slaat,
en er haar op wijzen dat zei niets te maken heeft met de opvoeding/verzorging van het paard..

voor het paard zelf:
een tik geven moet absoluut kunnen, het klopt niet dat ze zo bijt..
maar doe het wel op het juiste moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:48

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:53

Sorry, maar als ik bezig ben met mijn paard laat ik mezelf of mijn paard echt niet bijten door die van een ander.
Zou mijn paard bijten krijgt hij ook een knal (en bijt dus ook niet)..maar die van een ander ook.
Als je dat alleen doet als de ander gemeen is worden ze ook niet kopschuw.
Wondjes, geen idee hoe ze slaat, maar ik heb nog nooit een paard een wondje zien krijgen omdat ik met mijn hand een tik uitdeel.

Is verder jou paard zo'n chaggie die dat steeds doet zou ik echt het luik dicht doen.

Evanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 19:15

Ik denk dat die wondjes komen omdat ze hard haar hoofd weg trekt en vervolgens haar hoofd stoot tegen de box.

Maar mijn paard is absoluut niet vals, met andere paarden staat ze altijd te knuffelen in de stal maar volgens dat meisje doet ze het wel naar haar paard. Ik weet niet wat die twee naar elkaar hebben.
Ze heeft het ook totaal niet maar mensen iedereen vind haar juist zo gemoedelijk en lief, toen ze net op stal kwam was iedereen gek van der want het was z`n knuffel, maar nu is ze juist bang voor mensen..