Het geheugen van een paard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanett35

Het geheugen van een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:49

Hoii Bokkers,
Ik ging daarnet mijn pony voeren en borstelen,
en ik vroeg me af toen ik klaar was met borstelen en om het voer ging.
Of ze dan nog weet dat ik haar heb geborsteld.
Zo ja, hoelang onthouden ze dat dan?
Het is misschien een rare vraag maar ik vroeg het mij af Clown Knipoog
Groetjes Nanet

lovemika

Re: Het geheugen van een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:03

Ik ben het afgelopen jaar bezig geweest met zulke vragen voor mijn profielwerkstuk. Dit ging over het leerproces bij paarden, en het geheugen speelt daarbij dus een grote rol. Ik zal het proberen kort uit te leggen, (dit is wat ik heb ontdekt dan he, er is geen wetenschapelijk bewijs voor, of iets dergelijks.)
In het hoofd van het paard zit een plekje waar alle informatie binnenkomt. Hier wordt gekeken of datgene wat een paard meemaakt, direct van invloed is op het leven van een paard. Dit houdt dus in dat een paard het zeer goed onthoudt als een hond achter hem aanzit, want dit zou van directe invloed kunnen zijn op zijn leven (een hond is tenslotte 'gemaakt' om te jagen, een paard daarentegen als prooidier.) Geef je een paard echter eten, dan is het paard daar niet direct van afhankelijk van of het wel of geen eten krijgt, van nature kan het paard namelijk de hele dag door eten. Deze informatie gaat dus door het deurtje 'onbelangrijk'. Bij paarden is het echter zo, dat na verloop van tijd, een paard de informatie over het eten een volgend deurtje binnen zal latenkomen, het gaat opslaan dat jij belangrijk bent om te overleven. Jij zorgt ervoor dat je paard iedere dag te eten krijgt, je bent dus een goede leider.
Het zijn dus zeg maar twee mogelijkheden achter elkaar:
1 direct van invloed op het leven van het paard (het paard slaat de desbetreffende informatie op, en in geval van een soortgelijke situatie, zal het paard direct deze herinnering ophalen zodat het weet wat hem te doen staat.)
2 Niet direct van invloed op het leven van het paard (het paard krijgt eenmalig brokjes van een voorbijganger, het paard zal hier geen waarde aan hechten omdat het niet uitmaakt of het wel of geen brokjes krijgt.)
Hierna heb je dan dus nog een mogelijkheid, na de tweede mogelijkheid, zoals hierboven beschreven dat het wordt opgeslagen dat er een constante factor is die voor voer zorgt (in feite ook van invloed op het leven van het paard).

Zo dat was het wel, hoop dat je het nu een beetje begrijpt, anders zeg je het maar! Haha!
Nog even, vandaar dat je pony je tegemoet zal komen, of gaat hinniken of je anders begroet als hij doorheeft dat jij altijd voor voer zorgt (of aandacht enz).

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:38

Ik denk niet dat ze heeft onthouden dat ze is gepoetst omdat het idd niet "belangrijk" genoeg is, ze denken er niet bij na. Andere dingen zullen ze vast wel onthouden. Voertijden? en bepaalde plekken enzo.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:46

Mijn merrie van negen weet precies waar mijn vriendinnen wonen. We rijden gemiddeld vier keer per week buiten en gaan dan af en toe effe langs een vriendin. Natuurlijk is daar altijd wel wat te snaaien......met het gevolg dat mijn merrie dus op bepaalde wegen zelf al richting die en die vriendins huis loopt. Bij het desbetreffende huis wordt dan ook echt een stop gemaakt en mevrouw is best nijdig als vriendinlief niet thuis is.....Twee jaar geleden is ook een vriendin met haar paarden naar Friesland verhuisd. Telkens als we langs haar oude huis rijden moet ze effe kijken en hinneken of d'r vriendinnetje er nog staat. Ze onthoudt dus wel degelijk dingen! Maar of ze nog weet of ze tien minuten geleden gepoetst is? Geen flauw idee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:40

Ik denk dat bepaalde normale dingen als borstelen en voeren niet lang wordt onthouden.
Maar plekken en andere paarden daarentegen wel heel lang.
Ik ging vorig jaar met mn paar uitrijden. Toen kwamen we een wei tegen met een boel gevlekte paardjes, daar zijn we toen even blijven stilstaan, en weer verder.
Een aantal weken later ging ik richting die zelfde plek, en nog voordat hij over de heuvel was stond ie al te snuiven en te kijken of hij de paardjes al kon zien. Voorbij de heuvel bleek dat de paardjes er niet waren die dag, dus hij kon ze niet geroken en gehoord hebben. Hij wist duidelijk nog precies dat die paardjes daar stonden.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:28

Ik reed vroeger altijd de zelfde route met mijn pony naar de manege (omg. Bergeijk (bij Eindhoven), ik heb mijn pony destijds verkocht (naar omg. Den Haag) en ik heb haar een jaartje of 5 later weer terug gekocht.

Toen ik het eerste ritje weer met haar ging maken (nadat ik haar terug had gekocht) heb ik met een lang teugeltje getest of ze de route nog zou kennen, en JA, zonder enige hulp liep ze zelf de gehele route op eigen houtje naar de manege....
en dit is toch zo'n 4 km!

Dus 'iets' blijft er toch wel hangen, raar he....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:41

lovemika schreef:
2 Niet direct van invloed op het leven van het paard (het paard krijgt eenmalig brokjes van een voorbijganger, het paard zal hier geen waarde aan hechten omdat het niet uitmaakt of het wel of geen brokjes krijgt.)

Mijn paard lééft voor eten, dus van (al is het maar eenmalig) uit de hand voeren door derden wordt meneer vrijwel meteen happerig naar andere mensen.
Ook kan hij hekken en tonnen en emmers openkrijgen en onthoudt hij precies waar het voer staat. Hij weet ook heel goed wanneer hij op een kaal stukje wei staat en wanneer we weer bij het verse stuk zijn aanbeland en waar dat gedeelte te vinden is.

Mijn paard heeft ook een jaar lang onthouden dat hij bij hek x een stroomstoot via mij heeft gekregen bij het erinzetten.
Niks meer aan de hand, (andere) wei in wei uit, maar een jaar later moest hij weer een keer door hekje x en hij ging mooi niet zolang het draadje en hem tegelijk vasthield
Als ik hem er nu in wil zetten weet hij het nog, dat weet ik bijna zeker.

mel86 schreef:
Voertijden?

De tijd zelf onthouden ze niet, maar ze herkennen het voorafgaande patroon.

faruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 01:23

Maar hoe zit het dan met het rijden .Dat onthouden ze dan wel weer ,als je een bepaalde hulp geeft dan doen ze het trucje al .Hoe zit het daar dan mee waar word dat op geslagen ?En bijvoorbeeld de dingen die worden geleerd bij een groen paard .Ze onthouden het dus wel en waarom vergeten ze dan wel dat ze zijn gepoets

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 02:05

Gewenning is iets anders dan geheugen.
Maar wie heeft ooit beweerd dat paarden zo dom zijn dat ze niks onthouden !
Paarden hebben heel veel dezelfde gevoelens als wij mensen, alleen vanuit andere gezichtspunten.
Wat de meeste willen is een vriendschap ontwikkelen met het paard, dat het mogelijk is zien we om ons heen. Dat kst tijd en incasseringsvermogen, deels elkaar accepteren zoals de ander is, en diep bij jezelf gaan.

Maar paarden wennen heel gemakkelijk aan nieuwe omstandigheden, dat hebben ze letterlijk genetisch meegekregen. Hun wilde voorvaderen wandelden soms 1500 hectare per jaar. Daar hebben ze de lust tot lopen vandaan, en daarom vinden wij ze ook zo leuk.
Een koe zou stil blijven staan, ssjt, koeien zijn niet zo slim.
Paarden wel,

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:44

Of koeien al dan niet slimmer of dommer zijn dan paarden is een discussie op zich.
Een paard dat op een groot weiland verdeeld in stukjes (met draad afgezette verschillende weides) alleen zonder zijn vriendjes achterblijft, raakt in paniek en neemt de kortste route (hemelsbreed) om naar de uitgang te komen. Hierbij schroomt hij zich niet om door de draad te gaan, met alle gevolgen van dien. Een koe daarintegen zal gewoon via de openingen de weg naar de uitgang zoeken.
Wie is er nu dom?

Het geheugen is per paard totaal verschillend, althans dat is mijn ervaring. Ik heb er die na 10 jaar terug gekomen in een bepaald gebied de route nog veilloos weten en die het na 3 dagen alweer kwijt zijn. De een herinnert zich trainingselementen welke 5 jaar niet meer beoefend zijn nog exact en de ander is het totaal vergeten. Sommige paarden kunnen weken lang boos zijn op iets wat is voor gevallen terwijl een ander het na 5 minuten alweer is vergeten.

Gemakshalve noem ik paarden met een sterk geheugen de "slimme" paarden en die met een kort geheugen de "domme" paarden. Paarden met een kort geheugen zijn meestal niet kwalijknemend. Die met een sterk geheugen vaak wel. Men kan zich meer fouten permitteren met een paard in het bezit van een kort geheugen omdat deze niet zo snel verankert raken hun systeem. Paarden met een goed geheugen onthouden alles, zowel negatief als positief. Deze zijn ideaal voor de gevorderde ruiter en behalen vaak een hoog niveau. Echter is de weg er naar toe meestal niet zo eenvoudig. Paarden met een kort geheugen zijn ideale recreatie paarden voor mensen die nog veel moeten leren. Daar het paard tegenstrijdige signalen van beginners gewoon sneller vergeet en daardoor niet gefrustreerd raakt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:12

Ha, ha da's een uitzonderlijke koe.
Bij ons is er altijd wel één of twee die, zelfs na jaren, nog de weg niet weten.

Denk je dat het werk 'leuk maken' ook eenbijdrag lan geven in het geheugenen.
Mijn bescheiden mening is dat als een paard angstig is het leerproces volledig stopt. Dan richt het dier zich, driftmatig in de zin van 'zijn natuurlijke aanleg' op de angst en dat kost veel energie. Frustratie van een paard draagt dus niet bij aan leren.
Als een paard zich lekker voelt staan alle leersensoren open.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:35

Paardentango schreef:
Ha, ha da's een uitzonderlijke koe.
Bij ons is er altijd wel één of twee die, zelfs na jaren, nog de weg niet weten.

Denk je dat het werk 'leuk maken' ook eenbijdrag lan geven in het geheugenen.
Mijn bescheiden mening is dat als een paard angstig is het leerproces volledig stopt. Dan richt het dier zich, driftmatig in de zin van 'zijn natuurlijke aanleg' op de angst en dat kost veel energie. Frustratie van een paard draagt dus niet bij aan leren.
Als een paard zich lekker voelt staan alle leersensoren open.

Oei, das wel een domme koe dan! Of een stom rund? Koe Haha!

Idd bij een angstig paard staan alle leerwegen dicht! Maar bij sommige staan alle leerwegen dicht doordat het "genetisch" is bepaald..... Haha!

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:46

Pensionnetje schreef:
Paarden met een kort geheugen zijn meestal niet kwalijknemend. Die met een sterk geheugen vaak wel. Men kan zich meer fouten permitteren met een paard in het bezit van een kort geheugen omdat deze niet zo snel verankert raken hun systeem. Paarden met een goed geheugen onthouden alles, zowel negatief als positief.

Maar deze denkwijze kun je ook omdraaien: het ene paard vergeeft dingen iets sneller en daardoor denken wij dat hij het niet onthouden heeft.

Verder denk ik dat er een wezenlijk verschil zit tussen dingen geleerd hebben, zoals de hulpen bij het rijden, en iets onthouden, zoals een poetsbeurt. Het stuk hierboven over onthouden wat van belang is om te overleven vind ik heel logisch klinken.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:44

Interressant topic...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:51

Nezzie schreef:
Pensionnetje schreef:
Paarden met een kort geheugen zijn meestal niet kwalijknemend. Die met een sterk geheugen vaak wel. Men kan zich meer fouten permitteren met een paard in het bezit van een kort geheugen omdat deze niet zo snel verankert raken hun systeem. Paarden met een goed geheugen onthouden alles, zowel negatief als positief.

Maar deze denkwijze kun je ook omdraaien: het ene paard vergeeft dingen iets sneller en daardoor denken wij dat hij het niet onthouden heeft.

Mijn ene paard heeft een geheugen als een olifant, maar daarentegen is hij heel vergeeflijk bij fouten Ja
Ligt aan de ernst van de fout (zie post met hekje) maar ik heb grote fouten gemaakt, 16 jaar geleden toen ik hem net had en natuurlijk ook gewoon in de afgelopen 16 jaar heb ik fouten gemaakt, en hij heeft het me nooit kwalijk genomen.

Mijn andere paard daarentegen, reageert heel instinctief. Het kost hem dan ook meer moeite om iets aan te leren, want als hij vandaag eerst wel en later niet meer bang is voor bv. de waterslang, is hij het morgen weer wel Rolleyes
Ook moet ik enorm uitkijken met het beschadigen van zijn vertouwen, want eenmaal geschrokken is maandenlang bang.

Dus in mijn geval gaat jouw theorie niet op, Pensionnetje.

Ook grappig:

Mijn ene ('slimme', maar vergeeflijke) paard kan ook bijv. redelijk anticiperen op situaties: altijd hangt de voerbak op plaats x en vandaag heb ik hem aan de andere kant van het gangpad gehangen en op de plek van de voerbak staat een groene stoel. Hij loopt naar binnen, scant de gang op voerbakken en loopt naar de voerbak.

Paard 2 (de 'instinctieve') loopt eerst naar de plaats waar altijd de voerbak hangt, komt erachter dat hij een groene stoel voor de voerbak heeft aangezien, kijkt achter de stoel, onder de stoel, waar is de voerbak nou? Kijkt mij vervolgens aan en gaat rondjes lopen om de voerbak te vinden.

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 18:46

lovemika schreef:
Ik ben het afgelopen jaar bezig geweest met zulke vragen voor mijn profielwerkstuk. Dit ging over het leerproces bij paarden, en het geheugen speelt daarbij dus een grote rol. Ik zal het proberen kort uit te leggen, (dit is wat ik heb ontdekt dan he, er is geen wetenschapelijk bewijs voor, of iets dergelijks.)
In het hoofd van het paard zit een plekje waar alle informatie binnenkomt. Hier wordt gekeken of datgene wat een paard meemaakt, direct van invloed is op het leven van een paard. Dit houdt dus in dat een paard het zeer goed onthoudt als een hond achter hem aanzit, want dit zou van directe invloed kunnen zijn op zijn leven (een hond is tenslotte 'gemaakt' om te jagen, een paard daarentegen als prooidier.) Geef je een paard echter eten, dan is het paard daar niet direct van afhankelijk van of het wel of geen eten krijgt, van nature kan het paard namelijk de hele dag door eten. Deze informatie gaat dus door het deurtje 'onbelangrijk'. Bij paarden is het echter zo, dat na verloop van tijd, een paard de informatie over het eten een volgend deurtje binnen zal latenkomen, het gaat opslaan dat jij belangrijk bent om te overleven. Jij zorgt ervoor dat je paard iedere dag te eten krijgt, je bent dus een goede leider.
Het zijn dus zeg maar twee mogelijkheden achter elkaar:
1 direct van invloed op het leven van het paard (het paard slaat de desbetreffende informatie op, en in geval van een soortgelijke situatie, zal het paard direct deze herinnering ophalen zodat het weet wat hem te doen staat.)
Hierna heb je dan dus nog een mogelijkheid, na de tweede mogelijkheid, zoals hierboven beschreven dat het wordt opgeslagen dat er een constante factor is die voor voer zorgt (in feite ook van invloed op het leven van het paard).

Zo dat was het wel, hoop dat je het nu een beetje begrijpt, anders zeg je het maar! Haha!
Nog even, vandaar dat je pony je tegemoet zal komen, of gaat hinniken of je anders begroet als hij doorheeft dat jij altijd voor voer zorgt (of aandacht enz).

Ik snap het Ja
Inderdaad, mijn pony hinnikt als ik naar haar toe loop of met voer kom.
Ze staan met nog 2 andere paarden, en als ik moet voeren bijv., weten ze ook alledrie in welke stal ze moeten.
Maar bedankt voor de uitleg allemaal Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:11

Ik zeg hier altijd, ik ben het wandelende voerschepje.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:07

het is best een interessant onderwerp om over na te denken vind ik!

ik heb mijn fjordje van veulen af aan, heb alles met haar mee gemaakt, alles zelf geleerd.... als ik 2 weken op vakantie ben geweest en ik kom terug is ze gewoon een soort nijdig dat ik zo lang weg ben geweest en draait ze zich om of schenkt me geen aandacht......
nou na 8 jaar samen ga je mij niet vertellen dat ze me in 2 weken vergeten zou zijn dus dan is het echt nijdig hahahaha

in de tijd dat ik qua rijden erg verkeerd bezig was (lees pony deed nooit wat ik wilde en deed het nooit goed genoeg...) kwam ze ook vanuit de wei niet meer naar me toe....

afgelopen jaar heeft ze een veulentje gehad en voerde ik haar erg veel bij, nu was het op het laatst zo erg dat als iemand anders zijn of haar paard/pony uit de wei wilde halen, ze bij diegene nog net niet op de hakken stond omdat ze dacht 'goh iedere keer als er iemand komt komen ze mij vast voeren' Clown

mijn bonte paard die ik een half jaar heb doet altijd dat 'niet hinniken', maar dat zachtjes geluid maken weet je wel......

qua rijden is het denk ik ook maar net als je dingen héél goed beloont dat ze het ook sneller zullen onthouden.....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:42

Bepaalde dingen onthouden ze wel.
Als ik met mijn vorig paardje het bos in ging, moest ik enorm opletten. Soms kon hij zo plots een bosweggetje inspringen omdat hij wist dat dat een weg naar huis was. Galopperen deed ik dus best op een wegje zonder zijstraatjes Clown Erg ambetant als je paardje zo plots onder je uit schiet, ik ben er nooit door vanaf gevallen, maar ik vond het toch niet zo leuk Haha!

Nu heb ik een hengstenveulentje, Romeo genaamd. Mijn buren(bejaarde mensen) vinden hem zo ongelofelijk, dat ze hem elke dag wat gras gaan afdoen met de zeis en het aan hem gaan geven. Als mijn buurvrouw even de post gaat uithalen en Romeo ziet haar, roept hij de hele straat bijeen gewoon omdat hij altijd iets krijgt van haar. Dit betekent ook wel dat hij dingen onthoud.
Net hetzelfde met mijn stem, als hij nog maar mijn stem hoort, crosst hij de hele wei af om mij te zoeken en blijft hij op me roepen tot ik bij hem ben.

En als je paard tegen de stroomdraad loopt en hij krijgt een stroomschok, dan mag je toch zeker zijn dat hij in het vervolg een beetje beter uitkijkt hoor! Die zal niet meer tegen de stroomdraad lopen! Haha!

Onbelangrijke dingen zoals borstelen e.d. denk ik dat ze niet onthouden. Enkel de erg leuke dingen, of de helemaal niet leuke dingen.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:36

Ik ben ook wel benieuwd naar het geheugen van een paard. Ja Ik denk zelf dat paarden wel dingen kunnen onthouden. Als ik een buitenrit met mijn pony maak loopt ze altijd automatisch naar mijn huis, omdat ze weet dat daar wat te snoepen valt. Ook ga ik dan meestal even naar een groot grasveld in het park achter mijn huis waar Tara altijd even mag racen en zodra ze dat grasveld in het zicht krijgt begint ze al te dribbelen. Knipoog
Een tijdje geleden was ik samen met een vriendin naar het bos met onze pony's, met de trailer. Op een gegeven moment waren we helemaal de weg kwijt en omdat ik wel eens gehoord had dat paarden altijd de weg terug konden vinden, lieten we de teugels lang en lieten het onze pony's zelf maar uitzoeken. En inderdaad, we kwamen bij de trailer uit!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:39

mijn dieren weten stuk voor stuk als ze gepoetst zijn oid. de dag erna kan ik het altijd duidelijk merken. ze weten ook of ik op een bepaalde dag voor de eerste of voor de tweede keer kom. meestal kom ik één keer, maar zoals bijv. vandaag ben ik twee keer geweest.

als ik gepoetst heb zijn ze de volgende dag enthousiaster in hun reactie naar mij toe. het poetsen is voor ons altijd een moment van contact maken, elkaar knuffelen (flink roskammen op fijne plekjes bijv.), in rust samenzijn. dat onthouden ze feilloos, en de dag erna zie je duidelijk dat ze het onthouden hebben, en wel weer willen. als ik dan niets doe, is de dag daarna het entousiasme minder, en zo door.

bij de haf van mijn zusje is het heel duidelijk, als die één dag niets doet (variërend van een wandelingetje tot zwaardere dressuurtraining) is ze de dag daarna niet te genieten.

verder zie ik aan mijn dieren heel duidelijk of ze het fijn hebben gehad of niet. na een lekkere buitenrit op de ene dag staat mijn paard de volgende dag te popelen om weer mee te mogen, terwijl hij na een 'saaie' baktraining (hij gaat veel liever buitenrijden dan in de bak) minder enthousiast is als ik aan het hek kom.

dergelijke kleine dingen zijn voor het ene dier belangrijker dan het andere. het ene paard kijkt niet naar het baasje om, interesseert het niet, en komt niet naar het hek als het baasje verschijnt. zo'n dier zal over het algemeen veel minder reactie geven dan een paard dat graag samen is met het baasje en deze als fundamenteel onderdeel van zijn leven beschouwt.

ik heb mijn drie dieren van jongs af aan (zie topic in onderschrift), Faram en Snatje waren beiden vijf maand toen ik ze kreeg, Flicka was zelfs drie maand. vanaf het moment dat ze bij mij zijn, heb ik ze elke dag gezien, ze dingen geleerd, ze geleerd wat ze icm mensen als belangrijk moeten beschouwen, noem maar op. daarmee ben ik een belangrijk onderdeel van hun leven geworden. in nare of enge situaties zorg ik dat ik een baken van rust ben, indien hun kuddes niet in de buurt zijn. ik doe dingen met ze die plezierig zijn, boompjes springen in het bos, wandelingen, spelletjes... en ook zwaardere trainingen.
zeker als een paard als veulen met je opgroeit op de juiste manier, leert hij mensen écht kennen. mensen hebben het vermogen om een paard te leren 'lezen', wat bedoelt hij hier- of daarmee, wanneer is hij blij, bang, boos of ziek? andersom zal een paard een mens onbewust ook leren lezen. waar ikzelf heel actief ben hiermee, door gewoon observeren, luisteren, krijgen mijn dieren hier ook van mee, echter is het in hun geval veel minder bewust. ze groeien ermee, het groeit er vanzelf in.

ik denk dat je band met het dier een grote rol speelt, en vooral datgene wát je doet. poets je als voorbereiding op het rijden, zonder bijkomende gedachten, paard schoon en glanzend, of is het een moment van jullie samen, waar je beiden van geniet? afhankelijk van het hoe en waarom zal het paard het wel of niet als belangrijk zien. ben je onderdeel 'van de kudde', en een betrouwbare leider, dan is dat moment van samenzijn, acceptatie en affectie voor je paard heel belangrijk.

ik denk niet dat een paard na een poetsbeurt nog iets denkt van; zo, dat was lekker zeg, die poetsbeurt.
een paard onthoudt dingen op een andere manier dan wij. het dier zal best weten dat je iets gedaan hebt, dat je samen geweest bent, misschien wel een heel fijn moment hebt gehad samen. kijk maar eens goed naar je paard, en onthoud wat je met het dier gedaan hebt, en wat de reactie de dag later geweest is. je paard kan je een hoop vertellen, als je maar luistert.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 01:12

Mooi geschreven, eens !