Hoe leert hij respect te hebben voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Hoe leert hij respect te hebben voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 08:44

Mijn 2,5 jarige haflinger heeft aan de hand totaal geen respect voor mij. Hij loopt dwars door me heen, als hij iets eetbaars ziet dan sleurt hij je mee, en in de stal plet hij je gewoon tegen de wand aan. Ook duwd hij steeds met zijn neus tegen mij aan, als of ik aan de kant moet of zo.

Meneer is 3 maanden terug gecastreerd en denkt nog steeds dat hij hengst is. Ik heb al vanalles geprobeerd, hem een keer een flinke tik geven, ik hem zelf een keer een schop tegen z`n kont aan gegeven Bloos , met een touwtje voor zijn neus zwaaien om te voorkomen dat hij door mij heen loopt. Maar hij is nergens van onder de indruk. het zwaaien met het touwtje werkte in het begin wel goed, maar nu is dat ook niet meer zo boeiend.

Als ik met hem aan het werk ben in de bak, met grond werk enz. dan is er helemaal niks aan de hand en doet hij het harstike goed. Kan dit misschien een teken van verveleling zijn? (hij leert erg snel)

Hoe leer ik hem om meer respect te hebben voor mij, aan de hand? (op een paard vriendelijke manier)

superrizzo

Re: Hoe leert hij respect te hebben voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:04

je kunt bijvoorbeeld grondwerk gaan doen.
kijk eerst of de basis er in zit, kun je hem bijvoorbeeld overal aaien kun je zijn hoeven goed uitkrabben etc heb je een bak tot je beschikking ?
zo ja ga er in wandelen veel overgangen stap , ho en een paar pasjes draf zo dat hij niet de kans krijgt om aan iets anders te denken leer hem oog hebben voor jouw .
hij moet jouw wel ruimte geven volgen en meelopen is goed maar hij mag niet in jouw ruimte komen .
doet hij dit wel dan draai je om zet hem een paar passen achteruit je mag dan best wel een dominante houding aan nemen doet hij dit goed geef hem een aai en loop weer verder. leer hem wijken door druk bijvoorbeeld kan goed van pas komen in de stal en anders kun je vragen of een instructrice je wil helpen met grondwerk

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:17

Mijn jonkie was destijds ook een paardje wat over je heen walste. We moesten elkaar eerst heel goed leren kennen en hij moest gaan leren mij als leider te gaan zien. Ik heb freestyle grondwerk gedaan (methode Emiel Voest, los werken en grondoefeningen aan het halster), hem leren wijken voor druk (achterwaarts en zijwaarts laten gaan e.d.). Inmiddels is hij veel rustiger, let op wat ik aangeef, hij loopt echt niet meer over me heen. Ik heb hem vrijwel nooit een klap hoeven geven, heb altijd gewerkt vanuit rust en geduld.

Jouw jonge paard snapt je gewoon niet en moet dat gaan leren. Dat betekent dat jij met hem aan de slag moet (grondwerk) doen. Ja, je kunt hem gaan slaan, schoppen en noem maar op. Wil jij dat je paard jouw uit respect en met vertrouwen het leiderschap geeft? Of wil je dat hij dat doet uit angst voor straf? Ik heb zelf voor het eerste gekozen. Werkt prima, maar kost wel heel veel oefening en geduld. Maar ik heb nu (ruim een jaar later) wel een paard wat graag bij mij is en graag voor me 'werkt' (tussen aanhalingstekens, want hij is nog maar 3,5 jaar). Zo te lezen wil jij het ook graag zo paardvriendelijk mogelijk doen en dat is mooi.

Kijk ook goed naar jezelf. Ben je zelf onzeker, onrustig, gestrest? Ik heb van mijn paard heel erg geleerd om ook goed naar mezelf te kijken. Mijn stemming bijvoorbeeld. Hij neemt dat zo over met alle gevolgen van dien. Inmiddels ben ik de rust zelve als ik bij hem ben en het is echt bijzonder hoe een paard zich spiegelt aan degene die bij hem is. Zo leert hij van mij en ik van hem.

Helaas kan ik jullie niet zien, maar ik vrees dat jij toch een bepaalde onzekerheid naar hem uitstraalt. Dit zeg ik niet om aan je aan te vallen, hoor. Ik wil juist helpen.
Verder vraag ik me af; staat hij buiten in een (stabiele) kudde? Paarden leren juist van hun soortgenoten om sociaal te zijn. Gewoon een vraagje om een beter beeld van het plaatje te krijgen.....

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 09:19

Dat is het probleem ook niet. Als ik met hem aan het werk ben dan komt hij ook niet in mijn ruimte, en doet hij alles wat ik hem vraag zonder klieren. Maar zodra ik de bak uit ben heeft hij geen respect meer voor mij. waar dat aan ligt weet ik ook niet.

Ik ga denk ik ook maar eens op andere plaatsen in de bak met hem aan het werk misschien dat dat werkt, of misschien is het een idee om er een zweepje bij te pakken om hem duidelijkere aanwijzingen te kunnen geven als hij weer eens door mij heen wil denderen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:20

Haflingers zijn nu eenmaal mega eigenwijs. Daarbij heb jij nog een lekkere puber.
Heel duidelijk zijn en heel consequent. Wees de leider.
Als iets vandaag niet mag, mag het morgen ook niet. Ook niet als hij zo schattig kijkt. Wat dat betreft zijn Haflingers net Labradors: ze kijken er zo schattig bij, maar ondertussen nemen ze je in de maling.

Succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:26

Je schrijft dat je Grondwerk doet, maar je schrijft niet wat voor grondwerk. Via Grondwerk kun je je paard leren te wijken voor druk, en kun je het paard leren dat hij je persoonlijke ruimte heeft te respecteren. Op het moment dat hij jouw persoonlijke ruimte ongevraagd binnen komt (en die ruimte is ongeveer een hoepel van anderhalve meter om je heen) toont hij geen respect voor je en is zijn grenzen aan het verkennen. Een keer een flinke tik, en een keer een schop op het verkeerde moment gaan hem zijn plaats niet wijzen, je moet konsekwent zijn.

Ik weet niet of je grondwerk met een touwhalster, leadrope en carrot stick doet, maar als je dat niet doet, zou ik daarmee beginnen. En wat grondwerk betreft zou ik de methode Parelli hanteren.

Je schreeft dat zwaaien met een touwtje vroeger wel hielp, en nu niet meer. Ik denk zomaar dat je de fases niet goed hebt doorlopen, en dat je je paard gesensibiliseerd hebt ipv. gedesensibiliseerd. Je moet ten allen tijde doorgaan tot je een reactie krijgt, doe je dat niet, neemt je paard je op den duur ook niet meer serieus.

Dus doorloop de fases tot je reactie krijgt, al zal dat de eerste keren harder zijn dan je eigenlijk zou willen. Als je het goed doet, zal hij de keren daarop al eerder reageren.

Nogmaals, vraag begeleiding en ga aan grondwerk doen. Het beleren van een jong paard is de basis voor de rest van zijn leven, als je daar fouten bij maakt heb je daar de rest van jullie leven samen last van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:27

claubrink schreef:
Dat is het probleem ook niet. Als ik met hem aan het werk ben dan komt hij ook niet in mijn ruimte, en doet hij alles wat ik hem vraag zonder klieren. Maar zodra ik de bak uit ben heeft hij geen respect meer voor mij. waar dat aan ligt weet ik ook niet.

Ik ga denk ik ook maar eens op andere plaatsen in de bak met hem aan het werk misschien dat dat werkt, of misschien is het een idee om er een zweepje bij te pakken om hem duidelijkere aanwijzingen te kunnen geven als hij weer eens door mij heen wil denderen

Je geeft het in principe al zelf aan: hanteer de fases, ook al betekend dat die tik met de zweep.
En grondwerk kun je overal doen. Zelfs in de box....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:28

claubrink schreef:

Ja, je moet die oefeningen ook buiten de bak doen. Heb ik ook gedaan destijds. Op zoveel mogelijk terreinen. Ik denk dat het echt een kwestie is van veel oefenen en geduld hebben. Ik heb ook wel eens momenten gehad van 'pfffff', maar ik had altijd zoiets van 'en het gaat ons lukken!'. Mijn paard had een enorme issue met stilstaan. Joh, je wilt niet weten wat voor vreselijke adviezen ik kreeg om hem te laten stilstaan. De een had een nog walgelijker idee dan de ander (vastzetten en maar laten trekken, dan leerde hij het vanzelf wel af, touwen om hem heen binden, alles onder dwang).

Nou, zo ga ik niet met mijn paard om, ik werk liever met hem samen. En nu staat 'ie los en braaf stil en lachen we iedereen uit. Ok, het duurde even, maar hij snapte het gewoon niet en ik denk ook dat zijn leeftijd er veel mee te maken had. Er gebeurde daar zoveel op het erf, altijd onrust en beweging (tractors/andere paarden/mensen/honden/auto's e.d.). Hij kan nog draaikonten, hoor, als er eten in het spel is bijvoorbeeld. Maar daar kan ik wel mee omgaan en daar maak ik me ook niet zo druk over..... Succes!! Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:31

janouk schreef:
Haflingers zijn nu eenmaal mega eigenwijs. Daarbij heb jij nog een lekkere puber.
Heel duidelijk zijn en heel consequent. Wees de leider.
Als iets vandaag niet mag, mag het morgen ook niet. Ook niet als hij zo schattig kijkt. Wat dat betreft zijn Haflingers net Labradors: ze kijken er zo schattig bij, maar ondertussen nemen ze je in de maling.

Succes

Tja, ik zie het niet als 'in de maling nemen'. Vind ik veel te menselijk gedacht. Zo'n jong dier is juist op zoek naar een leider en jij als mens moet zorgen dat het paard jou 100% kan gaan vertrouwen als leider. Dat kost veel oefening en consequent blijven in je aanwijzingen en beloningen. Je kunt niet verwachten dat zo'n jong dier meteen al alles snapt. En verder niet overvragen, niet te lang bezig zijn. Het kan ook zijn dat het dier zijn concentratie weg is.....

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 10:24

Ik heb ook het idee dat hij mij niet in de maling neemt maar probeert de grenzen te verleggen. ( ff kijken tot hoe ver hij kan gaan)

Wat het grond werk betreft ben ik er te spreken over parelli (het is alleen zo duur dat ik de dvd`s niet heb gekocht) Het wijken voor druk gaat als hij geconcetreerd is goed, maar als hij niet zit op te letten moet ik hem er echt weer bij roepen. Ik ga even een leadrope halen, daan heeft het zwaaien meer nut denke ik dan met een gewoon halster touw.

Hij staat helaas alleen, en niet meer in de groep. Dit komt omdat hij pas flinke eiwit allergie en hoefbevangen was, en daarom niet in het land kan gaan staan. Hij staat nu veel in de stal en in de bak zodra het kan. Ik denk dat het daar ook door komt dat hij zo aan het klieren is, hij verveeld zich gewoon. Denken jullie dat het daar ook mee te maken kan hebben, en hoe zorg ik er voor dat hij zich minder verveeld als hij opstal of in de bak staat

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:31

Lastig dat hij toch veel op stal staat. Zo'n jonkie (en oudere paarden net zo, hoor) hoort zijn energie lekker kwijt te kunnen. Mijn paard wordt helemaal gek op stal, is niets voor hem. Hij moet echt zijn energie kwijt en hij vindt het geweldig in de kudde, bij zijn maatjes. Ik krijg het gevoel dat een en ander wel eens met elkaar te maken kan hebben..... Kun je helemaal niets aan de situatie veranderen? Een ander paardje bij hem in de bak zetten ofzo? Zo'n jong paard wil toch ook nog spelen? Die van mij deed dat ook op 2-jarige leeftijd en doet dat nog steeds. Dat 'ie soms pubert, ja, hoort erbij. Daar moet je hoe dan ook doorheen.

Ik werk altijd met een leadrope bij het grondwerk. Met een gewoon halstertouw kan ik niets, die vind ik niet praktisch. Die gebruik ik alleen bij het poetsen en wandelen enzo......
Ik vind het wel fijn dat je zo meedenkt en je paard graag wilt helpen. Het komt heus wel goed, niet opgeven. 2,5 is een pittige leeftijd, zeker bij die sterke Hafjes.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 11:09

Hij vind het inderdaad ook helemaal niks in stal ( geef hem geen ongelijk) Hij gaat zo veel mogelijk de bak in, maar daar heeft hij geen contact met andere paarden. Ik vind het wel zielig voor hem,maar hij kan echt het land niet op, hij is net een paar dagen niet meer kreupel van zijn hoefbevangenheid. Ik ga wel proberen om mijn andere paard bij hem in de bak te zetten. Alleen kunnen die 2 het niet zo goed met elkaar vinden, maar misschien gaat dat na een tijdje beter. Kan het altijd proberen toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:10

Je kunt het altijd proberen, maar als ze het niet zo goed met elkaar kunnen vinden, tja.... Lastig.
Jammer dat je paard al zo vroeg bevangen is geweest trouwens. Ik hoop echt dat je er uit komt met hem.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:04

Paard staat trouwens in een loopstal en als ie wil kan ie zich best even uitleven Knipoog

Ik heb de dvd's van parelli en Noortje heeft ze ook.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:03

hij moet echt meer buiten staan denk ik..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 10:01

Cowgirl schreef:
Paard staat trouwens in een loopstal en als ie wil kan ie zich best even uitleven Knipoog

Zich uitleven in de loopstal doet meneer niet, want stel je voor dat je iets te eten mist. Tong uitsteken
ik wist niet dat jij ze ook had. Van noortje mag ik ze niet copieren, dat heeft ze liever niet.

Nitro loopt nu niet meer kreupel dus ga weer voorzichtig wat meer met hem doen, dat scheeld ook een hoop. Hij heeft zich gister al behoorlijk uitgeleeft in de bak.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:00

Oefen het grondwerk overal, laat hem zien dat jij de baas bent en hem dus ook in de gangpaden, richting box, in de box, achter jou staan.
Zodra jouw paard doorheeft dat jij ook daar de baas heeft, gaat hij niet die grenzen proberen te verleggen.

Zodra hij jouw probeert om ver te lopen of plat probeer te duwen, laat hem duidelijk zien door hem op zijn plaats te zetten dat het niet hoort.

Goed dat je ermee bezig bent en het niet opgeeft.
Inderdaad zonder dat hij niet meer zijn stal uitkan, misschien kan je ondertussen wel hem het plezieriger maken in de stal, door iets op te hangen waar hij zich mee bezig kan houden. Zoek iets wat hij leuk vind om mee te spelen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:54

claubrink schreef:
Cowgirl schreef:

Zich uitleven in de loopstal doet meneer niet, want stel je voor dat je iets te eten mist. Tong uitsteken
ik wist niet dat jij ze ook had. Van noortje mag ik ze niet copieren, dat heeft ze liever niet.

Nitro loopt nu niet meer kreupel dus ga weer voorzichtig wat meer met hem doen, dat scheeld ook een hoop. Hij heeft zich gister al behoorlijk uitgeleeft in de bak.

Mensen gingen er hier vanuit dat hij de hele dag in een hok stond van 3 x 3 meter.
Dat is dus niet zo. Hij kan dus in principe rennen als ie wil.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:08

[/quote]Mensen gingen er hier vanuit dat hij de hele dag in een hok stond van 3 x 3 meter.
Dat is dus niet zo. Hij kan dus in principe rennen als ie wil.[/quote]

Dat komt omdat hij toen ik dit schreef ook nog op stal stond en `s avonds in de bak, omdat die andere paarden nog in de loopstal stonden, met het stuk land erbij.

Hij staat nu inderdaad in de loopstal en kan rennen wat hij wil, hij doet het alleen niet. stel je voor dat er iemand de stal in komt en wat te eten neer legt. ( haha een echte haflinger )

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:49

Ik heb jou verhaal en de reacties even gelezen en wat er wordt verteld over de leiding nemen klopt alleen hoe je zoiets doe staat er niet bij.
Vooral haflingers,tinkers en fjorden kunnen zich soms echt gedragen als stoomwalsen.
Ik denk dat het probleem ligt bij het opbouwen van de band die je met je paardje hebt.
Ik weet niet welke mogelijkheden je hebt daar waar je paard staat maar om een goede band met je paard op te bouwen moet eerst het leider-volger gedrag worden aangepakt.
Het betreft hier het natuurlijke gedrag van het paard in de kudde.
Heb je de beschikking over een rijbak of paddock of goed afgerasterd stukje land waar je je paard alleen in kunt trainen zonder andere paarden erbij in?
Dan is dit de methode om de band te versterken en het leider-volg gedrag te trainen.
Je laat je paard in de te trainen ruimte met enkel een halster om.
Je neemt de longeerlijn opgerold in je hand of een lang stuk touw{c.a 4 a5 meter}daarmee gooi je richting de kont van je paard,deze mag hem ook raken{natuurlijk houdt je het touw uiteinde wel vast}zodat deze gaat draven of galloperen om je heen.
Steeds als het paard bij jou in de buurt komt herhaal je dit of als hij ongeinterresseerd gaat stilstaan of stappen.
Jij neemt de leiding!
Dit doe je zo ongeveer gedurende 10 minuten tot een half uur net zolang tot je paard met zijn binnenoor naar jou gericht is en een smakkend geluid maakt met zijn bek en daarbij zijn nek omlaag brengt.
Nu heb je resultaat,je gooit nu duidelijk zichtbaar voor je paard de longeerlijn of het touwop de grond en loopt met je rug en gezicht van het paard weg en gaat op je hurken zitten in de trainruimte en je laat daarbij je handen op je knieën rusten zodat het paard je heupen[dit associeerd je paard met flanken}kan zien.
Je paard komt dan naar jou toe lopen en raakt misschien zelf je rug aan.
Nu beloon je je paard goedmet een klopje en een paardesnoepje of wat biks.en als je nu door de trainruimte loopt zal je paard jou volgen als het heeft gewerkt na 1 keer.
Anders nog herhalen de volgende dag.
Werkt dit echter dan kun je dit spelender wijs op gaan bouwen en ook cavaletti's en andere elementen en trainingen eraan toe voegen.
Deze trainingsmethode is een exacte natuurgetrouwe kopie van het gedrag en de leiderrol van een paard in het wild in de kudde.
Hierdoor leert het paard zich afhankelijker op te stellen en moet hij het vertrouwen in jouw leggen...immers jij bent de kuddeleider en jij neemt de beslissingen.
Het is soms nodig om het opjagen een paar maal te herhalen wil het paard zich eraan over geven
Geef niet te snel op want het geeft een fantastisch resultaat en je kunt er een hele goede vertrouwensband met je paard mee krijgen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt,hiermee heb ik vele dwarse paarden als hondjes zo mak gekregen.
Dit heeft niets te maken met dwang maar met duidelijk leiderschap.
Het is dan misschien een jong paardje maar van een half uurtje draven overkomt haar niets en zachte heelmeesters maken in zo'n situatie vaak stinkende wonden.
Gaat jou paardje hangen als je hem vastzet kies dan een dikke boom met een ketting erom en zet je paardje met een kliptouw met panieksluiting daaraan vast.
Deze krijgt hij niet om of kapot en hij zal het na een paar pogingen wel uit z'n koppie laten om het nog eens te proberen.
Blijf er wel bij om het in de gaten te houden en beloon hem als hij rustig staat.
Geef hem wat biks of een snoepje,hierdoor legt jouw paardje de link dat rustig vaststaan hem iets positiefs opleverd.
Gaat het mis blijf dan rustig en bind hem gewoon opnieuw vast eventueel met hulp van iemand.
Je maakt het paard alleen los wanneer hij rustig staat dus niet wanneer hij hangt.
Duidelijk moet zijn voor je paard dat hangen hem niets positiefs opleverd.