deken opdoen bij jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

deken opdoen bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 19:05

hoi allemaal

ik heb een fjord van 1,5 jaar deze moet een ongevoerde regendeken op vanwegen het weer ,
dit omdat mijn shet door dit weer (zonnig dan weer regen ) een luchtweg infectie en een lichte bronchitus opgelopen heeft.
vandaar dat ik dat ook tegen wil gaan bij mijn fjord

ze is nog jong en vind de deken eng.
ik kan haar er mee aaien en er op leggen is geen probleem.
dan zet ze wat stapjes opzij en beginnen de gespen te rinkelen dus dan vind ze het eng en zet het op het lopen .

ik wil dit rustig aan op gaan bouwen ze hoeft voor mij niet die deken binnen nu en 2 dagen op .

hoe zouden jullie dit aanpakken

groetjes

First_Unique

Re: deken opdoen bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:07

een paar keer per dag die deken erop en eraf leggen. ze went er zo aan! en het hoeft niet meteen vast. maar hoe vaker ze de dingen hoort en voelt. hoe vertrouwder het wrd! succes

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 19:08

ok dat ga ik proberen .

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:10

mijn jaarling moet vanwege huidproblemen eenneczeemdeken op. Eigenlijk ging het zonder problemen...
Laat haar wel hooi eten tijdens het aantrekken van de deken, anders gaat ze zenuwachtig rondjes lopen.

Dus probeer het eens met een plak hooi

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:02

Omdat jouw shetlander last heeft gehad van dit weer, zou ik er niet meteen van uit gaan dat jouw fjord hier ook last van gaat krijgen. Fjorden kunnen uitstekend tegen kou e.d. en persoonlijk vind ik 1 1/2 jaar wel erg jong om met een deken te beginnen. Hij is nog volop in de groei en is zo uit z'n deken gegroeid. Ik zou eerst gaan voor een schuilplekje, dan kunnen ze zelf kiezen om uit de wind en de regen te gaan staan.

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:12

Hallo,
Wij hebben ook een stuk of 20 veulens
Ee die moeten allemaal een dek op.
Je moet natuurlijk niet gelijk erop af gaan en het dek erop gooien.
Nee loop er langzaam naartoe en laat hem eerst ruiken.
Misschien heeft hij de neusgaten groot dan vindt hij het eng.
Laat hem steeds ruiken tot hij de neusgaten gewoon heeft(klein dus)
Dan leg je hem heel voorzichtig+Rustig op het veulen.
Maak ook rustig alle riempjes vast.
Ga Niet de hele tijd op en af doen.
Dan heb je een probleem.
Want dan wordt hij het zat en wordt hij dus boos.

rochjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:23

Als je de deken opstroopt op je arm, kan je hem er zijwaards opleggen en dan de staartvlap naar achter trekken, dan rammelt er het minste. Bij mijn jonge pony heeft het erg goed geholpen...

Succes en vooral geduld

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:42

Ik ben het eigenlijk met Suffie eens, vind het voor zo'n jong paard beetje snel om er al een dek op te leggen, hij zal toch straks een wintervacht moeten kunnen kweken en als je er nu al steeds een deken op legt ga je dat toch tegenwerken. Het is een Fjord dat is een oersterk paardje, die kan best wat hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:43

je bent gewoon te voorzichtig Lachen Lachen gewoon die deken opleggen alsof het de normaalste zaak van de wereld is

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:46

KiWiKo Zei:
je bent gewoon te voorzichtig gewoon die deken opleggen alsof het de normaalste zaak van de wereld is

Het veulen kan zomaar weg rennen en een veulen vindt het eng
ik zou het ook eng vinden

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:46

KiWiKo schreef:
je bent gewoon te voorzichtig Lachen Lachen gewoon die deken opleggen alsof het de normaalste zaak van de wereld is

haha...gewoon over heen kwakken.. Clown
nee joh even laten ruiken en dan rustig er overheen leggen..je moet niet te voorzichtig doen..dat voelt het paard echt wel en dan laat die het niet toe....

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 20:48

kijk mijn da heeft gezegt dat ik dat moet doen hij is ongevoerd en dus niet echt warm.
het is alleen voor overdag s' avonds staat ze binnen.
dat ze snel uit haar deken gaat groeien vind ik niet erg heb daarom ook niet een hele dure aangeschaft.
een shet is ook een sterk paard hij zit al erg in zijn wintervacht maar omdat het de ene dag 20 graden is en de volgende dag misschien 5 graden en flinke stort buien is hij flink ziek geworden ik doe dit dus op advies van de da.ik ben het met jullie eens ik heb ook haast geen dekens op maar om nou een paard ziek e hebben en de andere dadelijk ook zie ik niet zitten , voorkomen vind ik beter dan genezen !

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:48

Ja ik zou hem ook gewoon opdoen, als je er een hele poeha van maakt zal hij het alleen maar enger vinden.
Maar buiten dat, ik vind het een beetje doelloos om je jonge paard een dek op te leggen, er staat in nederland duizenden paarden zonder dek die niet ziek worden, zal wel toevallig zijn dat ze allbei ziek worden. Paarden kunnen wel tegen een stootje hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:53

op 1,5 moet je nog helemaal geen deken op willen doen......... op 1,5 moeten ze gewoon goed ziek kunnen worden.. bouwen ze weerstand van op.

je wil er toch geen watje van maken

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:55

Kijk als je hem gewoon opdoet went hij niett aan de geur en zal proberen hem af te gooien en hij kan weglopen en dan gaat hij op het dek staan je kan hem natuurlijk ook gewoon in een keer opleggen maar dan moet iemand hem natuurlijk wel vasthouden.
Maar ik dacht een gewoon groot veulen maar als het een groot veulen is wij hebben namenlijk een heel groot veulen die is nu alweer een paard maar tog is hij nog maar anderhalf jaar maar met grote veulens of middelmatig volg dan alsjeblieft mijn 1e advies;)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 20:56

dat weet ik ook heel goed nogmaals ik heb haast nooit een deken op .
meningen verschillen over doe niet doe wel.
ik vroeg hier ook hoe ik het het beste kon aanpakken
niet of ik het wel of niet moest doen.
misschien goed bedoeld van jullie maar als jullie in mijn schoenen zouden staan en weten hoe het is om je shet zo ziek te zien van dat !@#$@ weer hier dan denk ik dat je ook wat huiverig bent voor je andere paardje

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:57

KiWiKo schreef:

Idd, bij die van mij eerst heel voorzichtig gedaan waar ze enorm nerveus van werd, de volgende dag gewoon erop 'gekwakt' als ik bij elk ander paard doe en ze kon opeens weer gewoon los stilstaan. Paarden reageren heel sterk op hun begeleiders.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 20:58

ja dat ga ik ook proberen net of het voor mij niks speciaals is
ik snap best dat ze van mij ook wat nerveus word omdat ik natuurlijk ook op mijn hoede ben !

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:59

Nu je het over ziek hebt wij hebben net een fries veulentje zien sterven en nu zit bij die friese merrie een KWPN veulen wij komen op tv in de krant Leuk he? Knipoog Knipoog

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 21:01

dat is heel erg!!!!
Vriendjes zijn?

dat je een veulen heb zien sterven !

(maar nu weer even ontoppic)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:56

Erg leuk inderdaad, om je veulentje te zien sterven Nagelbijten / Gniffelen

Ontopic, gewoon de deken erop leggen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Paarden voelen het als je nerveus bent, dus gewoon denken 'die blijft braaf staan'.
Verder zou ik zelf absoluut geen deken op een jong paard leggen. Bel eens een andere dierenarts op, die zal je juist aanraden om hem af te laten. Jonge paarden moeten juist weerstand opbouwen. En als je nu die deken op gaat leggen dan heb je kans dat je paardje later juist heel vaak ziek gaat worden omdat die niks gewend is. Er staan duizenden paarden met dit weer dag en nacht buiten zonder deken, die kunnen dat allemaal aan, jong en oud. Dus voor het welzijn van het paard zou ik het niet doen..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:00

KiWiKo schreef:

Zo deed ik het laatst ook inderdaad Haha!

Ik gebruik in principe geen deken tenzij het echt bar en boos is (zou het dus ook niet aanraden ofzo, zeker niet voor een fjord) maar als voorbereiding op 'dingen op zijn rug' had ik gewoon een deken opgelegd alsof er niks aan de hand was.

En er was ook niks aan de hand Haha!

Ik had wel de keer ervoor een sjabrakje op zijn rug gelegd, als voorbereiding.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:19

KiWiKo schreef:

hehe, die van mij sloeg al op hol van peesjes.....
dus ben benieuwd hoe dat straks zal vergaan met een deken..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:38

Moderatoropmerking:
@TopGun123, zou je alstjeblieft ontopic willen blijven? Ontopic betekend niet van het onderwerp in de openingspost afwijken. Hou de discussie dus aub alleen bij het opdoen van een deken Knipoog

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:48

Ik zou er eerlijk gezegd ook niet te veel heisa van maken. Laat de deken eerst even over het hek hangen ofzo en doe hem dan op als hij in de wei staat. Dan kan hij gewoon wegrennen en na een tijdje komt hij er vanzelf achter dat het niet eng is.
Maar ik zou persoonlijk nog niet beginnen aan een deken op deze leeftijd. Ik snap dat je doordat je shet er gevoelig voor is vast voorzorgen wilt nemen. Maar hoeveel jonge paarden staan gewoon buiten zonder ergens last van te hebben? en inderdaad zo bouwen ze wel weerstand op