Pony wil niet uit de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloessjee

Pony wil niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 18:14

Hallo!
Zoals je ziet in de titel ben ik benieuwt wat je moet doen als je pony niet uit de wei kan krijgen.
Een vriendin van mij heeft een paard en die wil gewoon niet gepakt worden
Hij rent gewoon weg. Okal kom je met voer.. Niets helpt! We hebben hem ook al een keer ingesloten maar dan breekt die hier gewoon uit.
Hebben meer mensen dit? En wat doen jullie hier aan?

LBLGypsyCobs

Re: Pony wil niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:30

Trek er een dag voor uit en ga door de wei achter hem aan wandelen.
Gewoon rustig blijven volgen, niet opjagen.

Uiteindelijk zal ie het zo zat worden dat ie niet rustig kan eten, dat ie zich laat pakken.

Ik heb dit al bij meerdere pony's zo gedaan en na verloop van tijd laten ze zich veel makkelijker pakken.

Ik heb een keer achter een pony aangewandeld die na een uur echt naar me omdraaide van 'wat moet je nou?'
Toen heb ik ze een snoepje en een aai gegeven en ben weer weggegaan.
Ik heb zelden een pony zo verbaasd zien kijken.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 19:00

Haha..!
Oke dan gaan we dat even proberen! Dankjewel Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:04

Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat hij het werk misschien niet leuk vind. Haalt ze hem alleen op voor het rijdne, of doet ze ook wel eens wat anders?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:07

eilleen333 schreef:
Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat hij het werk misschien niet leuk vind. Haalt ze hem alleen op voor het rijdne, of doet ze ook wel eens wat anders?

mee eens..
laat je vriendin gewoon een paar keer brokjes gaan voeren aai over hoofd en weer weg gaan niet allee voor het 'werk'uit de wei halen..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:59

Naja, meenemen, even aan de hand laten grazen en terug zetten. Hij legt nu een link tussen het werk en het opgehaald worden...

Blueke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:11

Helemaal mee eens. Wij hebben hier een paard die daar vroeger een spelletje van maakte. Ik heb ook ongeveer mijn hele trukendoos uitgeprobeerd en wat uiteindelijk het beste werkte was inderdaad eerst de tijd nemen om tot bij hem te komen, dan even rustig wat aandacht geven en gewoon weer weglopen.

En dat dan opbouwen naar halster omdoen, stukje mee wandelen in de wei (hoeft maar een minuutje of twee te zijn), of te poetsen. Vervolgens weer loslaten én...belangrijk, zelf weglopen.

Binnen 2 tot 3 dagen hadden we een compleet ander paard.

Vervolgens heb ik weer een paar keer geoefend om te 'komen'.
Lang touw aan het halster, door de paddock lopen met paard achter je aan tot hij helemaal relaxed is. Dan halt houden. Paard laten blijven (als hij dat niet kent, eerst dit even oefenen) en uiteindelijk een hand uitsteken of er een bepaald commando aan linken. Je kunt hem in eerste instantie even helpen door zachtjes wat druk op het touw te zetten voor zijn eerste stap in jouw richting.

En wat heel belangrijk is: iedere poging belonen. Al doet hij maar een half stapje naar voren...dat is in de goede richting.

Let met vangen ook op je lichaamstaal... Wij mensen hebben de gewoonte een nogal 'agressieve' lichaamstaal te hebben....rechtstreeks op het doel afstevenen met grote actieve passen. Loop liever op je gemak wat te slenteren, 'toevallig' in de richting van je paard Knipoog

Succes ermee!

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:40

Ga eens werken volgens de natural-horsemanship methode! (Is genoeg over te vinden op internet) Na een join-up zal je paard je als een mak schaap achterna lopen. Ik heb dit zelf ook gedaan bij een pony die 'niet te vangen' was en na een paar join-ups kon ik haar zonder problemen uit de wei vissen.

Zie http://natural-horsemanship.startpagina.nl/ voor heel veel links!

Succes!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:22

Join up is niet voor elk paard geschikt. Voor sommige paarden is het erg heftig. Ik zou niet meteen gaan join uppen als je paard niet wil komen. Probeer het eerst op een makkelijkere manier.
Het paard heeft verder geen problemen in de omgang?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:27

Laura1589 schreef:
Ga eens werken volgens de natural-horsemanship methode! (Is genoeg over te vinden op internet) Na een join-up zal je paard je als een mak schaap achterna lopen. Ik heb dit zelf ook gedaan bij een pony die 'niet te vangen' was en na een paar join-ups kon ik haar zonder problemen uit de wei vissen.

Zie http://natural-horsemanship.startpagina.nl/ voor heel veel links!

Succes!
Gewoon direct als raadgeving 'join-up' doen vind ik niet zo goed. Je weet niet eens wat de TS hiervan afweet. Neen dat vind ik niet erg verstandig .

@TS: viewtopic.php?f=119&t=835671&hilit= Ik lees dat ze hem zelfs niet te pakken krijgt. Waarschijnlijk weet hij dat hij dan moet werken en dat vindt hij misschien absoluut niet leuk. Maak het leven wat aangenamer voor hem. Onderzoek wat hij leuk vindt en doe veel afwisseling! Moet hij zijn beste vriendje misschien achterlaten als hij uit de wei gaat? Verder is het belangrijk goed op te letten op de manier hoe je naar hem toe loopt. Bv niet in een rechte lijn, maar 'zigzag' een beetje. Lokken met voer vind ik nooit zo'n goed idee omdat de pony tenslotte moet leren naar jou te komen (of niet weg te lopen) en niet naar het voer.

Met goed belonen wanneer het goed gaat bereik je het meeste Lachen.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:15

ik heb dit probleem ook wel eens gehad met veel paarden waar ik mee om ben gegaan en bij 1tje hebben we 2 longeerlijnen een elkaar gemaakt en dan insluiten daar kunnen ze niet door heen gaan. en anders freestyl helpt ook moet je ff op zoeken hoe dat werk dat helpt echt en nog 1 tip NOOIT in de ogen kijken als ze voor je weg renne!

succes

xTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:50

misschien ziet het paard je als een concurend ofzo..
dan moet je je schouders laten zakken en het paard niet aankijken..
het paard moet dan vanzelf naar je toe komen, of je moet heel rustig naar het toelopen.
tis het proberen waard Tong uitsteken Clown

Joana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:15

Ik heb hetzelfde probleem met één van mijn paarden. Er is niets aan de hand als ik zonder halster het land in kom: dan is hij supernieuwsgierig en knuffelig. Maar owee, als ik wél een halster bij me heb (ook al heb ik dat in mijn broekzak!). Dan krijgt ie zo'n houding van: ik ben er vandaag geloof ik niet Lachen
Toch probeer ik ook regelmatig hem een halster om te doen zonder verder iets van 'm te vragen. Het kan dus niet zijn dat ie een link legt tussen halster en werken (trouwens, we "werken" ook niet, want het is nog maar een puber-arabiertje van net vier jaar. We spelen wat, doen wat grondwerk met veel stembeloning). Ik heb het gevoel dat ie een spelletje speelt. Soms, als ik hem na een tijdje bij de manen kan pakken, en hij dan alsnog weg wil, doe ik alsof ik boos ben, en dan staat ie verbouwereerd stil. Zodra hij dan zijn halster omheeft, loopt ie als een hondje achter me aan.
Toch is het lastig, dus als iemand nog een suggestie heeft.....
O ja, ze staan met zijn vieren op ongeveer 2 ha terrasvormig land (oftewel, terras op, terras af, erg lastig als je een paard moet vangen Haha! )

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:27

Misschien werkt het volgende:

Ik heb een hengst die zich ook liever niet dan wel laat vangen. Dan loop ik de wei in en draait hij zich van me af. Hij loopt dan zogenaamd verveeld weg. Dan loop ik rustig 3 minuten achter em aan (met héle grote winterpeen, wat hem zogenaamd niet boeit). Daarna ga ik de wei uit. Blijft hij verbaasd achter want het spelletje was voor hem nog niet over. Kwartier later doe ik hetzelfde, komt hij nog niet loop ik na 3 minuten weer weg, helemaal uit zijn zichtveld. Dit herhaal ik een aantal keer, net zolang totdat hij uit zichzelf naar me toe komt want inmiddels is hij toch wel erg nieuwsgierig geworden waarom ik na 3 minuten steeds weg wandel....... Zodra hij voor me staat klik ik het touw eraan en krijgt hij een stuk wortel. Op deze manier komt hij nu uiteindelijk gewoon vanzelf naar me toe gelopen en heb ik er geen problemen meer mee.

Succes

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:54

Dát heeft mijn verzorgpaard ook gehad! Staan er mischien nog andere paarden bij je paard in de wei? Mijn verzorgpaard was erg 'jaloers en beledigd' als ik éérst een ander paard aaide. Ik kon hem dan met geen mogelijkheid uit de wei krijgen. Ik kon wel 3 minuten achter hem aanlopen, in de wei zitten, lokken met snoepjes of gewoon roepen, hij kwam absoluut niet en rende in volle galop weg! We zijn erachter gekomen, dat als je recht om hem afloopt, hij wél blijft staan en zelfs naar ons toekomt. Hij was dus gewoon jaloers omdat ik vaak eerst een ander paard in de wei aaide (die dan net toevallig dichterbij stond..) Ik hoop dat je er wat aan hebt Lachen!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:08

ja het kan idd ook gewoon een stom spelletje zijn hoor

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:24

je moet vooral rustig blijven rustig achter hem aan lopen en hem echt niet opgaan jagen!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-10-07 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht omgezet in normaal lettertype.