Afgekeurd Paard terug nemen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

catoo76

Afgekeurd Paard terug nemen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 09:23

Even een vraag, ter belangstelling....
** voor de mensen die de personen in kwestie kennen... mondje dicht even geen namen noemen**

bij ons op stal, heeft iemand een leuk paardje gekocht, werkelijk een snoeppie om te zien, lief aanhankelijk en sociaal.

bij aankoop (op zondag) kun je je voorstellen dat er geen dierenarts ter plaatse kan komen om je aankoop te keuren, afgesproken is dan ook dat het paard "thuis" gekeurd zou worden door een dierenarts. verkoper had hier geen problemen mee.

de keuringsdatum: de veearts komt, bekijkt het paard en begint het paard te onderzoeken, longen hart, algemene conditie, voelen aan benen.

de buigproef.... de eerste keer op de voorbenen.... links voor Kreupel...
oke ga maar longeren, dat ging al vrij kort....
dierenarts had twijfels, misschien was het stijfheid.. buigproef kreeg een 2e kans..

maar deze proef liep zo uit de handen, paard verzette zich heving. steigeren en blazen erbij oogwit laten zien, en wilde zich aan de voorbenen niet eens meer laten betasten.. goed dit moge duidelijk zijn, paard werd AFGEKEURD!

advies op keuringsrapport, paard heeft afwijkende voorbenen, paard beweegt onvoldoende, heeft een overmatige conditie en heeft een erg positieve buigproef,
recht4eroog bevat op netvlies blauwe was en heeft ooguitvloeiing. wijzend op een eerder oogafwijking.
witte lijn in hoeven is iets vergroot en bevat rode plekken wijzend op eerdere hoefbevangenheid.

Conclusie: Negatief advies, paard word afgekeurd.

Goed, omdat er bij aankoop melding is gedaan van de onderzoeksplicht van de koper (keuring bij thuiskomst) wisten de verkopers dat het paard in kwestie gekeurd zou worden, Maar de verkoper melde zich al na een uur bij ons dat ze al een ander paard gekocht had... NA EEN UUR.

affijn ook dit paard werd mee genomen en pas na een aantal dagen gekeurd, en bleek ataxie te hebben, paard is retour eigenaar gegaan.

WIJ, wilde dit dus ook, het door ons aangeschafte paard, voldoet niet aan de eissen,
en volgens bevinding dierenarts, komen bij nader onderzoek nog veel meer dingen naar boven die niet goed zijn aan dit paard.
buiten dat het een blauwe waas ophet oog heeft kan dit ook een beginnende maanblindheid zijn en is het paard binnen nu en een half jaar stekeblind aan dat oog.
wij wilde het paard dus ook retour brengen, het is voor een aanzienlijk bedrag gekocht voor een paard zonder papieren, en wij wilde dus het paard terug naar de verkoper brengen, maar deze blijven volhouden dat het paard goed was toen het weg ging, en dat ze het paard niet willen terug nemen.

Inmiddels hebben wij er ook een jurist achter aan gezet (voor de goede orde dit betreft niet MIJN paard maar van een vriendin)
en die ziet zeker mogelijkheid dit ongedaan te maken (msn verslagen bokt verslagen waarin dingen verteld worden over het paard die bij aankoop achterwege gebleven zijn, en msn verslagen waarin anders verteld word)
verkoper in kwestie heb ik vannacht hier eens gevolgd, en zij veranderd continue haar verhaal over het betreffende paard!. geen zuivere koffie dus, ook dit heb ik uitgeprint en bij onze jurist neer gelegd.

maandag avond hebben we weer contact met de verkopende partij, dit is echt geen normale situatie, er IS aangegevend dat het paard gekeurd werd. dus er is aan de onderzoeksplicht voldaan, paard voldoet niet en heeft verborgen gebreken, het MOET dus terug genomen worden, OF voor slachtprijs gekocht worden en restant van het geld retour, dan hoeft het paard nooit meer bereden te worden. Volgens de dierenarts is dit ook echt niet wijselijk om hier met dit paard OOIT nog te rijden, want het is aan alle kanten NIET GOED.

ik hoop dat de verkoper dit ook leest, en dat ze zich de ogen uit dr hoofd schaamt...
dit paard is zo slecht dat het eigenlijk continue pijn heeft, en jij moet dat hebben geweten het is jammer dat ik nu pas ben ingeseind, want ik heb vannacht topics van jou gelezen dat het paard zo steigerde en zo bokte.. dan had je zelf toch ook bij je kerssepit kunnen verzinnen dat dit paardje zoveel pijn heeft?? is je door meerdere hier op bokt verteld!

affijn, onze vriendin is nu de dupe met al haar gespaarde geld heeft ze dit paard gekocht... compleet waardeloos!! en wij willen gerechtigheid, en geloof mij nou, al moet ik er vanalles aan doen. maar HIER KOMT GERECHTIGHEID.

als jij je paard mag terug brengen omdat het niet goed is en ataxie heeft, en een ander paard mag terug brengen omdat het wel GOED is maar met JOU geen KLIK heeft.... dan mogen WIJ JOUW paard wat dus helemaal NIET goed is OOK terug brengen.. en geloof me... daar maak ik me hard voor, want ik heb wel geld voor een rechtzaak. en volgens MIJN jurist... gaan WIJ dit WINNEN...

catoo76

Re: Afgekeurd Paard terug nemen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 09:32

By the way, dierenarts had gister speciaal voor verkopende partij een half uur tijd gemaakt om het keuringsrapport toe te lichten, en zij hebben daar GEEN gebruik van gemaakt, zegt toch ook wat over de verkopers niet dan? ook had verkoper gezegd dat de dierenarts is kwestie, het paard kreupel had getrokken omdat een buigproef niet koud uitgevoerd mag worden.. NEE... HOE WEL DAN?
onze dierenarts is een arts uit DIERENKLINIEK UTRECHT... ring a bell???? is niet zomaar een uit de klei getrokken boertje die ff zinloos aan je paard komt trekken, wel overwogen hebben wij voor deze arts gekozen.. het ander paard wat gekeurd werd kwam wel vliegens door de buigproef heen... ook KOUD...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:34

ik snap het niet goed, hebben jullie het paard betaald voor het keuren?

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 09:37

ja, op met de mededeling dat het gekeurd werd thuis, , zo gaat het in 9 van de 10 gevallen hoor, en bijgebleken ongeschiktheid moet het paard worden terug genomen.
verkoper zelf heeft dit MEERDERE keren zelf ook zo gedaan, alleen bij het laatst aangeschafte paard niet.. VERKOPER Is gewoon een ordinaire handelaarster

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:40

Als de verkoper een handelaar is dan is er sowieso geen probleem.

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 09:43

geen "geregistreerde handelaar" maar staat wel zo in haar profiel HANDEL, en zo geeft het ook aan in topics, dat ze paardjes koopt opknapt en verkoopt.. dus in mijn ogen HANDELAAR.

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 09:46

ps.. verkoper , je kunt nu ineens al je gegevens gaan veranderen.. maar wij hebben alles al uitgeprint... jammer joh.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:48

Zolang je maar kunt aantonen dat ze handelt is de rest geen probleem. Wij hebben een paar jaar terug ook een paard van een pensionklant teruggestuurd naar een handelaar die verder niet geregistreerd was.
Heb je een advocaat die een beetje ervaring heeft met paarden?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:49

Hoewel ik het verhaal nogal verwarrend vind, begrijp ik dat het paard betaald is voordat er gekeurd is. In mijn ogen niet gebruikelijk - en ook enigszins onnozel. Hoewel de verkoper natuurlijk fout is geweest, vraag ik me ook wel af waar de koper zijn/haar ogen heeft gehad; als er zoveel niet goed is aan een paard (gewoon kreupel als ik het goed begrijp), dat zie je toch ook zelf?
Enfin, het is gebeurd, ik wens jullie veel succes verder - hoop dat je vriendin haar geld terugkrijgt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:54

Kendra schreef:
Hoewel ik het verhaal nogal verwarrend vind, begrijp ik dat het paard betaald is voordat er gekeurd is. In mijn ogen niet gebruikelijk - en ook enigszins onnozel.
Het is niet geheel ongebruikelijk dat mensen een paard op hun eigen terrein laten keuren. Als ze dat door de eigen dierenarts willen laten doen en de afstand is groot dan worden paarden wel vaker gekocht met de afspraak dat het dier bij afkeuren terug gaat.
Alleen is het wel verstandig om zoiets op papier vast te leggen.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:56

damn, dit is zoiets vervelends.ik heb dit zelf ook meegemaakt maar we hebben toen niet gewonnen wegens te weinig bewijs Boos!
Ik heb dus toen een zeer moelijke beslissing moeten maken na 2 jaar lief en leed gedeeld te hebben met haar Verdrietig
heel veel suc6 hier mee! maar denk dat jullie het wel gaan winnen!

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 09:57

ons vermoeden is dat het paard iets heeft gehad, ter plaatse was geen harde grond en is er ook geen buigproef gedaan dat laten wij graag aan een arts over, en ogenschijnlijk was er toen niet veel aan te zien, pas NA de buigproef was het paard KATSKREUPEL. en omdat koper het paardje wel zag zitten en er op zondag niemand te vinden is voor een keuring is het zo afgesproken en ook via msn bevestigd dat dit geen probleem was, dus dat zijn onderlinge afspraken tussen koper en verkoper, k zou het niet fijnvinden een paard mee te geven zonder betalen. of daar laten staan laten keuren waar ik zelf niet bij ben, dus zij hebben het zo afgesproken, daar kun je verders niets van zeggen, en zelf heeft ze ook meerder keren een paard betaald en gekocht, en bij gebleken ongeschiktheid retour gebracht, bij meerder mensen op stal bij ons is dit wel eens voorgevallen, paard gekocht betaald, gekeurd, aankomst kreupel, wederom door eigen arts gekeurd, afgekeurd, en netjes retou genomen, dus ja en KREUPEL was ONS paard pas NA BUIGPOEF, en koper heeft geen X-ray eyes om te kijken of er wellicht iets mis is in het been ter plaatse was er OGENSCHIJNLIJK niets te zien, maar wellicht heeft het bij aankoop een pijnstilling gehad???

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:57

Kendra schreef:
Hoewel ik het verhaal nogal verwarrend vind, begrijp ik dat het paard betaald is voordat er gekeurd is. In mijn ogen niet gebruikelijk - en ook enigszins onnozel.

Verwarrend vind ik het verhaal niet en onnozel ?

Denk je dat je een paard meekrijgt zonder te betalen ?
Dat zou pas onnozel zijn !

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:58

Denk je dat mensen een paard op proef helemaal betalen dan...

Het is inderdaad niet slim om niets op papier te hebben, tegenwoordig moet je altijd opletten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:01

als er afspraken over gemaakt zijn wat betreft het keuren moet het paard terug kunnen!

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:03

oh maar op papier hebben wij alles vaststaan hoor!! alle afspraken zijn uitgedraaid!! en buiten dat ik heb op een manege fok/handelstal gestaan, veelal handel van zelf gefokte paarden, en ook hier was dat paard volledig werd betaald en na keuren niet goed? geld terug... incl keuringskosten.. is niets raars aan hoor, maar op papier hebben wij alles staan vandaar dat onze jurist er zeker van is dat dit goed komt, daar hoef ik ook geen advies over. maar wilde dit gewoon even melden, dat er op dit forum iemand zit, die zich heel mooi voor doet, maar van vele van jullie de wind al eens van voren gehad heeft over de manier hoe ze omging met dit paard, vele van jullie hebben gezegd dat dit paard pijn had, helaas kwam IK daar te laat achter, ben niet zon fanatieke forum bezoeker, maar kreeg tip op stal dat verkoper op bokt zat, dus ben ik gaan zoeken. en alles is uitgeprint, en op rare berichten zit ik niet te wachten wilde alleen een soort van waarschuwing uitspreken voor er meer mensen in trappen. juridisch gezien met onze bewijzen heeft ze geen poot om op te staan!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:06

Laat het een wijze les voor je zijn - kopen voorafgaand aan een keuring kan wel, maar ophalen/leveren en dus ook betaling altijd NA de keuring.

Sneu verhaal.
Als je een particuliere verkoper treft en je hebt dit keuringsverhaal niet in een schriftelijke en ondertekende overeenkomst staan, kan je rustig naar je centen fluiten.
Of de verkoper particulier of proffesioneel verhandelde, hebben jullie je vast niet vooraf afgevraagd....

*edit: lees nu dat je hebt gewerkt met een koopovereenkomst - staan bepalingen over wat te doen bij afkeuring er ook in?

Maar dan nog: gelijk hebben en gelijk krijgen, dat zijn vaak 2 heel verschillende dingen.
Blijft sneue situatie. LEER hiervan. Je kan met geld niet voorzichtig genoeg zijn.

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:06

meerder keren heeft verkoper gezegd er geen problemen mee te hebben dat paard thuis gekeurd werd, want er zat immers een keuringsrapport van 2005 bij... ja zeiden wij toen dat is haast 2.5 jaar terug. dus wij laten haar toch nog keuren.. geen probleem. ze smste zelfs nog of het paard goed of niet goed gekeurd was.....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:08

Ja, met keuren zou ik als verkoper ook geen probleem hebben. Wat de koper ermee doet, moet hij immers zelf weten.

Hebben jullie het ook letterlijk gehad over wat er gebeurd als het paard NIET goedgekeurd wordt?

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:09

Het BEtreft niet MIJN paard hé... hahah maar van een VRIENDIN, wij maken ons alleen hard voor HAAR. bij afkeuring is het zo geregeld dat het paard terug gaat. maar ze kan haar niet terug nemen want ze heeft geen GELD. ze had na een UUR al een ander paard gekocht.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:11

jeetje wat een verhaal. Volgens mij staan jullie juridisch sterk. Heel veel succes.

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:12

tevens heeft ze zelf ook al 4 paarden gehad die niet goed waren of niet klikte en zonder pardon terug zijn gegaan, dan moet je niet ondanks afspraken die op papier zijn uitgedraaid terug komen. omdat ZIJ nu geen geld heeft OMDAT zij haar droompaard nu heeft.. en onze VRIENDIN een BAK ellende.
volgens onze jurist is er ook een kanttekening van verborgen gebreken en achterhouden van informatie, wat hier zeer zeker aan de orde is. (kan niet te veel zeggen schadelijk voor onderzoek)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:12

windhond schreef:
jeetje wat een verhaal. Volgens mij staan jullie juridisch sterk. Heel veel succes.

Volgens mij ook, ga je ons blijven informeren? Hopelijk komen jullie eruit

catoo76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:16

ja natuurlijk, maandag avond is er eerst contact met jurist daarna gaan wij haar en haar ouders bellen, t betreft ook nog een minder jarige verkoper met ouders niet nergens geen verstand van hebben. maar t komt goed...

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:19

Ik dacht dat bv. msngesprekken geen geldig bewijsmateriaal is, omdat hier mee geprutst zou kunnen worden?