kennis maken met een paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwmaan

kennis maken met een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 10:07

Ik was gister op de manege en ik ontdekte een hele stal met nog 40 paarden. Deze dieren had ik nog niet gezien want er zat een grote deur voor en wist ik veel dat je daar wel in mocht Lachen Maar hoe maak je kennis met een paard? Ik laat ze altijd even aan mn hand ruiken alleen denken sommigen dat het eetbaar is en anderen likken er juist op. Ik had een keer gehoord dat paarden elkaar in de neus blazen, maar het meisje die dat zei kreeg niet echt een leuke reactie van de pony. Oren in de nek, hoofd omhoog gooien, happen. Het is moeilijk om te voelen hoe een paard denkt. Je kunt het wel een beetje aan de oren zien misschien maar hoe gaat dat nu echt? Op deze manier zullen er vast ook wel veel misverstanden ontstaan tussen ruiter en paard. Is dit iets wat je vanzelf leert?

Liefs Sneeuwmaan

Cassidy

Re: kennis maken met een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:24

In de neus blazen is idd de manier van kennismaken van paarden onderling, maar de kracht waarmee je in de neus blaast kan het verschil maken tussen:"hallo, wie ben jij?" en "Effe allemaal opzouten want ik ben de baas."Als je niet weet en kunt voorspellen wat de reactie van het dier gaat zijn, wil ik je adviseren om niet in de neus te gaan blazen, je komt dan met je gezicht te dicht bij het paardenhoofd. Een nijdige hap heb je dan zo te pakken, en als dat in je gezicht is, kan dat hele vervelende en permanente gevolgen hebben.

Laat ze dus maar even aan je hand snuffelen, bekijk daarbij goed wat de oren doen, en dring je niet op bij paarden die duidelijk geen behoeft hebben aan het contact. Sowieso niet met voer gaan werken, of met snoepjes, niet iedere eigenaar is daarvan gediend. En niet iedere eigenaar is even blij als iedereen maar ongevraagd aan zijn paarden zit. En de reacties van paarden in een box kan heel anders zijn dan paarden in de wei of in een paddock.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 11:11

Ik snap dat niet iedereen wil dat je aan zijn of haar paarden zit. Dit waren allemaal manege paarden en ik had toestemmig Knipoog waarom gingen ze dan aan mn hand likken of proberen er op te knabbelen? Met dat blazen bleek idd niet een goed idee van dat meisje.

Hoezo reageren ze anders in een wei? Omdat ze dan meer ruimte hebben?

Liefs Sneeuwmaan

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:19

In de wei zit er geen deur tussen en kunnen ze ervoor kiezen om weg te lopen, in een box niet.
Om nog maar niet te beginnen over de geringe bewegingsmogelijkheden in een box en de problemen die onder andere dat met zich mee kan brengen in het gedrag.
Gewoon kijken hoe het paard reageert, dan merk je meestal vanzelf wat de beste benadering is nadar ze je handen hebben onderzocht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:22

Als paarden in een groep op de wei staan heb je nog te maken met onderlinge rangorde van de paarden in de groep. Als jij veel aandacht geeft aan een paard dat laat in rang staat, zijn de paarden die hoger in rang zijn daar niet altijd blij mee. Dan kan er geknokt worden, kunnen er weleens trappen vallen, en als je er dan net tussen staat wordt jij geraakt. En een trap van een paard komt heel hard aan....

Paarden likken aan je hand omdat die zout kan smaken, en dat vinden ze lekker. En erop knabbelen kan een liefkozing zijn, ze kunnen ook op zoek zijn naar snoepjes, helemaal als ze vaker snoepjes uit de hand krijgen. De kaken van een paard zijn groot en heel sterk, een goede beet kan een arm breken of een vinger vermorzelen. Ik zou het knabbelen aan de handen niet accepteren, als ze doorbijten (zullen ze zelden doen) heb je een serieus probleem.

Als je in de buurt van paarden bent, moet je wel op veiligheid bedacht zijn. Het gaat in dit geval om manegepaarden die waarschijnlijk qua temperament en character goed in elkaar zitten, maar als je jezelf sommige dingen aanleert, is de kans erg groot dat je dat bij andere paarden ook gaat doen, waar het net NIET kan.

Safety first....

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:27

dat verschil tussen box en wei ken ik.
Mijn vz-paard is ontzettend snibbig wanneer ze in de box staat, dat is echt háár plek, reageert ze echt van "laat me met rust",zodra ze buiten de box is is ze veel beter te benaderen, wil ze zelfs wel eens vriendelijk doen(dat is voor haar echt moeilijk, oude merrie met kuren Nagelbijten / Gniffelen )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:19

paarden geven elkaar met het blazen in de neus een heleboel informatie, zoals geslacht, leeftijd, noem maar op. ook kunnen paarden uit deze geuren halen of ze te maken hebben met een onderdanig paard, of juist niet.

wij mensen kunnen deze geuren niet interpreteren, en weten ook niet wat we doorgeven aan het paard wanneer we het in de neus blazen. ikzelf zou dit dan ook niet doen, en zeker niet bij een kennismaking. je hebt geen idee wat voor informatie je het paard geeft, dus de kans dat je iets 'vertelt' wat je niet wilt vertellen is enorm groot, en kan tot verwarring leiden.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 12:28

Dus even snuffelen is genoeg Lachen Bij een nieuw paard is het altijd even afwachten hoe die reageert natuurlijk. Super bedankt iedereen Lachen

Liefs

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:39

persoonlijk zou ik het dier eerst aan me laten ruiken, en daarop kijken of ik uit kan vinden wat een fijn plekje is, en hem daar krabbelen. meestal weet je daarmee snel genoeg of het paard je meteen wil accepteren of niet. nu zijn er op een manege niet veel agressieve paarden, maar des te meer kribbige paarden die hun stal als rustoord zien en daar ook niet gestoord willen worden. hou daar rekening mee.

ga dus onder geen beding zelf 'snuffelen' met een paard dat je niet kent!

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:13

Ik laat ze ff aan mn hand snuffelen. Dat is toch een fijnere benadering dan sommige kinderen op de manege waar ik rijd. Die lopen zo langs en geven elk paard en aai over z'n neus. Al die paarden chagerijnig Huilen

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 12:39

Ik merkte inderdaad dat sommige paarden echt niet gestoord willen worden op stal, terwijl sommige zacht hinneken en willen dat je ze lekker kroelt. Zijn er geen boeken over dit onderwerp? Over hoe paarden communiceren naar mensen toe en andersom?

Liefs Sneeuwmaan

xTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:25

die zijn er zeker!
en ook op internet kun je veel vinden hoor Knipoog
maar blazen in de neusgaten is volgens mij zoiets zeggen als: ik wil je vriendje zijn.
volgens mij moet je het ook niet doen als je een paard nog niet kent.
gewoon aaien ofzo, 'en een passieve houding aanemen' (je schouders en hoofd een
beetje laten hangen). dan zou het paard uit zichzelf naar je toe moeten komen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:35

nogmaals, blazen in de neusgaten betreft niets meer en niets minder dan informatie uitwisselen. wij mensen kunnen dit niet uitzenden en niet interpreteren, en dat maakt het een voor mensen ongeschikt communicatiemiddel.

ik zou ook niet ieder paard benaderen met een 'passieve' houding, er zijn paarden die daardoor onmiddelijk hun positie bevestigd willen zien en je zullen 'aanpakken', zoals paarden nou eenmaal doen met nieuwelingen.

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:35

Wat ik zelf altijd doe, is de naam roepen van het paard en dan kijken op de reactie van de paarden. De meeste paarden op de manege ken ik nu wel.. Dus je word er wel vanzelf 'handig' in. Om te kijken of het paard zin in je heeft of niet. Als ze positief naar je kijken kan je ze aan je hand laten snuffelen.. Als hij dan normaal reageert kan je gewoon gaan aaien of poetsen.
Zoals ik al zei.. Leer je met de jaren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:43

Als je met de paarden buiten het hek mag (en ze losgooien) zou ik naar een/de paddock gaan, en het paard daar losgooien.
Eerst even lekker laten rennen als ze daar behoefte aan heeft, en daarna in het midden van de bak gaan staan.
Niet naar het paard toelopen, maar wachten tot het dier uit nieuwsgierigheid naar jóu toe komt.
Als het paard niet uit nieuwsgierigheid naar je toe komt, kan je er zelf naar toe lopen, maar zorg dat je niet opdringerig wordt, daar kan een paar namelijk net zo opdringerig van worden.
Als het paard naar je toe komt, en je rustig staat te besnuffelen, leg dan een hand op de neus (gewoon aaien).
Geeft het paard een schrikreactie en springt het weg?, wacht tot het terug komt.

Als je echter niet in de bak kunt met een paard, doe het dan gewoon in de stal, ga staan en wacht tot het paard jou opzoekt.
Niet negeren, als het paard nieuwsgierig dichterbij komt, toon dan wel belangstelling, en ga aaien.

Misschien zijn sommige mensen het er niet mee eens, maar dit is de manier waarop ik altijd kennis maak met paarden die ik nog niet ken.
Hopelijk kan je er wat mee.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:59

Dan geef je het paard alle ruimte om zijn vlucht instinkt te kunnen volgen of niet? Ik zie daar wel wat in. Voor op een manege is zoiets in een stal een goed idee. Alleen kunnen ze dan niet wegrennen.

Ik geloof inderdaad dat je paarden beter leert begrijpen met de jaren. Ik heb een tijdje wat friesen verzorgt, daar reden we dan niet op, maar op een geven moment wist je gewoon of ze een goed of een slechte dag hadden bijvoorbeeld. Alleen is dat heel wat anders dan op een manege. Daar heb je zoveel paarden en kun je ze onmogelijk allemaal zo leren kennen.

Super bedankt voor jullie andwoorden ik heb er zeker wat aan!

Liefs Sneeuwmaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:06

Als je je serieus interesseert voor paardengedrag en waarom een paard reageert zoals hij reageert, kan ik je het boek van Pat Parelli: Natural Horse-Man Ship aanbevelen.

http://www.mediaboek.nl/product/17668_N ... e-Man-Ship

Hij legt daarin uit hoe een paard denkt en waarom hij zo reageert zoals hij reageert. Helaas zul je op de gemiddelde manege de oefeningen niet leren zoals hij ze aanreikt, daar zou je dan een eigen paard voor moeten hebben.

Maar zoals hij zegt: paardrijden is eigenlijk alleen maar de kunst om er niet af te vallen...Haha!

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:56

Ik vind het heel belangrijk dat ik weet hoe een paard denkt. Als je paardrijd of in ieder geval met paarden omgaat dan lijkt het me logisch. ik zal eens kijken naar dat boek!!

Ik denk niet dat ik een eigen paard mag aanschaffen om die oeffening te doen Verdrietig Was het maar waar Knipoog Maar het boek lezen kan geen kwaad.

Liefs Sneeuwmaan