Probleem met hoevenkrabben...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Probleem met hoevenkrabben...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:28

Doei!

Sinds een maand of 3, loopt mijn bijrijdpony ontzettend vervelend te doen met hoevenkrabben.
Ze wil 3 voetjes wel geven, maar haar linkerachtervoet niet meer. Zodra je er nog maar naar wijst, of over haar flank aait, begint ze te gillen en te trappen. Soms bokt ze ook of piest ze..
Heel irritant, we hebben de DA al laten komen, ze loopt niet kreupel en heeft niets aan dat been.. Ze heeft ook een hormonenspuitje gehad omdat ze nogal vaak hengstig was de laatste tijd en het ook daar door zou kunnen komen. De hengstigheid is inmiddels alweer een hele poos over, maar het gedoe met hoeven krabben blijft..
Het rare is, dat ze bij de smid wel gewoon normaal doet en dat ik ook dr been/hoef rustig kan poetsen. Het is alleen als haar been moet worden opgetilt.
Nu heb ik meerdere malen vanalles geprobeert; heel voorzichtig, heel streng, volgorde van poetsen/hoevenkrabben veranderen, haar weidemaatjes erbij zetten etc. Maar geen verbetering. Ook tijdens het borstelen van haar been heb ik een paar keer haar voetje opeens opgepakt en dat ging dan even goed maar daarna trok ze 'm weer weg/begon ze te trappen en te piesen.. Zelf durf ik er ook niet meer aan te gaan trekken o.i.d, omdat ze toch sterker is en ik geen zin meer heb om ondergepiest of getrapt te worden..

Wie o wie weet nog een paar tips die ik kan proberen om toch haar voetje gemakkelijk te pakken te krijgen?
Nu ben ik alleen bezig om haar voetje even te pakken en als ze 'm een keertje geeft, wordt ze uitgebreid beloont.. Aan het hoefje krabben kom ik niet toe.
Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie tips/reacties!

Alvast bedankt!

Nathalie.

Oretha

Re: Probleem met hoevenkrabben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:57

Hoe reageert ze erop als je het been bijv. met een zweepje toucheerd? Misschien kan je op die manier het haar leren? Als ze haar been optilt als jij toucheerd met het zweepje, kan je miss op een gegeven moment het toucheren van de zweep met je hand overnemen?

Zomaar een crea ingeving hoor....weet niet of het werkt! Heb dit ook nog nooit meegemaakt ofzow Tong uitsteken

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 18:59

Ohja, die had ik nog niet geprobeerd. Tong uitsteken
Maar denk niet dat het veel zal helpen, want ik kan wel gewoon borstelen/aaien er over. Het is meer als ik de voet echt wil optillen. En dat gaat met een zweepje nogal moeilijk. Knipoog

merith_ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:01

waarom zou je er meteen een zweepje bijpakken? ik zou gewoon met name heel veel geduld hebben en het zo gewoon langzaam aan weer gaan proberen...
denk dat dat het beste werkt... heeft ze echt geen las van haar andere benen?

succes!

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:01

De hoefsmid kan het wel optillen hoe tilt hij het op laag of hoog.
Heb je het ook al aan iemand anders gevraagt of die het wil proberen en zo ja reageer ze dan ook zo.
denk dat het de manier van optillen is, verder kan je er van alles mee doen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 19:05

Ze heeft geen last van haar andere benen, dan doet ze ook wel een beetje geirriteerd met haar staart zwaaien ofzo, maar verder kan ik die allemaal rustig uitkrabben. Het is enkel dat ene been.

Hoe de hoefsmid het been optilt weet ik niet precies, volgensmij netzo als bij ieder ander paard. Lachen En bij andere mensen doet ze het ook, bijv. bij de eigenaar of vriendinnen die wel eens mee zijn.. Daar bokt ze ook gericht naar, bij mij doet ze dat eigenlijk nooit. Misschien dat ik idd eens op een andere manier dat been moet optillen, maar hoe Nagelbijten / Gniffelen

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:07

Ik had een keer ergens iets gezien, toen was er een pony en die werd helemaal wild als je idd haar voetje op wilde tillen. Toen deed een man een touw om haar voet heen, niet strak maar losjes. En als het paard dan wild werd, werd het touw natuurlijk (door zichzelf) stakker getrokken. Dat is natuurlijk niet fijn, maar als het paard kalmeerde, hing het touw stil en weet het dat als hij zelf wild doet alleen maar in zijn nadeel is. Door dat veel te herhalen en vooral niet op te geven ging het na een paar keer al stukken beter.
Misschien heb je er wat aan.. succes!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:04

merith_ezra schreef:
waarom zou je er meteen een zweepje bijpakken? ik zou gewoon met name heel veel geduld hebben en het zo gewoon langzaam aan weer gaan proberen...
denk dat dat het beste werkt... heeft ze echt geen las van haar andere benen?

succes!

Ik zeg ook niet dat je moet gaan 'slaan' met de zweep. Maar ik bedoel meer dat je haar het voetje geven als 'kunstje' moet leren. Als je dan bijv met de zweep toucheerd! dat ze dan haar been op tild. mocht ze dan gaan trappen of piesen dan zit je toch op afstand en zo kan je het miss toch op een vriendelijke en rustige manier leren! Dus ik denk dat onze manieren met geduld toch aardig overeen komen Knipoog Een zweep hoeft toch geen strafmiddel te zijn! De weep functioneerd bij deze als verlenging van je arm!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:56

Mijn paard maar dan een ruin heeft ook zo iets gehad. Als ik het rechterachterbeen op wilde tillen. Begon ie te slaan, te draaien, te stampen. Waar door ik het niet meer durfde te proberen. Toen was ik een keer met mijn vriend erbij druk met hem aan het praten en in de tussen tijd de hoeven aan het uitkrabben. Tot ik bij het rechterachterbeen (ik dacht dat ik bij het linkerachterbeen stond). En hij weer zo moeilijk begon te doen. Dus ik dacht begint hij nu ook met dit been. En heb een felle schop onder zijn kont gegeven. EN kon toen zo het voetje optillen. En toen kondigde mijn vriend doodleuk aan. Dat ik het eindelijk voor elkaar had gekregen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 17:12

Eigenaar heeft Katinka ook wel een paar flinke schoppen verkocht toen ze ook bij hem liep te kl.oten (gericht bokken etc), maar dat werkt bij haar alleen averechts.. Scheve mond

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:27

Misschien toch iets op spiergebied. Als ze nooit problemen heeft gehad en nu wel wil dat toch wel wat zeggen. Hoe is ze met het poetsen, met name op de rug... Zal haar eens goed in de gaten houden en kijken hoe ze gereageerd en misschien een fysio erna laten kijken.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 15:17

Met poetsen is ze gewoon ontspannen, rug etc ook. Ja

Vandaag een halstertouwtje om haar hoef gedaan en toen er aan getrokken, ze trok wel even terug maar daarna 'had' ik 'm toch echt... Misschien volgende keer dat been toch in één keer pakken.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:34

vragen aan de hoefsmid
dat is een van de eerste dingen die ik zou doen