scheren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mistral19

scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 11:23

Zoals de titel het al zegt: al enkele winters vraag ik me af of ik mijn paard zou scheren of niet. Tot nu toe nog nooit gedaan. Nu zou ik hem laten scheren omdat hij toch redelijk intensief gewerkt wordt en omdat het verschrikkelijk lang duurt vooraleer hij droog is na het werk. Wat mij een beetje tegenhoudt is dat hij wel de hele dag buiten staat. 'S nachts staat hij in een buitenstal. En ik vrees dat hij sowieso gesedeerd zal moeten worden omdat het niet echt een held is.

Aan de andere kant denk ik dat hij dan minder snel verkouden zal worden en zo. Ik zou hem sowieso niet helemaal scheren.

Wat denken jullie: scheren of niet.

En dan nog een vraag: moest ik scheren (niet helemaal kaal) hoeveel grams moet er dan op?

Draflinger

Re: scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:46

Ik weet niet hoe erg jij traind. Maar een paard word meestal sneller ziek als hij kletsnat op stal staat met een lange vacht. Dat is een van de redenen waarom mijn paard wel geschoren word. Ik heb een haflinger die krijgt zo iezo sneller vacht en ik rijd wedstrijden dus ik vind het er anders onverzorgd uitzien.
maar merk je dat je paard er last van heeft/ Ik merk het aan die van mij namelijk wel dan gaat ze zwaarder ademen en een beetje pompen af en toe. daarom is ze nu al voor de eerste keer dit jaar weer geschoren. je kan het natuurlijk nu proberen. het is nu nog niet zo koud. en dan kijken of het je bevalt.
Als je je paard natuurlijk gewoon een lekkere deken opdoet die dan dik genoeg is zodat jij zeker weet of je paard het niet koud krijgt (dikte verschilt per paard) dan kan het natuurlijk geen kwaad.
mijn haflinger word nu voor het 3e jaar geschoren en staat overdag gewoon buiten en met een deken op heeft ze nergens last van.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 14:16

Draflinger: Staan pompen doet hij niet, maar hij zweet wel erg. Probleem is dat hij traag opdroogt. Maar ik dacht idd net als jij dat hij dan minder snel ziek gaat worden en dat hij minder zal dampen van het zweet en zo.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:20

Scheer eens een race-streep en kijk of dat voldoende is. Dan hoef je ook niet moeilijk te doen met dekens enzo.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 08:57

De mijne is gisteren ook ontdaan van zijn jas. Ben erg gelukkig. Hij was de laatste week wat mat met het rijden en gisteren vloog hij weer 2 maal als een debiel in het rond. Zo ken ik hem gelukkig weer. Hij staat nu onder een 200 grams waterdichte deken. Als het kouder wordt gaat er een andere deken op 400 grams en als het echt koud is een onderdeken erbij. Echter de winters van de afgelopen tijd vallen erg mee.

Mijn paard staat echter wel op stal en loopt een halve dag buiten. Voor een paard wat 24/7 buiten staat zal ik zeker op zoek gaan naar een hele goede deken. Ikzelf zou dan ook al een wat dikkere opdoen, dus beginnen met 300 grams. Denk er ook aan dat bij het losrijden een dekentje over de lendenen erg fijn is. Tis even wat werk, want je hebt een aantal dekens nodig. Ik vind het echter ideaal en ik denk mijn paard ook, gezien zijn reactie

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:02

Ik denk dat paarden die geschoren zijn sneller verkouden zijn als paarden met een dikke vacht.

Je kunt een geschoren paard best 24/7 buiten houden, als je er maar een goede deken op legt, en zorgt dat je altijd een reserve hebt liggen voor het geval de deken kapot gaat, of toch niet waterdicht blijkt te zijn.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:30

@_angela_:
Ik ben het niet met je eens dat geschoren paarden sneller verkouden worden. Paarden wie lange of echt dikke vacht hebben en dus haast niet opdrogen zullen eerder ziek worden dan paarden die geschoren zijn en netjes onder een fatsoenlijke deken staan. Je moet het zien als jij gaat sporten (bijv hardlopen) en je werkt je dus onwijs in het zweet. Bij thuiskomst verkleed jij je niet en houd jij je natte kleding aan. Hier zul je eerder verkouden van raken dan wanneer je lekker droog en warm spul aan trekt. Zo werkt dat bij het paard ook.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:09

Als je zort,dat je pony een lekkere warme waterdichte bovendeken en een wat dunnere onderdeken op heeft,desnoods met hals,kan jij je pony best scheren.Ik vind persoonlijk een dekenmodel voor een buitenpaard een goed model.Heb je vragen Pb me maar.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:21

Zolang je hem goed onder de dekens houdt lijkt het me geen probleem, zorg dat alleen wel voor een goede waterdichte deken, eventueel eerst je gewone waterdichte deken en daar dan nog een regendeken bovenop.
Sederen zou ik pas doen als het anders echt niet gaat, ik probeer eerst altijd zonder en 9 van de 10 lukken gewoon zonder, deze week 5 3,5 jarige en 2 4 jarige gedaan waarvan er maar 1 gesedeert moest worden de rest allemaal zo met een klein stukje achterbeen en/of hoofd met praam. Meestal valt het nogal mee; zeker met zo'n apparaat als de mijne die haast geen lawaai en trillingen geeft...
Greetz

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:00

egnie schreef:
@_angela_:
Ik ben het niet met je eens dat geschoren paarden sneller verkouden worden. Paarden wie lange of echt dikke vacht hebben en dus haast niet opdrogen zullen eerder ziek worden dan paarden die geschoren zijn en netjes onder een fatsoenlijke deken staan. Je moet het zien als jij gaat sporten (bijv hardlopen) en je werkt je dus onwijs in het zweet. Bij thuiskomst verkleed jij je niet en houd jij je natte kleding aan. Hier zul je eerder verkouden van raken dan wanneer je lekker droog en warm spul aan trekt. Zo werkt dat bij het paard ook.

nee is helemaal niet hetzelfde! onze huid is compleet anders dan de vacht van een paard

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:06

Zaina schreef:
egnie schreef:
@_angela_:

nee is helemaal niet hetzelfde! onze huid is compleet anders dan de vacht van een paard

Maar als je die natte kleding vergelijkt met een natte ondervacht (die dus wel in direct contact staat met de huid) werkt het wel vergelijkbaar.
Belangrijk bij een paard dat in het zweet is gereden is dat de ondervacht droog is. Als die droog is, zit er geen vocht meer op de huid en wordt de rest van het vocht wel door de vacht heen afgevoerd. Maar als de ondervacht van het paard niet droog kan worden, heb je een degelijk probleem, dat zeer vergelijkbaar is met die natte kleding op onze eigen huid.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:29

Waratje schreef:
Zaina schreef:
@_angela_:

Maar als je die natte kleding vergelijkt met een natte ondervacht (die dus wel in direct contact staat met de huid) werkt het wel vergelijkbaar.
Belangrijk bij een paard dat in het zweet is gereden is dat de ondervacht droog is. Als die droog is, zit er geen vocht meer op de huid en wordt de rest van het vocht wel door de vacht heen afgevoerd. Maar als de ondervacht van het paard niet droog kan worden, heb je een degelijk probleem, dat zeer vergelijkbaar is met die natte kleding op onze eigen huid.

De ondervacht is bij een paard redelijk snel droog (de haren drogen van tegen de vacht naar buiten toe), ook als er een dik pak haar op zit. Paarden die geschoren zijn worden eigenlijk voornamelijk sneller verkouden door een slecht deken management van de eigenaar. Zo moet je goed inspelen op het weer. Een te warme deken maakt dat het paard gaat zweten door de deken, wat voor verkoudheid kan zorgen, een te dunne deken maakt dat het paard het koud krijgt, wat ook weer niet bevorderlijk voor de gezondheid is.

Ik ben zeker niet tegen scheren (scheer mijn eigen paard ook), maar je moet er wel goed over nadenken wat voor een extra zorgen erbij komen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:07

Vita wordt helaas niet geschoren, omdat ze 24/7 in de wei staat (s'winters wel 's nachts op stal Knipoog).
Ze is helaas niet van mij, want dan werd ze wel geschoren Lachen. Ze wordt namelijk best vaak en intensief gereden, en ik rij ook wedstrijden, dus das wel onhandig.. maarja niks aan te doen.