belonen na baggerrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marie33

belonen na baggerrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 10:55

Hallo allemaal,

ik heb een probleempje. Ik heb de laatste dagen echt ruzie met mijn paard. hij is niet te houden... Frusty Zijn motto is: kop omhoog en rennen maar!!!
En dat terwijl we zo goed gingen de laatste maanden. Erg frustrerend. Gister bijvoorbeeld heb ik een dik uur gereden waarvan hij minstens drie kwartier met zijn kop omhoog heeft gerend. Ook niet normaal in het tempo willen blijven maar alleen maar hard. En niet buigen...nee, als een strijkplank de bochten door. Ik word er gek van. In ieder geval, hij krijgt gewoonlijk na het rijden altijd een worteltje of een appel ofzo van mij. Ook als het niet zo goed ging omdat ik dan denk dat hij toch wel geprobeerd heeft er iets van te maken. Maar nu had ik absoluut niet het idee dat hij zijn best deed. Ik heb de wortels dus verdeeld over de andere paarden. Dat vond ik niet leuk want hij maakte wel van dei lieve geluidjes...jeweet wel van die brommende, briesende geluidjes. Zou hij het feit dat hij geen beloning krijgt koppelen aan zijn gedrag of niet? Heeft iemand anders een effectievere methode? Alle tips zijn welkom.

Qimm

Re: belonen na baggerrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:56

Ik dénk dat een paard niet zo ver door kan denken.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:57

Je moet je paard tijdens het rijden belonen voor goed gedrag. Klopje op de schouder, braaf zeggen.
Hij zal de link echt niet leggen als hij klaar is en op stal staat.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:57

Ik denk dat een paard dat niet direct zo ziet, die legt die link niet.... Hij heeft wel een uur met jou op zijn rug rondgelopen he Knipoog Ik vind het eigenlijk hartstikke dom dat mensen denken: Mijn paard heeft zijn best niet gedaan voor mij, ik geef hem niks...
Maar hij heeft wel een uur lang gedaan wat jij wou. Alleen niet precies zoals jij het wou. Maar wanneer doe jij nou altijd precies (een uur lang?) wat een ander van jou vraagt?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:59

Belonen moet binnen 1 seconde anders weet een paard het niet meer.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:59

Is je paard lichamelijk wel in orde. Klinkt alsof hij ergens vast zit.

Over het belonen na het rijden met appels, ik denk niet dat een paard die link legt. Vraag me alleen af waarom je alles over ander paarden verdeeld en je eigen paard dan niets geeft.
Als je dan echt je eigen paard niets wilt geven kan je alles toch gewoon bewaren voor de volgende dag?

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:02

Goh Cynthy zo had ik het nog nooit bekeken, zit ook wel wat in.
Ik denk inderdaad dat je een paard moet belonen als hij het goed doet, maar dan wel op het moment dat hij het goed doet. Het niet geven van een worteltje na de rit zal hem denk ik niet aan het denken zetten, en hem niet aansporen om volgende keer harder voor je te werken.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:02

Nou feitelijk doe ik 8 uur per dag precies wat mijn baas van mij verlangt anders krijg ik mijn ontslag denk ik Lachen
Maar ik denk dat je paard de wortels die hij niet krijgt niet koppelt aan zijn in jouw ogen slechte gedrag. Dus wat dat betreft kun je ze net zo goed wel aan hem geven. Tenslotte heeft hij alleen maar hard rond gerend, hij had je er ook af kunnen gooien toch?
Maar waar komt het harde lopen vandaan, staat hij te veel op stal, kan hij zijn energie niet kwijt? Misschien moet je hem eerst aan de longe of los in de bak eens lekker rond laten rennen, wordt hij los van en dan kan hij daarna wat soepeler met jou op zijn rug bewegen.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:06

dat vind ik net zoals het eene kind wel een snoepje geven en t ander niet Zij zijn groot en ik is klein!
en wat hiervoor ook al gezegt werd;hij heeft je wel een uur lang gedragen,en toch voor je gewerkt
(ookal ging het niet zo als dat jij het wilde)maargoed t is mijn mening!!!
je moet doen wat je goed dunkt!!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:09

een paard belonen voor goed gedrag moet binnen 3 seconden, na die drie seconden legt het paard geen link meer tussen de beloning en zijn goede gedrag. Tot zover gaat zijn korte termijn geheugen en niet verder. Er zal voor het paard geen drol uitmaken of die wel of geen lekkers krijgt na het rijden terwijl die niet fijn heeft gelopen: weet hij veel, hij is dat állang weer kwijt.

editje: het zit dus vooral tussen onze oren Knipoog paard zal het niks uitmaken, maar wij weten niet wat te doen omdat wij dus kunnen relativeren (en een paard absoluut niet)

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 11:11

OKe, dus dat wortels niet geven heeft geen nut. Nou, dan zal ik dat volgende keer maar niet meer doen. Maar hoe kan ik hem nou stimuleren beter zijn best te doen? Kan het niet zijn dat hij me gewoon aan het uitproberen is? We rijden ongeveer tien maanden samen en misschien wil hij gewoon kijken hoe ver hij kan gaan.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:15

Hoe hem te stimuleren: binnen drie seconden belonen wanneer hij goed gedrag vertoont (reageert op de hulpen die jij geeft). Dat hoeft niet persee met een klopje, want meestal ben je dan al te laat. Een beloning kan zich uiten in:
* je geeft beendruk, zodra die reageert op je been ontspan je je been direct, de druk verminderd, en door die drukvermindering beloon je je paard al.
* Je vraagt je paard nagevelijk, zodra die nageeft ontspan je je hand. --> beloning.
* Je stemhulp
* toch klopje geven. Zelf doe ik dit niet, aangezien ik dan vaak te laat ben en de constante/gelijke druk van mn teugels af is, wat vaak bij mijn paard voor wat verwarring zorgt.

Nougoed, dit komt ook allemaal deels voort uit de lessen van Emiel Voest die we dit jaar op school hebben gehad.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:16

oei, nee, ik vind echt dat het voer na het rijden gewoon altijd hetzelfde moet zijn.
weet de pony veel, of het goed was of echt helemaal niet goed..
als je soms ineens niet voer geeft.. dan verlies je denk ik zijn vertrouwen en kan hij zuur worden..

probeer altijd je rijden af te sluiten met iets dat wél goed gaat.
en misschien is het goed als je les neemt, of dat er iemand meekijkt.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:17

(en geloof me: het werkt Knipoog )

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:19

Marigold schreef:
oei, nee, ik vind echt dat het voer na het rijden gewoon altijd hetzelfde moet zijn.
weet de pony veel, of het goed was of echt helemaal niet goed..
als je soms ineens niet voer geeft.. dan verlies je denk ik zijn vertrouwen en kan hij zuur worden..

probeer altijd je rijden af te sluiten met iets dat wél goed gaat.
en misschien is het goed als je les neemt, of dat er iemand meekijkt.

Daar ben ik het deels mee eens: het voeren na het rijden is een ritueel geworden, iets wat constant herhaald word/werd, iets wat voor het paard een begrip is geworden. (het zit in zijn langetermijngeheugen)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:19

milennium, ja dat bedoel ik.
en het staat los van de prestatie van het paard vind ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:27

Een paard zijn wortels ontzeggen staat voor mij gelijk aan het pas corrigeren/straffen van het paard een half uur na het ongewenste gedrag. Die link legt een paard niet.

Als je het gevoel hebt dat hij je uitprobeert zou ik het even aan de instructie voorleggen. Verder toch even nagaan of hij niet ergens last van zou kunnen hebben. Fysio, Osteopaat, misschien tandarts.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:33

Eerst zien of het diertje niets lichamelijks mankeert.
Als dat niet het geval is misschien het werk wat afwisselen. Misschien ging je te snel voor hem. In het begin heel veel stappen. Daarna wat oefeningen in draf rijden en als dat goed is kan je proberen galoperen.
Een worteltje ofzo niet geven heeft zeker geen effect!

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 11:38

Even voor de duidelijkheid hoor...het is niet zo dat ik het paardje niet voer als hij slecht loopt. Die wortel is gewoon wat extra's. (Ik zeg niet dat het zo bedoeld is maar anders krijg ik straks mensen op mijn dak die denken dat ik mijn paard geen eten geef.)
Hm...les heb ik al. Het is pas sinds een week dat hij zo eigenwijs doet. Die tips van Milenium ga ik zeker proberen.
Bedankt vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:40

millennium schreef:
Hoe hem te stimuleren: binnen drie seconden belonen wanneer hij goed gedrag vertoont (reageert op de hulpen die jij geeft). Dat hoeft niet persee met een klopje, want meestal ben je dan al te laat. Een beloning kan zich uiten in:
* je geeft beendruk, zodra die reageert op je been ontspan je je been direct, de druk verminderd, en door die drukvermindering beloon je je paard al.
* Je vraagt je paard nagevelijk, zodra die nageeft ontspan je je hand. --> beloning.
* Je stemhulp
* toch klopje geven. Zelf doe ik dit niet, aangezien ik dan vaak te laat ben en de constante/gelijke druk van mn teugels af is, wat vaak bij mijn paard voor wat verwarring zorgt.

Nougoed, dit komt ook allemaal deels voort uit de lessen van Emiel Voest die we dit jaar op school hebben gehad.

Dit leer je bij elke normale instructie en daar ben ik het dan ook helemaal mee eens

Ga verder geen gevecht aan, wat heeft dat voor nut?
Win je niet, krijgt een hoop stress en alleen maar minder ontspanning, dus nog een hoger hoofd.

Leg je lat een stuk lager vergeet de hoogte van dat hoofd en ga oefenen op ontspanning
Wedden dat je zo weer wat te belonen hebt? Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:42

Ik had begrepen dat het om wat lekkers ging. Maar je paard die wortels dan niet geven terwijl de rest wel krijgt, schiet zijn doel voorbij.

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 11:43

bedankt, ik werd al een beetje moedeloos...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:44

Citaat:
Dit leer je bij elke normale instructie en daar ben ik het dan ook helemaal mee eens

Ga verder geen gevecht aan, wat heeft dat voor nut?
Win je niet, krijgt een hoop stress en alleen maar minder ontspanning, dus nog een hoger hoofd.

Leg je lat een stuk lager vergeet de hoogte van dat hoofd en ga oefenen op ontspanning
Wedden dat je zo weer wat te belonen hebt? Lachen

idd, ga niet vechten want daarmee vererger je het, jij raakt gespannen, je paard raakt in de stress, je komt zo in een cirkel waar je niet meer uit komt.

xTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:21

precies!
heb ik zelf ook een tijdje gehad,
het rijden gaat niet lekker meer..
maar je komt er wel uit! Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:35

anneve schreef:
Belonen moet binnen 1 seconde anders weet een paard het niet meer.

Een seconde is overdreven, maar wel inderdaad snel erna. En dat geldt niet alleen voor paarden, maar net zo goed voor mensen en alle andere dieren Knipoog Als je ma nu naar binnen komt en zegt: "Goed gedaan joh!", dan heb jij ook geen idee waar het over gaat.. de afwas gedaan? die oude sok onder het bed vandaag gehaald? Nee, als eerste kijk je om je heen of er iets is wat je op dát moment goed doet.

Dus.. Als het paard een hele tijd niet fijn loopt, dan moet je doorgaan totdat hij even fijn ontspannen loopt, en dan op het goede moment belonen, en stoppen met rijden. Dan denkt t paard: "Hé, dat doe ik dus goed, en nu mag ik eindelijk lekker de wei op/stal in, dus ik ga de volgende keer weer zo lopen.."