Is de eigenaar ALTIJD verantwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magicrover

Is de eigenaar ALTIJD verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 09:58

Misschien hebben er al mensen ervaring op dit gebied:

Hoe zit het als je als eigenaar iemand op je paard laat rijden bij jouw thuis en de bijrijdster brengt dit paard ook uit op wedstrijden en er gaat wat mis tijdens het rijden? De dierenarts moet er aan te pas komen en er vloeit natuurlijk een rekening uit voort van dit bezoek. Wie betaald dat?

Als je alles op papier laat zetten bijv:
Kosten smid, wedstrijden, lessen, startkaart voor de bijrijdster.
Kosten veearts, voer, stalling voor de eigenaar.
Kosten zadel, hoofdstel, dekens worden gedeeld.
Is even een beknopte omschrijving.
De eigenaar en bijrijdster ondertekenen dit, is dit dan rechts geldig of ben je al eigenaar ALTIJD verantwoordelijk al woon je in China, staat je paard in Florida en komt je bijrijdster dagelijks over vanuit Rusland?

LDRD

Re: Is de eigenaar ALTIJD verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:14

Lees eerst even bij FAQ.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:29

Eigenaar van een dier is ALTIJD verantwoordelijk.
Dus ook als je als bijrijder zijnde schade en/of letsel veroorzaakt terwijl de eigenaar niet in de buurt is, is deze toch aansprakelijk

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:42

Judje schreef:
Eigenaar van een dier is ALTIJD verantwoordelijk.
Dus ook als je als bijrijder zijnde schade en/of letsel veroorzaakt terwijl de eigenaar niet in de buurt is, is deze toch aansprakelijk

Dan moet het wel gaan om schade door een eigen gedraging van het dier, anders gaat dat niet op. Juister is overigens om te spreken van de bezitter, want dat hoeft strikt genomen niet altijd de eigenaar te zijn.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 11:53

Kun je je iets nader uitleggen LDRD als je spreekt van bezitter ipv eigenaar?

Met eigen gedraging bedoel je dan dat als het paard struikelt in de wei en een been breekt en toch niet als het paard op wedstrijd een trap krijgt en een been breekt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:35

Nee, die situaties heb ik niet op het oog, ik bedoel situtaties waarbij het paard schade toebrengt aan derden, daarvoor is de bezitter aansprakelijk.

De bezitter zal meestal ook de eigenaar zijn, het bezitterschap gaat namelijk niet snel over op iemand anders, maar die situaties zijn wel denkbaar. Die andere persoon moet dan het paardlangdurig onder zich hebben en ook ten eigen nutte gebruiken. In dat geval kán deze aansprakelijkheid overgaan op iemand anders dan de eigenaar. Ik spreek nadrukkelijk van 'kan', want het is heel erg van de feitelijke situatie afhankelijk of dat ook zal gebeuren.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:40

Mijn vader heeft destijds een extra aantekening op zijn WA verzekering laten zetten dat hij verantwoordelijk was op het moment dat hij met het paard op stap is (hij is dus niet de eigenaar/bezitter van het paard). Dat het dan dus onder zijn WA verzekering valt.
Want je kunt het wel allemaal vastleggen of afspraken over maken, maar als de verzekering het er niet mee eens is, dan heb je een probleem. (In dit geval heb ik het dan over schade aan derden wat dus onder een WA verzekering zou vallen).

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:44

nee de eingenaar is niet altijd verantwoordelijk , ik zeg altijd , als er iets gebeurt moest je op mijn pony kruipen dat het hun verantwoordelijkheid is , dan ligt deze ook in hun handen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:46

_Bonte_ schreef:
nee de eingenaar is niet altijd verantwoordelijk , ik zeg altijd , als er iets gebeurt moest je op mijn pony kruipen dat het hun verantwoordelijkheid is , dan ligt deze ook in hun handen

Is onzin, dat kan jij wel vinden, maar zo is het in de wet niet geregeld.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:48

tjah , maar ik héb hen gewaarschuwd , dan moeten ze er maar niet op kruipen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:49

Crosskip schreef:
Mijn vader heeft destijds een extra aantekening op zijn WA verzekering laten zetten dat hij verantwoordelijk was op het moment dat hij met het paard op stap is (hij is dus niet de eigenaar/bezitter van het paard). Dat het dan dus onder zijn WA verzekering valt.

Áls hij aansprakelijk is zal zijn gewone WA verzekeraar (AVP) dat ook gewoon vergoeden. Je vader ís echter niet snel aansprakelijk als het paard niet van hem is. Ontstaat er schade door een eigen gedraging van het paard dan is gewoon de bezitter aansprakelijk. Echter, is er geen sprake van een eigen gedraging maar door een 'stuurfout' van jouw vader dan is jouw vader in principe aansprakelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:51

_Bonte_ schreef:
tjah , maar ik héb hen gewaarschuwd , dan moeten ze er maar niet op kruipen

Je kan waarschuwen wat je wil, maar je blijft als bezitter gewoon aansprakelijk.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:59

hmmm moet ik dan nog eens navragen hoe dat precies zat.

Maar wanneer is wat een eigen gedraging? Lijkt me dat dat best lastig is om te definieren....
(heb helemaal geen kaas gegeten van verzekeringen, misschien is er wel een duidelijke omschrijving van? Bloos )

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:00

LDRD schreef:
De bezitter zal meestal ook de eigenaar zijn, het bezitterschap gaat namelijk niet snel over op iemand anders, maar die situaties zijn wel denkbaar. Die andere persoon moet dan het paardlangdurig onder zich hebben en ook ten eigen nutte gebruiken. In dat geval kán deze aansprakelijkheid overgaan op iemand anders dan de eigenaar.

Misschien kan jij mijn vraag ook beantwoorden want ik snap nog steeds niet hoe het in mijn situatie nu wettelijk zit.

Ik lease een paard. Ik betaal 225 in de maand en ben dan de enige gebruiker van dat paard en kan het zo'n beetje als mijn eigen beschouwen.
Het paard staat wel op de stal van de eigenaar gestald en dierenartskosten e.d. zijn voor de eigenaar. De eigenaar maakt ook de beslissingen mbt het wel of niet uitvoeren van bepaalde behandelingen wanneer het paard ziek is.
Hoefsmid wordt door de eigenaar betaald wanneer het paard niet op ijzers staat, kies je voor ijzers of heeft het paard om medische redenen ijzers dan moet je daar wel voor betalen.
Zadel en hoofdstel zijn in beginsel bij de lease inbegrepen, hoewel veel mensen op den duur voor eigen tuig kiezen. Accesoires zoals borstels, dekjes, dekens en ander spul is weer voor eigen rekening.

Wie is in dit geval nu wettelijk de bezitter van het paard? Ben ik verantwoordelijk als mijn bijrijder tijdens mijn vakantie een klein meisje mijn paard uit laat stappen en die vervolgens eraf gegooid wordt of is de staleigenaar hiervoor verantwoordelijk?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:02

Crosskip schreef:
hmmm moet ik dan nog eens navragen hoe dat precies zat.

Maar wanneer is wat een eigen gedraging? Lijkt me dat dat best lastig is om te definieren....
(heb helemaal geen kaas gegeten van verzekeringen, misschien is er wel een duidelijke omschrijving van? Bloos )

Een eigen gedraging komt voort uit de eigen energie van het dier.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:06

@Falona, jou situatie is een grensgeval en ik neig ernaar om te stellen dat zowel jij als de eigenaar beide als bezitter conform het aansprakelijkheidsrecht kunnen worden aangemerkt. Wel een slag om de arm, want hierover is nog nauwelijks jurisprudentie (cq is geen jurisprudentie) die hierover uitsluitsel geeft. Ik zit met smart te wachten op de eerste zaak in deze richting Knipoog .
Maar wees gerust, als jij aansprakelijk zou zijn dan biedt jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) dekking.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:49

LDRD schreef:
@Falona, jou situatie is een grensgeval en ik neig ernaar om te stellen dat zowel jij als de eigenaar beide als bezitter conform het aansprakelijkheidsrecht kunnen worden aangemerkt.

Dat idee had ik dus ook al dat het hier heel moeilijk zou worden vast te stellen wie de bezitter is. Is dus nog niets over bekend en ik was niet van plan jou die jurispredentie aan te leveren Tong uitsteken

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:54

Verdorie, dat is nou jammer Clown .

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:19

Je blijft altijd verantwoordelijk, ik heb een manege, en overal hangen bordjes maar als er wat gebeurt verlies je het gewoon hoe krom het soms ook is.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:36

Ik lease ook een pony volgens een iets andere constructie. In mijn geval ben ik wettelijk gezien de houder van het paard en aansprakelijk als hij schade toebrengt aan derden. Maar dat houdt niet in dat ik ook verzekerd ben in dat geval. Dat is dus juist niet zo. Ik heb ik weet niet hoeveel verzekeringsmaatschappijen afgebeld maar geen een die dat wilde dekken. Ook de manege waarvan ik het paard lease is niet verzekerd aangezien het paard bij mij staat en de stal waar hij staat geen veiligheidscertificaat heeft. Ik heb hem dus laten verzekeren op mijn naam bij Hippo International. Dat zijn verzekeringen speciaal voor paarden en die kun je ook als houder afsluiten.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:01

HELder schreef:
aangezien het paard bij mij staat

Jij hebt het paard dus op een stal naar keuze staan? Ik vermoed dat in dat geval het risico idd meer richting jouw verplaatst dan richting de eigenaar van het paard. Ik heb geen keuze in waar het paard gestald staat, hij staat gestald op de manege waar ik haar van huur. Overigens sinds kort wel in het bezit van een veiligheidscertificaat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:15

HELder schreef:
Ik lease ook een pony volgens een iets andere constructie. In mijn geval ben ik wettelijk gezien de houder van het paard en aansprakelijk als hij schade toebrengt aan derden. Maar dat houdt niet in dat ik ook verzekerd ben in dat geval. Dat is dus juist niet zo. Ik heb ik weet niet hoeveel verzekeringsmaatschappijen afgebeld maar geen een die dat wilde dekken. Ook de manege waarvan ik het paard lease is niet verzekerd aangezien het paard bij mij staat en de stal waar hij staat geen veiligheidscertificaat heeft. Ik heb hem dus laten verzekeren op mijn naam bij Hippo International. Dat zijn verzekeringen speciaal voor paarden en die kun je ook als houder afsluiten.

Het woord 'houder' komt in het aansprakelijkheidsrecht niet voor Knipoog .
En als jij als bezitter kan worden aangemerkt dekt gewoon jouw AVP verzekering dat.
Je moet geen moeilijke vragen stellen aan de gemiddelde medewerker van verzekeringsmaatschappijen Tong uitsteken .
En wordt je niet als bezitter aangemerkt, zal je ook niet aansprakelijk zijn.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:34

@LDRD: mmm...er wordt je dan nogal wat op de mouw gespeld door die maatschappijen dan. Ik zou de houder zijn en daardoor aansprakelijk. Maar als ik niet aansprakelijk ben en die manege wel, hebben we alsnog een probleem. Zij zijn namelijk niet verzekerd als de stal waar het paard staat geen certificaat heeft. Dus dan is het nog steeds noodzakelijk om hem aanvullend te verzekeren denk ik. Maar weet jij de precieze definitie van 'bezitter'? Ik ben namelijk benieuwd of dat op mij slaat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:20

Helaas is het gebied rond de bezitter nogal schimmig en er is nog geen rechter die zich daar eens over uitgesproken heeft helaas.
Ik kan je zo ook geen pasklaar antwoord geven dus, het is erg afhankelijk van waar het paard zich bevindt, of de gebruiker het ook ten eigen nutte gebruikt, wie wat voor kosten op zich neemt e.d. Het hangt dus erg af van de feitelijke omstandigheden.
Ook is de situatie niet ondenkbaar dat je beide bezitter bent en dus beide aan te spreken bent door een benadeelde.
Het is helaas zo met dit soort zaken dat als het mis gaat er pas een ei gelegd gaat worden.

Ik neem aan dat de manegeeigenaar ook een AVB heeft (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) en daar is zijn aansprakelijkheid ook gewoon op gedekt dan hoor. Dat heeft met certificaten niet alles te maken (dat hangt maar helemaal van de polisvoorwaarden af met bijbehorende clausules).
Jij hebt neem ik aan een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) en daar is jouw aansprakelijkheid gewoon onder gedekt.
In principe maakt het dus niet zoveel uit, want dekking is er toch wel, is het niet op de ene polis dan is het wel op de andere. Het is overigens niet zo dat wanneer de manege-houder aansprakelijk is omdat hij als bezitter wordt aangemerkt en er zou geen dekking op zijn polis zijn dat dan de aansprakelijkheid op jou zou overgaan. In dat geval mag hij zelf de portemonnee trekken.

Maar echt, de gemiddelde medewerker bij een verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon heeft geen idee hoe dit in elkaar zit en er wordt een hoop onzin verkocht.

En ja, ik weet wel hoe het zit Tong uitsteken .