Ben ik nou zo'n muts of..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Ben ik nou zo'n muts of..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 07:14

Ik wil mijn paarden het liefst zonder deken houden, dit jaar voor het eerst.
Maar nu was ik er net(het waait hier ontzettend hard en het regent, houdt zo als het goed is wel op), en nu stonden allebei mijn paardjes als een gek te rillen.
Owja ze hebben wel een soort schuilstal(nou ja 2 schotten in een L vorm waar ze achter kunnen staan, maar dan hebben ze in ieder geval geen last van de wind en veel minder van de regen), maar daar gaan ze dus niet achter staan. Boos!
Nu vraag ik me af, ben ik nou zo'n muts, die dit toch wel zielig vind en zal ik ze een deken opdoen, of toch maar zonder deken laten staan? Wat zouden jullie doen?

Ik wil ze dus het liefst zonder deken laten, maar dit natuurlijk niet ten koste van mijn paardjes.

(Over een paar weken zijn trouwens ook de stallen binnen klaar en kunnen ze met dit weer dus gewoon binnen)

lesilla

Re: Ben ik nou zo'n muts of..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:15

Hebben ze geen schuilstal op de weide?

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:18

waarom niet een ongevoerde regendeken? Mijn arabier kan ook niet tegen combi regen/wind, maar met regendeken wel en maakt hij toch gewoon wintervacht aan. Rillen verhelp je ook door hooi te voeren (tenzij er genoeg gras staat).

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 07:20

katiavl schreef:
Hebben ze geen schuilstal op de weide?

Zie mijn eerste post Tong uitsteken

Destiny02 schreef:
Owja ze hebben wel een soort schuilstal(nou ja 2 schotten in een L vorm waar ze achter kunnen staan, maar dan hebben ze in ieder geval geen last van de wind en veel minder van de regen), maar daar gaan ze dus niet achter staan. Boos!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:22

Rillen is een manier van paarden om warm te worden maar niet het rillen als wat wij kennen. Wij rillen als wij het steenkoud hebben of onderkoeld zijn.
Bij paarden trillen ze enkel de huid om warm te worden/blijven, maar niet omdat ze het steenkoud hebben.. (heb ik altijd geleerd) Lachen

Hoe staan ze erbij? Grazen? Of heel zielig met de kont in de wind gekeerd? *LOL*

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 07:25

Ja inderdaad, dat heb ik ook vaker gehoord. Maar als je je paardjes zo ziet staan ga je je toch afvragen of ze het echt niet koud hebben. En omdat ik het niet zo heb op dekens(belemmerd de natuurlijke werking van de vacht), zou ik ze liever geen deken omdoen. Gras staat er genoeg en hooi krijgen ze ook, alleen nu achter het schuilhok, en dan is er dus maar 1 zo dapper om daar ook van te gaan eten Ach gut

Ze grazen niet, ze staan met hun kont in de wind. Dit komt ook doordat er een strook gras bij gegeven is(wel een meter of 2, 3 breed), maar daar eten ze dus alleen van, als ze met hun hoofd in de wind staan, anders zijn ze bang dat ze met hun kont de draad raken. Maar zodra ik hooi neer gooi beginnen ze wel direct te eten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:30

de mijne staat in de wei zonder schuilplaats,een klein beetje door de verhoogde weg,maar dat kan je verwaarlozen.
haar vacht is dik zat,en idd is het jouw eigen gedachte deze heb ik ook hoor Haha!
als ik haar dan met de kont in de wind en hoofd omlaag aan de waterkant zie staan ,heb ik ook meelij met haar.

maar ze blijft lekker zonder deken ,nu kan ze haar vacht opzetten en met deken druk je deze plat,dan werkt volgens mij de natuurlijke werking van de vacht niet meer.

en voor de kou hoeft je het ook niet te doen ,want deze temp is voor paarden het lekkerst.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:50

Zorgen dat ze bij het hooi komen, desnoods neem je ze even aan een haster mee, zodat ze achter het schot komen te staan en merken dat het niet eng is. Als ze voldoende hooi eten, kunnen ze zichzelf van binnenuit warmhouden, erg belangrijk.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:53

Ik heb inderdaad ook geleerd dat ze rillen om warm te worden, dus niet zoals wij mensen rillen.
Wel moeten ze genoeg ruwvoer hebben om goed warm te blijven (het liefst onbeperkt) Verder ga ik met Capopjekop mee Lachen

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:12

Door het rillen geven ze ook een seintje aan hun lichaam dat het een dikkere vacht moet aanmaken, ga je er een deken op leggen dan stopt dit en zal ook de vacht minder dik worden waardoor je dus met die deken aan de gang moet blijven.
Als ze idd maar wel genoeg te eten hebben om zich warm te houden..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:20

als een paard spierpijn heeft met het rijden, weet jij wel genoeg ....als je er niet mee werkt , zul je dat niet merken, maar dan kan het paard zo lopen dat het zich ontlast ! Mijn paard heeft door een blijvende blessure in de spieren (zou naar de slacht, toen heb ik hem gekocht) moeite om zich warm te houden, zodra hij nat wordt en dan de koude wind erbij, begint hij superscheef te lopen, daarom doe ik hem een ademende regendeken op en 'swinters een met fleece gevoerde regendeken en als het echt gaat vriezen een gevoerde deken.
Als mijn paard zo scheef trekt is hij niet meer te rijden, kom ik er niet op, zo hard rent hij dan weg !!! Nu ik hem bescherm, staat hij netjes stil , is niet onzeker en een veel blijer paard , dan is losrijden in 15 minuten klaar.....
Ga op je gevoel af, jij kent je paard , nu heeft hij misschien wat hulp nodig, gaat de overgang te snel van altijd een deken naar géén deken meer .
Ook begrijp ik uit jouw verhaal dat hij een stal gewend was en je bezig bent om zelf stallen te bouwen en hij daar straks in komt ,dan zou ik géén risico nemen dat het paard ziek wordt, want dan ben je verder van huis !
Nogmaals ga op je gevoel af, niks is zo erg om achteraf je schuldig te voelen en dan te zeggen: had ik maar......

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 08:29

Mijn ene paard(KWPN, vos merrie) heeft tot in het voorjaar met een deken gestaan, en sinds mei ongeveer geen deken meer opgehad en niet meer op stal gestaan.
Mijn andere paard(arabier, schimmelmerrie) heb ik sinds begin september, en zij stond toen 's nachts in een buitenstal, wel zonder deken.
Als de stallen straks klaar zijn gaan ze met echt rotweer wel naar binnen, verder wil ik ze zoveel mogelijk buiten laten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:35

Vaak gebruiken ze de schuilstal alleen maar als toilet. Is allemaal helemaal niet erg, laat de natuur zijn gang maar gaan. Beetje geduld en hardheid voor jezelf kweken. Bedenk wel het is een paard hoor, die kunnen echt wel veel hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:42

Ik ga eerder met broadway mee.
Als een paard rilt is dat een teken dat ie het niet naar de zin heeft, als je dat alleen door meer hooi te voeren kunt oplossen is dat mooi, maar zo simpel is het vaak niet.

Ik heb 2 stallen in een paddock. Als het slecht weer is laat in de staldeuren open staan.
Als het regent weten ze niet hoe snel ze binnen moeten komen, alleen als er nog hooi buiten ligt staan ze met de oren in de nek eerst het hooi op te eten, maar niet omdat ze het zo leuk vinden buiten.
Natuurlijk zal dit per paard verschillen.

Mijn ene merrie is uit Canada geïmporteerd en is dus wel wat gewend zou je denken.
De eerste winter hier zat er iig 7 cm haar op Clown
Ik dacht ook die is wel wat gewend en hoeft geen deken op.
Maar ook die kiest er voor om binnen te gaan staan als het slecht weer is.

Dus waarom zou je moeilijk doen als je het je paard meer naar de zin kan maken door er een (ongevoerd) dekentje op te doen.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 14:05

in principe belemmer je idd de wintervacht als je er een deken oplegt
wij hebben ons paardjes pas 2 jaar en daarvoor stond ze bij de vorige eigenaar winter en zomer dag en nacht op het land zonder deken (eigenlijk was ze gewoon half verwilderd) ze heeft daardoor wel een hele goeie weerstand en sandy is dan niet een ijslander ofzo die er heel goed tegen kunenn maar tis gewoon een quarter horse. paarden kunnen in principe tot -15 graden hebben ook al vind ik dat wel heel erg koud.
als k jouw was zou k gewoon onder de oksels van je paarden voelen. als dat warm is is het goed,, zodra dat kouder wordt zou ik als ik jouw was alsnog een deken omgooien. Zo doen wij het ook en sandy maakt als nog een goeie wintervacht aan. ze staat max. 1 maand met een deken echt alleen als dr oksels koud zijn:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:35

VSW -> SV.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:43

Als je paard dag en nacht op de wei staat kun je beter geen deken om doen. Zelfs het allerbeste regendeken laat vroeg of laat water door. (vooral via de hals naar binnen). Waardoor je paard met een natte 'badjas' in de wind komt te staan. Of het gaat broeien onder het deken (water + vet + warmte van het paard + eventuele viezigheid= niet goed!!). Ik ben erg pro beschutting, kun je ze daar voeren, dan vinden ze het ook prettiger om daar te staan. Maar zoals iemand hierboven al opmerkte, de meeste paarden staan ook in de regen liever gewoon buiten, hup, die kont in de wind en eten! (moet er wel voldoende hooi aanwezig zijn).
Verder advies is dan om niet te grondig te poetsen, anders poets je het natuurlijke vet uit zijn vacht en dat heeft hij nodig om wind en water buiten de deur te houden..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:47

Hoe vaak poets je de paarden? Was je ze wel eens? En het is me ook niet helemaal duidelijk of je nou een dak op je schuilplek hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:25

rakkertje13 schreef:
Rillen is een manier van paarden om warm te worden maar niet het rillen als wat wij kennen. Wij rillen als wij het steenkoud hebben of onderkoeld zijn.
Bij paarden trillen ze enkel de huid om warm te worden/blijven, maar niet omdat ze het steenkoud hebben.. (heb ik altijd geleerd) Lachen

Nee hoor, als mens ril je ook om warmer te worden, kippevel is ook een manier waarop je normaal je vacht op zou zetten tegen de kou. Je paard heeft het net zo koud Knipoog

De ene mens is ook kouwelijker als de andere. Of je vindt dat je paard dan een wintertrui aanmoet of maar een bikkel moet zijn is aan jou Lachen

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 13:32

Katja schreef:
Hoe vaak poets je de paarden? Was je ze wel eens? En het is me ook niet helemaal duidelijk of je nou een dak op je schuilplek hebt.

Ik poets mijn paarden een paar keer per week, niet uitgebreid hoor, gewoon even snel de ergste viezigheid eraf. De schimmel heb ik sinds een maand, zij werd hiervoor regelmatig gewassen, maar nu niet meer(ja van het voorjaar als het weer mooi weer word weer). De vos wordt vrijwel nooit gewassen, alleen als het warm is afgespoten na het rijden.
Op het schuilhok zit geen dak, maar ze kunnen er wel altijd uit de wind staan, maakt niet uit welke kant het op waait. Daardoor hebben ze dan ook veel minder last van de regen. Ik leg het hooi ook daar neer, zodat ze leren erin te staan. Aan de sporen te zien lopen ze er nu wel wat vaker Lachen

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:42

Ik zou ze gewoon een deken opdoen, vooral als je dit de laatste jaren wel hebt gedaan, lijden jouw paarden hier nu behoorlijk onder omdat ze gewend zijn aan dekens, dit zei mijn dierenarts laatst. Je hebt kans dat ze goed verkouden worden, het is niet leuk op deze manier voor de paarden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:20

Verkouden word je niet door wind, regen of kou. Maar door een virus. Bij paarden idem. Als ze eenmaal verkouden zijn en je laat ze in de regen word het wel erger omdat ze dan alle energie die ze nodig hebben om zichzelf te herstellen verbruiken om zich warm te maken...

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 22:46

Kitty1 schreef:
Ik zou ze gewoon een deken opdoen, vooral als je dit de laatste jaren wel hebt gedaan, lijden jouw paarden hier nu behoorlijk onder omdat ze gewend zijn aan dekens, dit zei mijn dierenarts laatst. Je hebt kans dat ze goed verkouden worden, het is niet leuk op deze manier voor de paarden.

Hoe zou jij ze er dan aan laten wennen om uiteindelijk zonder deken te staan?

Ik heb altijd geleerd dat als je een paard maar zonder de deken laat staan vanaf dat hij wintervacht aan gaat maken(dus eigenlijk al vanaf de langste dag van het jaar), dat hij dan in principe zonder deken de winter door moet kunnen komen. (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 07:03

Als de schimmel regelmatig gewassen werd dan zullen de haren waarschijnlijk onvoldoende beschermen tegen de regen en als ze echt op de huid nat worden dan krijgen ze het wel echt koud.
Paar keer per week poetsen kan voor sommige paarden ook te veel zijn ligt een beetje aan de hoeveelheid huidvet die ze aanmaken.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 09:36

Dat poetsen is echt alleen ff licht een borsteltje erover, alleen de ergste viezigheid eraf. Ik heb trouwens ff nagevraagd, de schimmel is voor het laatst (helemaal) gewassen begin augustus.