wat te doen, vorig jaar bronchitis.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

wat te doen, vorig jaar bronchitis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 14:56

hallo,

ik weet echt even niet wat ik het beste kan doen met mijn paardje in de winter?
vorig jaar heeft mijn paard erge bronchitis gehad, en ben maar al te bang dat het dit jaar weer terug komt.
ik heb een kruising fjord die ook een hele dikke vacht krijgt in de winter.
ik wil de winter wel gewoon kunnen blijven rijden en lessen.
vorig jaar heeft ze hele erge bronchitis gehad dus was is dat nu het slimste om te doen?
ik wil dus niet dat ze weer kou vat.
ze blijft nu tot ongeveer november, als het weer t toelaat, in de wei, en gaat daarna op een buitenstal.
of is alleen weidegang juist beter?

wat kan ik t best doen?
deken op? had ik vorig jaar ook al net nadat ze bronchitis had gehad, op een gegeven moment werd ze zo ziek dat zelfs de deken nog veelste warm was en ze zich kapot zweette.
scheren met deken op?
of is het jachtmodel handig? moet ze dan wel of geen deken erbij op?

alvast bedankt

groetjes Cherish

Draflinger

Re: wat te doen, vorig jaar bronchitis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:52

Mijn haflinger had ook vorig jaar veel last van erge hoest. heeft dit een hele tijd gehad en is 2 maanden beetje uit de runnig geweest alleen beetje stappen en drafen en heel licht werk.
Toch heb ik haar weer geschoren omdat ik weet dat als ze een vacht aanmnaakt ze er meer last van heeft. ze gaat dan namelijk veel moeilijker ademen enzo veel zwaarder. Omdat ze haar zweet niet kwijtkan.
Ik heb haar helemaal geschoren en gewoon goed zorgen dat ze geen kou lijd (maar dat doe je bij ieder paard)

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 18:29

bedankt voor je reactie.

heb je ook ervaring met een jachtmodel scheren?
dat lijkt mij helemaal handig in deze situatie, rest van het lichaam blijft dan namelijk wel warm.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:10

Ik dacht ook dat een kortere vacht zou helpen bij mijn pony, maar juist het tegenovergestelde was het geval.
Ze ging veel erger hoesten dan ze al deed, de dekens dus gelijk weer af gedaan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:29

geen dekens, niet scheren en niet op stal. Dan maar een beetje het werk aanpassen. Oja en ook het ruwvoer stofvrij houden.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:32

Arabesk schreef:
geen dekens, niet scheren en niet op stal. Dan maar een beetje het werk aanpassen. Oja en ook het ruwvoer stofvrij houden.

Sluit me hierbij aan.
Paard zoveel mogelijk frisse lucht en vrije beweging, dus lekker veel op wei of paddock. oppassen met stof en werk aanpassen zodat ze niet compleet bezweet stil staat. Zo lang ze nog nat is van zweet na het werk blijven stappen totdat ze droog is.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:23

Mijn paard heeft chronische bronchitis en ik heb haar vorig jaar in een dekenmodel gechoren. Dat heeft alleen zin voor de spieren op de rug ben ik van mening. Als hij op zijn hals erg zweet kan je bijna beter gewoon zo'n streep aan de onderkant van zijn hals en lichaam wegscheren. Zodat hij zijn warmte kwijt kan. Als hij heel erg zweet en je wil hem nog goed in conditie houden ivm wedstrijden ofzo zou ik hem scheren, maar wees dan ook voorzichtig met kou vatten. Ze adviseren dan vaak wel om een paard te scheren met bronchitis als hij veel scheert, omdat ie zijn energie moet kunnen behouden voor het rijden en niet moet kwijt raken aan het zweten. Ik wilde die van mij dit jaar graag helemaal scheren, maar ze zit nu veel dunner in de vacht dan vorig jaar rond dit tijdstip. Ik ga nu dus wel aan de gang met dekens, ik heb liever dat ik hara niet scheer, zodat ze nog wel wat vacht heeft ook met buiten staan etc.

Wat is de reden eigenlijk dat hij vorig jaar is gaan hoesten?? Met de mijne gaat het momenteel erg goed. Wat zijn de medicijnend die je gebruikt enz? Ik heb van de winter tot aan de zomer lopen hansenen met dierenartsten en medicijnen. Uiteindelijk heeft ze een kuur sputolisyn gehad en toen was het hoesten over! Ik heb nu een pot voor de zekerheid in de kast staan mocht ze weer last hebben. Pb. me maar als je vragen hebt!

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:41

ze heeft geen chronische bronchitis gelukkig en der longen zijn ook nog helemaal in orde dus daar heeft ze geluk mee.
maar ik ben gewoon bang dat het deze winter weer terug komt.
ik geef haar nu fenefiek omdat ik laatst een kuchje hoorde en dat gaat goed.
helemaal scheren zie ik niet zitten, ik rij geen wedstrijden enzo.
deken ging vorig jaar dus niet zo goed dus dacht dat misschien zo'n streep wegscheren wat zou zijn.
want ik ben gewoon bang dat ze ,ook al stap ik goed uit, als ze nat is nog kou kan vatten.