klophengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 23:05

Sinds vorig jaar stonden mijn merrie, en een ruin (van iemand op stal) samen in de wei. We hebben nooit problemen gehad. Mijn merrie heeft wat last van voernijd, dus als er hooi in de wei lag zorgde ze er vaak voor dat de pony niet bij het eten kon komen. Mijn merrie was toen de baas.

De pony is een wever. Als ik ga rijden, en hij staat op stal, dan wordt hij helemaal gek.
Ook als hij in de wei staat. Daar kan ik verder weinig aan doen. Dan ga ik gewoon het bos in, of in de bak rijden. S

Sinds het voorjaar (eind februari volgens mij al) konden den paarden ineens niet meer bij elkaar.
Andere mensen die bij ons op stal stonden (voor een weekend) hadden de pony dus bovenop mijn paard zien zitten. Ik zou het in de gaten houden. De dag erna wilde ik mijn paard uit de wei halen. Ze kwam naar het hek draven (wat ze normaal nooit doet, want ze wil dan de wei niet uit). Ik wilde het touw vast klikken, en ineens komt de pony keihard op haar af, en wil in haar kont bijten.
Mijn paard galoppeerde keihard de wei door. De pony rende achter haar kont aan, en raakte een paar keer met zijn neus haar staart, waardoor mijn paard begon te trappen. Tijdens het galopperen wilde hij er boven op springen. Dat liet ze niet toe, ze sloeg van zich af, hij later ook. Ze raakte elkaar bijna met de achterbenen. Daarna probeerde hij steeds voor haar te komen, en te happen naar haar hals. Ze rende een paar rondjes keihard de wei door. Toen ik bij mijn paard kon komen probeerde hij zelfs nog naar haar te trappen toen ik haar aan het touw vast had.
Dit heb ik later meerdere keren zien gebeuren, met de staleigenaar besprokken. Daarna stonden onze paarden om en om in de wei.

Nu hebben ze bijde een eigen weiland. Het is de hele week goed gegaan, alleen werd ik vandaag gebeld dat de pony over het hek was gesprongen (hek was kapot gegaan) en de paarden stonden toen dus weer samen in een wei. Ze hebben weer behoorlijk gerend in de wei (ik was er niet bij maar dit is wat ik via de telefoon hoorde). En de eigenaar van de pony heeft zelfs met mijn merrie gestapt omdat ze zo aan het hijgen was. Zo snel is ze niet buiten adem (ze is geschoren, en zo slecht is haar conditie ook niet). Nou wou de staleigenaar het nog wel proberen. Dat we allebij van weiland wisellen. Maar ik heb zoiets van dat doe ik niet, want het maakt volgens mij dan niet meer uit in welke wei ze staan. Als hij al van de andere kant over het draad (dat tussen de 2 weilanden in zit)
heen springt. Nu doen we dus weer om en om de paarden naar buiten. Alleen is dat lastig met omwisellen (ik werk tot 22.00, en de eigenaar van de pony is pas om 17.00 op stal, dus dan zou mijn paard maar 5 uur buiten staan, en die van haar 10 uur)

Ik vindt het wel jammer dat de paarden niet meer samen kunnen. Ik vraag me gewoon af, of het mogelijk is dat de pony een klophengst is. Ik twijfel eraan omdat hij vanaf het begin zich nooit zo heeft gedragen, het is pas sinds februari begonnen. Hoorde dat hij ook eens bovenop een ruin is gesprongen, en met een ruin had gevochten. Toen ik een weekendje voor hem zorde viel het me ook op, dat hij zich wat raar gedroeg toen er merrie's in het land naast hem stonden.
Ben benieuwd wat jullie denken. Zou dit dominant gedrag zijn? of is het een klophengst?

Cassidy

Re: klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 00:55

Klophengst is uit te sluiten door bloed af te nemen en de hormonen in het bloed te laten bepalen. Is de titer te hoog, zou ik alsnog laten castreren, al zal je niet alle hengstenmanieren daardoor kwijtraken. Maar hij zal een stuk makkelijker in omgang worden.

Is hij geen klophengst, zou ik toch serieus wat aan zijn opvoeding gaan doen (vooral in het geval van omgang met de mens), gedrag in de kudde ga je met opvoeding niet rechtzetten. Daarom is het zo belangrijk dat een jong dier in een kudde opgroeid, een makkelijk en sociaal dier wordt, en in geval van niet kunnen hanteren als hengst, zo snel mogelijk gecastreerd wordt voordat er ongelukken gebeuren....

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 01:35

In de omgang is hij verder wel normaal, komt heel braaf over.

Iemand zei een keer dat het misschien goed was om hem door een wat oudere merrie op de plaats te laten zetten. Die merrie heb ik ( de merrie waar hij mee samen stond is nog heel jong, het paard dat ik thuis heb is een oude dominante merrie). Maar of je daar de problemen mee op lost ....?
Ben bang van niet. Vooral ook omdat mijn paard er gewoon voor weg vlucht, natuurlijk trapt ze wel een keer terug als hij er boven op wil springen, of wil bijten. Denk dat, dat ook te gevaarlijk gaat worden om m'n andere paard erbij te zetten. Heb geen zin in vecht partijen.
de eigenaar zelf dacht dat het goed was om er een drachtige merrie bij te zetten omdat ie er dan respect voor krijgt ofzo? maar dat lijkt me zelf al helemaal onverstandig Ach gut met zo'n dikke buik kom je al helemaal niet meer weg.

Misschien is het wel goed als ze er een keer een dierenarts bij haalt om te kijken, dan weten we het teminste zeker. Als hij dan opnieuw gecastreerd zou worden, zouden de problemen dan over zijn (met andere paarden)?? We gaan het er deze week zeker nog wel over hebben. Want we hebben nu nog 1 wei, ik werk in 3 ploegen dienst dus ik heb iedere week andere tijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 01:41

Ik zou sowieso laten testen, verder is een klophengst in gedrag wat heftiger dan een normale hengst, en ik zou toch echt de gezondheid (en eventueel het leven) van zowel hengst of merrie niet op het spel willen zetten. Een merrie die niet klaar is voor een dekking kan heel rake klappen uitdelen (met als gevolg de mogelijkheid van een gebroken been) en een klophengst hoeft ook niet altijd even voorzichtig met de merrie om te gaan.

Better safe than sorry. Laat testen, en voordat je de resultaten weet: uit elkaar houden!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:05

Ik vind het alleen als het een klophengst zou zijn wel apart dat hij ineens zo omgeslagen is, dan zou je toch denken dat hij altijd al een beetje die neigingen zou hebben gehad.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:15

Kan ook liggen aan de leeftijd van de pony natuurlijk dat hij omgeslagen is. Misschien is hij zich plotseling bewust geworden van het feit dat hij hengst is.
Als het een klophengst is, zou ik de resterende bal zeker laten verwijderen, omdat deze bal zit op een plaats waar hij niet thuis hoort, geeft dit vaak in een iets oudere leeftijd kanker.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 22:12

rockwitch schreef:
Ik vind het alleen als het een klophengst zou zijn wel apart dat hij ineens zo omgeslagen is, dan zou je toch denken dat hij altijd al een beetje die neigingen zou hebben gehad.

Dat is ook precies de reden waarom ik twijfel. Ik heb het er met m´n bijrijdster over gehad. Die heeft zelf meer ervaring met hengsten enz. en zij zei dat ze niet dacht dat het een klophengst is. Maar dat dit dominant gedrag is.

Het begon allemaal toen het wat warmer werd. Hij liet ineens m´n paard niet meer bij de drinkbak komen. Als ze naar mij toe kwam als ze de wei uit mocht dan probeerde hij haar gewoon een klap te verkopen, terwijl ik haar vast had aan het touw. Zo is het begonnen, daarna werd het erger.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:18

er zijn wel meerdere ruinen die dit gedrag nog steeds vertonen, door dat ze bijvoorbeeld voor dat ze gecastreerdw erden gedekt hebben, of pas laat gecastreerd zijn. Sommige die welgewoon vroeg gecastrerd zijn hebben mischien nog geneog hormonen om zich op en top man te voelen haha. Wij hebben ook een pony ruin op stal, gecastreerd met 1 1/2 of 2 jr leeftijd, nooit gedekt, maar toch als die bij een hengstige merrie in loopt dan dekt die haar.. En loopt die naast een ruin in de wei, gaat die over de draad lopen klooien, happen in de hals, uitdagen, renenn, stijgeren. Als de ander niet reageerd houdt die wel op, maar het kan soms wel eens vervelend zijn ja. Maar verder in omgang en met rijden super braaf. en een pony die ik eerder had deed t ook overigens Knipoog

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 22:23

Vandaag hadden we van weiland gewisseld. daarvoor was ik nog gaan rijden, en zoals normaal heeft hij toen keihard door de wei gerend, en geschreeuwd. Toen ik terug kwam heeft de staleigenaar mij geholpen om mijn paard in de andere wei te zetten. Om daar te komen moet je eerst bij die pony door de wei, de tussendraden open doen, en dan weer dicht. M´n paard liep wat onzeker mee. Ze stond een paar keer stil, omdat de pony achter/naast ons liep. De staleigenaar deed het draad open. Ik liep er snel door heen. Toen hij het draad bijna dicht had liep de pony er gewoon door heen! Hij liep zowat de staleigenaar om ver. Dus ik weer terug, en de pony er ook weer uit. Toen het draad dicht was, en mijn paard rustig aan het grazen was ging de pony heel wild heen en weer rennen bij het tussendraad. Je zag dat hij wel wilde proberen om er over heen te springen. een uur later kwam ik terug op stal om mijn jas te halen. Ik zag hem nog steeds heen en weer draven langs het tussenhek. Gelukkig negeert mijn paard het. Zij staat er heel rustig bij, in t midden van haar wei te grazen. Net haalde ik haar uit de wei (pony stond al op stal dus ik kon er makkelijk door heen)
Heb haar wat brokken gegeven, en wortel. Ze eet er haast niks van. Heel vreemd. Ze eet normaal gelijk van haar hooi, en brokken. Nu at ze een paar hapjes, en stond mij daarna alleen maar aan te staren Nagelbijten / Gniffelen.

Morgen ga ik het anders aanpakken, eerst de pony op stal voordat ik in m'n eentje door de wei heen ga. Alleen ben ik best bang dat als ik dan die pony weer in zijn wei zet, hij een harde aanloop neemt en als nog over het draad heen springt, of er dwars door heen gaat. Ik probeer het morgen gewoon nog een keer, als het niet gaat zou er een andere oplossing moeten komen. Stel je voor dat als er paarden van andere klanten in een andere wei er naast staan, en hij het daar ook flikt..... Nors opkijken
Ik hoop dat de eigenaar binnekort eens de DA ernaar wil laten kijken, weet er verder ook niks vanaf of ze dat al van plan is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:23

Ook bij ons staan ruinen die wel goed gecastreerd zijn, en het toch leuk vinden merries te bespringen Gestoord (beetje jammer van de eczeemdekens... Bloos )
Mijn oude ruin gedroeg zich erg als een hengst. Ik heb onlangs van mijn DA begrepen dat hengstengedrag niet alleen veroorzaakt hoeft te worden door een halve castratie. Zeker bij oudere paarden, kan de algemene hormoonhuishouding ontregeld zijn. Waar het precies door komt kan ik me helaas niet meer herinneren, en ik wil geen verhaal ophangen dat niet klopt. Maar zou er eens naar informeren bij je DA als ik jou was.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 22:24

Hij doet het ook als ze niet hengstig is... dan trapt mij merrie flink van zich af, en rent keihard door de wei heen om van hem af te komen.