bucas smartex rain gelijk aan ongevoerde regendeken 0 gram?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daydream

bucas smartex rain gelijk aan ongevoerde regendeken 0 gram?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:09

Is bucas smartex rain gelijk qua warmte aan ongevoerde regendeken 0 gram of veel warmer?

Ik ben nl het telkens repareren en het slecht ademend vermogen van mijn eenvoudige harrys horse deken zat (echt zon regenjas voelt het)geworden en heb ter vervanging een bucas smartex rain gekocht

Maar is dat wel een vervanging of is dat dan een deken voor koudere temperaturen?

Maar op de website lees je dat het 220 gr Rain, with 220g Stay-Dry lining is. Is dat dan het zelfde als een 200grams winterdeken?? De temperatuurindicatie geeft aan dat hij het gebruikt kan worden tussen de plus 15 en min 5. Dat lijkt dan wel weer op wat mij logisch lijkt om een regendeken bij te gebruiken?

Zijn er mensen die de smartex ook bij overdag 15 graden op hun paard hebben liggen en is dat niet te warm?
Mijn paard heeft het redelijk snel warm onder een deken.

SkyMarian

Re: bucas smartex rain gelijk aan ongevoerde regendeken 0 gram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:51

heb die deken al zeker 10 jaar. Meestal gaan ze pas op bij lagere temperaturen, maar pas bij flinke zon en richting de 20 graden staan ze er bij ons onder te zweten.
Ik gebruik ook zelden de dikke variant all in one voor de paarden. Deze houdt ze bij ons (ook de geschoren paarden) prima warm. In al die jaren nog niks kapot gescheurd, geen gedoe met zweetdekens en kurkdroog onder de deken met flinke regenbuien.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:00

Ik heb zelf de bucas in 3 soorten: de 100 grams, de 250 grams, en de 500 grams. De eerste heeft hij nu op, de tweede krijgt hij als het echt koud wordt, en de derde als hij is geschoren (duurt dus nog wel even). Voor mij zijn ze ideaal: scheurvrij, en ze liggen super netjes. Ook krijgt hij er geen kale plekken van op zijn schouders doordat de schouderpartij rond is genaaid.
Hij heeft werkelijk alles al gesloopt, maar bij deze lukt het gelukkig niet. En ze zijn waterdicht, wat wel een makkelijk voordeel is.
Succes met uitzoeken!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:10

Ik zit ook wel eens naar de dunnere Bucas dekens te kijken inderdaad, omdat je zo ook op schijnt te kunnen leggen als ze nog niet helemaal droog zijn.
(leek me wel handig voor erbij of voor deze tijd van het jaar)

Maar welke versie is nu de dunste en hoe dun/dik is die?
Ik lees hier over een 100 grams, maar de Smatex is volgens mij al 220...
Welke is dan 100, en heeft die ook een stay dry fleece voering?

En hoe vallen de maten van Bucas?
Ik heb er ooit eentje gehad, een dikke, en die was naar mijn idee redelijk groot...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:15

ik vind ze redelijk normaal vallen, enkel de borst valt soms wat krap.
De smartex rain heeft alleen een fleece of moltonlaag en je kunt ze er zonder problemen zonder dat ze droog zijn onder weg zetten. Deken ademt goed door.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:17

Die dunne is niet gevoerd, de andere zijn super zacht gevoerd, en nemen inderdaad nog het laatste beetje vocht op (niet zeiknat, natuurlijk). De dunne is meer als begindekentje, en zorgt er nu voor dat hij niet meteen in zijn winterhaar schiet. Daarbij is het op stal vrij warm, dus de dikke is nog niet echt nodig. Mijn paard is 168, en hij heeft de maat op van 205 cm. Maar dat komt ook omdat hij vrij bespierd is, en daardoor werd 195 te krap om zijn lijf. Ik vind hem in ieder geval perfect liggen, en heb al vele merken voorbij zien komen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:20

Ademt de bucas ook goed, als een paard bv gezweten heeft?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:27

de smartex rain en all in one ademen iig super
we hebben 1 bucas turnout light die heeft een hele dunne voering en een wat 'goedkopere' buitenkant. Deze ademt wel, maar kun je ze niet heel bezweet onder wegzetten. De kans op broeien of klam worden is bij dat type toch wel aanwezig.
Ik zet ze al jaren weg onder de rain variant zonder problemen van stijve spieren/ broeien of klamme dekens.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:34

Ik heb er ook geen problemen mee gehad. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat die van mij uitstapt aan de molen met een wollen uitstapdeken, en pas als hij goed is qua ademhaling en temperatuur gaat hij op stal met dé deken.
Heb het opgezocht, maar de lichte zonder voering kan ik niet vinden. De andere wel: de 220 grams is de regendeken bij Divoza, en de 490 grams is de all-in-one ook bij Divoza te zien. Zelf heb ik ze daar niet vandaan (en heb ze ook in een andere kleur).

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:37

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:49

Jaah! Daar zijn ze! Vind ze zo super mooi. Ik heb zelf die lichtbruine/goudkleurige. Mijn donkerbruine paardje is dan echt zo'n lekker ding.
En ze zijn natuurlijk ook goed... Lachen

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 23:06

dus kortom ik kan het als vervanging voor mijn harrys horse gebruiken omdat ie zo goed ademt? bedankt iig.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:16

Ik heb ook de bucas smartex rain en zet me paard hier nu ook onder op de dag als het boven de 17 gr is doe ik een katoenen deken op behalve als het waait en regent bij die 17 graden dan houdt hij hem gewoon op.
Verder ideaale deken zou geen andere meer willen, heb ook de winter uitvoering!

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:54

die van mij heeft al ruim een maand de bucas smartex rain op.
die staat nog dag en nacht buiten
alleen vorige week zondag is ie even afgegaan omdat het toen echt te warm was.
maar ben nu toch echt blij dat hij hem om heeft.....