Nog voldoende energie en voedingsstoffen uit t gras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Nog voldoende energie en voedingsstoffen uit t gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 20:49

Hoi hoi,

De paarden staan nog lekker op het land, wordt wel al wat korter (het gras dan he Vork ).

Halen de paarden nog voldoende energie en voedingsstoffen uit het gras in deze periode? Ik voer mijn paardje haast niet bij (hoeft ook niet echt te werken). Ik geef hem een paar x per week wat muesli met een vitaminecomplex (op aanraden van de DA, paardje heeft een zenuwbeschadiging en spieratrofie) maar verder niet.

Nog een vraagje: het regent nu de hele dag aan een stuk door, Fahkir heeft wel al een beginnende wintervacht maar is nog geen bolletje wol. Kan hij de regen trotseren zonder regendeken en schuilstal? Hij heeft een vrij dunne vacht (arabier) en de nachten zijn al behoorlijk fris...Wil niet dat hij tot op het bot toe verkleumd...

Loowis

Re: Nog voldoende energie en voedingsstoffen uit t gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 23:37

nou araieren zijn best wat gewent. Tenminste dat zou moeten..
als hij een fijne schuilstal heeft en een niet te modderig weitje zou die gewoon nog buiten kunnen staan. Volgens mij is het gras
in de herfst juist weer vol met eiwitten ofzo Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:51

Mijn welsh pony heeft ook niet echt een dikke vacht, maar zij staat al jaren zo buiten, vorig jaar zonder stal. Ging gewoon goed. Zorg dat je voldoende ruwvoer bij voert, zodat ze zichzelf goed van binnenuit kunnen warm houden. Kan hij wel uit de wind staan?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:00

Mijn paard heeft vorig jaar tot half november buiten gestaan zonder regendeken en is toen verhuisd naar binnen.

Begin oktober ben ik wel hooi voor de nachten gaan bijvoeren, dat houdt ze toch warm. Brok kreeg hij de gehele zomer al bijgevoerd.
Overdag kon hij nog mooi wat grazen Lachen

Hij stond er toen netjes bij, niet te dik en niet te dun. Maakte op mij ook geen "koude" indruk, zeg maar.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:54

Iets van beschutting is wel netjes... al zijn het een groepje bomen of een schutting, iets om uit de wind te staan...

Nathje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:47

mijn arabiertje staat gewoon zonder deken. Er is een schuilhok en smorgens wordt er hooi bijgevoerd, ook krijgt ze soms een beetje korrels. Voor de rest blijft ze toch nog een maandje op gras staan, zolang het niet te modderig wordt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:26

Bij mij groeit het gras nog steeds. Het gras groeit harder dan dat Anouar en Macy eten.
Ze krijgen allebei niks extra's (hooi laten ze liggen) en Anouar barst van de energie.

Ik heb hem wel een deken op omdat ik geen vacht wil

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:07

Hoi,

Omdat ze niet werken hoef je niets bij te voeren af gezien van de meusli en extra vitamine, dat kan nooit kwaad.
Je moet zelf even in de gaten houden hoe je paardje aanvoelt. Als hij `s morgens heel zielig in een hoekje staat, koud aan voelt en niet meer alert is, dan is hij waarschijnlijk verkleumd. Ik denk niet dat dat snel zal gebeuren want paarden zijn van nature buitendieren (wij mensen hebben ze in stallen opgesloten) Paarden gaan zo staan dat ze de minste wind vangen en als hij een schuilstalk heeft dan is het helemaal prima.
Houdt hem gewoon in de gaten!

groetjes Niki