jaloers dominant paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merel007

jaloers dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 19:36

mijn hafje is sinds vorige week verhuisd naar een nieuwe wei en heeft sinds kort ook een nieuw vriendje erbij. Het was direct koekebak, geen gilletjes of niets, er was instant vriendschap.

Nu een dikke week later begint het andere paard steeds dominanter en agressiever te worden, het is niet meer leuk om te zien. Die van mij is een echte loebas, wordt hij aangevallen draait hij zich om en gaat ergens anders grazen, hij zal nooit de confrontatie aangaan.

Het begint echt vervelend te worden want ik kan niet meer lekker knuffelen met hafje in wei, van zodra hij op me toegerend komt (zoals hij vroeger altijd deed en nu nog steeds probeert) wordt hij dadelijk weggejaagd. Oren in de nek, bijten, trappen etc .. het is gewoon niet leuk meer. Ander paard is ook vreselijk opdringerig, hij komt dadelijk naar je toe en gunt je geen ruimte, staat echt in je nek te ademen. Ook krijg ik mijn haf de wei niet uit zonder dat hij constant aangevallen wordt door de andere, wat voor mij echt wel levensgevaarlijke situaties begint op te leveren.

Ik heb veel zin om mijn paard te verhuizen of op een apart stuk te zetten. Wat zouden jullie doen en gaat dit overgaan?

ps beide heren zijn ruintjes van 13 jaar

Judje

Re: jaloers dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:04

Als het gevaarlijk wordt zoals je zelf zegt heb je denk ik weinig andere keus dan het paard weer weg te halen.
Het zou ook jammer zijn al je het weiland in stukken zou delen, want dan staan er 2 paarden alleen en dat wil je ook niet, want vriendschap is toch ook voor onze viervoeters belangrijk.
Ik zou zeggen: probeer een ander stuk wei te vinden waar hij terecht kan en kijk hoe het daar gaat.
Paarden zijn erg leuk, maar veiligheid voor alles!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:08

Het klinkt inderdaad alsof paardlief een stootzak heeft gevonden bij jouw hafje.. Toch een andere combi proberen, of een draadje ertussen? Voor je het weet zit jouw haf onder de schaven, bijtplekken of erger...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:04

mijn paardje werd ook continue aangevallen en steeds de omheining in gejaagd door één ander paard. Toen hebben we die ander permanent apart gezet. ook niet meer geprobeerd later. Het risico op verwondingen was gewoon te groot.
Die van mij mocht lekker bij de anderen blijven die wél lief waren. Vork

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:32

Wordt je haf ook echt aangevallen als ze alleen staan? Dus bijtwondjes ed? Of alleen als jij langskomt?
In dat laatste geval zou ik eens grondwerk met het andere paard gaan doen, laten weten dat jíj de leider bent, ook in de wei. En hem wegjagen als je de wei in komt en hij gedraagt zich niet.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:39

Ik maak net hetzelfde mee. Ik wou een tweede paardje kopen zodat m'n Hafje niet alleen moest staan. In het begin waren het dikke vrienden, maar algauw werd de andere dominanter en aggressiever. Zo erg soms dat ik dacht om hem te verkopen. Heb nu m'n eigen weide en heb ze eindje gescheiden gezet, m'n Hafje herleefde weer. De zwarte wordt nu getraint en dat vlakt z'n dominant gedrag wat af. Toch zullen ze altijd zo dominant blijven. Heb de weide in twee gedeeld, ze zitten terug samen (omdat de zwarte in feite een grote schijtert is en niet graag alleen zit Haha! ), maar m'n Hafje komt me af en toe vragen om eens alleen in het tweede deel te staan. Dan laat ik hem daar halve dag alleen omdat er meer gras staat. Zo is hij ook tevreden, want zie dat hij helemaal niet gelukkig is om zo gedomineerd te worden, hij moet hem eens kunnen terugtrekken.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:40

MysticTinker schreef:
Wordt je haf ook echt aangevallen als ze alleen staan? Dus bijtwondjes ed? Of alleen als jij langskomt?
In dat laatste geval zou ik eens grondwerk met het andere paard gaan doen, laten weten dat jíj de leider bent, ook in de wei. En hem wegjagen als je de wei in komt en hij gedraagt zich niet.

Ah, was net hetzelfde aan't typen, je hebt gelijk, dat helpt enorm Knipoog

Merel007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 14:51

Hoera het gaat weer beter. Hij is het na bijna een maand beu geworden en schopt gewoon keihard terug.

IK heb ook met de eigenaar van het andere paard afgesproken dat hij dag en nacht zijn halster om moet zodat hij handelbaarder is voor mij (hij liet zich niet vangen om halster om te doen). Nu gaat hij dadelijk zijn stal in als hij jaloers gedrag begint te vertonen.

De laatste tip ben ik onderhand ook al aan het toepassen. Heb hem vandaag een half uur aan de longe gezet en doe tussenin grondoefeningen met hem. Hij is nu al heel wat rustiger.

Ik vermoed dat hij ook wel een beetje jaloers is omdat ik elke dag met mijn pony bezig ben terwijl zijn baasje niet zoveel tijd voor hem kan vrijmaken. Dus nu maak ik tijd vrij voor 2 paardjes en we zullen zien wat het geeft.