trappen tegen de wand door nieuwe buur...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

trappen tegen de wand door nieuwe buur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 19:07

hey

mn pony heeft sinds gister een nieuwe buurman,
een schat van een paard doet hardstikke lief,
maar mijn pony is nogal dominant en loopt heel de tijd tegen de wanden te meppen als ze hem ook maar iets ziet (tralies)
en gillen.. zou dit vanzelf beter gaan? ik ben wat bang voor der benen maar ze doet het zelf, er is niks aan de hand.
andere stal is geen optie, er is geen ander.
wat te doen? of moet ik gewoon niks doen? en komt het vanzelf goed?

Loowis

Re: trappen tegen de wand door nieuwe buur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 23:41

ik denk dat je paardje gewoon wil laten zien dat hij/zij de baas is. Vooral merries hebben dat. zolang dat andere paardje niet ook gaat uitdagen zou het wel goed komen. is altijd in hetbegin beetje moeilijk. Ik zou wel beetje oppassen met haar benen ja... kunnen ze niet samen een keer gepoetst worden? mee wandelen of naast elkaar in een weitje?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:09

Misschien zou je ze inderdaad eens met zn 2en ergens los kunnen laten. Zorg dan wel dat je een longeerzweep of grote tak oid bij je hebt, zodat je ze op afstand uit elkaar kan halen en zou ik ook zorgen dat er nog iemand bij is.
Als het andere paard in de wei/paddock/oid heeft gezien wie de baas is en je merrie weet dan ook dat zij de baas is, is de kans groot dat het ophoudt.
Nu kan ze waarschijnlijk voor haar gevoel het andere paard niet goed duidelijk maken dat zij de baas is.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 12:18

het paard doet helemaal niets terug en idd ik heb een merrie.
maar samen los gaat echt niet, mijn merrie blijft trappen en dat beest is zo groot als die 1 keer een mep geeft ligt zij waarschijnlijk om..dan moet het maar slijten..

Ansiej004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:11

Dat gedrag komt me erg bekend voor Knipoog

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:14

laat dat andere beest maar een keer een mep geven. dan is het vaak gelijk over. en als het echt niet gaat kan je ze nog uit elkaar halen.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:07

Een deel van de box afschermen (vooral bij haar voerbak) zodat ze de buurman niet kan zien.Tegen de wand kan je ook nog rubbere matten plaatsen.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:14

Ik heb ook zo'n paard dat blijft slaan als ze haar buurpaard niet mag. Als het niet klikt, dan klikt het gewoon niet. Je zou nog kunnen kijken of ze niet samen in de wei o.i.d. aan elkaar kunnen wennen? En verder toch inderdaad een stuk/de hele wand afschermen.
Misschien wordt het vanzelf wel minder, maar er kan in de tussentijd natuurlijk van alles gebeuren. Bij mijn vorige stal hadden ze ook een nieuwe merrie naast de mijne gezet, dat leek wel aardig te gaan toen ik erbij was, dus wij naar huis. We waren nauwelijks onderweg, of ik werd al gebeld, want mijn paard had de planken van haar stal er bijna uit getrapt.. Dus ik zou toch een beetje oppassen, want als ze echt de stal kapot trappen heb je toch wel een probleem met de benen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:32

Ik zou proberen om ze samen ergens los te laten. Je merrie kan heus wel tegen een stootje, en uit je beschrijving kan ik halen dat ze een redelijk dominant diertje is, en de nieuwe buur eerder een kalm type. Als ze samen los gaan, kunnen ze de rangorde bepalen en zal dit veel van je problemen oplossen. Samen gaan rijden, zou ik precies eerder afraden, tenzij jullie best wel gevorderd zijn en dat je eerst op een hele afstand van elkaar kan rijden en dan zachtjes dichter bij elkaar komen.

Verder ben ik in deze gevallen ook voor ht strategsch plaatsen van de voerbakkn. Zor ervoor dat de voerbakken (n zeker die van jouw merrie) niet aan de gemeenschappelijke muur hangen. Paarden kunnen heel goede vriendjes zijn, maar als het op voer aankomt, gedrage ze zich toch echt anders.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 16:11

de voerbakken hangen helemaal van elkaar af,
er zitten rubberen matten langs de muur,
met elkaar in het land kan niet, dat wil diegene niet..

ik moet eerlijk zeggen dat ik het idee heb dat ze er al ietsje meer aan gewend is, maar we zullen zien!