Voor lijk liggen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Voor lijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:57

Nu ben ik toch wel eens benieuwd... Drie van onze paardjes (volle zus en broers) gaan al vanaf dat ze geboren zijn, als het lekker weer is languit op 'zn kant'. Ze zijn nu 7, 2 en 1 en ze doen het nog steeds.
Ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding
Het lijkt dan echt wel alsof ze dood liggen, wat beslist niet zo is (vandaag nog gecheckt, ze doen t nog). Er zijn zelfs wel eens mensen voor naar de dierenarts (zit bij ons ong. op de hoek) gegaan om te melden dat er een dood paard in de wei lag. De eigenaar kwam er toen net aan en die heeft wel verteld dat ze wel vaker zo lagen, wat die mensen dan weer heel raar vonden, 'want zo ligt een paard toch niet?'
Nou vroeg ik mij dus af of er meer mensen zijn die hun paarden regelmatig zo zien liggen.
(Voor de duidelijkheid, ze liggen niet lang zo en meestal alleen als het zonnetje schijnt en de grond lekker droog is, en dan nog het liefst tussen 12 en 2 uur...)

Roane

Re: Voor lijk liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:00

Als het zand lekker warm is door het zonnetje wil de mijne ook nog wel eens lekker uitgebreid gaan liggen. Schrik me elke keer weer de pleuris als er een stalgenootje naar me toe komt rennen om te zeggen dat Bart zo stil ligt *LOL*

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:00

Laatst bijgewerkt door farmershill op 25-09-07 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:01

Bij ons doen er een paar het. Dat zijn de paarden die hier geboren zijn. De anderen zie ik het eigenlijk nooit doen (behalve op stal, dan doen ze het wel vaker) Ik heb ook het idee dat het minder wordt naarmate ze ouder worden.

Het kan er af en toe inderdaad wel freaky uitzien ja Knipoog

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:03

Yup doen die van mij ook. Kijk ik uit het raam boven slaat de schrik me om m'n hart.

Zijn overigens Friezen en een shet en ze doen het allemaal. Liggen dan helemaal plat met de beentjes helemaal gestrekt.

In eerste instantie echt een rot gezicht. De grote (de friezen) reageren wel als ik uit het raam roep maar voor de shet moet ik regelmatig helemaal de wei inlopen. Volgens mij maakt ze er gewoon een spelletje van, als ik vlak in de buurt ben zie ik opeens een oortje bewegen Clown Duivel Cool de draak!

Inderdaad zie ik het vaak bij mooi, droog zonnig weer.

Kan me voorstellen dat een onschuldige voorbijganger denkt dat ze voor dood liggen.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:04

Ja hoor er zijn er meer die dat doen. Knipoog
Mijn paarden, alle 5 doen het ook. Het liefst wanneer de zon lekker schijnt en ook altijd rond een uur of 2. Meestal liggen ze dan zo'n uurtje te bakken in het zonnetje. Dromen
Ze doen het zowel in de zomer als de winter.
Zelf vind ik het een teken van vertrouwen dat ze zo lekker liggen te genieten. Het is dan ook zalig om zelf tegen de hals te gaan zitten en dat laten ze dan ook vol vertrouwen toe en als je ze dan begint te kriebel kreunen ze zelfs. Haha!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:04

Ze voelen zich daar dan in ieder geval wel helemaal op hun gemak en dat is natuurlijk een goed teken. Mijn paardje lag echt nooit, als ze lag wist ik meteen dat ze last had van hoefbevangenheid.

Maar die van jou zijn zo te zien gewoon zonaanbidders. Niks mis mee hoor!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:05

Dat had mijn verzorgpaard dus ook. Sta ik met de eigenaar te praten in haar huis. Staat er ineens een politie agent voor de deur.

Mevrouw, volgens mij ligt uw paard dood in het land. Dus de eigenaar schrikt zich helemaal wild. Maar ze wist wel al dat ze vaker zo lagen. Is die agent gaan kijken. En pas toen die haar kon aaien stond ze op.
We vonden het erg aardig van die agent,

Is trouwens een kruizing fries x tinker, die doen het allebei

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:06

herkenbaar, ik heb die van mij ook vaak voor dood aangezien, je schrikt je altijd rot

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:07

Nadat ik een keer een veulen dood heb gevonden hou ik mijn hart vast bij ieder paard dat ik zie liggen, maar gelukkig is het iedere keer loos alarm. Soms is het echt zo dat veulens liggen te pitten en de hele kudde een heel eind verderop staat te grazen. En ineens worden ze wakker, zien ze moeders niet en is er paniek in de tent.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:10

hier ook zo, inderdaad wanneer er een lekker zonnetje staat, zo tussen elf en twee!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:13

ja, die van mij doet het ook. die is nu 5 maanden.
alleen als je er naast gaat zitten legt ze ook nog een haar hoofd in me schoot.

de buurman vroeg laatst of ze ziek was, ik zei: nee zo tam Duivel

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 15:14

eigenwijs23 schreef:
Ja hoor er zijn er meer die dat doen. Knipoog
Mijn paarden, alle 5 doen het ook. Het liefst wanneer de zon lekker schijnt en ook altijd rond een uur of 2. Meestal liggen ze dan zo'n uurtje te bakken in het zonnetje. Dromen
Ze doen het zowel in de zomer als de winter.
Zelf vind ik het een teken van vertrouwen dat ze zo lekker liggen te genieten. Het is dan ook zalig om zelf tegen de hals te gaan zitten en dat laten ze dan ook vol vertrouwen toe en als je ze dan begint te kriebel kreunen ze zelfs. Haha!

Is dat soms een vaststaand paarden 'beautysleep' tijdstip? Ik had eerst een haf te rijden, wat ik sochtends deed want van 1 tot 2 wenste meneer zijn middagdutje te doen. Hij lag dan weliswaar niet zo op zn kant, maar overend kreeg je hem amper. (En watje dat ik ben hou dr rekening mee Nagelbijten / Gniffelen )

Dacht ik ook al aan, het is natuurlijk wel superkwetsbaar als je zo ligt als paard.

Een keer gehad met een van de veulens dat hij helemaal plat lag en er vervolgens kauwtjes op zn buik vacht zaten te plukken! Dat lijkt echt wel dood, maar meneer was te lui om de vogels weg te jagen... Nagelbijten / Gniffelen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:15

Ik trof mijn oudere haflinger merrie van 21 van de winter zo aan in de wei.
Ik zag haar toen in de verte al liggen dacht echt dat ze dood was.
Ik wist geen raad om bij de wei te komen. voor de wei ligt water en ik moest er nog helemaal om heen fietsen.
Maar nee hoor mevrouw lag lekker te zonnen in de winter zon.
Heb haar wel in die grote oren gefluisterd dat ze me niet meer zo moet laten schikken Haha!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:21

Die vogels doen in het voorjaar lekker de wintervacht uit de paarden plukken, niks mis mee dus. Alleen erg lastig als ze op de paarden poepen, want die bessenvlekken krijg je bijna niet weg Bloos
En nee ik hou er niet echt rekening mee. Mijn fjord staat na een tijdje knuffelen vanzelf op en waggeld dan mee.
Mijn shetlander gaat altijd na het dutten nog een tijdje op zijn achterwerk rond zitten kijken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 15:43

Dat gepluk van vogels zijn we wel gewend hoor, dat is elk voorjaar hetzelfde verhaal: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ALBAN7KU.jpg
Was alleen even dat plaatje zo: plat paard, alleen licht bewegende maantjes en dan van die grote zwarte vogels die zn buik 'kaal' plukken. Dat was freaky!

thummetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:25

mijn pony ging zelfs een keer toen ik hem wou longeren en hij niet zo veel zin had echt dood liggen!
hij ging in het zand liggen deed zijn ogen dicht, hielt zijn benen stijf en bleef liggen.
ik kon alles doen: op hem zitten zijn benen op en neer bewegen maar hij bleef gewoon "dood"liggen ROFL

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 20:29

@thummetje: oei als die van mij dit lezen... Wat een artiest zeg! Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:10

Hahaha, wat zijn die viervoeters van ons af en toe toch een maffe beesten!
Maar, even weer ontopic: die van mij doen het ook regelmatig. Meestal ook 's middags en ook alleen als het zonnetje schijnt en het lekker weer is.
In het begin schrok ik er elke keer van, maar tegenwoordig fluit ik alleen even. Mijn haffie ligt dan altijd meteen weer normaal, maar mijn Gelderse beweegt alleen zijn oortje.
Het ziet er inderdaad eng uit, maar het lijkt mij wel een teken van vertrouwen dat je als paard zijnde helemaal plat gaat liggen, want als er een roofdier aankomt ben je met grote waarschijnlijkheid te laat...

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:15

Die van mij ligt dus zo in zijn box. Hij staat nu in een super grote box (de kleine werden gesloopt), en nu is hij rustig mede omdat hij nu uitgebreid kan liggen. Hij ligt dan helemaal gestrekt, en graaft het liefst zijn hoofd in het zaagsel, zodat het helemaal donker is (?). Vind het heerlijk dat hij het doet, betekend alleen maar dat ze op hun gemak zijn.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:08

Op de manege vroeger stond een paardje die ging regelmatig zo in stal liggen. En dan nog het liefst met z'n hoofd onder het stro. Wekelijks kwamen er mensen vertellen dat Iemus zo languit lag en of ie nog wel leefde (of dat ie koliek moest hebben) Tong uitsteken

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:11

Ja mijn verzorgpaard deed 't ook 1 keer, ik schrok me ook rot, zeker omdat ze ook met d'r ogen dicht lag van het zonnetje te genieten Tong uitsteken die schrok zich ook rot toen ze opeens een mens boven zich zach hangen.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:35

Die van mij doen het ook hoor!
Die van 22 gaat zo liggen in het land met mooi weer, dan ligt ze soms wel 1.5 uur zo, echt te genieten.

Mijn paardje van 2.5 ligt om de haverklap zo, zowel in het land als op stal.
Die slaapt zo en houdt sowieso erg van liggen. Ook als ik even met iemand sta te praten gaat hij er zo bij liggen, ik klets dan wat te lang volgens hem zeker Haha!
Dat was op deze foto, hij ging gewoon languit liggen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QQEG84JV.jpg

We hebben hier ook een 26 jarige welsh pony, die ligt nooit, toen ik haar dus zo zag liggen, schrok ik wel behoorlijk, auto aan de kant van de weg gezet en gaan kijken, toen kwam het koppie omhoog. Het hart zat in mijn keel.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:58

die van mij doen het ook, alleen als er een paar liggen, staat er altijd minimaal 1 op wacht....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 15:40

Leuk om te lezen dat die van mij niet de enige 'mafketels' Slapen zijn.
Ik had het zelf nog niet eerder meegemaakt, behalve bij veulens. Als er dan ook nog eens mensen langskomen die beweren dat dat niet normaal is ga je toch denken...
De oudste (en moeder van de andere drie) ligt zelf praktisch nooit zo, die staat altijd op wacht. Ze neemt haar taak als hoofd van de familie heel erg serieus Knipoog .