longeerles..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenM

longeerles..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 20:22

Nou ik heb dus suc6 vol de basiscursus afgerond maar nou kan ik dus bijna niks vinden in mijn mega dikke boek over hoe je nou longeerles moet geven aan kinderen van een jaar of 8 die nog nooit op hun paard hebben gezeten..

In mijn boek staat wel over het paard, wat goed en fout is om het maar even zo te noemen en hoe je het moet uitleggen aan, naar mijn mening, volwassenen..
Er word een gedeelte verteld over dat je het kinderen spelen der wijs het moet leren, maar ik kan niet echt iets vinden over dingen voor iemand die voor het 1st op een pony gaat rijden,
Voor volwassenen vind ik het veel makkelijker..

Hebben jullie nog ideen? Ik probeer altijd de kinderen te blijven motiveren en vooral wanneer ze het goed doen, als het fout gaat gewoon nog eens proberen..

Wie heeft er nog tips en trucs voor de 1e paar longeerlessen over wat je nou met kinderen van een jaar of 8 kunt doen die nog niet stabiel op een paard zitten en nog niks over hulpen ofzo weten..

ben benieuwd,

Groetjes

MarleenM

Re: longeerles..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 12:08

niemand die hier longleerles geeft aan kinderen ?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:15

Ja hier...

In de eerste paar lessen werk ik vooral aan de ontspanning van het ruitertje. O.a. door uit te leggen dat als je krampachtig gaat zitten , je er dan juist vanaf stuitert. en dat ook laten zien. Maar dan moet je wel een paard hebben wat onmiddelijk stopt als je ho roept, ander liggen ze er echt naast Tong uitsteken

Verder doe ik veel gymnastiek oefeningen zodat ze zich beter thuis gaan voelen op een paard. Als je namelijk achterstevoren hebt gestapt is gewoon vooruit lang niet zo eng meer...

Als ze zich veilig voelen ga ik aan het lichtrijden werken en daarna aan de galop.

Dit alles doe ik zonder teugels, maar met een beugelriem om de hals. Ook kunnen ze zich aan het zadel vasthouden.

Bij zulke jonge kinderen is het belangrijkte dat je nooit in paniek raakt, als ze vallen moet je op een rustige manier uitleggen waarom en ze er zo snel mogelijk weer opzetten. Je moet dan meestal wel een paar passen terug nemen om het vertrouwen weer terug te laten komen.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:21

wat wij deden was er een klein spelletje van maken (met puzzeltjes erin met de benamingen) en hoofd-schouders,knie en teen te spelen (en als de pony stilstaal en rondje op het zadel te laten draaien.

Wat ook werkt (doe ik met meisjes rond de 6 jaar) is hun aanlaten geven wat zij willen, maar wel een gedachte zelf houden en alles bijhouden in een boekje. Zo van benamingen hoofdstel gehad (en dan een oefening erbij die ze thuis mogen doen).
Is leuk omdat ouders en iedereen het dan kan bijhouden wat er gedaan is en er blijft een aandenken over:)

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:10

Johan hamminga geeft toch ook veel longeerlessen/cursussen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:07

Laten meehelpen met pony poetsen en zadelen vind ik echt noodzakelijk, ook al aaien ze maar gewoon eens.
Ondertussen veel dingen vertellen en uitleggen. Zoals tijdens het rijden: zeggen dat de pony braaf is als hij zijn hoofd omlaag doet etc. Kids snappen best al veel als je het op de juiste manier uitlegt! Blijf tijdens een les raten en laat het kind vertellen, dit houdt het leuk. Moedig vragen stellen aan. Bouw een band op met de pony.

Bij het rijden: eerst stappen en dan in stap laten rechtstaan zitten. Bij de eerste drafjes beide handjes vasthouden, dit afbouwen. Gebruik duidelijke taal (dus niet: van been veranderen maar wel: zit zit recht!), werk met korte oefeningen. Na een paar lesjes kun je eindigen met wat vrij stappen en sturen door de bak.

Longeerles geven tot het kind kan zitten in stap, draf en galop, zonder de handen ergens op te steunen, en zich ook prettig voelt hierbij. Been geven moet ook al geoefend zijn en doorzitten. Bij oudere kinderen kun je al de overgangen terug zonder teugels oefenen.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:19

mijn 1ste les ging zo:(ik mog eerst de pony borstelen omdat we zo vroeg waren.
stappen op de hoefslag met iemand ernaast ,en gymnastiek oefeningen doen.
daarna werd je door de juf gelongeerd in draf(zadel vasthouden)
dan ging je weer op de hoefslag oefenen lichtrijden. en dat ging mijn 1ste 4 lessen zo door.
aan het eind van de les deden we soms een spelletje .