pony zweet nu al zo veel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ktink

pony zweet nu al zo veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 17:21

Ik heb een vraagje over mijn fjordje.
Hij heeft nu al een best dikke vacht, en maakt zich met het rijden ontzettend druk.
Daarom is hij binnen de korste tijd als helemaal bezweet, en echt kletsnat.
Hij staat 24/7 buiten (met een schuilstal), en aangezien ik de pony maar een paar maand heb, vind ik het zonde om van die dure winterdekens aan te schaffen.
Hij staat al een paar jaar 24/7 buiten, alleen werd hij de andere winters nooit bereden.
Ik dacht eraan om mischien zo'n streep weg te laten scheren, zodat hij de warmte nog wel een beetje kwijt kan.
Maar wat voor model moet ik dan precies doen?
Wie heeft er tips Lachen?

Hier nog ff een plaatje met scheermodellen Knipoog
Afbeelding

Nog ff over de pony;
Het is een 16-jarige Fjord, en staat dus dag en nacht buiten.
Hij word ongeveer elke dag niet heel intensief bereden (maar hij is wel een ontzettende druktemaker en kan nouwelijks een pas gewoon stappen.. Tong uitsteken)

Melaniee__

Re: pony zweet nu al zo veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:56

Ik zou nummer 2 doen en als je hem dan buiten zet koop je gewoon een 2dehands rregendeken

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:15

IkissBill schreef:
Ik zou nummer 2 doen en als je hem dan buiten zet koop je gewoon een 2dehands rregendeken

Als je goed had gelezen, had je gezien dat ze 24/7 buitenstaat en dat ik er geen deken op doe!

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:28

Ik zou nummer 9 of 10 doen, hierbij kan de ergste warmte op zn hals weg (waar de meeste paarden zweten die zich druk maken maar niet werken) En hoef je er niet perse een deken op omdat ze belangrijkste spiergroepen warm blijven van de haren.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:36

Ik ga voor modelletje 8

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:14

Geen deken willen voor die paar maanden is verkeerde zuinigheid. Maar als je het echt niet wilt, zou ik helemaal niet scheren, en op de koop toe nemen dat hij kletsnat is na het werk (en er 5 uur voor uittrekken om te wachten tot hij droog is).

Als je besluit om te scheren, scheer hem dan kaal en werk met dekens.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 09:38

Cassidy schreef:
Geen deken willen voor die paar maanden is verkeerde zuinigheid. Maar als je het echt niet wilt, zou ik helemaal niet scheren, en op de koop toe nemen dat hij kletsnat is na het werk (en er 5 uur voor uittrekken om te wachten tot hij droog is).

Als je besluit om te scheren, scheer hem dan kaal en werk met dekens.

Ik weet het, maar het probleem is dat de mensen waar hij dan naar terug gaat geen dekens willen gebruiken, en ze er gewoon afhalen.
Dit kan niet in februari/maart.
Vandaar geen deken.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 23:34

Dan moet je niet scheren,maar gewoon lang droog stappen.Of zorgen dattie niet gaat zweten.is er dan een andere keus ? volgens mij niet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 23:57

Ik denk dat je een keuze moet maken. Je pony maakt die vacht niet voor niets aan, en je kunt het niet maken om hem wel te scheren en vervolgens 24/7 buiten te zetten. Kan hij het helpen dat jij graag wilt rijden en hij het dus enorm warm krijgt? Dus ga scheren en koop een deken, of scheer niet en ga lang uitstappen.
Los daarvan gaat bij mijn weten het belang van je pony nog altijd voor de 'dure' dekens. Stel dat je pony ziek wordt en zichzelf niet meer warm kan houden, zul je ook genoodzaakt zijn een goede deken aan te schaffen.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 10:20

gootje12 schreef:
Dan moet je niet scheren,maar gewoon lang droog stappen.Of zorgen dattie niet gaat zweten.is er dan een andere keus ? volgens mij niet.

Hij is al zeiknat als ik alleen nog maar een kwartiertje aan t 'stappen' ben..
Hij maakt zich zo druk dat het niet echt normaal instappen is..
Hetzelfde met uitstappen..
Ik moet altijd een stukje naar buiten voordat ik bij de bak ben en als ik weer terug ga moet ik ook een stuk langs het weiland waar hij (en het andere paard) staat. Daar wil hij wel rustig stappen op de terugweg Lachen.
Dit stukje doe ik dan een keer of 3 en dan ben je zo 15 minuutjes kwijt schat ik..

Maar wat ik eigenlijk wou weten en nog niet helemaal weet is of zo'n band kan als een paard 24/7 buiten staat? (zoiets als model 10?)