wachten tot je paard droog is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ansieee

wachten tot je paard droog is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 15:57

wat doen jullie? mijn pony`s staan 24/7 op het land ze hebben 2 inloopstallen maar ik ga ze niet scheren dus geen dekens gebruiken. Met zo`n dikke vacht kunnen ze natuurlijk lekker zweten in de winter maar wat na het rijden, zweetdeken erop en echt wachten tot ze droog zijn ? vorig jaar heb ik door omstandigheden niet kunnen rijden in de winter en had ik er ook niet echt over nagedacht en verder heb ik nog nooit een pony die 24/7 op het land stond maar dat vroeg ik me even af

Waratje

Re: wachten tot je paard droog is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:17

Zorg dat het paard na het rijden koel is, dan heb je in principe geen zweetdeken nodig. Je kunt ook controleren of de ondervacht al droog is. Als je paard zoveel vacht heeft dat hij/zij niet koel te stappen is en de ondervacht niet droog wordt, dan zul je toch minstens een streep moeten scheren om het paard een goede warmte-afvoer te geven.
Als het paard tot op de huid nat is, werkt de vacht niet goed en kan wind heel vervelende effecten geven op de spieren.
Wel of niet scheren en wel of niet deken erop zul je per paard moeten bepalen in de omstandigheden die je hebt.

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:33

Als tip zou ik zeggen zet hem in iedergeval niet in de wei als die nog nat is, maar wacht tot hij zo goed als droog is

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:38

Kleine aanvulling nog: als het regent kan het verstandig zijn om na het rijden een regendeken op te doen, koude regen op geactiveerde spieren is niet altijd even prettig.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:49

Als je ze niet scheert en ze lopen 24/7 buiten (met schuilstal weliswaar) en je gebruikt geen dekens dan krijgen ze een lekker teddyberenvel.

Heb je ze dan in het zweet gewerkt dan kun je met een zweetdeken (wol of fleece) heel lang wachten tot ze droog zijn. Althans is mijn ervaring verschilt natuurlijk ook per paard.

Mijn ruin krijgt zonder dekens en scheren een enorm berenvel, lang haar en heel dik. Daarnaast zweet hij ook vrij snel. Hoe lang ik ook uitstap, droog krijg je hem daar echt niet mee en daardoor ook niet afgekoeld want hij gaat dan nazweten. Vaak duurde het dan tot ruim 3 à 4 uur na het rijden/werken voordat hij enigszins opgedroogd was. Wat wel kan helpen is om ze als dat mogelijk is op een droog stukje schoon zand te laten rollen.

Wat hier boven ook gezegd wordt als de ondervacht nat/warm blijft en paard warmte niet goed kwijt kan, gaat nazweten etc. kun je misschien beter toch een streep scheren of inderdaad toch een lichtgevoerde outdoor (waterdicht/ademende) deken gebruiken.

Tegen mijn principes (in eerste instantie) in ben ik de ruin dus gaan scheren in de winter en onder deken gezet. Hij staat overigens wel 's-avonds en 's-nachts gewoon op stal. Bevalt ons een stuk beter, paard heeft meer puf en pit en is niet zo gauw "uitgeblust" in het werk en hij is na een half uurtje met een dun fleecje opgedroogd en afgekoeld, staldeken op en klaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:53

Een warm paard op koud zand laten rollen is niet zo best voor de spieren. Je spoelt een warm paard in de winter toch ook niet met koud water af?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:55

gewoon goed afstappen, niet er op blijven zitten maar na het rijden eerst afzadelen. Daarna er naast gaan lopen en hem zo veel mogelijk droog stappen. Je kunt het zelf wel aan de vacht voelen, hij hoeft aan de buitenkant niet droog te zijn (dat duurt vaak wel een uur) het gaat er om dat de vacht die contact heeft met de huid droog is, dit gebeurd helemaal met koud weer vrij snel. Het paard zorgt daarna voor de rest, veel mensen vergissen zich in het zweten van een paard omdat ze alleen naar de buitenkant kijken. Maar als je een paard ziet dat bezweet is, is hij al zweet aan het afvoeren en heeft hij die koeling dus al niet meer nodig. Als je ze daarna gewoon op het land gooit gaan ze rollen, vermengd het zand met het zweet en word het zand samen met het zweet van de huid geschud.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:56

Idd, zweetdekentje op en wachten tot hij droog is.
Zo nat op de wei gooien is niet echt goed voor zijn gezondheid.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:03

Nat is niet erg hoor, als ze maar niet (te) warm aanvoelen.
De ondervacht moet wel mooi droog zijn.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:26

ooh ja nog even een tip: niet wassen en al te veel borstelen, zo blijft de vetlaag in stand en droogt je paard sneller op. (ook wel prettig ivm met mogelijke regen)

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:17

Cassidy schreef:
Een warm paard op koud zand laten rollen is niet zo best voor de spieren. Je spoelt een warm paard in de winter toch ook niet met koud water af?

Vind ik geen vergelijking. Ik schrijf schoon, droog zand ik heb het niet over modderige natte plekken. Als je een paard daarin laat rollen, meestal doen ze dat 1 à 2 keer over de rug en staan ze op en schudden ze zich uit dan is het heus niet zo dat de spieren daar dermate van onderkoeld raken.

Sterker nog het is juist heel goede fysio voor een paard om na de arbeid te rollen (gebruik van heel veel spiergroepen!) en net als visconti schrijft het zand droogt juist op, meestal schudden ze zich na zo'n zandbad lekker uit en zijn ze een stuk droger.

Ik spuit idd niet met koud water af in de winter, maar als ze erg nat zijn van het zweet dan spons ik ze gerust af met lauwwarm water.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:08

Ik laat mijn paard ook zoveel haar kweken als ze zelf nodig vind, en train ook door. Ik stap langer in en uit, en zet haar pas weer buiten als ze compleet afgekoeld is, en op haar huid weer droog. Soms helpt een zweetdeken daarbij, soms niet.
Maar als haar bovenvacht nog nat is van het zweet gaat ze gerust naar buiten hoor. In de regen worden ze toch ook nat? Zolang ze maar afgekoeld zijn, op adem en met een droge huid. Dat doe ik al jaren zo, met verschillende paarden (allemaal teddybeer koudbloeden Knipoog ) en ik heb er nog nooit eentje ziek gehad Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:12

de mijne staat er nu al bij alsof hij van siberie komt. en ik doe het nu zo, na het rijden uitgebreid uitstappen. zadel eraf, en met een bos stro/hooi even goed rossen.
dan krijgt hij een grote berg hooi en evt even een dekentje op. na zo'n 15 tot 20 minuutjes staat zijn haar alweer heerlijk overeind en dan gaat de deur van de inloopstal terug open, en zoekt hij het weer zelf uit Lachen (meestal is hij dan toch nog wel een half uurtje bezig met zijn hooi Lovers )
ik krijg niet de indruk dat hij eronder lijdt zo Lachen

*tussendoorvraagje; stel dat je onder de hals zo'n streep wegscheert, moet hij dan een deken op of niet??

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:13

Ik heb dit probleem ook 2 jaar achter elkaar gehad dan zat ik uren te wachten tot het paard droog was en weer naar buiten kon. Vorig jaar heb ik m voor het eerst geschoren en het beviel me super. Hij was veel frisser en fijner en zweette niet meer. Ook makkelijker met poetsen, en ze blijven droog en schoon. Dit jaar wil ik het weer gaan doen maar hij heeft nu sowieso al kortere vacht omdat ik vroeg met dekens begonnen ben

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:54

Naaltje schreef:
*tussendoorvraagje; stel dat je onder de hals zo'n streep wegscheert, moet hij dan een deken op of niet??

Normaal gesproken niet. Ook afhankelijk hoe veel je wegscheert en hoe open je weiland ligt, maar als je het puur bij de hals houdt en onder het breedste deel blijft, hoef je geen deken op te leggen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:23

Waratje schreef:
Naaltje schreef:

Normaal gesproken niet. Ook afhankelijk hoe veel je wegscheert en hoe open je weiland ligt, maar als je het puur bij de hals houdt en onder het breedste deel blijft, hoef je geen deken op te leggen.

weiland ligt vrij open. paard heeft wel 24/7 een schuilstal tot zijn beschikking

als hij nog dikker in zijn haar komt wil ik zoiets eigenlijk doen, maar ik wil/kan niet met dekens aan de gang, dus kan het niet, dan rijd ik wel niet actief meer Lachen
iemand ervaring met zo'n racestreep? (echt alleen onder de hals, buik/benen/borst nog wel behaard)?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:41

Doe ik verdorie moeite om een stuk tekst te maken, kiept Bokt het zomaar weg.......
Nog een poging dan:
Ik ken diverse mensen die een racestreep scheren bij hun paard, werkt ook goed. Als je paard echt problemen heeft met de warmte afgifte, zul je mogelijk meer moeten scheren dan alleen maar onder de hals. Je kunt de streep eventueel door laten lopen onder de buik, maar ook bijvoorbeeld langs de romp (onder het breedste deel natuurlijk). Ook kun je wel een stuk van de zijkant van de hals meescheren, indien onder de hals te weinig effect heeft.
Wat je ook doet, scheer liever niet als het een gure dag is, maar liever wel als het fijn nazomer weer is, je haalt namelijk wel een jas weg.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:18

Gewoon goed uitstappen, hij hoeft niet droog te zijn, als hij maar op adem en op temperatuur is, de rest doet hij zelf wel. Als paarden spelen in de wei en bezweet raken zorgen ze ook voor zichzelf. Als het idd zo erg wordt dat hij niet snel genoeg op temperatuur komt en lang warm blijft zou je eventueel een streep over de hals, of bij de boeg kunnen scheren. Dan hebben ze geen deken nodig, en zijn ze wat eerder 'weideklaar' na het rijden Lachen