sterke voedernijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stado

sterke voedernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 15:36

Sinds december heb ik er een mini hengstje bij. Hij is 7 jaar en voor die tijd eigenlijk amper in handen geweest. Ik weet nagenoeg niets van zijn verleden, maar hij is de eerste maanden erg rillerig en ook erg dominant geweest. Dat is gelukkig al veel minder en hij blijkt een knuffelkont. Wel moet je hem altijd rustig benaderen, want hij blijft snel angstig tegenover mensen. Daarnaast blijft hij tegenover paarden behoorlijk dominant en is hij met zijn 86 cm de baas in onze wei.
Nu was hier laatst een buurmeisje. Ik was met één pony bezig en zij wilde rebel even aaien. Dat leek me geen probleem, want rebel is eigenlijk altijd lief en dit meisje is erg rustig. Maar zij had snoepjes in haar zak. Rebel had een poosje staan snuffelen, werd wat nukkig omdat hij de snoepjes niet kreeg en plotseling draaide hij zich om en sloeg hij gericht tegen mijn buurmeisje. Ik heb hem in reactie daarop flink op zijn donder gegeven. Maar een paar dagen geleden deed hij dezelfde actie nog een keer bij een ander meisje. Bij mij heeft hij nog nooit zoiets gedaan, ook niet wanneer ik snoepjes of brokjes heb. Maar op deze manier is hij niet te vertrouwen met jonge kinderen. Hoe leer ik hem dit dominante gedrag vs kleine kinderen af?

8nnemiek

Re: sterke voedernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:17

Consequent zijn, en voorlopig even geen kleine kinderen erbij laten. Ik vind dit een van de weinige gevallen waarbij een join-up wel eens kan helpen, maar dan zou je je door een ervaren iemand moeten laten helpen.
Ook grondwerk kan goed helpen; op de grond even duidelijk maken wie de baas is.
Paarden met voedernijd zijn daar érg moeilijk vanaf te krijgen, en daar zul je toch áltijd voorzichtig mee moeten zijn. Ik zou sowieso geen snoepjes meer mee te wei in nemen.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 08:46

MysticTinker schreef:
Ook grondwerk kan goed helpen;

Hier heb ik een half jaar lessen in gehad en dit heeft tussen Rebel en mij heel goed geholpen. Ik kan dan ook rustig met voer door de wei lopen. Maar wanneer er een vreemd (klein) persoon mee gaat, dan gaat hij daar zijn dominantie op uittesten.
Ik werk nu met een clicker met rebel. Is het iets om die ook aan mijn buurmeisje te geven als zij bij mij is? Zodat rebel leert dat hij ook bij haar alleen iets krijgt na de click?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:30

Zoals ik het lees is het puur een dominantie-kwestie en daar kun je het paard dus de schuld niet van geven. Zoals je zelf zegt doe je al veel grondwerk met je pony en gaat dat allemaal goed met jou, dus jij bent de baas.
Aangezien de pony ook de baas is in de wei gaat hij natuurlijk bij iedereen checken of hij daar ook de baas over is (je bent in de natuur ook de baas als hengst zijnde (drijvende hengst), ok, vaak samen met een leidende merrie), dus dat is ook logisch.
Het probleem is echter dat die meisjes waarschijnlijk niet over genoeg natuurlijke dominantie beschikken om het hengstje direct te laten luisteren, waardoor deze zijn leiderspositie heeft gevonden tegenover hun en zij hebben snoepjes en die wil de baas dan hebben.
Je zou het kunnen proberen met de clicker, maar ik ben bang (weet het niet zeker, want heb nooit met clicker gewerkt) dat een clicker geen dominantie 'weghaald' bij het hengstje.
Wat je kan doen is de meiden er (tijdelijk) niet meer bij laten als je er zelf niet bij bent, en/of proberen de meiden te helpen hoe het wel moet, door met hun grondwerk te gaan doen, zodat hij hun ook als leider zal moeten gaan zien.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, veel succes ermee!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:01

Wat ik me ook nog net bedacht.. hengstjes zijn van nature al veel dominanter, castreren zou dus ook kunnen helpen Ja

Ik denk inderdaad niet dat je het dominante gedrag weg krijgt door te klikkeren. Ik zou persoonlijk helemaal niet meer met snoepjes werken, en alleen nog belonen met een kriebel of een lief woordje.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:24

Heb 1 tip: Ga hem niet lastig vallen als hij al eten heeft, dan word het alleen maar erger.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:14

ik denk dat je heel erg consequent moet zijn en voorlopig zeker nog geen kleine kinderen bij laten voor als dat fout gaat natuurlijk. je kan misschien proberen om met een vriendin met hem te oefenen dat zij snoepjes of bix bij zich heeft en dat hij dan natuurlijk nie tmag gaan slaan. ik weet alleen niet zo goed hoe je hem dan moet straffen als hij wel slaat. .. Ach gut

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:28

Ten eerste spreken we hier over een hengst, ten tweede dat voeren los uit de hand door jan en alleman er alleen maar etters van maken.
Die bij ons ( hengsten/ruinen ) hebben ook op moment van eten voedernijd.
Aangezien wij degene zijn die ook alleen maar over het voeren gaan weten we ook hoe we handelen en er geen conflicten tussen de paarden ontstaan ( want elkaar slopen kunnen ze prima als het eten in zicht komt )
Zogauw derden met eten hebben lopen klooien, of die schatten toch even een paar broodjes beleg moesten toestoppen dan is dat ons al snel duidelijk als we bij de paarden komen.
Onrust/ruzie's/conflicten/bijtwonden, waarbij dan de vrede die er was verre te zoeken is, en dat allemaal omdat het tegenwoordig gemeengoed blijkt te zijn.

Dus stoppen met voeren tussendoor, je wordt er geen beter vriendje door, het paardje vind je heus niet aardiger of word je beste vriend.
Het enige waardoor die naar je toekomt is om te zien of er wat te halen valt, zo nee dan zoekt die het gras wel op en zijn soortgenoten.
Voeren is aan de verzorger, degene die weet wat het mag voeren, de hoeveelheid en de situatie van dat moment.
Voor het zelfde moet er een DA komen en mag er helemaal niet worden gegeten, of reageert een paard zeer allergie's op iets.
En slaan omdat er onjuist word omgegaan met een dier, eigenlijk een zeer onduidelijke situatie is ontstaan voor dat paardje noem ik fout.
Zoek eerst de fout maar bij je zelf, losse handjes is een normaal iets geworden waar menig paardje de titel vals kreeg en kon verdwijnen richting volgende stafmaat.

NOOIT een hengst welke dominant is 'uit de hand' voeren, leg het hoogstens op de grond of in zijn voerbak.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 09:49

juno1 schreef:
Zoek eerst de fout maar bij je zelf, losse handjes is een normaal iets geworden waar menig paardje de titel vals kreeg en kon verdwijnen richting volgende stafmaat.

Dit vind ik een uitspraak die hier totaal niet van toepassing is! In tegendeel! Dit paardje is voordat hij bij mij kwam (op zijn 7e) amper in handen geweest en was bang voor alles wat mens was. Als hij dan nu hinnikt als ik kom, me achterna loopt en me vertrouwt, dan denk ik dat ik het toch aardig goed heb gedaan. Er staat idd dat ik hem 'op zijn donder heb gegeven', maar er staat nergens dat ik hem heb geslagen. Beetje typisch dat je gelijk aan slaan denkt. Ik werk voornamelijk met mijn stem en lichaamshouding, werkt prima.
Ik vind het fijn om meningen en visies van anderen te horen, vandaar dit topic, maar dit soort uitspraken slaan dan de plank volledig mis.
Verder is er, zoals ik al schreef, bij mij niets aan de hand. Ik kan rustig met een bak voer door de wei lopen, het is duidelijk dat ze uit mijn ruimte moeten blijven. Het gaat er nu om dat hij erg heftig reageerd als ANDERE mensen voer in hun zak hebben en in mijn wei komen.

Maar dit topic is al wat ouder. Ik ben inmiddels begonnen met wat basis VD, waaronder de oefening 'niet eten' en het werken met de clicker. Voor Rebel moet het duidelijk worden dat hij pas wat krijgt als ik, of iemand anders, clickt. En dat werkt tot nu toe aardig goed.
Verder bedankt voor het meedenken iedereen Knipoog !

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:24

Je gaf aan niets van zijn verleden te weten, behalve dat hij zeer dominant en 'rillerig' was.
En hij was 7 jaar toen je hem kreeg, geloof me dat die voordien echt wel ergens is geweest, anders had je op 7 jarige leeftijd een zeer dominant, ongemanierde vlerk gehad die je niet eens in zijn buurt had willen hebben. Hij zal wel het nodige hebben meegemaakt, en omdat men niet kan omgaan met bijtgedrag of hengstenmanieren komt het vanzelf op een apart stukje terecht waar die zonder soortgenoten verder mag, tot iemand denkt dat schatje is voor mij.

Citaat:
werd wat nukkig omdat hij de snoepjes niet kreeg en plotseling draaide hij zich om en sloeg hij gericht tegen mijn buurmeisje. Ik heb hem in reactie daarop flink op zijn donder gegeven. Maar een paar dagen geleden deed hij dezelfde actie nog een keer

Op dat moment denk ik niet dat je met alleen je schouders rechten en verbaal hem zijn plaats hebt gewezen, als het goed is gebruik je paardentaal.
Zeker als het de eerste keer is dat je ermee wordt geconfronteerd, daarna ga je pas nadenken dat het een gedrag is wat aanwezig is of pas tevoorschijn komt in bepaalde situaties.
Maar laten we nou eerlijk zijn, je schrikt en geeft hem er van langs, hoe en met wat doet er niet toe.
Gaat om de reden, het niet voeren door derden en vooral verdiepen in hengstengedrag.
En dan spreek ik niet over dat jij in persoon losse handjes hebt, in het algemeen is ieders reaktie dat je gelijk een knal uit moet delen als een shet bijt of trapt.
Wij maken het uit ervaring zelf mee, derden die denken dat ze toch die hengst moeten benaderen ondanks de vraag ze met rust te laten en dat hij kan bijten, toch doen en met de opmerking 'als die bijt schop ik hem wel in elkaar' , ik dacht het dus niet hé
En zie je maar al te vaak de losse handjes van de kinderen als het tegen de verwachting in niet zo'n aardige knuffel is.
Waarvan een paard niet de dupe hoeft te zijn, omdat de ander zich nimmer heeft verdiept waarom een paard doet wat die doet.

Prima dat het nu beter gaat.

jackiemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:27

jij moet weten wat je doe maar ik zou geen jonge kinderen bij hem laten komen zelfs als ze geen snoepjes in hun zakken hebben.
waarschijnlijk is hij vroeger vreselijk gepest/mishandeld door kleine kinderen.
bijv. slaan, schoppen je kan het zo gek niet bedenken.
dus laat geen kleine kinderen meer bij je ponytje wand het is gevaarlijk!!!!!

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:39

Als jij eten in je handen hebt, grist hij het dan ook zo uit je handen of wacht hij braaf tot je het toereikt ?

Mijn pony heeft altijd last van voedernijd, als ze eten heeft, is ze echt niet de liefste tegenover andere pony's. Eerst was ze ook niet bepaald een schatje tegenover mensen. Dit heb ik haar afgeleerd door haar te laten wachten op haar eten. Bak voer voor haar neus, wou ze eten, dan eerst op strenge toon nee zeggen. Vaak schrok ze daar al van, en dan gaf ik haar een klopje.
Pas wanneer ik toe maar zeg en mijn hand naar de bak wijs, mag ze eten.

Ik weet niet of je er in dit geval iets aan hebt, maar misschien dat het paardje zich dan leert te beheersen, als dat van toepassing is tenminste Knipoog.

Iniedergeval succes !

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:27

Dankje voor de tip! Ik heb het inmiddels idd op dezelfde manier opgelost door een clicker te gebruiken. Dat werkt idd heel goed. Alleen heb zorg ik er nu wel voor dat áls er kinderen of vreemden bij hem lopen, zij geen eten bij zich hebben. Hij blijft uitproberen bij vreemden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 06:13

Ik werk ook altijd met een clicker. Ik vind dat goed werken.Mijn shetten (exhengstjes sinds 1 week) weten precies wanneer ze iets krijgen