What to do-situatie:

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

What to do-situatie:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 22:03

Ruiter gaat naar jury met de raag of ze eerder mag starten (ruiter is er klaar voor en er is ruimte) klets even met de jury en de jury geeft akkoord.
Jury geeft startsein en voorlezer begint:"A-K-E-H-C binnenomen in arbeidsdraf" "M-F gebroken lijn 5 meter" "K-X-M van hand veranderen en .... " Túúúút Ruiter is vlak voor K...
Probleem: Paard heeft een engelse neusriem waaraan een lus is bevestigd voor een sperrriem (dus geen vaste lus maar een aparte lus) én dat zou niet mogen... (ik ben geen discussie aangegaan en heb lus en sperriem verwijderd) Jurylid vond dat we ter goede trouw hadden gehandeld (geen idee hoe ik dat had moeten opvatten, maar voelde niet lekker) en was van mening dat we deze "combi" niet meer moesten gebruiken op een wedstrijdterrein om "gezeur" te voorkomen...

Het resultaat: Dochter in de stress, peerd in de stress (= zeer gevoelig) vliegt de ring uit... (en ben best trots op dochterlief: heeft peerd niet laten winnen in de stress)

Maar wat te doen? Mag die "adapter" (en de sper maar ook de neusriem zitten niet strak) tig concoursen en nog mer starts nooit geen commentaar gehad

(edit: toevoeging en spelfout)

Arabendu

Re: What to do-situatie:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:45

Jury heeft correct gehandeld. Voor het 3e onderdeel dit opgemerkt en de kans gegeven om het harnachement conform de reglementen te herstellen.
Niet alleen de juryleden dienen de reglementen te kennen en na te leven, dit geld ook voor de ruiters. Is de jury strikt dan had je dochter af moeten stijgen en zelf de sperriem en lus moeten verwijderen, volgens art. 133, lid 11, wordt hulp van derden -inclusief het in orde brengen van het harnachement- bestraft met uitsluiting. Voor de fout in het harnachement had ze ook een -2 aan mogen rekenen (artikel 137, lid 10 sub g en h).

Dat kind en paard in de stress zijn hierdoor is vervelend, maar niet de schuld van de jury, maar de schuld van een foutieve optoming.

*Edit* Een engelse neusriem is geen gecombineerde neusriem en er mag ook dus ook geen los lusje aan gehangen worden om een sperriem te bevestigen. Als je er al zoveel wedstrijden mee gereden hebt, dan ben je nu een jury tegengekomen die goed heeft opgelet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 06:55

Ik vraag me af of je gelijk hebt, Arabendu. Als ik artikel 144 lid 2 erbij pak, staat hier niet bij dat het een VASTE lus moet zijn. In die zin kan de losse lus van Alane ook opgemerkt worden als een gecombineerde neusriem.
Ik vind dit wel een interessante vraag voor de KNHS eigenlijk, durf hier zo geen uitspraak over te doen.

Uit je verhaal is niet duidelijk of ze nu wel of niet voor het 3e onderdeel ingreep. Je had alleen het 3e onderdeel voorgelezen , maar ze was er nog niet aan begonnen?
Dan heeft de jury correct gehandeld.
Persoonlijk zou ik door laten rijden en -2 hebben gegeven om de proef niet al te zeer te verstoren.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:35

Maar waarom rijden met een losse lus die toch niet gebruikt wordt in de proef? De jury kan dit toch niet van een afstand zien. Persoonlijk zou ik er dan niet mee rijden om misverstanden te voorkomen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:11

TeeGee schreef:
Maar waarom rijden met een losse lus die toch niet gebruikt wordt in de proef? De jury kan dit toch niet van een afstand zien. Persoonlijk zou ik er dan niet mee rijden om misverstanden te voorkomen.

Je komt toch ook langs het juryhokje bij C Vork
(tuurlijk ligt wel een beetje aan waar de jury zit, maar meestal is het wel te zien Ja )

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:56

jury heeft correct gehandeld, maar had het beter voor het starten kunnen zeggen

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:04

Er is mij altijd verteld dat indien je rijdt met een gecombineerde neusriem je deze ook zo dient te gebruiken (dus mét sperriem) als je met een engelse neusriem rijdt hoort daar derhalve geen lusje aan te zitten. Dus je gecombineerde neusriem gebruiken als engelse mag niet tenzij je de lus eraf haalt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:06

Het mag inderdaad niet.
Een lusje zonder sperriem wordt gerekend onder incompleet tuig.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:15

Wellicht heeft het te maken met het feit dat je een engelse neusriem als een gecombineerde gebruikt? Ik zou het anders ook niet weten...

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 06:37

Als er een lusje om de neusriem zit moet er ook een sperriem aan zitten.
Alleen een neusriem met lusje maar zonder sperriem is idd incompleet tuig/niet juist opgetoomd en mag dus niet.
Je moet dus kiezen: of de lus er af, of lus er aan, maar dan ook de sperriem er bij Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:08

alleen gaat het daar niet om. Het is hier een Engelse neusriem (dus ZONDER lusje)die met een hulpmiddel is veranderd in een gecombineerde.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:11

Maar waarom zit er een lusje aan, die er simpel af te halen is, die niet gebruikt wordt?

Sorry gemist dat er een sperriem werd gebruikt. Dan snap ik de ophef van de jury niet. Clown
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 04-10-07 09:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:12

er zat ook een sperriem aan (zie 1e bericht).

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:49

Heb geedit, dat had ik even gemist.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:56

Tja... de jury heeft gelijk...

in mijn ogen rij je of met een gecombineerde neusriem of met een engelse...
Niet zelf wat gaat in elkaar fratsen...zeker niet met een wedstrijd, misschien wordt er altijd mee gereden en heeft men er gewoon niet bij nagedacht dit te veranderen met de wedstrijd...

Wat i wel eens gespot heb is mensen die met een gecombineerde neusriem rijden zonder de sperriem, veel lespaarden lopen er ook mee bij ons....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:26

Ik vind "in elkaar gefratst" een vreemde opmerking. Er zijn 'conversiestukjes' te koop in de ruitersportzaken die speciaal bedoeld zijn om een Engelse neusriem als gecombineerde te gebruiken. Dan zou een 'singelverlenger' ook als 'fratsen' gelden, moet je maar een langere singel kopen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:27

Ik ga met Lielle mee, je kan zelfs van die complete hoofdstellen kopen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:29

ik zou om misverstanden te voorkomen gewoon een gecombineerd hoofdstel kopen dat wel volgens de regels is...
probleem opgelost Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:32

Daar gaat het niet om, de vraag is wat hierin de afspraken zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:34

je kan inderdaad beter een losse gecombineerde neusriem kopen voor de wedstrijden als de pony zo erg reageert op het verschil sperriem/ geen sperriem, is wel net zo makkelijk en je weet zeker dat het toegestaan is! Ja

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:18

ElCamino schreef:

in mijn ogen rij je of met een gecombineerde neusriem of met een engelse...
Niet zelf wat gaat in elkaar fratsen...zeker niet met een wedstrijd, misschien wordt er altijd mee gereden en heeft men er gewoon niet bij nagedacht dit te veranderen met de wedstrijd...

Wat i wel eens gespot heb is mensen die met een gecombineerde neusriem rijden zonder de sperriem, veel lespaarden lopen er ook mee bij ons....

Ja dan is je hanarchement dus incompleet, maar dat is hier niet aan de orde.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:54

ElCamino schreef:

En waar staat dat dan? Er staat NERGENS in het reglement dat het een vaste lus moet zijn.

Alane, heb je al een mailtje gedaan naar de KNHS? Ben wel benieuwd naar het antwoord (als jurylid zijnde Clown )

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:18

Je kunt toch ook hoofdstellen kopen die van zichzelf zo zijn? Ik zie eigenlijk niet in waarom je er niet mee zou mogen starten, wat maakt het uit of het lusje vastgenaaid is of niet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:51

Het verschil zit hem, en dat is al genoemd, in het feit dat het een een gecombineerde neusriem IS en het andere samengesteld. Er is een verschil in gecombineerd en samengesteld.

Dat ter goed trouw gehandeld hebben, slaat op het feit dat ze er op vertrouwd dat jullie het niet hebben geweten dat het niet mocht. Dat is fideel.

Dat een paard door het veranderen van een neusriem naar iets prettigers in de stress raakt is opmerkelijk te noemen.

Wat moet ik denken bij "niet laten winnen?" Een vluchtend paard is niet iets aan het winnen.

melanie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:05

Ik heb hier nog nooit van gehoord maar ben wel benieuwd hoe het zit. Het lijkt mij dat als zo de reglementen erbij worden gehaald het gewoon niet mag. Wat er de reden voor zou zijn vraag ik me wel af.