Eerst en vooral: STOPPEN IS GEEN OPTIE!! want dan gaat hij weer stilstaan omdat de eigenaar er niet op rijd!
Dus, het paardje waar ik op rijd is een mooi pinto ruin van 5 jaar en ong 1m65.
Mits ik zelf 1m71 ben (en miss nog groter word) is dit dus de perfecte grote voor mij.
Me verzorgpaardje is vorig jaar in mei (toen hij dus 4 j was) zadelmak gemaakt en ingereden door de africhter (duurde 1 maand).
Hij is van kleinsafaan (+- 4 m) gekocht door zijn huidige eigenaar die hem veel (te veel) heeft verwend en daarom is hij dus vreselijk irritant als hij moet werken.
Nu dat hij écht moet werken, wil hij dus écht niet: op de linkerhand wil hij bijna nooit rijden, aangalopperen is vréselijk moeilijk(en meestal al bokkend als ik hem er éidenlijk in krijg), hij loopt àltijd de piste uit als deze niet volledig afgesloten is enz...
En wanneer hij dan z'n zin niet krijgt, gaat hij er lekker op steigeren en bokken...! (Rodeo ong!)
Toen er nog n ander meisje op reed, was zij hem wel de baas maar wegens een reden kan zij niet meer rijden en sta ik dus weer alleen.
Sommige dagen doet ie het super; bv woensdag: dan heeft hij spr gesprongen!
Maar op sommige dagen (zoals gisteren) kan je er geen kanten mee op en steigert en bokt hij er maar op los...! (gisteren steigerdehij zelfs zo hoog dat hij over de aflsuiting van de piste kwam met zijn benen!!!)
Nu vraag ik aan jullie, bokkers, kunnen jullie mij aub helpen? Wat moet ik doen met dit paard om hem zijn veulenmanieren af te leren??
In feite zou je kunnen zeggen dat hij zou moeten "gebroken" worden(sommigen zeggen dit ik vind het nogal bruusk), zijn vrijheid opgeven, zijn karakter verliezen, zou moeten leren werken (hij wil dus écht niet werken hé!)
Ik dacht al eens met hem naar me instructrice te gaan (zij rijd ong al +- 30-34 j, en heeft zelf 2 hengsten opgeleid)
Hebben jullie nog andere ideën? Wat moet ik doen met dit zot veulen? Help me...
Groetjes,
sweet_pony x
k rijd wel al met n martengaal voor het steigeren tegen te gaan... denk je dat dat problemen zou geven? 
, loopt ie gewoon lekker verder