hulp gezocht met laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mychinook

hulp gezocht met laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 06:44

helaas weer een vraag over het trailer laden alleen dit keer net iets anders.
het laden in een 1 paards of anderhalfpaards trailer gaat nu erg goed.in me eentje gaat dat zelfs makkelijk.
nou is het probleem dat mevrouw nu een probleem maakt van een tweepaards trailer.
je ziet dat ze niet bang is maar dat ze gewoon zoiets heeft van ik ga niet.
we hebben het in een trailer geprobeerd waar de klep van opzij kon.dat ging ietsje makkelijker. gisteren geprobeerd met 1 waar dat niet kon. eerst rustig in haar eentje....ze ging staken en belachelijk doen zodra ze bijna de trailer in was.snel er weer uit enzo. toen ging het tweede paard er eerst in.en toen stonds ze er eigenlijk al in , in 2/3 x. je zag zeg maar dat ze zich overgaf.je kon gewoon merken dan ze zoiets had van nou......ik ga dan maar. Afgod
maar na een stuk rijden en eruit geweest te zijn en er weer in.....phoe...
ze had er geen zin meer in.ze werd boos.stond op de laadklep te schrapen en wou omhoog komen zodra er druk op haar achterste werd gezet.als je te veel druk aan het touw gaf dan gooide ze haar hoofd 3 kilometer de lucht in.

mijn idee is dus dat het een dominatie probleem is.ik heb er verder geen verstand van want dit is het eerste paard van mezelf die zo achter doet met laden. Gestoord
maar ik heb veel probleem paarden gezien in de jaren op stal dat ik wel veel 'tips' heb opgeslagen alleen dat zijn dus dingen zoals: longeerlijnen gebruiken, zweep,trailer tussen twee muren zetten,bezem erachter,hoofdstel in,hengstenketting,blindoeken. Hamer

nou dat laaste had dus wel geholpen omdat ze daar ook rustiger van werd.
maar al dat andere vind ik te drastisch.ze raakt alleen maar over haar zeik.
is verder in de omgang echt heel braaf.
ze weet wel waar haar plaats is.met het spelen in de bak komt ze voldaan en smakkend/kauwend naar mij toe.loopt altijd met haar hoofd laag schuin achter mij aan.
zodra ze andere ideeen heeft zet ik haar stil en een stuk achterwaards.dat heb ik in het begin echt dagelijk moeten oefenen want ze liep vaak 'met' mij iplv andersom.

zelf doe ik ook veel grondwerk en heb ik er ook over gelezen dat ze je moet zien als leider enzo. Ja
maar nou zit ik dus met dat probleem. Frusty
is er iemand in de buurt van amsterdam.of iemand die gewoon de gouden tip heeft. (wonderpilletjes ofzo) Haha!

graag wel serieuse reacties van mensen die echt kunnen helpen.
en voorop gesteld dat het hier om een paard gaat wat je dus erg in de maling kan nemen (een appaloosa met truckendoos) de ene keer doet ze het zo de andere keer denkt ze van nheee doe het zelf maar Clown

venga

Re: hulp gezocht met laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 07:27

Goedemorgen! Wat vreemd dat je paard het met een 1- en 1,5 paards trailer goed doet en met een 2-paards niet!
Ik heb zelf veel baat gehad bij het Monty Roberts halster.
*als er een wonderpilletje bestaat, ben ik daar erg benieuwd naar!* Haha!

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 07:41

bedankt voor de tip.helaas zat ik zo te twijfelen op horse event om spullen van hem te kopen.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:36

Oefenen, niet boos worden (vechten met paarden is een erg slecht idee). Let ook op je eigen positie! Hoe en waar sta jij op de trailer? Sta je naast het hoofd? Of sta je midden op de loopplank? Draai je je naar haar toe?

Beste plaats om te staan is aan de (linker)zijkant van de loopplank, waarbij je zelf richting de trailer staat (je kunt de trailer dus zo in lopen). Zo heeft je paard ook de ruimte en de mogelijkheid om de trailer in te lopen. Wanneer je midden op de loopplank zou staan, richting paard, verbied je je paard als het ware om de trailer in te lopen. Ze mag tenslotte niet over je heen lopen...

Verder zou ik haar leren om te wijken voor druk, waardoor je haar hoofd naar beneden kunt vragen wanneer het 3 meter in de lucht staat. Eerst zorgen dat ze zich ontspant (hoofd omlaag). En pas dan weer aandringen op het voorwaarts gaan. Anders krijg je alleen maar gesteiger en geëtter. Eventueel kun je dan een langer touw gebruiken, waardoor je haar kunt bijtikken op de plek waar je normaal aandrijft. Niet gaan trekken, trekken betekent bij een paard terugtrekken! En die strijdt ga je toch nooit winnen.

Zo te lezen is je paard "te slim" voor hulpmiddelen als longeerlijnen. Niet aan beginnen dus. Ik zou de trailer wel eerst langs de muur parkeren (links van de muur) zodat je paard die kant niet op kant, waardoor je je paard als het ware "opsluit" tussen jou en de muur. En ze alleen maar voorwaarst kan.

Dus:
Rustig blijven. Paard rustig krijgen. Letten op je locatie. Blijven aandringen. Veel oefenen. En natuurlijk uitgebreid belonen wanneer ze erop staat!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:41

neem eens een kijkje op www.twomoons.nl . Petra heeft mij super geholpen. En mijn paard laad nu zonder problemen. Doordat er ook een theorie avond aan vast zit steek je er heel veel van op. Vaak weet je t wel maar heb je nog eens extra bevestiging nodig. Of moet iemand je wijzen op dagene wat je over t hoofd ziet of wat je net verkeerd doet. Ik ben nog steeds super blij dat ik haar hulp in heb geroepen.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 14:39

bedankt voor de tips daar kan ik zeker wat mee!