paard met stress

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Volkoren

paard met stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 19:53

Inmiddels word ik af en toe een beetje moedeloos van mijn merrie. Na veel gebeurtenissen en problemen heb ik haar terug en staat ze nu ruim een half jaar op een fijne stal. Maar of ze het zelf fijn heeft vraag ik me af en toe af.

Ze kwam terug als een zenuwepees, wat ze altijd al was alleen nu extreem. Op een gegeven moment werd ik door een stalgenoot gebeld dat ze aan het weven was en niet een klein beetje ook. Gelukkig gingen ze vlak erna het land op en is het niet meer gezien. Wat een oplossing, voor haar, zou zijn tegen het weven is een buitenluik. Nu na een half jaar was madam voor haar doen enorm relaxed. Vandaag was het zover dat ze in een stal kon met buitenluik. Echter werd ik net gebeld door een stalgenoot dat ze het luik dichtdoen want mijn merrie probeerd al bokkend en steigerend door het luik heen te gaan. Hiervoor heeft ze ruim 2 jaar ook in een luikstal gestaan. Ik dacht dat ik nu wat leuks had geregeld voor mijn merrie, tegen haar 'stalondeugd'. Echter na zo een telefoontje weet ik het niet meer. Ik hoop dat het nog gaat wennen, in het begin was ze in haar andere stal ook onrustig. Maar zodra ze wat ziet wat er niet was, zodra er een kleine verandering is, dan is mijn merrie weer weken van slag.

Ook sta ik op een stal waar ook varkensstallen zijn, waar zij ook doodsbang voor is. Na 8 maanden kunnen we nog niet altijd normaal langs de stallen.

In de groep staat ze verder goed, met zadelen/poetsen ook rustig, met het rijden ook betrouwbaar en ontspannen.

Nou zit ik er enorm mee dat ze zon zenuwenpees is, niet goed voor haar en ook niet voor mijn gezondheid Knipoog Het is een enorm lieve merrie en ik wil haar voor geen goud kwijt. Maar een oplossing, idee om haar wat rustiger/relaxter te krijgen zou erg welkom zijn.

Nu ik er over nadenk bedacht ik me dat er zoiets is als pavo-nerv control?! Misschien moet ik dat eens proberen, want zo is het niet leuk meer.

mariettek

Re: paard met stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:02

Het zou kunnen dat ze vanwege de varkens onrustig is en blijft (wij hadden laast op stal ook een onhandelbaar paard, maar toen hij terug ging naar zijn oude stal was het een engeltje). Daar is alleen weinig aan te doen.
Heeft ze in haar stal uitzicht of contact met andere paarden? Het zou kunnen zijn dat ze die mist.
Tegen het weven heb je speciale weefdeuren (een V vormige bovenkant), waardoor ze wel naar buiten kunnen kijken, maar niet kunnen weven. Weven is meestal een teken van verveling, maar als paarden het eenmaal hebben aangeleerd, is het lastig om weer af te leren. Valt er voldoende te zien vanuit haar stal? Heeft ze genoeg hooi/stro om haar bezig te houden?
Misschien zijn die paardenspeeltjes (waar je brokjes in kunt stoppen) iets voor haar.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, heel veel succes Haha!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 20:10

Dank voor je reactie

Normaal is ze in stal niet meer onrustig. alleen nu ze verhuisd is naar de andere stal. Welke overigens 2 meter bij haar oude stal vandaan is, dus in een grote schuur met alle paarden. Echt een grote verandering is het niet zou je zeggen. De deuren zijn helemaal dicht, maar ze stond dus in haar stal en af en toe in de bak te weven. Nu heeft ze dus schuin tegenover haar deur een luik.

In principe zag ze dus de paarden vanuit haar stal en het was nu de bedoeling dat ze zich wat minder verveelde doordat ze ook naar buiten kon kijken. Ik heb een liksteen en een boredom breaker hangen, gewone speelballen oid deed ze niks mee en werkten eigenlijk alleen maar negatief op haar. Ze staat nu overdag buiten, van vroeg in de ochtend tot begin van de avond. Er ligt echt een flinke laag stro in haar stal en ze krijgt ook altijd meer dan genoeg kuil/hooi zodat er idd altijd wat te knabbelen valt.

Ik heb al rond gekeken of er een andere stal is, dit ivm de varkens. Echter moet ik dan flink korten in de tijd die ze op het land staat, wat me niet fijn lijkt voor haar. Ook weet ik niet of weer verhuizen wel een slim plan is. Verder is de stal namelijk prima.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:57

Het is bekend dat paarden (om welke reden weet men niet) als de dood zijn voor varkens. Het kan daar inderdaad wat te maken mee hebben. Verder haal ik uit je bericht dat ze altijd wat moeilijk doet als er een verandering komt, dus ik zou me nu niet opeens super druk gaan maken hierin. Je vertelt dat het weven gestopt was, waarom heb je dan toch dat buitenluik geplaatst? Waarschijnlijk kalmeert ze wel weer na een tijdje, maar het blijft niet plezant voor jullie beiden. Volgens mij zijn er 3/4 mogelijke oplossingen:

1. je haalt het buitenluik weg
2. je wacht af of ze rustiger wordt en bespreekt met de dierenarts over een kalmeringssupplement
3. je verandert van stal
4. je laat haar voorzichtig wennen aan het buitenluik

Aan jou te kiezen welke het beste is voor jullie beiden. Veel succes Lachen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:01

wat herkenbaar, mijn paardje is ook erg nerveus af en toe. Meestal is ze braaf en rustig, maar in het voorjaar heeft ze een hele periode gehad dat ze ook ging weven. Ze moesten toen door het weer veel op stal staan, dus ze kon haar energie niet goed kwijt. Ik heb haar toen wel minder voer laten geven, en geen muesli meer (zit veel suiker in)... met rijden was het toen ook geen doen.
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om haar een kalmerend supplement te gaan bijvoeren (pavo nerv control). en dat hielp wel. Ze werd er wat relaxter van. Na een tijdje ben ik wel gestopt met de suplementen en nu gaat het prima. Maar ik houd het wel achter de hand voor als ze weer zo'n bui krijgt.

succes ermee!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 21:17

Bedankt voor de tip, ik denk dat ik idd die pavo nerv control maar eens ga proberen.

Het weven is nu gestopt sinds ze in de wei staat. Op de vorige stal deed ze het telkens als ze meer op stal stond, dus in het winterseizoen, behalve als ze een luik had.(Ze stond toen niet bij mij, maar was wel van mij Knipoog ) Vandaar dat ze toch naar de overkant is omdat het waarschijnlijk zou helpen. Mocht het straks echt niet lukken kan ik waarschijnlijk wel met iemand ruilen. Maar ik hoop dat het na verloop van tijd goed gaat. Schrikken doe je na zon telefoontje nogal snel, daarna ga je weer helder denken wat je eraan kon doen, maar het is elke x wat.

Ik ga nu ook proberen om de eerste tijd tot ze rustig is het luik dicht te houden. Dan het luik open doen als ik er bij ben. En dan maar hopen dat het goed gaat.

Hetzelfde geldt voor het supplement.

Van stal verhuizen is voorlopig geen optie, omdat ze dan minder naar buiten kan. Mocht het hier echt niet gaan, misschien door de varkens moet ik wel verder gaan kijken en een oplossing vinden natuurlijk. Voor nu hoop ik dat ze gaat wennen. Dat ze af en toe in de bak schrikt vind ik niet zon probleem. Maar haar stal moet wel een plek zijn waar ze zich goed voelt.