Zomerdeken in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Zomerdeken in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 19:09

Dag bokkers

Ik heb een gruwelijke hekel (door mijn allergie) om die mestvlekken en stof van mijn paard af te poetsen als hij op stal staat. Nu hoeft hij geen deken om vanwege de warmte, maar een deken tegen die vlekken lijkt mij wel ideaal. Is een zomerdeken dan handig? (als paard naar buiten gaat, gaat de deken hoe dan ook af: het is alleen om de stof en vuil op stal wat uit zijn vacht te weren). Wat raden jullie mij aan? (hij wordt heus wel gepoetst, het is geen vervangen voor de dagelijkse poetsbeurt Knipoog )

Flabbergast

Re: Zomerdeken in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:46

Lijkt mij geen strak plan, aangezien een paard zichzelf warm kan houden door zijn vacht op te zetten. Met een deken haal je deze functie weg, en die moet je dus weer aanvullen met warmte door de deken.
In andere woorden, als jij er een dun dekentje op legt, kan hij zijn vacht niet opzetten, dit wordt niet gecompenseerd met een deken en dus kan je paard het koud krijgen..
Al gaat dit verhaal natuurlijk minder op voor een paard op stal dan op de wei..

DaniPlonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:36

volgens mij kan die makkelijk een zomer deken op maar dan zou die dat buiten ook op moeten hebben want buiten is het kouder dan in zijn stal..
en hoe dun de deken ook is het paard maakt toch wel haar aan om zich warm te houden.. die van mij had afgelopen winter een regendeken op ongevoerd en ze had gewoon een dikke wintervacht eronder hoor..ze maakte gewoon wintervacht aan..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 16:07

Ik wil juist wachten totdat hij een dikke wintervacht heeft Knipoog (die krijgt hij overigens ook met een dikke deken op: hij heeft een buitenstal). Aangezien de buitentemperatuur net zo warm/koud is als in de stal maakt het niet uit als ik hem even zonder deken buiten zet (die wintervacht heeft hij toch).

DaniPlonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:28

oke.. nou dan zou ik het gewoon proberen hoor.. die wintervacht komt toch wel met een dunne deken