Paard in de wei: ik krijg hem wel te pakken, hij loopt niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Paard in de wei: ik krijg hem wel te pakken, hij loopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 12:56

Hoi allemaal!

Ik heb een verzorgpony, Blacky.
In de wei kan ik hem zo vangen, zijn halster zit al om, met een broodje heb ik hem zo.
Het probleem is echter dat ik hem die wei niet UIT krijg.
Hij wil niet bij zijn vriend Ollie vandaan.
Blacky gaat steigeren, dan pak ik hem bij zijn halster en geef hem een mep.
Dan bij hij in mijn hand zodat ik het halster loslaat en gaat hij weer steigeren.
Hij draait ook zijn kont naar me toe en wil me trappen.
De eigenaresse veretelde al dat hij zulke dingen doet, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid die wei uit.
Ik moet dan ook nog door een tussenstuk over gras lopen door een hek als ik hem bij zijn vriend vandaan heb.
Ook met een emmertje biks hem meelokken werkt niet.
Nu zal ik wel reacties krijgem met: aanpakken die handel, maar hij reageert erop door alleen maar kwader te worden.
Iemand een idee?

Nakisha

Re: Paard in de wei: ik krijg hem wel te pakken, hij loopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:15

Ik zou sowieso je willen aanraden NIET zonder zweepje de wei in te gaan. Het is duidelijk dat deze pony zo zijn eigen ideeen heeft over wat er gaat gebeuren... en hij wil zijn zin doordrijven ook. Hij is zich zo te horen ook prima bewust van zijn eigen kracht.

Het enige wat ik kan bedenken, is gewoon een zweepje meepakken. Doe hem het halster om, en gebruik een longeerlijn ipv. een halstertouw, zodat je zelf voldoende afstand van de pony kan nemen als hij fratsen uit gaat halen. Probeer hem mee te nemen. Steigeren? Tik tegen de buik geven met de zweep. Het hoeft niet hard; laat hem gewoon even schrikken.
Trappen? Terugslaan op het uitschietende been.

Ik weet dat dat niet gemakkelijk is, want het gaat vaak heel vlug. Je mag ook rustig even een flinke brul geven, het gaat erom dat hij zelf even schrikt als hij een actie uithaalt die jij niet wenst.

En bovenal... DENK om je EIGEN veiligheid. Het is belangrijk dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt... want dat is het niet waard.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 13:42

Ik ga het proberen Nakisha Ja
Ja daarom, veiligheid voorop en omdat hij zo een lastige gebruiksaanwijzing heeft in de wei wist ik ook niet wat ik ermee aan moest.
Maar als ik een longeerlijn gebruik gaat hij waarsschijnlijk weer naar me bokken, en wat dan doen?

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:52

Idd soms een flinke brul in de oren geven Ja En lekker terug pesten!

Succes er nog mee Lies!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:55

Tutti_Frutti schreef:
Idd soms een flinke brul in de oren geven Ja En lekker terug pesten!

Rolleyes

Ik hoop dat er ook nog serieuze, nuttige tips voor je komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:57

Wat een schrikbarende mentaliteit spreekt hier.

Waarom zou dat paard met jou mee wíllen? Wat bied jij dat motiveert iets vóór je te doen.

Je krijgt wat je beloont Pling

hc

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:01

Precies wat mijn verzorgpaard ook altijd deed!
Helaas was ik ook radeloos.
MIsschien is het mogelijk je vzpaard apart in een wei te zetten ? Zodat hij kan leren alleen te zijn.

Verder heb ik geen tips, ik heb het bij mijn vz paard ook niet goedgekregen.. Maar bij mij was het heel duidelijk dat zij dacht dat zij de baas over mij was en niet andersom.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:04

Vriendje uit de wei halen en ergens anders neerzetten?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:06

Denk dat het idd verstandig is om een longeerlijn vast te maken ipv een halstertouw.

Opzich niet een slecht idee om het zweepje mee te nemen, maar ga niet hard slaan.. Blijf dus vooral kalm en rustigen vergeet je dan niet groot te maken. Eens een brul geven mag, maar niet schreeuwen, slaan of te boos worden. Dat werkt bij deze denk ik alleen maar tegen waardoor het alsmaar slechter zal gaan.
Zodra hij niet meer loopt, even aansporen met je stem, maar ga niet voor hem staan. Probeer bij zijn schouder te blijven en hem vooruit te duwen ipv te trekken. Das meteen ook veiliger als hij gaat steigeren. Komt die omhoog, meteen een tikje of het einde van de longeerlijn naar hem toe gooien. Laat hem maar schrikken en afstand nemen, gaat die rennen, dan longeer je hem even als het ware. Probeer het dan weer op nieuw. Zelfde als hij gaat bokken, denk om je eigen veiligheid, maar laat hem uit jouw ruimte gaan ipv van bij hem weg te springen. Je mag dan best even je stem verheffen en maak jezelf weer groot. Maar blijf geduldig. Het klinkt alsof hij vrij dominant tegen over jou is en weinig respect heeft voor jou, ga je slaan enz. zal het alleen maar een gevecht worden. Een tikje of zwieper met de lijn is genoeg.
Probeer zo langzaam richting het einde van het hek te gaan en hem eruit te halen.

Ik persoonlijk zou hem nooit de wei uithalen met iets lekkers. Heb ontzettend slechte ervaringen met paarden die dit gewend waren, leer het hem dus alsjeblieft niet aan.
Tja en zoals HC niet al te subtiel onschrijft, bied hem iets waarvoor hij het weiland graag uit wil. Ga eens niet rijden maar lekker lang poetsen en kroelen.

Succes en als je nog meer vragen hebt, shoot Tong uitsteken

edit: wat toegevoegd

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 17:18

Bokkiej schreef:
Vriendje uit de wei halen en ergens anders neerzetten?

Nee, dat is de ergste starf die ik hem kan geven.
Ik begin daar niet aan.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 17:20

Huertecilla schreef:
Wat een schrikbarende mentaliteit spreekt hier.

Waarom zou dat paard met jou mee wíllen? Wat bied jij dat motiveert iets vóór je te doen.

Je krijgt wat je beloont Pling

hc

Ik verzorg hem pas kort. Het is allemaal wennen.
Daarom is het belangrijk dat zoiets als uit de wei halen moet lukken. Als het in het begin al niet lukt... Knipoog
Ik rijd niet alleen met hem.
Ik wandel met hem, poets hem, geef hem z'n aandacht, hou hem bezig met leuke oefeningen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:21

En vooral belonen als hij een klein stapje braaf meeloopt.
Afstraffen heeft geen zin als hij niet weet wat wél de bedoeling is.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:41

Nakisha schreef:
Ik zou sowieso je willen aanraden NIET zonder zweepje de wei in te gaan. Het is duidelijk dat deze pony zo zijn eigen ideeen heeft over wat er gaat gebeuren... en hij wil zijn zin doordrijven ook. Hij is zich zo te horen ook prima bewust van zijn eigen kracht.

Het enige wat ik kan bedenken, is gewoon een zweepje meepakken. Doe hem het halster om, en gebruik een longeerlijn ipv. een halstertouw, zodat je zelf voldoende afstand van de pony kan nemen als hij fratsen uit gaat halen. Probeer hem mee te nemen. Steigeren? Tik tegen de buik geven met de zweep. Het hoeft niet hard; laat hem gewoon even schrikken.
Trappen? Terugslaan op het uitschietende been.

Ik weet dat dat niet gemakkelijk is, want het gaat vaak heel vlug. Je mag ook rustig even een flinke brul geven, het gaat erom dat hij zelf even schrikt als hij een actie uithaalt die jij niet wenst.

En bovenal... DENK om je EIGEN veiligheid. Het is belangrijk dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt... want dat is het niet waard.

Helemaal mee eens Lachen
& doe het ook eens samen, of met de eigenaresse, [of doe je dat al?]

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 13:53

Nee, ik sta er helemaal alleen voor

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:26

Van mij krijg je helemaal geen reactie met "aanpakken die handel". Ik vind zoiets niet verstandig. Ten eerste zie je wat ervan komt: hij steigert en het wordt gevaarlijk voor je. Ten tweede los je het probleem er helemaal niet mee op. En ten derde: een paard is veel sterker dan jou dus "winnen" kan je van hem niet.

Als je denkt met slaan of stampen of weet ik veel wat het probleem te kunnen oplossen: verkeerd bezig! Waarom heb ik hierboven al gezegd. En het mooiste bewijs dat het niet werkt is dat hij nu steigert en bijt ipv braaf mee te komen. Nu denk je vast 'ipv heel de tijd te zeggen hoe het niet moet kan ze beter zeggen hoe het wel moet' en dat ga ik ook doen.
De pony heeft een reden waarom hij dit doet. Zoek de oorzaak en je komt tot de oplossing! Ik geef je een aantal mogelijkheden: verlatingsangst, geen zin in werken, dominantie.

Als het verlatingsangst is, dan zal je wsg een tijdje zoet zijn. De pony moet immers leren dat alleen zijn niet erg is en dat hij achteraf altijd bij zijn vriendje terug is. Hoe doe je dat? Door met hele kleine stukjes te beginnen. Beginnen met heel kort weg te blijven en altijd maar een beetje langer. Heel rustig opbouwen. Zo leert hij dat hij zijn vriendje altijd terugziet. In het begin zal je hem nog steeds de wei niet uitkrijgen. Voor je eigen veiligheid: neem een longe mee zodat je ver genoeg kan gaan als hij steigert. Neem ook een longerzweep mee. Als hij niet vooruit wilt zwaai je eens met de zweep. Niet op hem gaan slaan ermee. Zoek een commando bv. "vooruit" en zeg dat altijd tegelijkertijd. Zorg ervoor dat je de longe lang genoeg laat en hij de kans krijgt om vooruit te bewegen. Springt hij vooruit, zet hij een pas vooruit, alles is goed: zolang het maar vooruit is. BELONEN! Als hij het commando vooruit kent kan je daarna gaan opbouwen.

Als het is dat hij niet wilt gaan werken moet je het voor hem aangenamer, uitdagender maken. Schrikparcours, kegeltjes, een zelf verzonnen spel met allerlei hindernissen of dingen waar jullie doormoeten, je kan het zo gek niet bedenken! Zoek ook uit wat hij leuker vindt: dressuur, springen, endurance of een rustige buitenrit? Dan kan je hem al snel het leven aangenamer maken. Leer hem dat werken niet altijd iets slechts hoeft te zijn.

Is het dominantie dan zal je aan jullie onderlinge relatie moeten werken. Ik denk aan grondwerk! Dit zijn maar mogelijkheden, dus bedenk dat het ook wat anders kan zijn & onthoud: waar de oorzaak ligt, ligt ook de oplossing! Veel succes Lachen.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:04

Mijn paard heeft dat ook een tijdje gehad, die ging juist achteruit lopen. Ze was verder totaal niet vervelend, alleen ze wilde niet van de wei af!
Ik heb haar in der achteruit gezet en ben zo richting de uitgang gegaan. Dit deed ik net zo vaak, in de dagen die volgde, totdat ze het zo zat was dat ze wel in zijn vooruit ging Knipoog Misschien kan je dit eens proberen?

xxxNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:29

Mijn verzorgpaard wilde in het begin ook niet met mij mee uit de wei weg van z'n maatje. Hij steigerde dan wel niet, maar was ook zeker niet van plan om in mijn buurt te komen... hahaha

Wat ik heb gedaan om 'm toch zover te krijgen:
Af en toe het land in met halster en wat lekkers, wachten op het moment dat ie mij in de gaten had, dan omdraaien en weglopen!
Hier werd ie zo nieuwsgierig van dat ie steeds wat dichter in de buurt wilde komen. Het lekkers legde ik in het gras op het moment dat ie ongeveer een meter of 10 bij me vandaan was en dan liep ik weer weg.
Zo heeft hij dus geleerd dat hij niet altijd aan het werk hoeft als ik kom met een halster. Je wil niet weten wat voor een vaart hij nu maakt als ik het hek van het land open maak..... Haha!

Wat ik ook doe is zijn maatje meenemen naar stal, vinden ze allebei erg gezellig. Uiteraard kan zijn maatje niet mee met de buitenrit, maar het idee dat ze samen uit de wei gaan werkt ook wel stimulerend denk ik.

Mijn tip dus: Geen geweld, dit werkt denk ik averechts. Maar geduld en vertrouwen!!

Leer hem dat het leuk is als jij komt! Succes!!