tips voor kleine groepsles.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

tips voor kleine groepsles.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 13:41

ik geef aan 3 oudere dames en een dochter van een van hen elke woensdagavond 3 kwartier les.
het is een "huisvrouwenles" Clown ,dus wel wat leren maar voornamelijk een hoop lol met de paarden en met elkaar.
hebben jullie nog wat tips om het leuk aan te kleden?
ik heb al een paar keer balkjes laten lopen en kleine sprongetjes gedaan,zonder beugels laten rijden,veel overgangen gedaan.vanavond wil ik een soort 4-tal maken en daarin wat oefeningetjes verwerken.
heben jullie nog ideën,want ze worden langzaamaan toch wel steeds wat fanatieker. Haha!

timilon

Re: tips voor kleine groepsles.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 15:08

owja,er moet ook nog bij dat de dochter wedstrijd-ambities heeft.zij krijgt ook een x in de week prive les van mij,dus ook voor haar moet het leuk zijn,leerzaam.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:09

Zonder zadel en hoofdstel rijden, dus alleen met een halster en touwen Lachen

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 15:32

dat word te gevaarlijk,2 paarden zijn heel heet en het niveau van de amazones laat dat niet toe ivm risico's.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:56

paardenwissel als dat mogelijk is
gymnastiek oefeningen (als de paarden braaf zijn)
met dressuur heb ik gewoon steeds een ander thema, de ene les overgangen, de andere les rechtrichten, de les erop werken we heel veel aan het verbeteren van de galop, zo blijft het ook gevarieerd.
Werken rond pionnen en tussen balken door is ook leuk en nuttig.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:31

Wat dacht je van schriktraining? Dit is zo wel geschikt voor de dames als voor iemand met wedstrijdambitie, je weet immers nooit wat je tegen kan komen.
Wij hebben laatst een lesje gehad:
Mensen met paraplu's (open, dicht, hoog in de lucht, draaien)
Mensen met doeken aan een stok.
Zeil op de grond.
Rood-witte linten aan een hoge stok en daar onder door lopen.
Etc, met een beetje fantasie kom je een heel eind.

Zijn ze in staat om een sprongetje te maken? Vroeger werden er caprille-proeven gereden. Zet wat lage sprongetjes neer (balkjes op de grond gaat natuurlijk ook) en rijd een aangepaste dressuurproef.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:27

Viertal rijden is ook leuk, laat de ruiters 2 aan 2 rijden, splitsen, invoegen, figuren in spiegelbeeld rijden, enz.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 00:57

Spelletjes ... die zijn bij ons ook bij de volwassenen erg in trek. Denk aan rood licht - groen licht, ringsteken, slalommen, etc.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 01:03

Spelletjes, paardwissel en zonder zadel lijkt allemaal erg leuk, maar als ik wedstrijdambities had zou ik dat niet erg leuk en leerzaam vinden.
Misschiene en idee om het niveau van de lessen iets op te voeren? Dat ze een keertje een pasje leren wijken oid?
Viertallen zijn ook leerzaam, ze leren het tempo goed te controleren en goed naar elkaar te kijken. Zeker op wedstrijdterrein erg makkelijk als je ervaring hebt met het snel stilzetten, ontwijken en makkelijk voor of achter een andere ruiter langs rijden.

Peetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:34

Voor de balans kan je ook wat zitoefeningen doen; knoop in de teugels en zonder handen, zwaaien met de armen (eventueel om en om) etc. Als de paarden echt 'wild' zijn kan je ze om en om ff paar minuten aan de longe pakken.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:20

Probeer inderdaad eens een iets lager niveau "zitles" te doen wat Peetke zegt. Ik neem ook vaak een thema om te oefenen. Wat misschien nog een idee is, is proefjes oefenen. Ik print wel eens een proefje uit en dan gaan we alle dingen uit het proefje apart oefenen en aan het eind het proefje een keer helemaal rijden. Dan weet je ook meteen je aandachtspunten als je wedstrijden wilt gaan rijden! En inderdaad, pasje wijken, voltes kleiner/groter maken en ook theoretisch die basis gaan leren. Mijn vroegere instructrice zei ook: je kunt geen B wedstrijd rijden als je niet eigenlijk al L kunt. Ga je naar de L, begin je de M dingen te leren etc.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:58

zon les geef ik ook op rijdag avond 3 huisvrouwen, de 1 is serieus maar de andere 2 die willen gewoon lol hebben met de paarden. ik wissel het altijd een beetje af. binnenhoefslag rijden dan een pasje wijken figuren overgangen tempowisselingen stelling en buiging en daarna gerust het letterspel of tikkertje zodat het voor iedereen leuk blijft

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 12:27

bedankt voor de tips allemaal!ik heb pas een paardenwissel gedaan(en de dochter heeft toch heel wat meer gevoel gekregen,die kon met alle paarden overweg haha)iedereen klagen over spierpijn Knipoog tikkertje of iets dergelijks is niet te doen want 1 paard is erg snel "gevoelig/kreupel" en een ander paard bokt heel gemeen als hij moet galoperen.ik ga eens wat verzinnen voor een rustiger spelletje.ook 4-tal is een erg goed idee!