Tips om mijn laarzen in te rijden/lopen?? HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Tips om mijn laarzen in te rijden/lopen?? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 19:48

Ik heb al twee maanden nieuwe Petrie Allure. (dus de dressuurlaars met rits aan de voorkant) gemaakt van rundleder met rubberenzool.
Het lijkt wel of ik er niet mee kan rijden terwijl ik het niet zo erg had met mijn vorige. De zool is heel stug dat ik mijn hak niet kan uitdrukken omdat ik de bal van mijn voet niet kan buigen..
Tenminste dat denk ik.. inlopen is niet erg goed hoorde ik? Omdat ze dan meer inzakken? nou ik weet et ook niet meer maar ik kan er tot dusver niet mee rijden dus heb ik mijn oude laarzen weer aan :S
Iemand tips??

MyStar

Re: Tips om mijn laarzen in te rijden/lopen?? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:56

Ik heb Petrie Anky en heb deze gewoon een paar avonden ong. 3 uur aangehad.

Mij is verteld dat ze een beetje in moeten zakken en je krijgt na een tijdje je eigen zooltjes zeg maar als je er in loopt want dat drukt in de zooltjes. En dan zouden ze goed moeten zitten. Verder moet ik ze dus ophangen om ze netjes te houden en dat werkt ook inderdaad super. En als ik heb gereden maak ik ze zuiver met warm water en soms met glycerine zeep en Stübben (in de knijptube). Een keer in de zoveel tijd poets ik ze met Kiwi schoenpoets (in een blik die je in brand moet steken Bloos ) En zo zouden ze goed moeten blijven.

Wat hakken uitdrukken betreft, daar had ik de eerste paar keer ook last van, vooral als ik dan aandraafde zat et voor geen meter. Maar ik heb ze 5 keer aangehad toen ze als gegoten zaten. Dus na een tijdje zouden ze toch goed moeten zitten. Maar die tijd dat dat duurt verschilt natuurlijk per persoon. Maar ik zou er dus wel mee gaan wandelen, als je ze gewoon ophangt en goed verzorgt zullen er echt geen vouwen o.i.d. inkomen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:12

Okay bedankt voor je uitgebreide tip.. Die zool.. dat is eigenlijk mijn grootste probleem.. zou dat rubber ooit wel soepel worden? hehe.. ik kan gewoon mijn hak niet uitdrukken en schiet steeds door de beugel heen.. of ik glij uit mijn beugel.. heeel vervelend.. Mijn paard is heel sensibel dus kan dat gepruts daar niet echt waarderen Knipoog

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:43

Haha ja ik heb de eerste keer dat ik ze aanhad op mijn lieve ruintje gereden want ik zat ook te prutsen Clown Maar de tweede keer wel op mijn merrie en alleen in het begin met draf waren mijn benen onrustig daarna ging het wel.

Of het ooit nog soepel wordt weet ik niet. Het zijn natuurlijk wel stevige laarzen speciaal voor de mensen die het fijn vinden om iets stevigs om de benen te hebben. Maar dat je je hak niet uit kan drukken wordt wel beter, de zool moet nog naar je voet gevormd worden en je laarzen zakken iets in boven je hak en dan zit het al een stuk beter. Je kunt er ook gerust een eind mee gaan lopen hoor dat helpt ook. Als je ze maar ophangt daarna dat kan ik je zeker aanraden. Door z'n eigen gewicht rekt de laars zich dan weer glad.

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:07

Ik hoorde ook dat het goed was om met stugge leren laarzen te gaan traplopen Clown

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:11

MyStar schreef:
Als je ze maar ophangt daarna dat kan ik je zeker aanraden. Door z'n eigen gewicht rekt de laars zich dan weer glad.

Misschien een blonde vraag, maar hoe moet je ze dan ophangen? Blond

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:09

LISA_92 schreef:
Ik hoorde ook dat het goed was om met stugge leren laarzen te gaan traplopen Clown

Juist niet doen, van traplopen en fietsen krijg je een hele lelijke knik bij je knie!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:10

Wat ik altijd doe met nieuwe laarzen en schoenen die van leer zijn;
Zet ze in een bak met water en laat ze daar een poosje inliggen. Zorg er wel voor dat ie helemaal onder gaat. Na een half uurtje/uurtje haal je ze eruit en trek je ze aan. Trek ze dus nat aan en laat ze een poos aan. Ga er mee lopen ed.
Waarom dit doen? Omdat het leer dan nat is gaat het naar je voet zitten. Bij mij helpt het echt onwijs goed en ik heb dan niet zo lang last van mijn nieuwe laarzen of schoenen.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:15

Ik heb ook de Petrie Allure. Heb niet echt problemen gehad bij het inlopen eigenlijk. Vind het zeker een erg fijne laars!
Ik heb ze inderdaad ook gewoon een avond in huis aangehad toen ik ze net had, denk dat dat het beste is.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:32

rowo schreef:
Zet ze in een bak met water en laat ze daar een poosje inliggen. Zorg er wel voor dat ie helemaal onder gaat. Na een half uurtje/uurtje haal je ze eruit en trek je ze aan. Trek ze dus nat aan en laat ze een poos aan. Ga er mee lopen ed.
Waarom dit doen? Omdat het leer dan nat is gaat het naar je voet zitten. Bij mij helpt het echt onwijs goed en ik heb dan niet zo lang last van mijn nieuwe laarzen of schoenen.

Stoom uit je oren ... tja, en ik maar hameren op goed aanmeten en daarna goed onderhouden Gestoord

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:39

Met mijn eerste paar laarzen ben ik meteen op het paard gaan zitten. Ik kan me daar alleen van herinneren dat fietsen in het begin een ramp was, maar met rijden heb ik er nooit echt last van gehad.

Toen ik vorig jaar een nieuw stel laarzen aan moest schaffen heb ik het anders aangepakt. Toen had ik echt moeite met rijden, maar als je er niet mee rijdt komen je er ook nooit doorheen. Toen reed ik nog in de manegelessen mee en wisselde om de week mijn laarzen af met mijn chaps. Een weekje niet kunnen rijden door stijve laarzen, maar wel mijn laarzen in rijden. En een weekje wel goed kunnen rijden. Op een gegeven moment zaten ze goed en heb ik mijn chaps maar in de kast laten liggen.

Je moet er gewoon even doorheen en dat zal inderdaad betekenen dat je af en toe wat meer moeite hebt met rijden. Gewoon regelmatig afwisselen zodat je zowel aan het trainen toekomt als aan het inrijden van je laarzen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:11

GeJe schreef:
rowo schreef:

Stoom uit je oren ... tja, en ik maar hameren op goed aanmeten en daarna goed onderhouden Gestoord

Euh... wat bedoel je daarmee?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:30

Dat hakken uitdrukken gaat vanzelf beter als de laars soepeler wordt (bij de enkel) Hoe pijnlijk het ook kan zijn, mijn advies is toch om er gewoon mee te gaan rijden.
Na het rijden je voeten en benen lekker verwennen met een voetenbadje en een vette zalf op eventuele schaafplekjes.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:06

rowo schreef:
GeJe schreef:

Als leer nat is gaat het wel sneller naar je voet staan, maar het is niet echt de beste behandeling voor het leer. Ik zou dat alleen gebruiken in uiterste nood wanneer je op een normale manier de schoenen/laarzen echt niet ingelopen krijgt. Het beste is gewoon even op de tandjes bijten en ze droog inlopen.

melanie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:33

Laarzen zakken toch sowieso wel in, ook met rijden toch? Ik heb mijne gewoon aangehad een keer een hele avond. Mee traplopen enzo en ze zijn nu wel redelijk ingelopen. had wel ontzettende last van de bovenkant van m'n voet.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:40

Falona schreef:
rowo schreef:

Als leer nat is gaat het wel sneller naar je voet staan, maar het is niet echt de beste behandeling voor het leer. Ik zou dat alleen gebruiken in uiterste nood wanneer je op een normale manier de schoenen/laarzen echt niet ingelopen krijgt. Het beste is gewoon even op de tandjes bijten en ze droog inlopen.

Ik heb nog nooit problemen gehad met leer na de tijd. Ik onderhoud ze heel goed... Mijn eerste paar leren laarzen heb ik van mijn 12e t/m 19e gehad. En dat waren de goedkoopste rectilignes die er toen waren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:41

Ik ben er meteen dezelde dag nog mee gaan rijden.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:23

@Rowo: Wat ik daarmee bedoel lijkt me duidelijk! Wanneer ik sommige verhalen lees over hoe mensen met rijlaarzen omgaan, springen de tranen me bijna in de ogen. Het vervelende is dat het merk of de winkelier de schuld krijgen wanneer de best duren laarzen niet aan de verwachtingen van de klant voldoen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:06

GeJe schreef:
@Rowo: Wat ik daarmee bedoel lijkt me duidelijk! Wanneer ik sommige verhalen lees over hoe mensen met rijlaarzen omgaan, springen de tranen me bijna in de ogen. Het vervelende is dat het merk of de winkelier de schuld krijgen wanneer de best duren laarzen niet aan de verwachtingen van de klant voldoen.

Ik heb nog nooit problemen gehad na deze manier toegepast te hebben. Niet bij rijlaarzen en ook niet bij gewone schoenen of laarzen. En mijn laarzen zien er nog steeds pico bello uit. Heb overigens nu chaps met schoenen voor op concours.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:52

GeJe schreef:
Het vervelende is dat het merk of de winkelier de schuld krijgen wanneer de best dure laarzen niet aan de verwachtingen van de klant voldoen.

Ja Ja, je hebt me waardeloze laarzen verkocht, ze zitten nog steeds niet lekker. Tong uitsteken

Ik heb ze eerst een tijdje in huis aan gehad, ik ben er gewoon wat mee rond gaan lopen, dan krijg je geen lelijke knik bij de knie.
Je moet er ook gewoon mee gaan rijden, na een paar keer gaan ze wel beter zitten. Maar dan moet je ze ook echt aantrekken, ik pak meestal m'n oude laarzen toch maar weer, en dan zitten ze na drie maanden dus inderdaad nog steeds niet fijn. Haha!

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:59

maar petrie laarzen loop je meestal wel lang in omdat het zo'n stug leer is. tussen petrie en rectilignes is er wel veel verschil in want de rectilignes zijn veel makkelijker in te lopen ( eigen evaring Clown ) ik heb nu ook petrie standaart en het doet egt heel pijn als ik er mee rijd en ik kan me hakken ook niet naar beneden doen en ze schieten vaak in en uit de beugel.

mjaa suc6 met inlopen van je laarzen Haha!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:42

Persoonlijk zou ik ze gewoon thuis inlopen, dan rijd je nog maar eventjes met iets anders, of je kiest ervoor om met veel pijn te rijden. Knipoog